Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kanssalenkkeilijän neuvominen

Arvostele ketju:

Share

Recommended Posts

Ihan kiinnostuneena kuuntelen muiden havaintoja juoksustani, jos havainnoitsijalla on jotain kompetenssia arvioida sitä (= on itse kova juoksija tai valmentaja ja tottunut katsomaan pieniä teknisiä yksityiskohtia). Jos ei ole, niin annan mennä suoraan toisesta korvasta ulos.

Ite en kyllä vieraille ala kysymättä antamaan neuvoja. Kavereille voin sanoa silmiinpistävistä asioista ja sanonkin, mutta silloinkin yritän antaa palautteen pehmeästi ja soveltaa ns. hampurilaissääntöä palautteen annossa välttääkseni kusipään maineen. :) (Ensin positiivinen huomio, sitten negatiivinen, sitten taas positiivinen. Esimerkki: "Sun askeleessa on hyvin voimaa, mutta frekvenssi jää turhan alhaiseksi ja juoksu on liian loikkivaa. Et kuitenkaan kurota liikaa eteen jalan osuessa maahan, mikä on hyvä.")

Älkää nyt ihmeessä alkako tuntemattomia neuvoa pyytämättä, ainakaan lenkkipolulla! Tyypillähän on saattanut olla täysin kettumainen päivä, asiakkaat ovat valittaneet ja opastaneet, miten hommat pitää hoitaa, sitten duunikaverit ovat kettuilleet epäonnistuisesta ja pomo vielä antanut "hyviä neuvoja" ja uhannut potkuilla. Sen jälkeen, kun lähtee tuulettamaan tunteita lenkille saadakseen muuta ajateltavaa, niin tulee joku perkeleen besserwisseri vielä juoksussakin neuvomaan. Kannattaa varautaua itkuun tai siihen että lätty lätisee, sukupuolesta ja henkisestä tilasta riippuen.

Jossain radalla tilanne voi olla toinen, kun harjoittelu on selvästi tavoitteellista. Silloin (jos oikeasti osaa asiansa), niin varmaan voi mennä keskustelemaan juoksutekniikoista, mutta ei ehkä sormi pystyssä neuvomaan silloinkaan.

10 tuntia sitten, cokekola kirjoitti:

Älkää nyt ihmeessä alkako tuntemattomia neuvoa pyytämättä, ainakaan lenkkipolulla! Tyypillähän on saattanut olla täysin kettumainen päivä, asiakkaat ovat valittaneet ja opastaneet, miten hommat pitää hoitaa, sitten duunikaverit ovat kettuilleet epäonnistuisesta ja pomo vielä antanut "hyviä neuvoja" ja uhannut potkuilla. Sen jälkeen, kun lähtee tuulettamaan tunteita lenkille saadakseen muuta ajateltavaa, niin tulee joku perkeleen besserwisseri vielä juoksussakin neuvomaan. Kannattaa varautaua itkuun tai siihen että lätty lätisee, sukupuolesta ja henkisestä tilasta riippuen.

Juu, ei näin.

Aikuinen suomalainen mies pysyy toki tyynen rauhallisena ja analyyttisen coolina tilanteessa kuin tilanteessa.

Voipi toki olla että tällaiset miehet olivatkin Aki Kaurismäen tai Clint Eastwoodin elokuvasta, eivätkä ollenkaan näitä kadulla tallaavia epätoivoisesti elämässä eteenpäin pyrkiviä väsähtäneitä työn ja perhe-elämän sankareita ( vai antisankareita ? ).

Mä opettelin pikaluistimet toista kertaa jalassani "pikaluistelua" Ogelin tekojäällä jokunen vuosi sitten kun rinnalleni luisteli noin 60- vuotias veteraani kysyen haluanko muutaman tekniikkavinkin. Ilman muuta otin vinkit vastaan ja ainakin kaikki muut rataa kiertäneet kiittivät sen jälkeen, kun radalle jäi vähemmän kuoppia... No joo, lenkkeilyyn palatakseni, mä ajattelen asiasta juuri noin. Jos huomaat jollain vaikka jäykän lantion tai laahaavaan perseen niin kyllä mä tykkäisin jos joku opastaisi uusille urille. Itseasiassa nämä on mulle itselleni ystävällisesti aikanaan pointattukin, mistä kiitos ne pointainneille. Olkaa siis vastaanottavaisia ihmiset! 

Heh, pitäisi olla melko selvillä, että kohde on "oikea". Meitä on moneen lähtöön, jollakulla tekniikan puutteet voivat selittyä ihan fyysisillä rajoitteillakin (kuten esim Hyysalo), ja toisilla ihan vaan kunnon puutteesta. Moonhölkkä -tiedänkylläitsekinettäkävellenolisinjoperillä -reissuilla saattaisin saada väkivaltaisia ajatuksia, jos joku tulisi ehdottamaan lennokkaampaa askelta, vaikka jossain rataintervallitreeneissä saattaisin niitä mielelläänkin vastaanottaa. Eli ehkä rajoittaisin tuon kommentoinnin vain selvästi hyväkuntoisiin "juoksijan näköisiin" tyyppeihin, ja varustautuisin henkisesti myös pärjäämään tulevassa kilpajuoksussa, jos kohdearvonta ei osunut ihan kohdilleen. ;)

On 10.2.2016 at 16.46, Juha Tuomola kirjoitti:

Millä tavalla te aloittaisitte ventovieraan ystävällisen ohjauksen/neuvomisen kuulostamatta kuspäältä? Olen itse miettinyt jos aloittaisi vaikka kysymällä onko lenkkeilijä juossut kauankin, ja onko hänellä tavoitteita, ja vasta sitten kysyisin "voinko antaa pienen neuvon?". 

Kysypä vaikka että saanko häiritä? Ja seuraavaksi että oletko yrittänyt löytää hyvää juoksutekniikkaa?

Minun kohdallani molemmat olisivat mukavia avaavia kysymyksiä.

Ehkä kerran vuodessa sattuu sellainen päivä että juoksu tuntuu olevan kohdallaan, älä tule silloin..

On 12.2.2016 at 09.42, TeTi kirjoitti:

Tekniikka näyttelee hiihdossa niin tärkeää osaa että jos joku kilpahiihtäjä tulisi ilmaiseksi neuvoja jakamaan, niin tyytyväinen olisin. Ensilumenladulla kun tuli sellaisen kanssa joku lenkura heitettyä, niin tekniikkastahan (yleensä, ei niin oman) sitä tuli helposti juteltua.

Hiihdossa ei kannata tulla mulle neuvomaan. Kaikki on automatisoitu jo 80-luvulla ja sain tekniikkaopastusta seurassa vuoden valmentajalta.

Lisäksi hiihdän yleensä SA-int mallisilla suksilla, jotka ovat kokemukseni mukaan hieman erilaiset mutta erittäin miellyttävät hiihtää kun hommaan pääsee kunnolla sisään. Niillä kun tuolla kuntoradoilta tempoo niin ei voi välttää keskusteluseuraa. Tosin valojen sammuttua ihmiset jostain syystä kaikkoavat ja koko baana on minun.

• 3 weeks later...

Minua tuli juuri toinen nainen kuntosalilla neuvomaan jalkaprässissä. "Anteeks, mutta pakko sanoa, tekee pahaa sun polvien asento, kun olen omat polveni hajottanut." Ja neuvoi, ennen kuin jatkoi treeniään (tuet polvissa). Mitä tuollaisessa kohdassa muuta voi, kuin kiitellä vuolaasti? Lämpimästi tervetuloa kertomaan, jos olen lenkilläkin hajottamassa itteän. Tosin lenkillä haen välillä pelletyylejä ihan tarkoituksella, vaikka jotain jumppaperäistä jumia avatakseni, mutta siinähän olisi sitten jutunjuurta.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy