Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Guest oma itsensä

Raskaus ja pitkänmatkan hiihto

Recommended Posts

Guest oma itsensä

Hei kaikki hiihtoharrastajat! Olen paljon liikuntaa ja urheilua harrastava nainen. Urheilen lähes joka päivä, yleensä viikossa on yksi täysin urheilusta vapaa päivä joskus ei sitäkään. Vaikka olen nyt raskaana, niin en koe rankankaan liikunnan kuormittavan liikaa kroppaa vaan paremminkin saan siitä lisää virtaa ja piristystä. Tällä hetkellä hiihto taitaa olla se ykkösjuttu, koska pitkän matkan juoksu ei enää niin hyvältä tunnu mahan kanssa. Käyn myös kuntosalilla ja jumppaan kotona päivisin. Koen, että minulla on hyvä tasapaino liikkumisen, levon ja syömisen kanssa tällä hetkellä. Mitä mieltä olette, onko mitään järkeä osallistua Oulun Tervahiihtoon, puolikkaalle, joka on 37 km? Tykkään hirveästi tapahtumasta ja olen viikko sitten sen matkan hiihtänytkin ja hyvin jaksoin. Ainoat asiat, jotka mietityttävät, ovat: Onko se oikeasti terveellistä? Minulla on silloin rv26. Mitä kaikki ajattelevat raskaana olevasta hiihtäjästä, joka vielä kisaanki osallistuu? En tosiaankaan halua esittää mitään supermammaa, vaan omaksi ilokseni haluaisin osallistua tapahtumaan? Reitti on melko tasainen, mutt lopussa on pari isompaa mäkeä ja varsinkin ne alamäet vähän hirvittävät. Onhan kaatumisen riski aina olemassa. Ja massatapahtumassa ei kovin kehtaa jäädä jarrailemaan pitkään mäkeen toisten riesaksi... Eli uskoisin hyvinkin jaksavani hiihtää tuon matkan, mutta silti haluaisin joitain kommentteja asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä alkaa neljännen lapsen odotus olla loppusuoralla, vanhin muksu on ehtinyt jo teini-ikään. Lueskelin kesällä neuvolan antamia liikuntasuosituksia ja myös syksyn aikana lääkärien yms. kanssa juteltuani olen huomannut, että liikuntasuositukset ovat muuttuneet reilussa vuosikymmenessä. Nyt ohjeena oli jatkaa mahdollisuuksien mukaan samaa liikuntaa kuin ennenkin ja neuvolalääkärikin suhtautui varsin myönteisesti juoksuun vielä puolenvälin jälkeenkin. Sykerajoista ei enää puhuttu vuosituhannen alun tapaan ja ylipäänsä liikkumista tunnutaan pitävän tärkeämpänä kuin ennen. Itse tulkitsinkin liikuntasuosituksia niin, että kun kerran olen ennen raskautta juossut maastomaratoneja, voin sellaiselle lähteä alkuraskauden aikanakin :) Vauhtia raskaus kyllä hieman laski, menin matkan silleen varman päälle. Aikaisemminkin olen kyllä liikkunut raskauksien aikana. Mm. yhden kohdalla olin venlojen viestissä rv 27 eikä sitä nyt ainakaan minun kuulleni kukaan paheksunut, vaikka mahan kyllä näki hyvin. Omalla kohdallani liikkumattomuus tuntuu ylipäänsä olevan huono juttu, esimerkiksi pidemmät automatkat saavat supistuksia aikaan ja liikkumattoman päivän jälkeen jalkoja yöllä särkee yms.

 

Tällä hetkellä hiihto tuntuu vielä ihan mukavalta, rv 35 menossa. Tosin lenkit ovat olleet aika lyhkäisiä,  olen uskaltautunut tänä talvena vain suurin piirtein tasamaalle, joten lumitilanteen takia nuokin lenkit ovat menneet aika lyhyen pätkän kiertämiseksi. Tuollainen hiihtotapahtuma ei sinänsä kuulosta pahalta viikolla 26,  jos sinne suosiolla lähtee lähinnä läpäisymielellä eikä koettelemaan äärirajoja. Lähinnä kaatumisriski alamäissä on se, mikä saisi minut epäröimään. Tervan reittiä ja laskujen vaativuutta en tunne. Toki voinnin mukaan, mutta jos voimat olisivat vähissä tai hiihto aiheuttaisi epämiellyttäviä oireita, niin tuskin varmaan miettisitkään lähtöä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest oma itsensä

Kiitos rohkaisevasta vastauksestasi! Ja tsempit loppurutistukseen sinulle! Samoilla linjoilla ollaan :) Hyvältä hiihto tuntuu ja lähinnä retkeilymielellä olisinkin tapahtumaan menossa. Onhan tässä vielä muutama viikko aikaa ja kerkiää mahakin kasvaa ja olo muuttua tuon tervahiihdon suhteen.. Mutta tilanteen mukaan!

 

Kuulostaa hyvin tutulta tuo, että liikkumattomuus paremminkin aiheuttaa vaikeaa oloa ja jopa supisteluja, varsinkin loppuraskaudessa.  Eli mielellään sitä liikkuu jo siinäkin mielessä! Plus kaikki muut liikunnan edut ja hyödyt lisäksi. Sykettä en oo muissakaan raskauksissa juuri seuraillut, kyllä sen olossa huomaa, kun täytyy keventää tahtia ;) Eikä tosiaan nykyään taideta sykerajasuosituksia raskaana oleville (varsinkaan lähtökohtaisesti hyväkuntoisille äideille) edes antaa. Jokaisella on kuitenkin niin omanlaisensa sykkeet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko jo myöhäistä, mutta tosiaan, raskaana hiihtäminen on toki sallittua, mutta suositus kai on, että lähinnä tasaisella. Rv 26 vatsa on sen verran jo iso, ettei vauva varsinaisesti ole kovin suojassa, jos kaatuminen tapahtuu. Jos on turvallinen reitti eikä kaatuminen huoleta, niin hiihtämään vain. Eihän sitä raskautta välttämättä kaikki edes huomaa, ellei ihan tyköistuvaa hiihtoasua laita päälleen:)

 

Mutta kaatumisriskin vuoksi kannattaa mennä erittäin varovasti, tai jos yhtään mietityttää, niin tuleehan se sama kisa ensi vuonnakin:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy