Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tuomasnu

Verkkoplastia urheilijan tyrän hoitona?

Recommended Posts

Mullakin oli tyräleikkauksessa yhteityössä piirretyt rastit, mutta kyllä kirurgi kysyi silti vielä ennen puukotusta että oliko tarkoitus leikata tältä puolelta vai toiselta? :) Varmaankin rutiininomainen tarkistus, toivottavasti. Kyllä nuo sen verran tiukkaan tahtiin leikkasivat että äkkiä siinä unohtuu kummalta puolelta ketäkin piti kaivella..

Toivotaan paranemista @tuomasnu:lle. Kyllä tuollaisetkin vaivat on aika ikäviä jotka haittaavat noin pahasti liikuntaharrastusta.

@tuomasnu Muutama kysymys, jos sallitymmärsinkö oikein, että molemmat puolet leikattiin ja hinta yhteensä pyöri luokassa 3000-4000 €? Onko toipumisen tilanne sellainen, että pystyt jo tekemään normaalia treeniä? Jos, kuinka kauan leikkauksesta kesti normitreenin aloittamiseen? Ilari Airoko lopulta leikkasi?

On 19.9.2016 at 18.33, isi kirjoitti:

@tuomasnu Muutama kysymys, jos sallitymmärsinkö oikein, että molemmat puolet leikattiin ja hinta yhteensä pyöri luokassa 3000-4000 €? Onko toipumisen tilanne sellainen, että pystyt jo tekemään normaalia treeniä? Jos, kuinka kauan leikkauksesta kesti normitreenin aloittamiseen? Ilari Airoko lopulta leikkasi?

@isi: Ilari Airo leikkasi. Hinta tuota luokkaa tietääkseni. Molemmat puolet tulevat siinä samassa operaatiossa automaattisesti, eli navan alle pari reikää. Toisesta ilmeisesti tähystettiin ja toisesta instrumentit ja verkko sisään. Verkon mitoiksi taidettiin mainita 10 x 15 cm  ja se asettuu tukemaan molempia puolia. (en tiedä tarkemmin kun olin unessa...) 

Leikkaus oli muistaakseni maaliskuun toinen päivä. Leikkausarvet aristivat muutaman viikon, mutta muuten ei mitään kipuja. Taisi olla niin, että kolmeen viikkoon ei saanut tehdä sellaista mikä on tehnyt kipeää. Mutta heti parin päivän päästä aloin tehdä kävelylenkkejä ja polkea kuntopyörää. Kiirastorstaina maaliskuun lopulla aloitin juoksun siten että ensimmäisinä päivinä juoksin kilometrin pätkiä ja kävelin väliin. Alkuun 20-30 km viikossa, mutta pystyin jo toukokuussa nostamaan kuukausikilometrit kolmeensataan.

Kunto ei päässyt pahasti rapistumaan johtuen tuosta pyöräilystä ym. 

Jo huhtikuussa juoksin 5 km maastojuoksukisoja ja toukokuussa useita muita alle 10 km kisoja. Toukokuussa meni mm. Cooper 3200 m. Kesäkuussa puolimaraton 1.26 ja Heinäkuussa voitin ikäsarjani Keuruun maratonilla ajalla 3.12. Kesän jälkeen olen juossut mm. kympin 38.46, ja Coopperin 3333 m, jotka ovat jo aika lähellä ennätyksiäni.

Pieniä tuntemuksia on toisella puolella nivusissa edelleen. Ei tosin samalla tavalla juostessa kuin ennen leikkausta. Lähinnä levossa. Treenaan asian huomioiden ja olen lisännyt jumppaa ja erilaisia lihaskuntoharjoitteita. Pystyn juoksemaaan yli 300 km kuukausitahtia. Vähän kieli keskellä suuta täytyy tässä mennä, sillä leikkausta ei voi uusia, jos vaiva uusiutuu.

Näillä eväillä tähtäimessä Vantaan puolimaraton ja marraskuun loipulla maraton Valenciassa. Jos ei mitään takapakkia tule, on tähtäimessä ennätyksen 2.57 rikkominen Valenciassa. Töitä on sen eteen toki vielä tehtävä. 

• Like 2

Juu, kyllä voin suositella. Homma oli viime vuonna aika ilotonta, vaikka loppuvuodesta ihan hyvässä vauhdissa olinkin. Ajatukset pyörivät ihan liikaa jokaisella lenkillä siinä että olenko ylipäätään juoksukunnossa vai en. Ja tuntuuko nyt oikealta vai vasemmalta vai molemmilta puolilta. Sittenhän päätinkin jättäytyä tauolle ihan hyvin menneen Uudenvuodenjuoksun jälkeen, kun tajusin että ei voi jatkua samalla tavalla. 

Nyt on paljon paremmat fiilikset. Jotain pientä tietysti aina, mutta eiköhän se tässä iässä kuulu jo asiaan.

Tomasnu, olisi kiva kuulla sinulta vielä pidemmän aika-aikavälin kokemuksia leikkauksesta. Minulla on ihan samat fiilikset ollut, että onko leikkaus vielä tarpeellinen ja turha riski, mutta saatujen tietojen perusteella mitä aikaisemmin leikataan sitä parempi. Itse olen menossa samalle arvostetulle kirurgille leikkaukseen kohtapuoleen ja toinen puoli verkotetaan samalla kanssa ns. etukäteen. Harrastan voimailua ja töissä joutuu osin tekemään fyysisiäkin juttuja.

Minulta leikattiin nivustyrät vasen vuonna 2000 ja oikea vuona 2001 kumpikin oli avoleikkaus ja verkko laitettiin kumpaankin. Tänä vuonna löydettiin oikealta puolelta pieni nivustyrän alku jolle ei kuitenkaan vielä tarvitse tehdä mitään. Eli alkuperäiset leikatut kohdat ovat vielä kunnossa 19 vuoden jälkeen, eli jos tyrä todella vaivaa niin leikkaus kannattaa ehdottomasti tehdä. Ennen leikkausta tyrä saattoi äityä niin kipeäksi että piti juoksulenkiltä soitta auto hakemaan kotiin ja sieltä päivystykseen tutkittavaksi.

On 5.12.2019 at 08.33, MH2019 kirjoitti:

Tomasnu, olisi kiva kuulla sinulta vielä pidemmän aika-aikavälin kokemuksia leikkauksesta. Minulla on ihan samat fiilikset ollut, että onko leikkaus vielä tarpeellinen ja turha riski, mutta saatujen tietojen perusteella mitä aikaisemmin leikataan sitä parempi. Itse olen menossa samalle arvostetulle kirurgille leikkaukseen kohtapuoleen ja toinen puoli verkotetaan samalla kanssa ns. etukäteen. Harrastan voimailua ja töissä joutuu osin tekemään fyysisiäkin juttuja.

OK. Vaiva hellitti lähes kokonaan silloin 2016 muutama kuukausi operaation jälkeen. Kun kyse oli tähystysleikkauksesta, niin ei ole tullut mieleenkään että operaatio olisi jonkinlainen riski. Sen jälkeenhän sai periaatteessa liikkua heti, mutta juoksusta toki pidin taukoa muutamia viikkoja. Hyvin pian olin jälleen valmis juoksemaa kisoja aina maratoniin asti. Maratonennätys jäi tosin tuollon vuonna 2016 ja sen jälkeenkin rikkomatta, mutta syyt olivat muualla.

Sittemmin olen juossut vaihtelevasti hyviä ja vähän parempiakin kausia, siten että nyt vuonna 2019 olen suurinpiirtein samassa ennätyskunnossa kuin olin vuonna 2014, ennen tuota vaivaa. Rasitusvammojakin on toki ollut, mutta ei nivusissa. Tänä vuonna sama nivunen on kyllä muutamaan otteeseen muistutellut itsestään ja mieleen on muistunut kirurgin sanat siitä, että operaation voi tehdä vain kerran. Olen oma-aloitteisesti ja omin ideoin käyttänyt tukena kineesioteippiä (...saa vähän sheivata, että onnistuu... ;)). Uskon että teippi auttaa, mutta mitään varmaa näyttöä asiasta ei ole. Taukoja ei ole tarvinut nyt juoksusta sen takia pitää (paitsi ehkä paivän tai pari) ja vaiva on hellittänyt aina viikossa tai parissa. Saattaa kyllä tulla joskus melko yllättäin aika vihloviakin kipuja, jotka tavallaan lyövät jalan kävellessä ihan "tilttiin", mutta ihme kyllä juoksua se ei ole juurikaan haitannut. Ei edes kisoja. 

Pientä venyttelyä yritän aina muistaa tehdä ja toki jos alkaa vaivata, niin vähennän rasistusta. Tiedostan myös, että jos uusiutuu samalle tasolle kuin tuolloin 2015, niin sitten voi olla että juoksut on juostu. Mutta turhapa sitä on ennakkoon murehtia.

Ehdottomasti kannattaa mennä operaatioon, jos pääsee!

• Like 1

On 5.12.2019 at 09.43, Arsi 69 kirjoitti:

Minulta leikattiin nivustyrät vasen vuonna 2000 ja oikea vuona 2001 kumpikin oli avoleikkaus ja verkko laitettiin kumpaankin. Tänä vuonna löydettiin oikealta puolelta pieni nivustyrän alku jolle ei kuitenkaan vielä tarvitse tehdä mitään. Eli alkuperäiset leikatut kohdat ovat vielä kunnossa 19 vuoden jälkeen, eli jos tyrä todella vaivaa niin leikkaus kannattaa ehdottomasti tehdä. Ennen leikkausta tyrä saattoi äityä niin kipeäksi että piti juoksulenkiltä soitta auto hakemaan kotiin ja sieltä päivystykseen tutkittavaksi.

Samaa mieltä ns. perinteisemmän nivustyrän osalta ainakin että olihan leikkaus hyvä, ei mitään ongelmia n. 5 vuoden jälkeen. Tosin viime aikoina olen lukenut että verkot aiheuttavat nyt jonkin verran ongelmia eli hermosärkyjä tms. osalle potilaista kun hermo jotenkin tarttuu verkkoon tai ärsyyntyy siitä. Tällaista ei ole itselläni ainakaan vielä ollut (kop kop). Ihan aluksi oli ehkä arven kohdalla ajoittain pientä tuntemusta että jotain ikäänkuin siinä on mutta sekin on poistunut oikeastaan kokonaan ajan kanssa. Esim. juoksua ei haittaa mitenkään eikä nosteluakaan.

• Like 1

Itsellä molemmat puolet verkotettu, vasenpuoli yksityisellä avoleikkauksella. Ei vaivaa olenkaan.

Oikeapuoli aluesairaallassa, verkko laitettiin avoleikkauksessa liian kireälle. Ei pystynyt tekeen mitään, kun kivut mahdottomat, hermo yms.

Korjausleikkaus tähystyksellä jossa tuota verkkoa leikattiin auki ja kaikki jäi sisään ja uusi verkko vatsan lihasten ym sisäpuollelle. Samalla vietiin umpisuoli.

Korjausleikkauksesta n. 7vuotta aikaa ja edelleen vaivaa ne sisään jätetyt osat joskus oikealla puolella. 

Kirurgista siis paljon kiinni kuinka homma onnistuu. Samoin myös jos kokee muodonmuutosta lihomalla tai laihtumalla paljon tai puntilla käynti leikkauksen jälkeen voi olla vaikutusta, vaikka olisi siitä pitkäkin aika.

• Like 1

Ok, kiitos paljon viesteistä. Ehkä vähän outoa, jos Tuomasnusilla noin pitkän ajan jälkeen alkaisi uusimaan, kun käsitykseni mukaan uusimisriski tulisi olla lähes 0%.  Joo toi voimailuharrastus tietty vähän arvelluttaa miten kestää sitä, mutta se on yksi suurimmista syistä  miksi leikaukseen vähän etukäteen menenkin.. Osaako vielä kukaan salillakävijä kertoa miten homma on leikkauksen jälken isommilla painoilla sujunut? Siis tarkoitan nyt kunnolla salilla käyntiä, raskaita kyykkyjä yms. ei mitään kuntopyörä, ylätalja + vatsat ja kotiin meininkiä.

18 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

Samaa mieltä ns. perinteisemmän nivustyrän osalta ainakin että olihan leikkaus hyvä, ei mitään ongelmia n. 5 vuoden jälkeen. Tosin viime aikoina olen lukenut että verkot aiheuttavat nyt jonkin verran ongelmia eli hermosärkyjä tms. osalle potilaista kun hermo jotenkin tarttuu verkkoon tai ärsyyntyy siitä. Tällaista ei ole itselläni ainakaan vielä ollut (kop kop). Ihan aluksi oli ehkä arven kohdalla ajoittain pientä tuntemusta että jotain ikäänkuin siinä on mutta sekin on poistunut oikeastaan kokonaan ajan kanssa. Esim. juoksua ei haittaa mitenkään eikä nosteluakaan.

pertun viestiä lukiessa tuli mieleen, että ne tuntemukset mitä minulla toisinaan on, saattaisivat olla juurikin tuollaista hermosärkyä. Se on vähän sellainen sähköttävä kipu, jolloin tuntuu että kävely pitää lopettaa siihen paikkaan ja jalka pitää vain suorana. Vaikea selittää tarkemmin.