Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
ErAh

Pogostan Hiihto 2016

Recommended Posts

Tuli ilmoittauduttua jo syksyllä sunnuntain vapaalle 58 kilsalle, mutta reenipohja on aika ohkainen marras-joulukuun flunssakierteen jäljiltä. Tarkoitus on kuitenkin yrittää hankkia ensi vuodeksi hyvä lähtöpaikka, ilmeisesti Pogostassa tulee lähtöpaikat edellisen vuoden perusteella? Minkäköhänlaisen lähtöpaikan "ensikertalainen" saa Pogostan hiihtoon? Tuleeko sieltä satumanvaraisesti joku tuhannes paikka, vai vaikuttaako noi aikatavoitteet mihinkään, jotka kysytään ilmoittautumisen yhteydessä. Helpottaisi vaan kummasti, jos ei tarvitsisi työnnellä lämäpohjassa ekaa 5 kilsaa tai jopa lähteä hitaammassa lähtöryhmässä, eikös tuolla ole porrastetut lähtöryhmät?

Vielä jos saisi painon nykyisestä 87 kilosta alle 80 kiloon, niin voisi odottaa edes jonkinlaista onnistumista.

Kyllä aikatavoitteet on ainakin ennen vaikuttaneet lähtöryhmään. Ekaan satasen laatikkoon on tainnut tarvita vanhan ajan, mutta sitten jo kakkoslaatikkoon pääsee ihan aikatavoitteella (joku 2:50-3:00 riittänee). Tänä vuonnahan lähtö on eri suuntaan kun aiemmin ja vielä porrastetusti kuten jo mainitsitkin.

Itse sain numeroksi alunperin 108, mutta kun ymmärsin olevani sillä toisessa lähtöportaassa, kävin kysymässä, että onko vapaita numeroita ekaan ryhmään ja vaihto onnistui, joka antoi mulle sitten mahdollisuuden kuntoani parempaan hiihtoon, Veikkaan, että aikani olisi ollut toisesta ryhmästä lähtemällä 20 minsaa hitaampi.

Tänään oli kyllä erinomaisen liukas keli ja ainakaan suksella ei joutunut antamaan muille tasoitusta. Jostain 40 kilsasta maaliin olin jojossa, mutta kuin ihmeenkaupalla sain aina laskuissa imutettua töppyröissä tulleen eron kiinni. Ensi kerraksi pitää kait sitten jo reenata kesälläkin hiihtoa varten.

Ilmeisesti tänä vuonna oli aika vähän osallistujia Pogostassa, vapaalla vain vähän yli 300.

Mulla kävi lauantaina, niin että lähdin lähes viimeisenä. Kuvittelin, että oon toisessa loosissa ilmoittaurumisen perusteella. Aika hankalaa oli hiihdellä alkupuolisko ja varsinkin lähtö oli aika sumppu. Karkeasti laskettuna ohitin n. 300 hiihtäjää, joka kyllä meinasi välillä ärsyttää, kun ohi ei meinaa mahtua menemään. Varsinkin, kun porukka lähtee hiihtämään kilpaa siinä vaiheessa, kun ohitat, eikä höllää, vaikka selvästi on hitaampi.

Menihän tuo hyvästä pitkästä lenkistä, mutta ois ollu kiva hiihtää oman tasoisessa porukassa, niin ois voinut saada itsestään jotain irti. Nyt jäi keskisykekin lenkkitasolle. Mutta tulipa käytyä. Suurin ongelma oli kuitenkin näin jälkikäteeen melkein 100%:n hiilikuitusauvan remmin pettäminen. Ranne on turvoksissa, kun joutu puristamaan sauvaa koko matkan.

Ensi vuonna pitää olla tarkempi, että pääsee lähtemään paremmissa asetelmissa.