Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu sairastelun jälkeen?

irmeli
 Share

Recommended Posts

Olisiko kellään antaa vinkkejä, miten harjoittelu pitäisi aloittaa kuukauden sairastelun jälkeen? Kuinka paljon kunto ehtii tippua moisessa ajassa?

Itselläni oli alkusyksyn ajan tasainen perustreenaus menossa (n. 40-50 km + 1 lihastreeni / viikko), kunnes se katkesi lokakuussa flunssaan ja sitkeään poskiontelontulehduskeen. Nyt pitäisi vihdoin varovasti palailla arkeen = juoksuun.

Kun joutuu elämään muutaman viikon ilman normaaleja rutiineja niin tulee vähän epätodellinen olo aiempia reenejä miettiessä.

Olenkin kokenut hyväksi ottaa tuo ajankäyttö ensin haltuun: Koeta saada lenkkirytmistä eli lähtemisestä ja tulemisesta ensin kiinni ihan vain ulkoilun hengessä etc.

Kyllä se on sitten taas se vahva olo palannut ja on ollut kiva lähteä juoksemaan taas, kun on "varma olo".

Vailla mitään "tieteellistä" perustetta ja ilman muistikuvaa, mistä olen ohjeen kuullut...

Olen omalta kohdalta pitänyt käytäntönä, että kun on sairaudesta täysin toipunut, niin harjoittelua lisätään asteittain taukoa edeltävään määrään yhtä pitkän ajanjakson kuluessa, kuin oli itse taukokin.

Esim. jos ennen 4 vko taukoa tuli juostua 50 km per viikko, niin

ekalla viikolla 20 km

tokalla viikolla 30 km

kolmannella viikolla 40 km

neljännellä viikolla 50 km

ja tehot olen pitänyt kurissa tuon totuttelujakson ajan. Esim. niin, että ekalla ja tokalla viikolla ei tehoharjoituksia lainkaan. Kolmannella ja neljännellä viikolla tehoharjoitusten osuus vaikka puolet normaalista.

En tiedä, onko tämä turhankin konservatiivinen lähestymistapa, vai uskaltaisiko niitä harjoitusmääriä nopeamminkin lisätä. Varmaan noi palstan konkarit voisivat kommentoida.

Riippuu varmaan myös taudista, kuinka alas kunto on vajonnut... On varmaan ihan eri asia, jos tauko on johtunut keuhkokuumeesta, kuin että on ollut pelkkä räkätauti.

Varmaan tärkeää kuunnella kroppaansa.

t. Nylkky