Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Stryd Running Powermeter -tehomittari

Arvostele ketju:


Recommended Posts

1 tunti sitten, Spica kirjoitti:

Mutta ei varmasti ignite toimi tuon kanssa, kun ei pyöränkään tehomittari eikä mikään bt/ant.

Joo ei varmasti toimi igniten kanssa, jos ei pyörätehoakaan kerran saa. Eli uuden mittarin hommiksi menisi. Mutta tosiaan mitään high-end mallia ei välttämättä kaipaa, että saa perustehoilut toimimaan. Ja sitten on noita erikoisia kelloja, joissa juoksutehot on viety uusiin sfääreihin. Esim. Coros Apex yms. Näistä en osaa sanoa oikeastaan juurikaan mitään muuta kuin ongelmat todennäköisesti ihan muualla kuin juoksutehojen parissa. Jollain about 300€ luulisi saavan käypäisen peruskellon. Toisaalta, esim XXL myy 945sta hintaan 539€...

Link to post
Share on other sites

Mites kauan toimitukset ovat kestäneet jos olette tilanneet tässä koronahärdellin aikaan? Pistin nyt laitteen tilaukseen, kaveriksi garminin 945, jolla toivottavasti hetken pärjää taas. Kello tullee muutamassa arkipäivässä eli lienee viim. maanantaina/tiistaina itsellä. Podia lienee sopiva odottaa useampi viikko, vai tuleeko nopeastikin? En tiedä edes mistä se tulee.. 

Rahoitus onnistui sopivasti unohdetuista palkintorahoista viime vuosilta, joita en ikinä lunastanut suoraan omalle tilille 🤑

Link to post
Share on other sites
On 7.4.2021 at 16.12, AnttiSn kirjoitti:

Mun mielestä valitettavasti höyryävä kasa haisevaa tämä juttu. Toisaalta ymmärtää kyllä, että heidänkin on jollakin rahansa saatava nyhdettyä ihmisiltä pois. Toisaalta taasen herää kysymys, oliko todellakin tarpeellista tehdä Strydistä jotain muuta kuin vain tehomittari? Eikä riittäisi olla vain maailman paras juoksutehomittari?

Tuo kuukausittainen saas-laskutus on varmasti firmoille niin iso houkutus, ettei sitä tässä voitu vastustaa. Olisin itse tästä kiinnostunut, mikäli tässä olisi jotain lisää vrt. Garmin connect, mutta ei sellaista tainnut ainakaan nyt tulla. Itsellä ei siis ole trainingpeaksia tms.

 

@Spica, itselle tuli juoksupodi joulua ennen muistaakseni noin viikossa kotiin. Lähti suoraan Euroopan varastolta (olikohan Hollannista?).

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, tmak kirjoitti:

Tuo kuukausittainen saas-laskutus on varmasti firmoille niin iso houkutus, ettei sitä tässä voitu vastustaa. Olisin itse tästä kiinnostunut, mikäli tässä olisi jotain lisää vrt. Garmin connect, mutta ei sellaista tainnut ainakaan nyt tulla. Itsellä ei siis ole trainingpeaksia tms.

 

@Spica, itselle tuli juoksupodi joulua ennen muistaakseni noin viikossa kotiin. Lähti suoraan Euroopan varastolta (olikohan Hollannista?).

On siellä selvästi enemmän analyysityökaluja kuin vain GC. Nimenomaan tehoanalyysiin. Suosittelen kyllä ottamaan tuon esitarjouksen, nimittäin se on mielestäni kustannustehokas ratkaisu. GCn yli menee myös erilaiset harjoituskirjastot ja harjoitusohjelmat sun muut. Mutta itse en noita kaipaa. 

 

@Spica Euroopan vehkeet tulee Hollannista. Sitten eikun testailemaan vehjestä!

Link to post
Share on other sites
tunti sitten, AnttiSn kirjoitti:

On siellä selvästi enemmän analyysityökaluja kuin vain GC. Nimenomaan tehoanalyysiin. Suosittelen kyllä ottamaan tuon esitarjouksen, nimittäin se on mielestäni kustannustehokas ratkaisu. GCn yli menee myös erilaiset harjoituskirjastot ja harjoitusohjelmat sun muut. Mutta itse en noita kaipaa. 

 

@Spica Euroopan vehkeet tulee Hollannista. Sitten eikun testailemaan vehjestä!

Jos kustannus on sama tuon tarjouksen kanssa tai pelkkä podi, niin miksi ei 6kk ajan käyttäisi tarjousta ja katsoisi, miten auttaa. Jos ei apua, voi sen peruuttaa siinä kohtaa. Otin tuon tarjouksen toki, saa nähdä tekeekö ihmeitä. Kello saapunee joko huomenna tai alkuviikosta, podi sitten ilmeisesti joskus ensi viikon lopulla tai seuraavalla viikolla, näköjään heidän sivuillaan asiaa joku tällä viikolla olikin kysynyt, kunhan googletin asian 🙂 (viikossa pitäisi tulla).

Link to post
Share on other sites
22 minuuttia sitten, Spica kirjoitti:

Jos kustannus on sama tuon tarjouksen kanssa tai pelkkä podi, niin miksi ei 6kk ajan käyttäisi tarjousta ja katsoisi, miten auttaa. Jos ei apua, voi sen peruuttaa siinä kohtaa. Otin tuon tarjouksen toki, saa nähdä tekeekö ihmeitä. Kello saapunee joko huomenna tai alkuviikosta, podi sitten ilmeisesti joskus ensi viikon lopulla tai seuraavalla viikolla, näköjään heidän sivuillaan asiaa joku tällä viikolla olikin kysynyt, kunhan googletin asian 🙂 (viikossa pitäisi tulla).

Samaa mieltä, kannattaa ottaa tuo tarjous, jos:

-Ei ole varma tarvitseeko

-Ei tiedä, mitä tarjous tarkalleen ottaen sisältää

-Ei ole 100% varma, ettei noita palveluita tarvitse

 

Itse osun tuohon viimeiseen kategoriaan, mulla on kaikki työkalut olemassa muuta kautta. Ainut vimpale, mitä ehkä Stryd infrastruktuurista voisin käyttää on kisateholaskuri/ennuste. Mutta sekin toisaalta löytyy jo monesta muusta paikkaa ja kun tässä oppinut jonkun verran ymmärtämään tehoa, niin osaa jo itsekin aika hyvin luoda realistisia tavoitteita. 

 

Totean nyt tähän samaan hengenvetoon, että Stryd on mielestäni tehnyt kolme isohkoa virhettä liittyen tuohon analytiikkapuoleen/uuteen tapaansa toimia. 1) Ovat valinneet tehokäyräksi "top of extremes" malinnuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että tehokäyrä mallinnetaan huippusuoritusten mukaan siten, että vain parhaat suoritukset otetaan huomioon. Jos sulla on se pöljä päivä ja käy vätäisemässä 10k kisan, tämän jälkeen auto-CP tulee olemaan 90 seuraavaa päivää tuon kisan kalibroima. Eli toisin sanoen, joudut treemaan siten kuin sinulla olisi pöljä päivä JOKAIKINEN PÄIVÄ! Toinen vaihtoehto on "least squares" menetelmä, jossa jokainen maksimiefortti kontribuoi käyrän muotoon ja siten yksi pöljä päivä sulautuu jatkumoon muita ei niin pöljiä päiviä ja auto-CP/FTP arvio on ehkäpä realistisempi/konservatiivisempi. 2) Ovat jättäneet kertomatta, mikä on FTPn lisäksi FRC/RWC/W'. Näissä malleissa on usein mahdollisuus ennustaa useita fysiologisia mittareita, joista FTP on se ylivoimaisesti käytetyin. Mutta lähes yhtä hyödyllinen on tuo reservikapasiteetti tai miksi nyt sitä haluaa kukakin kutsua. Käytännössä se on se työn määrä (kilojouleina), joka voidaan työskennellä FTPn yläpuolella. Eli sanotaan, FTP on 300W ja FRW=10kJ, niin silloin kyseinen urheilija voi tehdä työtä teholla X ajan 10 000/X, jos puhutaan vaikkapa 10s sprintistä niin silloin tämä kyseinen 10kJ heppu pystyisi noin 1 000W suoritukseen 10s ajan. Mitä merkitystä tällä on? Mitä lähemmäksi harjoittelu menee FTPtä, sitä vähemmän merkitystä itse FTPllä on ja sitä yksilöllisemmäksi intervallitavoitteet muodostuu. Ja FRC yhdistettynä FTP arvoon mahdollistaa yksilöllisemmän arvion siitä, mikä on sopiva/tehokkain/optimaalinen tehotavoite kulloiseenkin harjoitukseen. Piakkoin tulee olemaan tarjolla ilmainen työkalu, jonne voi suoraan sujauttaa FTPn ja FRC ja se pulauttaa ulos intervallitehotavoitteet eri pituisiin intervalleihin. Siis juuri sinulle optimoidut intervallit! Kts. tästä teaseri: 

Ja viimeisimpänä kohtana 3), Stryd ei tee missään kohdin riittävän selväksi, että teholla harjoitellessa kalibrointi on ehdottoman tärkeää tai oikeastaan välttämätöntä. Yhä edelleen aivan liian moni ajattelee, että onhan siellä se auto-CP eli kunhan vain juoksen ja treenailen, niin sieltähän se CP löytyy! Mutta se ei vaan mene niin, ollakseen tarkka auto-CP vaatii 90 päivän ajalta maksimaalisen 10-30s sprintin, maksimaalisen 2-5min suorituksen JA maksimaalisen 20-40min suorituksen. Ilman noita, auto-CP ei ole oikein. Vaihtoehtoisesti voi tehdä manuaalisia CP testejä, mallintaa CP/FTP muuta kautta tahi sitten vain "tietää" mikä se CP on. Mutta oleellista on ymmärtää, että tehoharjoittelu on suhteellista ja tässä kalibroivana tekijänä on pääasiallisesti CP/FTP arvo. Tuon viestin pitäisi tulla riittävän monesta kohtaa riittävän selkeästi ilmi, mutta sitä se ei selkeästi tee! Käykää vaikka huvikseen katsomassa Stryd FB ryhmässä, niin yli puolet kysymyksistä käytännössä johtaa tähän ongelmaan... 

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy