Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Stryd Running Powermeter -tehomittari

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Huomasin tuossa juuri, että Suunnon Ambit3 -mittarit tukevat Strydin valmistamaa juoksutehomittaria:

"Voit nyt myös säästää voimiasi juoksutehon mittauksen avulla käyttämällä valinnaista Stryd Running Powermeter -tehomittaria. Stryd Powermeter -tuki lisätään Ambit3 Verticalin lisäksi myös kaikkiin muihin Suunto Ambit3 -kelloihin."

Toimii myös Garminin malleissia/jossain mallissa.

Googlettelin aikani, mutta ainakaan suomeksi ei mitään löytynyt. Joko jollain tän foorumin juoksijoista on tälläinen testattuna?

µ

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Nyt näyttää saavan tätä esim. briteistä: http://www.bikefast.co.uk/stryd-running-power-meter

 

Sensori toimii natiivina pelkästään Suunnon kanssa (tehonäkymää voi käyttää myös juoksuprofiilissa). Kaikissa muissa kuten Garmin FR920XT tai Polar V800 pitää laittaa kello pyörämoodiin että teho on validi metriikka. Saattaa tulla joskus joku korjaus näille muillekin valmistajille, mutta mitään ei ole ilmeisesti mistään luvattu. Tämä on paska homma niille jotka tyytyvät valmistajien natiiveihin palveluihin kuten Polar Flow tai Garmin Connect. Jos taas käyttää kolmannen osapuolen palveluita kuten Training Peaks niin tämä ei ole mikään ongelma. Sen kun vaihtaa vaan lajiprofiilin dataan pyöräilystä juoksuksi yhdellä klikkauksella. Täydempi yhteensopivuuslista ja muuta detaljia: https://www.stryd.com/support

Link to post
Share on other sites

Sain oman Stryd sensorin muutama päivä sitten. Voin sitten toimia testieläimenä ja katsoa onko siitä mihinkään. :D

 

Ensimmäiset kaksi lenkkiä takana ja fiilikset on nettona positiiviset. Tässä joitain huomioita:

 

+ Asennus yhtä helppoa kuin minkä tahansa sensorin parittaminen mittarille. Itse kytkin tämän Garmin FR920XT mittariin. Sensori paritettiin yhteensä kaksi kertaa koska siinä on sekä sykesensori, että kiihtyvyysanturit joilla saa kadenssin ja tehon.

+ Sensori+vyö on yhtä mukava päällä kuin muutkin tekstiiliset sykevyöt.

- Garminit ei virallisesti tue sensoria juoksuprofiilissa. Tämä tarkoittaa sitä että kun juoksuprofiili on valittu, se ei tiedä mitään mistään tehodatasta kun aiemmin sellaista ei ole ollut mahdollista mitata. Ongelma kierretään käyttämällä pyöräilyyn tarkoitettua profiilia joka siis ymmärtää tehomittareiden datan päälle. Itse esim. loin uuden pyöräprofiilin jonka nimesin kuitenkin "Run power" nimellä että saan kustomoitua datanäkymät mieleiseksi sotkematta oikean pyöräprofiilin harjoitusnäkymiä. Tämä tuen puute heijastuu myös siihen, että en saa harjoituksen aikana näytettyä vauhtiani min/km yksiköissä vaan on pakko käyttää km/h yksiköitä koska pyörällä se on default. Tämä ottaa ainakin pattiin tällä hetkellä. Jos sattuu omistamaan Suunnon Ambit 3:n niin tätä ongelmaa ei ole koska se tukee täydellisesti Strydin dataa ihan juoksussakin. Koska en kuitenkaan (ainakaan tällä hetkellä) juokse vauhtiohjatusti niin tämä ei hirveästi haittaa. Jatkossa haluaisin kuitenkin tähän parannusta ja olen jo asiasta maininnut Garminille.

- Datan katseleminen onnistuu esim. Garmin Connectissa, mutta ainakin minulla kadenssidata on kummallisesti pariin kertaan tuplattu. Eli nyt siellä pyörii lukemat välillä 360-370. Tässä syntyy ilmeisesti parissakin kohdassa virhe kun ensin 920XT näyttää kadenssiksi 180-185 (juoksussahan käytettäisiin yleensä lukemaa 90-92) ja sitten vielä GC tuplaa tämän lukeman jostain syystä. Training Peaks näyttää kadenssin oikein ja sitä käytänkin normaalisti GC:n sijaan. Lisäksi Training Peaksissä pystyn asettamaan omat tehoalueet juoksulle jotka eroaa pyöräilyn tehoalueista. Tämä on pakko tehdä sillä teho on melko erilainen juoksussa ja pyöräilyssä. Juoksussa teho on korkeampi.

Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, j--l kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen härveli. Oletko kokeillut mittausta erilaisilla alustoilla, tasainen, metsä, mäki jne?

 

Tasaisella ja mäessä tulee joka lenkillä oltua, mutta metsässä näin talvella en juokse. Alla on kuva pienestä pätkästä dataa jota tulee tyypillisesti kun menen esim. alikulusta. Eli ensin alamäessä teho laskee ja ylämäessä se nousee. Tältä osin tehon mittaaminen ainakin subjektiivisesti arvioiden toimii. Pientä havaintoa lisäksi olisi että alustan laatu (liukkaus) tekee tietyn vauhdin ylläpitämisen vaikeammaksi ja nostaa siis juoksutehoa, yllätys yllätys. :D Näihin juttuihin nyt ei siis tarvi mitään mittaria kun jokainen voi todeta asiat muutenkin omasta tuntemuksestaan. Periaatteessa syke reagoi samoihin juttuihin, mutta vaan paljon hitaammin ja on altis lisäksi mm. lämpötilanvaihtelulle, vireystilalle, jne.

 

Yksi ihan mielenkiintoinen juttu tuli eiliseltä lenkiltä. Juoksin erään reitin missä oli 1 km matkalla nettonousua noin 10 m mikä on sen verran vähän että sitä ei sinällään huomaa nousuksi. Sen kuitenkin huomasi tehossa mitä ihmettelin silloin lenkin aikana ja lukema oli noin 10-15 W korkeammalla mitä aiemmilla lenkeillä samalla vauhdilla. Vasta jälkianalyysissa huomasin että sehän nouse hieman. Tässä voisi olla yksi skenaario missä hyödyntää laitetta vauhdin suitsemisessa kisassa. Eli loivat pidemmällä matkalla tapahtuvat nousut. 

 

Netistä olen lueskellut joidenkin valmentajien juttuja (mm. Andrew Coggan, yksi kuuluisimmista pyöräilyn tehomittaukseen perehtyneistä akateemisista nimistä) siitä miten tehomittaria pitäisi käyttää juoksussa. Koska kyseessä on kuitenkin niin uusi juttu niin heilläkään ei vielä ole täyttä käsitystä hommasta. Ensimmäiseksi neuvoksi antoivat vaan juosta sensorin kanssa ja kerätä dataa erilaisista tilanteista. Eli en missään nimessä suosittele "perusjuoksijalle" tämmöistä vielä, mutta kaikille hifistelijöille ja muille datahirmuille ihan mielenkiintoinen lelu.

 

56b6ec66b9f62_Screenshot2016-02-0320.16.

Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, Mikko Myy kirjoitti:

Paljonko ne kuuluisat maksimitehot? :)

 

µ

 

Jää nähtäväksi. Viime viikolla sain vasta laitteen ja olin osan viikosta kipeänä niin ei pystynyt revittelemään. Sensoriin kuuluu sellainen "critical power" testi jossa pitäisi juosta ensin 3 min täysillä, sitten huilailua 30 min ja lopuksi vetäistään 9 min täysillä. Sillä pitäisi saada asetettua tehorajat oikein. On vielä tekemättä.

Link to post
Share on other sites
On 8 February 2016 at 18.08, j--l kirjoitti:

^Googletuksen perusteella tämä tukisi myös R-R (HRV) dataa. Oletko huomannut pitääkö paikkansa?

 

Taitaa tämä toimia nyt kun on tullut lisää lenkkejä tehtyä. On tässä FR920XT:ssä joku Recovery advisor joka esim. lenkin alkuvaiheessa kertoo mikä on palautumisen tila ja lenkin lopussa antaa suosituksen milloin olisi seuraavan rankan harjoituksen vuoro. Ohjekirjan mukaan perustuvat Firstbeat Technologiesin juttuihin joten olettaisin että näissä sitä RR dataa ehkä käytetään ja koska tämä selvästi toimii Strydin kanssa niin eiköhän se data tule ihan nätisti.

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy