Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
tb2

Hiihtokilometrit, -tunnit, -kerrat jne kaudella 2015 - 2016

Recommended Posts

No ei pysynyt tasuri oikein kasassa, mutta 1.5 tuntia sinnittelin. Olen tehnyt rullilla kesän pitkät lenkit tasuria potkulla ylämäessä ja muuten ilman. Nyt oli tarkoitus tehdä sama, mutta olemattomalla pidolla meni nousussa aika tunkkaamiseksi. Hiihto ei tuntunut mitenkään raskaalta, mutta meni yllättävän paljon VK:n puolelle. Käytän aina perinteisessä samaa 0.87x pituus sauvapituutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskeskelin mitä tänä vuonna olen mennyt, latu auki 11 päivä marraskuuta alkaen. Pertsaa (18 kertaa) 324 km; 27,7 h; ka.syke 137 & luistelu (20 X) 307 km (sis. vähän tasatyöntö); 24,4 h; syke 142. Eli yhteensä 631 km, tarvittais siis 19 km 650 kilsaan, kävin tosin jo tänään hiihtelee 1,5 h. Pitää katella onko aikaa tänään ja mitä telottu pikkuvarvas tuumaa, viime viikon olin sen takia melkeinpä kokonaan hiihtohommista telakalla.

Ja tuohon tasatyöntöön, en ole koskaan tehnyt varsinaisia tt lenkkejä. Paitsi jos muistan oikein niin viime talvena vetelin jäällä tasuria, kun niin pääsi helpoiten. Mihinkähän tarkoitukseen noita varsinaisia tasatyöntölenkkejä pitäisi tehdä, kun niitä näytetään niin paljon tehtävän? 

Sauvat itsellä on pertsa 147,5 cm eli 0,86 X oma pituus ja luistelu 157 cm = 0,91 x oma pituus. Tasatyöntövedot olen tehnyt pertsan sauvoilla, paitsi tänään otin luistelusauvoilla ihan lyhyitä. Toki luistelulenkeilläkin olen välillä tasuria työnnellyt.

ed. Itse saan tasurissa nousemaan sykkeet sillä tyylillä että kunnolla käytän pers ja reisilihaksia (ja ottaa se selkäänkin, tukilihakset) alhaalta ylös ponnistaessa ja niin päästään asentoon ylhäällä - edessä, ikään kuin rojahdetaan sauvojen päälle (noustaan jopa päkiöille, ei tietenkään koko ajan jaksa). Eli mitä enemmän lihaksillaan työskentelee sitä korkeammalle sykkeet saa. Kyllähän tuokin laji ihan hyvää jumppailua on.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etenkin kesällä tehdään tasatyöntöä rullahiihdossa paljon, koska sulan maan aikaan yleensä lenkkeillään paljon juosten tai pyörällä, ja ylävartalo jää vähemmälle liikunnalle. Talvella esim. massahiihdoissa (ainakin perinteisen kisoissa) on paljon hyötyä, jos jaksaa pukata tasatyönnöllä helppoja osuuksia ja säästellä jalkoja ylämäkiin. Usein sitten loppumatkasta sukset eivät oikein pidä, ja jotenkin pitää päästä eteenpäin, joten ainakin loivat nousut voi työnnellä ylös. Myös luisteluhiihdossa on hyötyä vahvasta yläkropasta. Ainakin mieshiihdossa ylävartalo on aina vain isommassa roolissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tullut ihan 19 km hiihdettyä, kun hidas ei kerenyt. Eli pari kilsaa jäi kuudesta ja puolesta sadasta. Tein kuitenkin elämäni ensimmäisen pidemmän tasatyöntöpätkän 48 min / 6,6 km. Paljon hitaampaahan se tuohon maastoon oli ja ikävä kyllä näin sanoa - hidastuvaan tahtiin. Tosin tuuli ja latukin oli huono, monessa kohtaa sitä ei ollut ollenkaan, esim. jyrkimmässä ylämäessä kulunut kokonaan pois, ja latukone ajoi just kun olin jo tavan pertsaan vaihtanut.

Joo tuntui kyllä että yläkropasta loppuu puhti! Tosin pitkähkön ylämäki osuuden jälkeen tuntui reisilihaksenkin väsymystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30. joulukuuta 2015 at 13.22, TeTi kirjoitti:

Komppi tälle, helposti anakynnykselle ( ~168-170) ja yhdestä tasurivedosta katselin, että ylämäkeen sykkeet  nousseet 176:een.

Ok. Enhän minä näistä mitään tiedä. Kaikenmaailman toniroposten juttuja vaan toistelen. Sen kyllä tiedän, että minulla ei sykkeet tasurilla nouse, laktaatit kyllä. Se johtuu tietenkin heikoista käsivoimista ja muutenkin surkeasta lihaskunnosta. Aika kokonaisvaltaisesti tuo tasurikin kroppaa kuluttaa. Reisiäkin.

ps. TeTillä on kroppa kokonaisvaltaisesti kunnossa, joten en ihmettele, että hän jaksaa tasatyöntää punaiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1.1.2016 at 16.13, tb2 kirjoitti:

Ok. Enhän minä näistä mitään tiedä. Kaikenmaailman toniroposten juttuja vaan toistelen. Sen kyllä tiedän, että minulla ei sykkeet tasurilla nouse, laktaatit kyllä.

Ehkä se Roponen sitten tarkoitti oikeasti korkeita sykkeitä ja itse ajattelin korkeilla noin 86-89 % max. Ja onhan se eri rankka laji eli juosta voi paljon pidempään samoilla sykkeillä kuin tasurilla. Mihin ne sulla sitten nousee %max.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 31.12.2015 at 16.08, Kylmää terästä kirjoitti:

Etenkin kesällä tehdään tasatyöntöä rullahiihdossa paljon, koska sulan maan aikaan yleensä lenkkeillään paljon juosten tai pyörällä, ja ylävartalo jää vähemmälle liikunnalle.

Juuri näin olen ajatellut itsekin. Tässä rullahiihtokelien muuttuessa huonoksi on keskitytty jalkojen kestävyyteen juoksemalla, ja nyt hiihtämään päästessä taas hiukan huomiota ojentajiin. Tasatyönnön lisäksi ylämäkien hiihtäminen 'suoraan' on hyvää harjoitusta. Taloudellisuus on näin hiihtokauden alkuun niin huono (kunnes lihakset tottuvat), että sykkeet saa ylös kyllä ihan joka tyylillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään(kin) hiihtelyä michelinukkona. Pakkasta oli n. -23C. Luistelusuksilla olin liikenteessä, mutta ei luistelusta tietenkään mitään tullut santapaperikelissä. Onneksi latu oli liukas ja tasatyöntö onnistui hyvin. Ladun vieressä oli seinäpito luistelusuksillakin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa olla sellaiset hyvin matalaprofiiliset sukset, jotka painuvat tasaiseksi lättänäksi, kun niitä polkaisee. Pohja sileä ja ilman kuvioita. Sitten voi vähän jo luistaa näillä keleillä. 

Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että suosiolla jätän menemättä näillä pakkasilla ulos urheilemaan. Kuntopyörää poljin kotona tunnin verran. Hiihtokausi alkoi jo marraskuun alussa, ja Jyväskylän maksullinen latu on ehtinyt sulaa näiden kahden kuukauden aikana moneen kertaan, mutta porukka on aina saanut sen jonkinlaiseen kuntoon. Nyt se on parempi kuin kertaakaan koko "talvena", mutta pakkanen tekee hiihdosta ikävää.

Ei tästä talvesta taida tulla kunnon hiihtotalvea. Omalta kohdaltani on tulossa kehnoin yli 20 vuoteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

'Luisteluhiihtoa' tänään ja oli kyllä tahmeeta ja työllästä -16 C. Taisi olla suksetkin vähän väliä pysähdyksissä kun Garmin sanoo aika: 59:25; aika liikkeellä 58:45. En siellä ladulla seisoskellut.

Perttiä näyttäisi olevan siis lähitulevaisuudessa taas luvassa. Taidan mennä ihan jäälle luistelemaan, jos haluan luistella kireillä pakkasilla.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Itse tykkään yhtä paljon molemmista hiihtotyyleistä.

Näin myös! Tykkään tykkään tyylienkin sisällä kaikista hiihtotyyleistä, jos haarakäyntiä ei oteta lukuun. Kuokkakaan ei ihan samalla viivalla wassun, mollen ja sauvoittaluistelun kanssa ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy