Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksutakki

Arvostele ketju:

Recommended Posts

Mulla myös hiihtotakki ja tietenkin mallia Lidl pakkaskeleille,kun halpa löytö oli ja palvellut jo hyvin useamman talven.Vähän kuumiahan nuo softselltakit on,kun tuo hengittävyys on mitä on,mutta jos tuo ei haittaa,niin mukavia ovat käyttää.Tosiaan tuonne alle ei tarvitse paljoa pukea,kun hyvin tarkenee kovissakin keleissä.Leikkauksetkin kohdillaan,kun suunniteltu liikkumiseen ja suojaavat mun mielestä aika hyvin mm.viimalta.Kyllä minä uskallan suositella noita hiihtotakkeja talvilenkkeilyyn.

Minusta tuo hiihtotakki oli tosi positiivinen ylläri. Olihan tuo toki kallis takki, ja varmaan laatu jotensakin hintaan korreloi, mutta kuitenkin. Vaikka tuo onkin softshell-takki noin kuvauksensa mukaan, niin se on ohut, joustava, tyköistuva ja siis tosi mukava päällä. Etuosa on vahvempaa/tuulenpitävää kangasta ja takaa kevyempi. Tuossa hengittävyys on 10 000 (g/m2/24h) ja vedenpitävyys 10000mm, ja vaikka nuo arvot ei sinällään mulle paljon sano niin halvempiin verrattuna luvut on paljon isommat. Mulla on arkipuuhasteluihin halpis-softshell-takki, ja se on kyllä vähintään tuplasti paksumpi, mutta ei silti pidä samaan tapaan lämpimänä ja kuivana.

Noissa edestä tuulenpitävissä ja takaa hengittävissä takeissa on se ongelma, että sitten kun tuulee kylmästi ja kovaa, niin läpi se tulee ilkeästi selän puolelta. Mulla on pari tämäntyylistä Craftin takkia, mutta tuulisella säällä parempi on ympäriinsä tuultahylkivästä materiaalista tehty takki. Lisäksi silloin tyköistuvuus muuttuu haitaksi, koska takin alle ei synny eristävää ilmakerrosta. Eli tällaisen Craftin takin valitsen päälle huonommilla keleillä:

Kylmän ja tuulisen sään takkini

Omana all-rounderina toimii Haglöfsin L.I.M III-takki, jota voin lämpimästi suositella. Kyseessä todella kevyt kuoritakki, joka pitää veden ja tuulen. Olen todennut helpoimmaksi sen, että takkina ja housuina käytän vain jotain hyvin kevyttä, mutta säältä suojaavaa. Sitten kylmyyden mukaan on helpompi lisätä tarpeellinen määrä kerroksia noiden alle.

Tuolla pystyy juoksemaan lähestulkoon ympäri vuoden. Ainoastaan kesäisin kun on riittävän lämmin, jää takki käyttämättä. Kaikista kylmimmillä keleillä talvisin tulee joskus käytettyä Dobsomin R-90 Winteriä, joka on hinta-laatu suhteeltaan myös hyvä takki.

Kuoritakit ovat todella ongelmallisia juoksuhommissa, jos on hikoiluun taipuvaista sorttia. Ekat kymmenisen kilsaa ne pakkasessa vielä toimii, mutta sen jälkeen kaikki vaatteet ovat takin sisäpuolella täysin läpimärät ja sen jälkeen on syytä löytää kotiovi hyvinkin nopeasti. Ja tähän ongelmaan ei auta vaatteiden määrän säätäminen. Kosteus ei vaan pääse riittävän nopeasti takista läpi, vaikka esitteet hienoja lukuja esittelevätkin.

On ‎29‎.‎12‎.‎2015 at 20.59, maahinen kirjoitti:

Minä löysin aleista hävyttömän hienon (ja vielä yli 60% alennuksen jälkeenkin hävyttömän kalliin) takin. Moinen pieni arjen luksus nosti kuitenkin lenkkeilymielialan tappiinsa, ja olen vieläkin ihan pähkinöinä, vaikka lenkistä nyt on jo parituntinen mennyt. :D Takki on ihan tooodella lämmin, vaikka on ohut, joten jopa tämmöinen hidas laahustaja hikoili siinä pk-lenkillään tällaisessa -7C -kelissä, kun tuli laitettua vähän liian paksu paita alle. Virallisesti tuo on kai hiihtotakki, mutta tuntuu kelvolta myös lenkkeilyyn, ja ihanaa kun tietää että tuossa tällainen vilukissakin tarkenee kovilla pakkasilla. Akkain kotkotuksia, mutta onhan se hieno (eli tuo revontuli/liekkikuvio tietenkin). ;) :D https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/one-way-cata-pro-3-layer-naisten-hiihtotakki

Hyvän takin olet löytänyt. Minulla myös One Way:n hiihtotakki kovilla pakkasilla ja tykkään todella paljon. Tykästyin muutenkin kyseisen merkin tuotteisiin ja ostoksista on sen jälkeen löytynyt myös parit ohuet hiihtohousut (joo, piti ostaa kahdet, kun halvalla sai). Miulla on vain sellainen tavallisen näköinen takki, mutta tuo sinun on kyllä hienon näköinen!

On 1.1.2016 at 21.32, HooMoilanen kirjoitti:

Kuoritakit ovat todella ongelmallisia juoksuhommissa, jos on hikoiluun taipuvaista sorttia. Ekat kymmenisen kilsaa ne pakkasessa vielä toimii, mutta sen jälkeen kaikki vaatteet ovat takin sisäpuolella täysin läpimärät ja sen jälkeen on syytä löytää kotiovi hyvinkin nopeasti. Ja tähän ongelmaan ei auta vaatteiden määrän säätäminen. Kosteus ei vaan pääse riittävän nopeasti takista läpi, vaikka esitteet hienoja lukuja esittelevätkin.

Jep, puhut varmasti asiaa ja tuo kannattaa huomioida. Pidempien ja raskaampien lenkkien jälkeen takin sisus on myös itselläni melko märkä, mutta vielä koskaan ei ongelmaksi asti. Jos liikkuja ei ole turhan kova hikoilemaan, niin silloin kuoritakki on ainakin itselläni ollut oiva valinta mm. sen monikäyttöisyyden takia.

• 2 months later...

Stadiumista ostin SOC:n kevyen talvijuoksuun tarkotetun takin. Musta, obviously. Hinta ei päätä huimannut ja pvällä lenkille lähtiessä ja takkia päälle pukiessa mietin, mahtaako tulla kylymä kun on niiiiin ohkasta matskua, mutta ei tosiaankaan: piti tuulen ja hyvin tarkeni :) Ja selkämys peittää U-mallisesti pakaroitten päälle asti. Mää diggaan. :)

Minäkin hommasin OneWayn Cata Pro hiihtotakin. Hiihtoa varten sen hankin, mutta latujen pehmettyä kokeilin sitä myös juoksutakkina. Takki itsessään on todella mukavan tuntuinen (huomaamaton) eikä haittaa ylävartalon liikkeitä hiihdossa tai juoksussa.

Takissa on soft-shell materiaalin lisäksi selässä ja hihoissa jotain ohuempaa ja elastisempaa kangasta. Suojasäällä hiihtäessä tuo ohuempi kangas kastui hihoista märäksi ja alkoi tuulessa tuntumaan kylmältä. Soft-shell kangas puolestaan tuntui joka puolelta (myös hihoissa) kuivalta ja lämpimältä.

Mulla on ollut sama hihojen kastumisongelma myös edellisessä takissa, missä pelkästään hihansuut olivat lycraa ja muu takki soft-shell kangasta. Mikä ihme siinä on että hengittävämpi kangas kastuu hiestä ja soft-shell kangas tuntuu edelleen kuivalta? Onko muilla vastaavia ongelmia tuon hihojen kastumisen kanssa ja miten ne voisi ratkaista? Minkälainen kerrasto sinne alle pitäisi laittaa, ettei takki kastuisi ja alkaisi sitten tuntumaan kylmältä? 

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

• Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:

"Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!

Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 

Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 

Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI

Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy