Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Kukka75

Tavoitteet juoksukaudelle 2016

Recommended Posts

Tavoitteena vois olla vaikkapa välttää vammat ja nauttia juoksemisesta. Jos nämä toteutuu, niin sitten pari juoksutapahtumaa olis kiva käydä kiertämässä. Kymppi mielellään alle 39 minsan ja jos jalat kestää niin ehkä puolikkaankin vois käydä hölkkäämässä. Aion myös harjoitella meditatiivista juoksemista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä terveys ennen kaikkea. Sen ohella sitten voimaharjoittelun ja juoksun yhdistäminen. Vauhtia voisin hyväksyä hieman lisää hölköttelyyn, jos vaikka kympin alle 50min saisi menemään niin olisin oikein tyytyväinen. Ehkä vuositotaaliksi voisi yrittää 2000km kun jää tänä vuonna reiluun 1800 kilsaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavotteet ne tavotteet....

- Saada ehjä juoksuvuosi ja onnistumisen tunne juoksutapahtumasta.

- Päästä eroon liiasta jännittämisestä ennen tapahtumaa.

- Määrät vähintään 1000-1500km/vuosi.

- Selvitä vuoden päätavoitteesta (Vierumäki trail 33km) kunnialla ja ylpeydellä maaliin, ajasta viis. 

- Saada se ehjä ja hyvä juoksukokemus HCRllä tai HHMllä, myös Länsiväyläjuoksuun menossa kauden starttaamaan.

Juoksu on minulle elämäntapa ja rakkaus, joten motivaatiosta ei ole ikinä ollut pulaa, mutta liika jännitys on pilannut monta hienoa kokemusta. Nyt siis ensi vuodelle lisää henkistä valmistautumista ja enemmän jännitystä lieventävää rutiinia kehiin :) Sekä toivoa, että pysyn terveenä. (sillä vuonna 2015 juoksemattomia kuukausia oli n.3kk..)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuosi sitten kirjoittelin tänne useita tulostavoitteita ja ne jäi oikeastaan kaikki saavuttamatta. Tärkein tulostavoitteista oli Maraton 4:15 ja se meni niin lähelle (4:18)että melkein voi sanoa että tavoitteeseen päästiin. Samoin kympillä pääsin jo keväällä lähelle tavoitetta, mutta puolikkaalla jäätiin kauas.

Tärkeämpiä tavoitteita oli kuitenkin kuntoiluinnon säilyttäminen ja juoksukilometrien lisääminen edellisvuodesta, ja mikä parasta, niin ne molemmat saavutettiin.

Ensi vuodelle nostan ykköstavoitteeksi hikiliikunnan kokonaistuntien säilymisen vähintään kuluneen ja edellisen vuoden 2014 tasolla (about 275h kaikki liikut yhteensä/vuosi) Tällä tuntimäärällä fyysinen kunto paranee väistämättä ja yleinen hyvinvointi ja jaksaminen säilyy toivottavasti samalla korkealla tasolla kuin viimeiset kaksi vuotta. Mikäli tavoitellut tunnit toteutuu niin on realistista ajatella että kilometreissäkin tulle kasvua kunnon pikkuhiljaa kohotessa.

Tässä kilometritavoitteet ja suluissa v.2015

Juoksua 2000km (1900km(arvio))

Pyöräilyä 700km (580km)

Hiihtoa 500km (410km)

 

Tulostavoitteita voisi olla seuraavat:

Puolikas 1:50

Maraton 4:00

 

Tulostavoitteiden asettaminen tuntuu vaikealta, sillä juuri nyt tuntuu siltä että takki on tyhjä maratonin jäljiltä ja kilpailuihin osallistuminen ei edes houkuttele. Tuntuu että pelkkä lenkkeily ja kilometrien keräily saa riittää. Toisaalta just viime viikonloppuna lupasin että HCR laitetaan porukalla kalenteriin, joten kai se on sitten taas viivalle asetuttava. Eiköhän se kilpailuviettikin nouse kun tiet talven jälkeen sulaa.

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavoitteeni vuodelle 2016, tärkeimpänä kaikista olisi pysyä terveenä, muutoin muihin tavoitteisiin pääseminen on vähintäänkin hankalaa. Mutta niitä konkreettisempia ja helpommin mitattavia tavoitteita voisi olla:

1. lisätä juoksumääriä, tavoitteena yli 1500km/vuosi (tänä vuonna n.1100km)

2. juosta useampi polkujuoksukisa, mielellään myös joku pidempi (yli 21k)

3. Parantaa puolimaratonin ennätystä, alle 2:10 ( nyt 2:15.13)

4. kehittää lihaskuntoa säännöllisesti läpi vuoden

5. Ja hyvin varovaisesti vielä, maratonin läpi juokseminen syksyllä.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksun suhteen ei ole kummempia tavoitteita, olisi tietty kiva jos ennätykset paranisi. Talven lähinnä hiihtelen ja keväällä meinasin juoskuvauhtia testata, jos on toiveita 1:40 alituksesta puokilla niin osallistumisilmoittautuminen kehiin. Ainoa on vaan että aika lyhyeksi voi jäädä PK ennen tuolle puolikkaalle harjoittelua, jolle meinasin kerrankin harjoitella tosissaan 4-6 vk.

Kesä PK:ta ja syksyllä polkujuoksua ja kymppejä, joille tavoitteena ennätysten paraneminen.

Määrätavoitteet voisi olla noin

- 2 000 km hiihto (riippuu lumista)

- 1300 km juoksu

- kävely & pyöräily

 Tai tunneissa määrät max. 14 h ja min. 7 h/viikko aerobista (olikohan 2015 max. määrä 12 h), tosin aika voi rajoittaa. Ei ehkä kesälomaa.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siirretään vuoden 2015 tavoitteet vuodelle 2016 niin ei tule kiirettä :icon_smile:

Laitetaan tähän nyt sitten ihan kirjallisena, niin tulee näitä tavoiteltuakin.

Maltilliset tavoitteet ovat:

1000m alle 4min. -> cooper lähemmäs 3000m (2014 jotain 2750m)

5km alle ??min.

10km alle 50min. (2015 kotiovelta -> 5km ja takaisin kotiovelle käsiajanotolla 52min. ja jotain)

Puolimaratoni matka pitäisi juosta parin vuoden tauon jälkeen ja aika alle 1h 50min jos numerolappu rinnassa, muuten alle 2h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeinen vuosi yleisessä sarjassa ensi vuonna. Vuonna 2016 riisutaan kellot ja sykeanturit. Juostaan teillä, poluilla, metsässä ja katotaan mihin se riittää. Jokainen lenkki tunteella, päivän kunnon mukaan. Suurin tavoite on kehittyä pään sisällä, löytää juoksemisesta se paras puoli. Eli minuus vs. minuutit eksegeesi. Joku voi sanoa periksi antamiseksi, joku selittelyksi, mutta minä sanon etsimiseksi. Katsotaan, mitä löytyy yhteislenkeiltä ja juoksutapahtumista. Saattaa olla, ettei tule ollenkaan hullumpi vuosi...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Uhoa telakalta

Jos se ei ottakkaan niin ei se annakaan, joten laitetaan alla olevat tavoitteet, (ihan vain asenteella, jos ei mene/kestä/jaksa niin sitten ei mene/kestä/jaksa, eli ei paljoa hajua...).

 

- Vähintäin 40 kpl alle 4:00 min/km 12 km kovia/reippaita (2015: olisko alle 15 kpl)
- Vähintäin 30 kpl yli 30 km pitkiksiä (2015: 4 kpl)
- Vähintäin 8000 km/v (2015: 6100 km/v)

 

Toisaalta kun on tässä viimeiset neljä päivää vain löhönnyt sekä mässäillyt kinkkua ja suklaata, niin suhteellisuudentaju näihin juoksu homiin on saattanut mennä, joten ei ehkä paras hetki vastata tähän kysymykseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole asettanut tarkkoja aikatavoitteita tai kilometrimääriä, mutta yksi tavoite on. Juosta oikeasti niitä pitkiksiä säännölliseen. Yrittää siis välttää kiireet ja loistavat tekosyyt sille, miksi en taaskaan muka ehdi juosta oikeata pitkistä, vaan pitää tyytyä johonkin 16-18 kilometriseen.

Jos tämä tavoite omalla kohdalla täyttyy, uskon, että sen siivellä tulee sitten myös varsinaisia tuloksiakin.

Ja toki sellainen numeerinenkin tavoite on, että kaudella 2016 pitäisi päästä maaliin joku +100km maastoultra. Kyllä tämä selkeä tavoite on, ei siitä mihinkään pääse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas on se aika vuodesta, kun tulee luvattua mahdottomia. Vuodelle 2016 asetan kaksi tavoitetta.

1. Harjoittelua vähintään 500h

2. Puolimaratonilla uusi ennätys

Suunnitelma on perin yksinkertainen. Kunhan saan tuon tuntimäärän kasaan järkevällä tavalla, niin puolikkaalla syntyy uusi ennätys. Aikaisempien vuosien harjoittelu on ollut liian vähäistä ja epäsäännöllistä, jotta paremmat ajat olisi saavutettavissa (2012 80h, 2013 200h, 2014 340h, 2015 310h).

Suvi-illassa ensimmäinen yritys. Tavoite jossain 1.22 -1.24 välillä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy