Jump to content
Juoksufoorumi.fi

hatapa

Houston we have a problem

Recommended Posts

7 minuuttia sitten, Keijo! kirjoitti:

Kyllähän täällä mielenkiintoisia hahmoja kirjoittelee ja on kirjoitellut.  Osa olisi jo lähes valmiita Putoksen hahmokilpailuun. Vähän samanlainen tunne kuin armeijassa, kun pääsee näkemään oman ikäluokkansa kokokirjon ja tapaa henkilöitä joiden kanssa ei olisi ikinä muuten missään tekemisissä.

juuri näin...itse olen kasvanut hekisesti..lähnnä alaspän...myös kunto huonontunut merkittäväsi...he heee....

• Haha 1

tunti sitten, joukor kirjoitti:

Käytäntö lienee kaikilla(?) keskustelupalstpilla sama. Mode tai palstan omistaja päättää keskustelun laadun, määrän ja suunnan. Tämä on mainio juttu ja pitää keskustelun asiapohjalla ja ehkäisee myös mahdolliset ja turhat jälkipuheet. 

Minun mielestä tuo on vähän turhan optimistinen näkemys, moderaattorilla on iso vastuu siinä mihin suuntaan foorumi kääntyy. Esim tästäkin foorumista voitaisiin tehdä oikeistolainen, vaikkapa homma foorumin urheilullinen siipi. Tai vasemmistolainen foorumi (ei ole esimerkkejä heittää, keksikää joku viherpiipero foorumi). Tämä vaatii "vain" sen että moderaattori alkaa sallia tietyntyyppisiä keskusteluita ja bännää toisen tyyppisiä keskusteluita. 

Moderaattori on palstansa jumala mutta se ei tarkoita sitä että joku universaali oikeus tai totuus siellä toteutuisi. Toki palstan jumalan yläpuolella on sitten vielä rikoslaki ja niin edelleen ja niin edelleen. Ja tämä ei ole millään tavalla Sepon moderoinnin kritisointia, mutta Sepon aseman tunnustamista sellaisena kuin se on: Seppo viime kädessä päättää mitä täällä puhutaan ja mitä ei, toki lain puitteissa. Eikä minulla sitä paitsi edes mutisemisia ole.

41 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Aika monta vuotta olen palstalla hengaillut ja kirjoitellut, joskus asiaa ja joskus asian vierestä. Mielestäni foorumin meininki on laimentunut älyttömästi, eikä täällä juurikaan keskusteluja käydä, joka osaltaan on harmi.

Varmaankin totta. Minusta tuntuu että foorumin aktiivisin paikka onkin käyttäjien harjoituspäiväkirjat. En muista miten on aiemmin ollut, mutta sikäli ihan mielenkiintoista huomata että käyttäjät käyvät keskusteluja ns omissa piireissään toistensa harjoituspäiväkirjoissa. 

Olisi ihan mielenkiintoista tietää että missä määrin tänäpäivänä foorumin käyttäjistä pitää harjoituspäiväkirjaa, jos vertaa vaikka 6-7 vuoden takaiseen tilanteeseen. Voisi kuvitella että facebook yms vetää ne jotka haluavat yhteisöllisyyttä, joten erityisesti liikuntakeskeisillä foorumeilla homma kääntyy harjoituspäiväkirjojen äärelle, ns tekemisen ytimeen. Onko tämä sitten huono asia? Minulle harjoituspäiväkirjat ovat tietyllä tapaa pyhä alue jossa kommentointi tuntuu vähän vieraalle, mutta ehkäpä olen vanhan ajan jäärä?

Lainaa

Osa porukasta taisi tehdä alustan vaihdon fb:n puolella aikanaan, ja taisi samalla pääosa heistä lopettaa tännekin kirjoittelun. En nyt tiedä, mutta saattoi näissä alustan vaihtajissa olla joku ”mukava”  mukana, enkä näe että 💩 olisi heidät karkoittanut, kuten aikaisemmin tuolla niin väitettiin. 

Näinpä. Facebook se suurin foorumikirjoittelun tappaja on ollut. Minun näkemys palstojen hiljenemiseen on se että pelkästään vittuilu-asenteella olevat ovat siirtyneet suomi24-palstalle ja itsestäänloukkaantujat sekä sopulit ovat menneen facebookiin taputtamaan toistensa selkiä. Onpahan jokaiselle jotakin.

47 minuuttia sitten, ForrestG kirjoitti:

Osa porukasta taisi tehdä alustan vaihdon fb:n puolella aikanaan(kpk24/7), ja taisi samalla pääosa heistä lopettaa tännekin kirjoittelun. En nyt tiedä, mutta saattoi näissä alustan vaihtajissa olla joku ”mukava”  mukana, enkä näe että

Ei mulle täällä demokratialla ole väliä. Sepon foorumi ja Sepon säännöt ja asia on mulle täysin fine, niin pitkään kun asioista voidaan keskustella ilman sensuuria - keskustelupalstahan tämä kuitenkin loppujen lopuksi on. 

Joo tuonne 24/7 liukuu koko ajan porukkaa ja sen syntytarinan nyt uskon kun nähnyt miten täällä jutut on toisia kun jossain muualla. Jouni on tehnyt hyvää työtä ko saitilla. 

Ja sepon linja on pohjouskorean linjaa lähentelevä tai ryssien sensuuria. Säälittävää näpertelyä, vallan huumatessa

10 minuuttia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Ja sepon linja on pohjouskorean linjaa lähentelevä tai ryssien sensuuria. Säälittävää näpertelyä, vallan huumatessa

Mielestäni vähän liioittelua. Puhut niin sujuvaa Jodioottia sekä Batistinia, että voisi kuvitella sinun käyneen kyseisien kielien jatko-opinnot kansalaisopistossa. Odottelen blogin perustamista. 

Ongelmalliseksihan isohkon fooruminen moderointi muodostuu, jos moderaattoreita on vain yksi ja jos moderaattori on itse myös aktiivinen keskustelija, joka osallistuu myös sellaisiin vääntöihin, joissa saattaisi olla jotain moderoitavaa.

Olen joskus vuosia vuosia sitten ollut moderaattorina yhdellä kohtuullisen isolla foorumilla, jossa toden totta moderoitavaa riitti. Siellä homma toimii niin, että säännöt olivat todella selvät ja aukikirjoitetut, kaikki moderoitavat tapaukset käsiteltiin koko moderaattoriporukan kesken ja tarvittaessa äänestettiin sanktioist ja tehtyjä ratkaisuja peilattiin aina aiempiin tapauksiin. Kaikenlaisit jääviyssäännöt olivat todella tiukat. Ja myös moderaattorit tai muut palstaa ylläpitävät tahot joutuivat alistumaan samoihin sääntöihin tai penalttia tuli armotta.

Tämä foorumi toimii enimmäkseen ihan hyvin, mutta eihän tuo moderointi kovin objektiivista kuvaa anna ja erityisen huvittavaa on se, että inttämisen sanotaan olevan kiellettyä, mutta Seppo itse kyllä inttää tarvittaessa kovinkin hanakasti.

33 minuuttia sitten, Snakster kirjoitti:

Tämä foorumi toimii enimmäkseen ihan hyvin, mutta eihän tuo moderointi kovin objektiivista kuvaa anna ja erityisen huvittavaa on se, että inttämisen sanotaan olevan kiellettyä, mutta Seppo itse kyllä inttää tarvittaessa kovinkin hanakasti.

Inttäminen on hankala määre, koska se on varsin subjektiivinen. Hankala sanoa milloin väittely muuttuu inttämiseksi, ja väittelyissä ei ole mitään pahaa - sellaisissa tilaisuuksissahan tohtoritkin tehdään. 

1 tunti sitten, second kirjoitti:

Esim tästäkin foorumista voitaisiin tehdä oikeistolainen, vaikkapa homma foorumin urheilullinen siipi. Tai vasemmistolainen foorumi (ei ole esimerkkejä heittää, keksikää joku viherpiipero foorumi). Tämä vaatii "vain" sen että moderaattori alkaa sallia tietyntyyppisiä keskusteluita ja bännää toisen tyyppisiä keskusteluita.

Onhan näitä, kaikenlaisia öyhöttämis jne. sivustoja: https://takku.net/ 

Moderaattorin forum = moderaattorin oikeus. Moderaattorin velvollisuudet palstan tekstien sisällöstä ja myös käyttäjien tunnisteiden oikeellisuudesta tulevat taas suoraan rikoslaista. Nykyään palstojen kirjoituksia jopa valvotaan ja leivättömän pöydän ääreen pääsee helposti. Perättömät väitteet, nimittely jne.

Esim. tuomituista vaikka MV lehden Ilja Janitskin, tai Oululainen valtuutettu Junes Lokka.   

1 tunti sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

Mesen diisseturbo ottaa ihan hyvin kierroksia...

Pohjoiskorealaiseen meininkiin verrattuna sinulla on kuitenkin vapaus poistua paikalta ehjin nahoin. Sepolla on täysi oikeus linjaansa, vaikka olisimmekin eri mieltä. En oikeasti usko Baltsun kuitenkaan muuttuneen vielä ratkaisevasti. Käytän tässä samalla aikaisemmin muille tarjoamani maalipaikan:  Se olisi suorastaan hävytöntä jos oletettaisiin, että lukisin Baltsun blogia ilmaiseksi. Paitsi jos joku linkittää minulle sen, niinkuin "Miksi paskaa hehkuteaan?"-tekstin.

@Baltsu, miksi et salli keskustelua omassa blogissasi? Voisit itse moderoida ja pitää keskustelun omalla tasollasi?

Nyt olet taas aktiivinen juoksufoorumilainen eli oletko löytänyt itsestäsi nämä ongelmat?

--------------------- Lainaus Baltsun blogista, (vieraat valtioot(?) poistaneet tämän blogista) ----------------

19/04/2017 TEKIJÄ BALTSU
Juoksufoorumin ongelmat
Minulle on selvinnyt, että Juoksufoorumin ongelmat eivät rajoitu siihen, että urheilijoita kiusataan ja vainotaan siellä, vaan lisäksi he käyvät kirjoittamassa toisista pahaa selän takana Suomi24-palstalla. Mietin syitä käyttäytymiseen ja pystyin hetken aikaa pohdittuani helposti nimeään syyt tähän käsittämättömään käyttäytymiseen.

Olen tosiaan miettinyt pitkään, miksi Juoksufoorumi on kuin jonkinlainen rinnakkaistodellisuus, jossa kaikki normaali on epänormaalia ja päinvastoin. Paikka jossa niitä ihmisiä vainotaan, jotka yrittävät tehdä parhaansa ja mennä eteenpäin ja paikka, jonka jäsenet käyvät vielä palstan ulkopuolella nimettömänä kiusaamassa muita palstalaisia. Merkille pantavaa on se, että kukaan ei puolusta ketään. He suorastaan nauttivat siitä, että ihmiset ottavat osumaa. Miksi? Selitykset ovat hyvin yksinkertaisia.

Juoksufoorumilaiset ovat liian vanhoja
Sellaisia vireässä iässä olevia, nuoria tai nuorekkaita ihmisiä siellä ei juurikaan ole, vaan ovat sellaisia kulahtaneita, elämään kyllästyneitä keski-ikäisiä. Sinne pitäisi saada jotain 50 kappaletta alle kolmekymppistä juoksijaa.

Vaatimaton ulkonäkö
Moni juoksufoorumilainen kokee alemmuuskompleksia vaatimattomasta ulkonäöstään. Se ei ole aina edes puhtaasti pärstäkerroin tai vartalokysymys, vaan monet ovat yksinkertaisesti pukeutumiseltaan kuin jostain Pekko Aikamiespoika -filmistä. Koomisia tapauksia.

Eivät ole urheilullisia
Harva juoksufoorumilla on urheilullinen. Jos on lukenut Aki Hintsa – Voittamisen Anatomia -kirjan, ymmärtää aktivivisen ja passiivisen ihmisen välisen eron. Minusta aktiivinen juoksee 4h maratonin, vaikkei olisi kertaakaan käynyt lenkillä. Niin urheilulliset, aktiiviset ihmiset tekevät. Ei silloin tarvitse hieroa vuosikausia, että ylipäätänsä pääsee surkeisiin suorituksiin.

Itsensä ruoskiminen
Mitä tarkoittaa se, että joku on esim. tipattomalla ja juo maitoa? Se tarkoittaa suoraan sitä, että heitä vituttavat henkilöt, jotka osaavat nautiskella elämästä ja nauttia lasillisen punaviiniä dinnerin kanssa, jotta ruokien aromit tulevat esiin. Jos kohtelee itseään karjana ja pitää ruokaakin vain polttoaineena, eikä salli itselleen mitään mahdollisuutta mukavaan elämään,  katkeroituu ja kohdistaa sen negatiivisuuden muihin, mikä johtaa kiusaamiseen.

Perhe laitetaan muiden syyksi
Aikuiset ihmiset eivät osaa hoitaa perhe-elämäänsä ja se kaadetaan sitten ulkopuolisten syyksi. Onhan se totta, että niiden ihmisten päivittäinen elämä on yhtä helvettiä, mutta ei se ole kenenkään muun kuin heidän itsensä syy. Ylläpitäjä Seppo esim. on oman harjoituspäiväkirjansa mukaan vaarassa joutua kadulle, jos ilmoittaa väärään aikaan kotona harkitsevansa osallistuvansa johonkin juoksutapahtumaan. Loppuvuodesta mahdollisesti uskaltaa kertoa. Onhan se jumalauta kumma, jos aikuinen mies ei saa tai uskalla tehdä, mitä huvittaa. Ei ihme sitten, jos tulee halu kiusata muita, kun omalla kotisohvalla pitää istua kyyhöttää illat ja purra hammasta.

Munattomuus ja empatian puute
Monet ovat vain yksinkertaisesti munattomia tyyppejä ja heiltä saattaa kaiken lisäksi puuttua kyky empatiaan. Tämä kuten kaikki muu menee Gaussin käyrän mukaan. Se suuri massa siinä keskellä on täysin mitäänsanomatonta porukkaa, joita ei kiinnosta kuin oma napa. Sekin useimmiten kirjaimellisesti eli pitää ahtaa pullaa kupuunsa oikein urakalla. Jos ja kun sitten kiusaamista ja vainoamista tapahtuu, niin kuin esimerkiksi omalla kohdallani Juoksufoorumilla kävi kesällä 2013, niin eivät sitten puolusta uhria. Pikemminkin päinvastoin. Minun tapauksessani se huipentui siihen, että Seppo juoni minut sieltä pihalle. Siis uhri pelataan jollain ansalla pihalle, eikä niitä vainoajia. Sen jälkeen jatkoivat minun kiusaamistani Suomi24:lla. Minulle tänä päivänä jo yksi ja sama. Olen perehtynyt niin paljon henkiseen valmennukseen ettei tuollainen enää hetkauta, mutta siihen aikaan 2013-2014 se oli kyllä elämäni ikävin kokemus toistaiseksi.