Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Toh

Ultrajuoksukisojen nimet

Recommended Posts

Jäin tuossa vain seuraavaa sivua katsellessani miettimään, että on monta tapaa nimetä tapahtuma. On toki klassikoita, joita ei edes tavitse mainita. Sitten on kansallisia mutta kansainvälisiä kisoja tai ainakin selvästi englanninkielisiä, sitten on puhtaasti suomenkielisiä. Ja sitten on kisoja, joissa mielestäni kielet sekaantuvat.

Kesällä laitoin Pekan pyrähdyksen ketjuun vähän ironiaa siitä, miksi polkujuoksujen nimen pitää aina olla englanninkielinen. Mietin, että jos järjestäisin polkujuoksukisan tänne Suomussalmen Ämmänsaarelle, niin kilpailukeskuksena voisi toimia Pitch Hotel ja ruokailut järjestettäisiin lounasravintola Ämmän Herkkusuussa, Pitch Delight Mouth. Ja juoksun nimi voisi sitten olla vaikka Always Ultra.   

• Like 3

Varmaan pitäisi olla Bitch Hotel:) Englantilaista tuttua huvitti hänen Pekka-nimen ääntämyksensä, äänsi sen samalla tavalla kuin sanan pecker = mulkku.

Minuakin ihmetyttää tuo kaikenlaisten paikallisten tapahtumien ja muidenkin asioiden englannistaminen. Itseäni aikoinaan nauratti firman nimi Pykäläinen Electronics. Kyllä sitä ääntäessä menee jenkkipojan leuat sijoiltaan:)

• Like 1

Englanninkielistäminen ei ole enää pelkkä metsäretkeilijöiden yksinoikeus kun ihan maantietapahtumiakin on alannut näkymään lontoon murteella. Esim. Helsinki spring marathon. Eipä siinä. Ei minun englanninkielen ymmärryksessä ole mitään vikaa ja osaan sen kyllä kääntää. Silti mielessä on vaan, että miksi hitossa pitää vääntää englanniksi jos osallistujista 99% on ihan perus Perttuja ja Sirpoja. Ihan niin kuin se tuskainen nylkkääminen siitä sen hohdokkaammaksi muuttuisi. Lähinnä iskee kevyt myötähäpeä kisajärjestäjiä kohtaan...

On 30.1.2016 at 15.27, LauriH kirjoitti:

Englanninkielistäminen ei ole enää pelkkä metsäretkeilijöiden yksinoikeus kun ihan maantietapahtumiakin on alannut näkymään lontoon murteella. Esim. Helsinki spring marathon. Eipä siinä. Ei minun englanninkielen ymmärryksessä ole mitään vikaa ja osaan sen kyllä kääntää. Silti mielessä on vaan, että miksi hitossa pitää vääntää englanniksi jos osallistujista 99% on ihan perus Perttuja ja Sirpoja. Ihan niin kuin se tuskainen nylkkääminen siitä sen hohdokkaammaksi muuttuisi. Lähinnä iskee kevyt myötähäpeä kisajärjestäjiä kohtaan...

Eli siinä, että osallistuu kyseiseen tapahtumaan, on jotakin noloa. 

Vai tarkoitatko, että kisajärjestäjien pitäisi ymmärtää havetä, koska ovat polkaisseet tapahtuman pystyyn tuollaisella nimellä? Vai onko koko tapahtuma osallistujineen ja muovitörppöineen pelkkä vitsi, ja nimenomaan siksi, että sillä on harhaanjohtava nimi. Kun tapahtumaan ilmestyy osallistuakseen, vastassa ei ole suuren maailman meininki. Pelkkä pahainen kylätapahtuma odottaa siellä. Samat naamat kuin muuallakin. Kaikki on vähän kulunutta, jostain varastosta raahattua. 

Nyt ei ole vallalla juoksubuumi, vaan kuntoilubuumi. Ja väitän, että kun tapahtumalla on jokin muu kuin supisuomalainen nimi, osallistumiskynnys on matalampi. 

Ehkä mulla on ulkosuomalaisena hiukan vinoutunut näkökanta tähän asiaan, mutta mielestäni 'Helsinki Spring Marathon' on merkittävästi parempi nimi urheilutapahtumalle kuin 'Helsingin kevätmaraton'.

Itse pidän paljon enemmän muutenkin englanninkielisestä tavasta kirjoittaa tapahtumien nimien kaikki sanat isolla alkukirjaimella. Jotenkin se vain toimii visuaalisesti paremmin.

8 minuuttia sitten, Uolevi kirjoitti:

Eli siinä, että osallistuu kyseiseen tapahtumaan, on jotakin noloa. 

Vai tarkoitatko, että kisajärjestäjien pitäisi ymmärtää havetä, koska ovat polkaisseet tapahtuman pystyyn tuollaisella nimellä? Vai onko koko tapahtuma osallistujineen ja muovitörppöineen pelkkä vitsi, ja nimenomaan siksi, että sillä on harhaanjohtava nimi. Kun tapahtumaan ilmestyy osallistuakseen, vastassa ei ole suuren maailman meininki. Pelkkä pahainen kylätapahtuma odottaa siellä. Samat naamat kuin muuallakin. Kaikki on vähän kulunutta, jostain varastosta raahattua. 

Nyt ei ole vallalla juoksubuumi, vaan kuntoilubuumi. Ja väitän, että kun tapahtumalla on jokin muu kuin supisuomalainen nimi, osallistumiskynnys on matalampi. 

Minä naureskelen niille kisajärjestäjille jotka nimeävät kisansa englanniksi Suomessa. Vai hetkinen. Kisajärjestäjähän tekee vain sitä mikä loppupeleissä myy ja mielikuva paljon isommasta tapahtumasta kuin se todellisuudessa onkaan varmasti on omiaan boostaamaan myyntiä. Onhan se paljon katu-uskottavampaa mennä kehumaan kavereille että "treenaan Maximum Extreme Trail Run World Tour kisaan" kuin "Tarmon saunakymppiin". Ehkä sittenkin nauran sekä osallistujille että järjestäjille. Pahoitan kaikkien mielen. :D

Tällä nykymenolla ei ole mitään tekemistä juoksemisen eikä kuntoilun kanssa. Kuntoiluun riittää pelkkä säännöllinen kestävyys- ja lihaskuntoharjoittelu pari kertaa viikossa kutakin sorttia. Ei siihen mitään polku-ultran kävelemistä tai muutakaan tarvi tehdä joka on ihan overkill ja jopa haitallista jos pelkkä kuntoilu olisi ykkösmotiivi. Juoksemisella tämän kanssa ei myöskään ole mitään tekemistä kun ihmiset tietää keskimäärin enemmän eri valmistajien juoksureppujen remmien määrästä tai maastolenkkerien dropista kuin oman suorituskyvyn kehittämisestä. 

5 tuntia sitten, LauriH kirjoitti:

Kisajärjestäjähän tekee vain sitä mikä loppupeleissä myy ja mielikuva paljon isommasta tapahtumasta kuin se todellisuudessa onkaan varmasti on omiaan boostaamaan myyntiä.

Mä olin tässä kansanterveyden asialla. Kun ihmiset osallistuvat tapahtumiin ja ennen kaikkea treenaavat niihin, se koituu kaikkien hyväksi. Vähemmän terveydenhuoltomenoja, tehokkaampia työntekijöitä jne. 

No, ehkä tapahtumien nimeämisellä ei tätä merkittävää kysymystä ratkaista. Mutta niin sanotun tavallisen tapahtumiin osallistujan näkökulma on juuri kiinnostava. Että miten hän kokee tapahtuman nimen, houkutteleeko se osallistumaan, vai kehoittaako pysymään kotona. Esimerkiksi "hölkkä" saatetaan mieltää sellaiseksi hikinauha päässä viipottavien kokoontumiseksi, johon ei halua osallistua, vaikka tapahtuma sinänsä kiinnostaisi. Jos tuntuu että tapahtuma on olemassa vain siksi, että väki saisi juosta, osallistumista voi olla vaikea perustella itselleen. 

Moni on sitä mieltä että tutut kotipolut riittävät vallan hyvin, ja siksi monesti tarvitaan toinenkin kannustin, joka voi olla vaikka jokin erämökki jossa ei ole aiemmin käynyt, vaikka on pitänyt. Tulee sekin nähtyä samalla. 

5 tuntia sitten, LauriH kirjoitti:

Juoksemisella tämän kanssa ei myöskään ole mitään tekemistä kun ihmiset tietää keskimäärin enemmän eri valmistajien juoksureppujen remmien määrästä tai maastolenkkerien dropista kuin oman suorituskyvyn kehittämisestä.

Tätä juuri tarkoitin. Varusteet ovat vähintään yhtä tärkeä osa harrastusta kuin se mitä jää viivan alle. Vaikka jalka ei nousisi niin se ei haittaa, kunhan varusteet ovat viimeistä huutoa. Ja tässäkin kohtaa olen tismalleen samanlainen kuin muutkin, vaikka reppujen remmit ei sillä tavalla kiinnosta, mutta kenkä on kaunis esine. Ja samaten yhtä fiilistelyähän omakin harrastaminen on, kunnes olen rähmälläni radalla. Sen jälkeen kaikki on pitkään noloa. 

Ei siis ole mitään juoksubuumia, on kuntoilubuumi, ja juoksu on vain yksi osa sitä siinä kuin vaikkapa triathlon ja jooga, tai jokin uusi jumppa, jota jokin kuntosali tarjoaa. Lajit voivat vaihtua lennossa, ja monesti vaihtuvatkin.

Koska tämäntapainen harrastaminen on peräisin jostain muualta kuin Suomesta, ei pitäisi kummastuttaa että myös lajien ja tapahtumien nimet ovat vieraskielisiä. Ylipäänsä harrastuksen yhteydessä käytetty kieli on yhä useammin englanti. 

6 tuntia sitten, LauriH kirjoitti:

Juoksemisella tämän kanssa ei myöskään ole mitään tekemistä kun ihmiset tietää keskimäärin enemmän eri valmistajien juoksureppujen remmien määrästä tai maastolenkkerien dropista kuin oman suorituskyvyn kehittämisestä. 

Mutta onko se jollain tapaa väärin, että kaikki kuntoilijat eivät halua treenata räkä poskella viimeisiä kymmeniä sekunteja pois kympin enkasta? Ei mun mielestä, mutta toki mielipiteeni perustuu siihen, että en tykkää treenata räkä poskella ;-) Ja erilaisia reppujakin minulla on yli kymmenen. Ja tiedän, että kenkieni dropit ovat 4, 8 ja 10mm :D

Onko se väärin, että ihmiset ilmoittautuvat Inkoon Damn Intense Overkill Trailin (IDIOT) ja harjoittelevat sitä varten puoli vuotta? Vaikka harjoitukset eivät sisällä räkä poskella rykimistä ja itse kisassakin on tärkeintä päästä maaliin omien tavoiteaikojen puitteissa? Ja itse suorituksen aikana saatetaan jopa ottaa kävelyaskelia!

Jos joku tykkää harrastaa tällaista liikuntaa, niin miten se on pois niiltä Oikeilta Juoksijoilta? Miksi tällaista liikuntamuotoa pitää haukkua ja nälviä siitä?

9 tuntia sitten, Uolevi kirjoitti:

Mä olin tässä kansanterveyden asialla. Kun ihmiset osallistuvat tapahtumiin ja ennen kaikkea treenaavat niihin, se koituu kaikkien hyväksi. Vähemmän terveydenhuoltomenoja, tehokkaampia työntekijöitä jne. 

Totta puhut.

9 tuntia sitten, HooMoilanen kirjoitti:

Onko se väärin, että ihmiset ilmoittautuvat Inkoon Damn Intense Overkill Trailin (IDIOT) ja harjoittelevat sitä varten puoli vuotta?

Ei. Mutta tapahtumalla on edelleen huvittava nimi. Ja siitähän tässä oli kyse, tapahtumien nimistä.

10 tuntia sitten, HooMoilanen kirjoitti:

Ja erilaisia reppujakin minulla on yli kymmenen. Ja tiedän, että kenkieni dropit ovat 4, 8 ja 10mm :D

Case in point.

Jossain järjestetään Raatteen maraton, onko se hyvä nimi tapahtumalle? Mitä jos on jäänyt historiankirjat lukematta, voiko osallistua tapahtumaan (tarvitseeko pelätä että joku taata alkaa tenttaa)? Tai jos historia kiinnostaa ja tapahtuman nimen innoittamana lähtee matkaan kokeakseen paitsi juoksuelämyksen myös kulttuurielämyksen, pettyykö? Tapahtuma onkin vain tavallinen juoksu, ei mitään ekstraa, ja jos onkin, se on halpaa (joku panssarivaunu jossain).

Ja pari kysymystä lisää. Jos osallistuu, saako leiman "sotahullu"? Jos ei aio ikinä osallistu, onko se keskisormen näyttämistä veteraaneille?

Sellainen neutraali nimi, kuten nämä vieraskieliset joskus, on hyvä. Voidaan keskittyä juoksemiseen, eikä johonkin henkilöön (Heikin hölkkä, kuka on Heikki?).

Raatteen maraton juostaan rajavyöhykkeeltä Raatteentietä Suomussalmen (Ämmänsaaren) keskustaan. On sopivasti juuri maratonin mittainen ja historiallinen reitti. Ei tarvitse olla sotatieteilijä osallistuakseen. Utin kaukopartiohiihdossa pari supurgua alkoi kerran yhdellä huoltopisteellä (Matkakeitaan bensa-asemalla) urputtamaan minulle sitä, että ollaan ihan sotahullua porukkaa kun tällaista hiihtoa harrastetaan.

• Like 1