Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mattoasiaa

henkilö
 Share

Recommended Posts

Nyt olen osa numeroharjoittelun mystistä maailmaa. Kävin testissä. Tulokseni oli 60,45. Iloitsin hetken, koska kehitystä oli tapahtunut. Petyin, kun kuulin ettei se olekaan ÄO. Se on VO2max. VO5 on shampoo, ilmeisesti tämä kakkonen on sitten hyvin hauraille hiuksille. Maxinhan kaikki tuntevat, hän on Moritzin veli.

Teoriapuolessa olen vähän kehnonlainen, mutta noviiseille voin kertoa kuntotestin vaiheista seuraavaa:

Uhri, tai tässä vaiheessa häntä puhutellaan vielä asiakkaaksi, köytetään valjailla kattoon. Se on turvatoimi jolla estetään asiakkaan karkaaminen. Armollisempaa olisi laittaa silmukka suoraan kaulan ympärille. Sitten mitataan syke. Minulla se oli 48. Olin kahden kauniin ja nuoren naisen kanssa samassa huoneessa, ja syke on 48. Nyt tiedän mitä tarkoitetaan keski-iän kriisillä. Hävettää.

Sitten läväytetään juoksumatto käyntiin. On tärkeää että muistaa juosta oikeaan suuntaan. Matolla juostessa ei ole tarkoitus käydä missään. Siis päinvastoin kuin tavallisella lenkillä, jolloin tullaan sinne mistä lähdettiinkin. ??!!?

Alussa jolkotellaan hissunkissun ja jutellaan mukavia testaajaneidin kanssa. Minä kehuin nuoruuden urheilusaavutuksilla. Valehtelin. Sitten kuvaan tuli mukaan toinen neitonen, jos mahdollista, yhtä kaunis. Pulssini huiski siinä vaiheessa jo toistasataa. Enää ei hävettänyt. Neiti tahtoi vertani. No mikä ettei, hyvän asian puolesta. Heh heh! Olen nähkääs melkoinen humoristi.

Se olikin sitten viimeinen vitsini. Naiset nauroivat viimeksi, ja parhaiten. Toinen päästi helvetin valloilleen, ja käänsi maton nuppia kaakkoon. Toinen pumppasi verta suonistani kolmen minuutin välein. Eikö näin isosta maasta löydy muita verenluovuttajia? Ja taas juostiin. Keuhkot vinkuivat, matto hehkui punaisena. Unohdin vetää vatsaa sisään ja olla seksikkään näköinen. Hengissä selviäminen oli ainoa tavoite. ”Lisää vauhtia, jaksaa jaksaa” huusi neiti. ”Ei jaksa” olisin huutanut, mutta kun en jaksanut.

Ihmisen keuhkojen pohjalla on ääntä. Se on semmoinen hiiii, hiii. Se tulee ulos kun keuhkoissa ei ole enää ilmaa. Siitä tietää että kannattaa lopettaa.

Hiii, hiii huusivat keuhkoni. Kyllä kannatti. Sain 60,45. Voikohan sitä syödä, tai myydä, paljonko tarjotaan?

Äh, kunhan yritän esittää vaatimatonta. Itse asiassa olen hyvin ylpeä. Ensi kesän maratonit juoksen numerolla 60,45 jos vaan järjestäjille sopii. Voi olla että kuvani painetaan vielä joskus 60,45€ seteliin – tosin ei se mitenkään varmaa ole.

Testi valaisi minulle monia tärkeitä asioita. Maksimisykkeeni nousi kuudella lyönnillä. Koska sen pystyy laskemaan kaavalla suoraan iästä, tuli siinä sivussa muutama vuosi lisäaikaa. Hei kivat tytöt etelä-suomesta, täällä varhaisessa keski-iässä oleva, autoileva mies etsii tilapäistä seur…vaimo tuli, täytyy lopettaa.

Vaimosta tuli mieleen se vanha mattokaupan mainos: Yllätä vaimosi, tee se matolla! Maratoonari pystyy näköjään yllättämään itsensäkin matolla.

Hauska kuvaus juoksumaton käytöstä kuntotestaukseen. Tosin täytyy muistaa, että juoksumatto voi olla toisinaan mukava vaihtoehto ulkona juoksemiselle, jos sääolosuhteet ovat kovin ankeat (pakkanen, liukkaus). Eikä tuolloin tarvitse manata sitä, ettei ole syntynyt esim. Välimeren alueelle, missä juoksijoiden ei tarvitse tuskailla talvisissa sääolosuhteissa.

Onhan matolla mukavampi juosta kuin liukkaalla kun räntää tulee vaakasuorassa päin pläsiä. Hävettää vaan tuo armoton ryminä jonka kanta-astujana saan sisätiloissa aikaan. Pihalla siihen ei niin kiinnitä huomiota mutta sisällä! Kerrankin tuli kuntosalin vastaanoton nuorimies katsomaan että kuka siellä yrittää rikkoa heidän juoksumattoansa. Vähänkö hävetti, 60kg/174cm blondia....

Hahhaaaa, nauroin itseni kipeeks taas kerran henkilön edesottamuksien vuoksi. Vatsa kipeenä, saiskohan lekurilta vähän lomaa. :grin: Voisin jopa osallistua testiin, jos verta olisi imemässä komee adonis, et menis jalat alta ja vaikka elvyttäis tai ...

Ja pietarin mielipiteeseen yhtyen, yksiin kansiin vaan nää jutut...

Vaikka, Arvoisa ja Kunnioitettu Henkilö, oletkin ansiokkasti kertonut kokemuksistasi juoksumatolla tehtävästä testistä, saanen kommentoida paria ulosantamaasi seikkaa, samoin kuin tuoda muutamia vinkkejä tulevaisuutta varten tietoisuuteesi

Alussa jolkotellaan hissunkissun ja jutellaan mukavia testaajaneidin kanssa. .

Toivottavasti olit varovainen jutustelujesi suhteen. Seuraavalla kerralla testaajaneiti voi läiskäistä kasvojesi eteen naamarin tai jos olit oikein ilkeä, suukappaleen suuhusi. Sen jälkeen jutustelusi saa aika puuromaisen sävyn. Maskin tai suukappaleen avulla testaajaneiti voi haluta hengitysilmaasi tutkittavaksi

Sitten kuvaan tuli mukaan toinen neitonen, jos mahdollista, yhtä kaunis. Pulssini huiski siinä vaiheessa jo toistasataa. Enää ei hävettänyt. Neiti tahtoi vertani...

... Naiset nauroivat viimeksi, ja parhaiten. Toinen päästi helvetin valloilleen, ja käänsi maton nuppia kaakkoon. Toinen pumppasi verta suonistani kolmen minuutin välein.

Muistithan olla kohtelias tuolle toiselle neitoselle ja osoitella häntä aina kolmen minuutin välein keskisormellasi. Siitä kun saa aika hyvin imettyä verta.

Keuhkot vinkuivat, matto hehkui punaisena.

Jos keuhkosi todella vinkuivat, oletko varma, ettei sinulla ole rasitusastma? Ja yleensä testeissä käytetyt juoksumatot ovat niin rajua tekoa ja kestävät sellasia nopeuksia, että epäilen vahvasti sinun nähneen näkyjä maton punaisesta väristä. 60,45 ml/kg/min hapenottoa vastaavilla nopeuksilla matto vasta verryttelee...

Ihmisen keuhkojen pohjalla on ääntä. Se on semmoinen hiiii, hiii. Se tulee ulos kun keuhkoissa ei ole enää ilmaa. Siitä tietää että kannattaa lopettaa.

Hiii, hiii huusivat keuhkoni.

Vaikuttaa yhä vahvemmin rasitusastmalta tai muulta rajoitteelta keuhkoissa. Harmi, ettei hengityskaasuja testissäsi mitattu. Nistä olisi saanut lisäinfoa tuohon ääntelyyn

Kyllä kannatti. Sain 60,45. Voikohan sitä syödä, tai myydä, paljonko tarjotaan?

Äh, kunhan yritän esittää vaatimatonta. Itse asiassa olen hyvin ylpeä.

Valitettavasti pitää nyt asettaa hieman jäitä juoksulippiksesi sisään. Koska juttelit mukavia, ei sinulta todennäköisesti mitattu hengityskaasuja. Siksi epäilen tuon lukeman olevan ns teoreettinen hapenottosi. Sille taas on juoksun kyseessä ollen useita laskentamalleja, joten arvo voi olla jopa suurempi tai pienempi. Koska se joka tapauksessa on arvio, tulee se pyöristää lukemaan 60. Koska todellinen hapenotto on maksimitasolla lähes aina matalampi kuin teoreettinen hapenotto. Näin ollen veikkaan todellisen hapenottosi olevan jotain luokkaa 54 ml/kg/min

Vaimosta tuli mieleen se vanha mattokaupan mainos: Yllätä vaimosi, tee se matolla!

Eri aktiviteettien energiakulutusvertailussa tuollainen tekeminen sängyssä, olkoonkin vigorous aktivity, not hugging, ei kovin paljoa kuluta energiaa. Liekö niin lyhytaikaista. Tietysti energiakulutuksen kannalta vaimon kanssa matolla 4 min/km -vauhdilla harrastettu vigorous aktivity voipi jo ihan kohtuulliset EPOCit saada aikaiseksi. Siinä voikin jo noita valjaita tarvita, ettei väsyminen yllätä kesken tekemisen.

• 3 years later...