Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka kauan pystyt pidättämään hengitystä/kuinka pitkälle sukeltamaan?

Sani
 Share

Recommended Posts

Taasen näitä hölmöjä kysymyksiä.:018:

Mutta eikös nuo kerro jotain keuhkojen tilavuudesta ja hapenottokyvystä? Ainakin minun järjen mukaan kyllä.

Makuulla testattuna olen pidättänyt hengitystä 2 min. ja 10 sek.

Tosin tuollaiset kokeilut voivat olla vaarallisia etenkin jos ne tekee keskellä yötä yksin omassa huoneessa, niinkuin itse tein.:sleep:

Sukellusennätys taitaa olla about 30 metriä ilman räpylöitä.

Kertokaas omia enkkoja, ei vaadi paljoa vaivaa testata.:thumbsup:

Mä en pääse kuin vaatimattomat 15 metrii. Tuon matkan olen päässyt ihan normaalin uinnin ohessa, pitäs vissiin joskus testata heti, kun menee hallille ni happea pitäs olla kehossa enempi, ehkä... Jotenkin mun aivot ei ole sopeutuneet hapettomaan ajatukseen, opin muutenkin uimaan vasta liian myöhään ja joskus jopa kammosin syvää vettä :(

Nää on täitä juttuja, mutta entisenä uinninvalvojana olen joutunut suorittamaan testin, jossa jotuu sukeltamaan vähintään 25m. Testihän suoritetaan kelloa vastaan ja se sisältää paljon muutakin suoritusta yhteen menoon.

No tää sukellusjuttu on sellainen, jota en todellakaan voi suositella. Olen kerran poiminut altaasta kaverin, joka sukelsi 50m. Kaverilta lähti taju. Eli valvonnan alla ja ilmottakaa valvojalle, jos lähdette hommaa kokeilemaan. :018: Ihan vaan oman itsenne tähden.

Ensin pääsin 25m ja kolmen viikon päästä 50m kun tyhminä treenattiin aina iltasin koulussa uintikoetta varten. Se kuulu yhtenä osana liikunnanohjaajan uinnin peruskurssin arvosteluun uintitestien lisäksi. Musta toi on kyllä aika kyseenalanen juttu pitää testikritteeristössä kun eihän se muuta mittaa kun jääräpäisyyttä ja tyhmänrohkeutta. Kertoohan se tietysti vähän taloudellisesta uintitekniikasta jos jos osaa sulavan ja taloudellisen sukellustyylin, mutta ei ainakaan meijän testissä kovimpia tuloksia tehny hyvät uimarit vaan ne ketkä oli täysiä naulapäitä. Olihan se kaikesta huolimatta mukavaa katteltavaa, kun jätkät nousee altaasta ihan henkihieverissä. :hali_hehe: Ilmeitä oli jos jonkinlaisia - ja selityksiä myös. Eli totakin voi parantaa mun mielestä aika paljon lyhyessä ajassa, mutta "kunto" tippuu yhtä nopeesti kun tuleekin. Tällä hetkellä on maksimi varmaan toi 25m ja pidemmälle jos yrittäisin niin lähtis taju.

Ei sillä kuinka kauan pystyy olemaan hengittämättä ole mitään korrelaatiota hapenottokyvyn tai keuhkojen tilavuuden kanssa. Eihän edes hiihtäjät tee "hengityksenpidätysharjotuksia" vaikka toisaalta ne voisikin olla halpa vaihtoehto korkean paikan leireille ja alppiteltoille :smiley: