Jump to content
Juoksufoorumi.fi

GrigoriSoiros

someton ja netitön tammikuu

Recommended Posts

^Työnantaja suuttuisi. Pitkäksi venyvä nettilakko voisi aiheuttaa pahempiakin seurauksia. Ei kärsi edes yrittää, kun on YT:t päällä. Vapaa-ajan surffailut voisi tosin karsia aika vähiin. En kuitenkaan halua lähteä pankkiin jonottamaan ja maksamaan usean euron palvelumaksuja jokaikisestä laskusta.

Uudenvuoden lupaukset on ainakin psykologien mielestä turhia(liian vaativia).

No multa käy someton Tammikuu, koska siellä en ole muutenkaan. Netitön ei onnistu, kun siellä on

Duolingo jossa opiskelen säännöllisesti saksaa ja espanjaa.

Eli puoliksi onnistuu...

Niin, mitä on some? No, kysytään sitä somesta, tällä kertaa Wikipediasta:

"Sosiaalinen media (lyhennetään usein some[1]) tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu."

Esimerkiksi Juoksufoorumi.fi on umpisomea.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media

2 tuntia sitten, LauraIsabella kirjoitti:

Mielestäni SaSa kirjoittaa Sepolle kirjeessään paljon sujuvempaa ja virheetöntä suomea kuin somessa. 

Huonontaako siis some kieltä?

Tipaton tammikuu toimii!

Somessa kieli kääntyy helposti hyvin puhutun kielen kaltaiseksi.

2 tuntia sitten, LauraIsabella kirjoitti:

Mielestäni SaSa kirjoittaa Sepolle kirjeessään paljon sujuvempaa ja virheetöntä suomea kuin somessa. 

Huonontaako siis some kieltä?

Some vaatii erilaista kieltä kuin moni muu kirjoitelmatyyppi, yleensä lyhyempää ilmaisua. Kyllähän se niin on, että kirjoittamaan oppii kirjoittamalla eli jos muita kirjoitelmatyyppejä, esimerkiksi ainekirjoitusta, esseetä, raportteja yms. ei joudu tekemään, niin kai se kieli muokkautuu enemmän SoMen vaatimusten mukaisesti. Lisäksi näin, jos SoMe vie aikaa muilta tekstityypeiltä eli kaunokirjaallisuudelta, sanomalehdilta jne. Ajattelen näin yleisesti ja myös lapsien kannalta, eikö asiantuntijatkin ole huolissaan suomenkielen rapautumisesta.

Eli jos muuallakin käyttää kieltä ja sitä lukee, niin tuskinpa huonontuu. Mutta noin yleisesti ajatellen asiaa, voisi olla syytä huoleen.

Kun itse joudun pääosin tuottamaan yksiselitteistä ja tarkkaa tekstiä, niin minun on hankala kirjoitella rentoa some-tekstiä - ja chattäily on ihan mahdotonta! Eli pitää vain jatkaa tällä tylsällä linjalla...

Tykkän kovasti, kun porukat puhuvat alkuperäisellä murteellaan, mutta ulkopuolisen on usein vaikea ymmärtää murteella kirjoitettua tekstiä - tai ainakin sen nyansseja. Elikkä en varmaankaan aina täysin ymmärrä, mitä SaSa kuitenkin mainiosti kirjoittelee:)

Ei somen kieli ole "huonompaa", se on vain toisenlaista.

Tietysti olisi tärkeää, että itse kukin osaisi säätää ilmaisunsa valitsemansa kanavan ja kohdeyleisön mukaan. Harjoittelu ja lukeminen auttavat.

Itse olen laiska ja kirjoitan samanlaista viime vuosisadan helsinkiä joka paikkaan. Jos kirjoittaisin "omalla" murteellani, tulos muistuttaisi Hande Nurmion "Tonnin stiflat" -kappaleen kieltä, paitsi että olen tuonkin kielen ilmaisuista suurimman osan jo unohtanut. Sitä paitsi nostalgia ei ole entisensä veroista.

3 minuuttia sitten, MarttiM kirjoitti:

Jos kirjoittaisin "omalla" murteellani, tulos muistuttaisi Hande Nurmion "Tonnin stiflat" -kappaleen kieltä, paitsi että olen tuonkin kielen ilmaisuista suurimman osan jo unohtanut. Sitä paitsi nostalgia ei ole entisensä veroista.

Voisikin olla vähän enemmän pään raapimista kuin savossa. ;)

29 minuuttia sitten, TeTi kirjoitti:

Voisikin olla vähän enemmän pään raapimista kuin savossa. ;)

Muutama vuosi sitten kuljin linja-autolla Savon maaseudulla lyhyen matkan. Edessä kaksi vanhahkoa miestä jutteli linja-autokuskin kanssa, enkä oikein saanut selvää, mistä ne juttelivat. Eli minusta he tuntuivat puhuvan puolikkaita lauseita, mistä jutun juoni ei minulle alkuunkaan selvinnyt - mutta hyvin he toisiaan tuntuivat ymmärtävän:)

On 14.1.2016 at 19.54, Lionel kirjoitti:

Muutama vuosi sitten kuljin linja-autolla Savon maaseudulla lyhyen matkan. Edessä kaksi vanhahkoa miestä jutteli linja-autokuskin kanssa, enkä oikein saanut selvää, mistä ne juttelivat. Eli minusta he tuntuivat puhuvan puolikkaita lauseita, mistä jutun juoni ei minulle alkuunkaan selvinnyt - mutta hyvin he toisiaan tuntuivat ymmärtävän:)

Yksi juttu oli mitä en mualais-mummoni puheesta ymmärtänyt aikoinaan oli että hänelle sana "eli" oli "tai", yleensähän "eli" tarkoittaa samaa asiaa. Olen siis kaapuntilainen (artikkelisssa eli taina), täällä ei ihan noin viännetä. Tosin tämän mukaan elin käyttö minun tavallani olisi kirjakielistä ja mummon puhekielistä.

Ja ketjun aiheeseen, pitäisikö ihan työnhaun takia olla SoMessa nykyisin? Profiilikuvankin pitäisi olla kuulema hyvä.