Jump to content
Juoksufoorumi.fi



silkkiapina (Maraton alle 3.45, 1/2 alle 1.40)


Recommended Posts

Ei ollut aamujuoksu lumella, räntää tuli taivaalta ja loskakerrosta kertyi alle. Jalkaan talvijuoksukengät ( addun maastot)ekaa kertaa sitten maaliskuun. Ajatuksena kokeilla lähteekö yhtään enempää vauhtia niillä kun hissuttelua. Ekat pari kilsaa kokeilua, ja nosto alle vitosen vauhtiin, hyvin toimi. 10km@ 5.08. Jäin vielä pihalle räntään 45min kahvakuulien kanssa riehumaan ja tein sisällä vatsat ja punnerrukset. Ihan ok vieraan paikkakunnan treeni.

Loskakerros lisääntyy  ja paikoin valkea maa, huomenna reippaana pitkikselle. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Replies 441
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se on rakkautta kun juostaan yhessä maaliin asti. Kiitos paella :-). 3.54 ja rapiat. 3 geeliä, hyvä meininki. Rapsaa myöhemmin.

Kotona taas ja kaikki ok. Jaloissa tuntuu ihmeen vähän, voiko jo mennä lenkille..... Rapsaa lupasin, tässä tulee. Lennettiin siis perjantaina jo myöhään Riikaan. Lauantaina aamiaisen jälkeen käve

En oo enää yksinkertainen maratoonari. Otsikkoon tavoite ei täyttynyt, mutta Tallinnassa tänään maaliin ajassa 4.04.xx. Tää oli tän pvän kunto ja tästä on hyvä jatkaa.

Posted Images

Tulipa pitkis. Kaunis aamu, lunta ja aurinkoa. Vatsa vaan vihanen koko matkan. Ja muutenkin ei vaan ollu mun päivä. Ja talvilenkkareihinkaan jalat ei oo vielä tauon jälkeen tottuneet. Aina löytyy selitys....Sisulla mentiin, 21.1 km@ 5.56. Onneks toi miehenpuolikas oli mukana.

Uusin voimin kohti uutta viikkoa. Toivottavasti kotikonnuillakin on lunta.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Maanantai-illan sali: selkä, rinta ja vatsat. Ja vähän jaloille jotain. Vatsa ei vieläkään oo mun kaveri, mutta oon niin tottunu ettei se oo, etten anna haitata reenejä. Ihan kunnolla ei kyenny painoissa lataamaan, hyvä tuntuma ja hapotus kuitenkin. Ja vatsat tuli rääkättyä kunnolla, olkoon huomenna sitten tuplakipeä vatsa. Oonkohan nyt jo maininnu tarpeeksi sanan vatsa;)

Link to post
Share on other sites

Huh kun on aikatauluttamista  tämä arki. Treenit kuitenkin saatu taas tehtyä. Eilen suoraan duunista 10km@5.42. Tarkoitus mennä kovempaa, mutta oli luikasta kilometri jos toinenkin. Kasvattaa luonnetta ( ja tapaturmariskiä;) ), kun juoksee ulkosalla kelillä kun kelillä. Mattojuoksu on pakollinen paha jos pakkasta lähemmäs 20 astetta tai niin liukasta jottei ole järkeä lähteä. Toki vetoja harkitsen ottavani matolla jos tulee kunnon talvi. Näyttää huonolta tällä haavaa, se kunnon talvi.

Tänään salilla kyykkyjä, yhden jalan kyykkyjä, hyppyjä ja etureisiä. Hartioita, vatsoja ja loppuun pikaisesti haukkareita. Aikataulu riivattu puski päälle. Hyvä treeni kuitenkin, tyytyväinen olen. Huomenna kun reippaana juoksee, voi perjantaina taas levätä. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
28 minuuttia sitten, silkkiapina kirjoitti:

Huh kun on aikatauluttamista  tämä arki. Treenit kuitenkin saatu taas tehtyä. Eilen suoraan duunista 10km@5.42. Tarkoitus mennä kovempaa, mutta oli luikasta kilometri jos toinenkin. Kasvattaa luonnetta ( ja tapaturmariskiä;) ), kun juoksee ulkosalla kelillä kun kelillä. Mattojuoksu on pakollinen paha jos pakkasta lähemmäs 20 astetta tai niin liukasta jottei ole järkeä lähteä. Toki vetoja harkitsen ottavani matolla jos tulee kunnon talvi. Näyttää huonolta tällä haavaa, se kunnon talvi.

Tänään salilla kyykkyjä, yhden jalan kyykkyjä, hyppyjä ja etureisiä. Hartioita, vatsoja ja loppuun pikaisesti haukkareita. Aikataulu riivattu puski päälle. Hyvä treeni kuitenkin, tyytyväinen olen. Huomenna kun reippaana juoksee, voi perjantaina taas levätä. 

Liukkaus ei ole pätevä syy jättää lenkkejä väliin. Se ongelma ratkeaa nastalenkkareilla.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

En olekaan jättämässä lenkkejä väliin. Jos liian liukasta, juoksen matolla, niinhän taisin kirjoittaa. Viime talvena kun juoksin lähes joka aamu töihin, juoksin saman 7km myös sinä aamuna kun märkää  lunta oli 20cm maassa ja aura-auto ei ollut vielä käynyt. Vauhti ei ehkä ollut suunniteltu, mutta matka oli.

Nastalenkkareiden ostoa olen harkinnut monen luun murtuman jälkeen, koen kuitenkin, että kaikkeen tottuu. Myös liukkaalla juoksemiseen.

Link to post
Share on other sites

Jennie sen sanoi. 

Pystyyhän sitä juoksemaan ulkona liukkaallakin. Juosten pysyy oikeastaan helpommin pystyssä kuin kävellen. Nastarien suurin hyöty on siinä rentoudessa, minkä saa juoksuun. Rento juoksu ja pitävä askel ehkäisevät vammoja - ennen kaikkea rasitusvammoja, joita voisi tulla jännittyneestä askelluksesta ja lipsahduksista.

Itse olen nyt alkanut sisäpyöräilemään, koska ulkona pyöräillen en saa oikein lajinomaista harjoitusta maantiepyöräilyyn. On myös ajankäytön puolesta tehokasta, kun vain hyppää satulaan. Poljen silti myös talvella työmatkoja muutaman kerran viikossa ulkona liikkumisen riemusta. Mattojuoksuun ei riitä intoa, koska ulkona on niin paljon kivempi juosta ja nastoilla ei liukkaat kelit haittaa.

Kukin treenaa mieltymystensä mukaan. Liukkauden ei kuitenkaan kannata antaa haitata ulkona juoksemista. Siihen löytyy helppo apu nastoista. Muista syistä voi sitten hinkata mattoa niin paljon, kuin kärsivällisyyttä riittää.

Link to post
Share on other sites

Ehkä alan harkitsemaan nastalenkkareiden ostoa...:-). Rahakysymys se kait suurimmaksi osaksi on. Liikun työmatkat pyörällä / juosten, toisessa pyörässä on nastat alla. Pyörä on vanhempi kuin minä eikä siinä ole vaihteita, juuri hyvä talvikeleillä. Mattojuoksusta en tykkää yhtään, kuten sanoin, se on pakollinen paha. Miehenpuolikas juoksee paljonkin matolla, persoonakysymys. Mun on pakko saada happea ulkoilmassa päivittäin kunnon annos.

Link to post
Share on other sites

Ulkoilmassa tänään, ilman liukkautta, tihkusateessa. Töistä kotiin mutkan kautta 12km@5.30. Kevyt kulku, jalat rullasi, sellanen höntsälenkkifiilis. Ilo on huomata ero viime talveen, kun juoksin usein työmatkoja. Silloin aamujuoksut oli ok, mutta töistä kun lähti, niin jalat ei toimiku ollenkaan. Nyt ei tunnu täys kiireinen duunipäivä ollenkaan jaloissa. Voipi vaikuttaa myös eilinen treeni, oon huomannu, että varsinkin kovan jalkatreenin jälkeen juoksu sujuu seuraavana päivänä hyvin, jalat on jotenkin paremmin iskussa. Tiedä häntä. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Jostain luin jokin aika sitten, että työssäkäyvän perheellisen ihmisen stressitasot on lähes korkeimmillaan lauantaisin. Kun ei ole vielä rentoutunut ja työvaihde on päällä. Ja ohjelmaa ja tekemistä on vaikka muille jakaa. Allekirjoitan täysin, ainakin tänään. Paras vetää treeni heti alta pois. Aamukiukulla salille, missä alkulämpäksi matolla 6km (kilsat 6.00, 5.00,4.36, 4.17, 4.36 ja 5.00). Matto on niin not my style, mutta hyvä hiki ja verraksi ok. Matolla helpompi juosta kun ulkona, joten koen mattojuoksun vähän huijaukseksi vauhtien suhteen.

Kyykyt lähti hyvin, tekniikka paranee kokoajan ja painot nousee (hitaasti mutta varmasti).Selkää ja ojentajia lisäksi, hyvä parin tunnin setti. 

Link to post
Share on other sites

Ajatuksena kokeilla miltä tuntuu reippaampi pitkis. Tuloksena 21.1km@5.15. Nopein itse juostu puolikas, yks geeli nassuun 15km:n kohalla. Tuntuko kivalta juosta, ei. Jalat jakso, keuhkot suht ok, mieli vaan ei. Olisko tullu yks kymppi  tohon lisää samaa vauhtia, sisulla kyllä. Toinen samanlainen, ei tänään. Ilo kuitenkin huomata, että vaikka täysmatka alle 4h vaatii vielä töitä, tavoite ei oo mahoton. Tykkään juosta yksin, enkä ole sosiaalinen juoksija ollenkaan. Tänään juoksukaveri oli hyvä olemassa kun oma usko tekemiseen oli loppua. Lenkin jälkeen pari lasia mehua ja 1.5 tunnin ulkoilut mukeloiden kanssa. Hirvipata oli aika bueno äsken, energiat aika loppuun kulutettu. Loppuilta lepoa ja huomenna uusin voimin eteenpäin. 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Olipa mukava salitreeni kun ei tarvinnut treenata jalkoja yhtään:cool0010:. Muutamaa pakaraliikettä ei lasketa, eihän... Eilinen lenkki ei kyllä tuntunu jaloissa, mutta niillekin pitää kuulemma antaa välillä lepoa. Oon opetellut nyt tekemään vatsat ihan ekana, treenin kettumaisin osuus heti alta pois ja kun keskikroppa on kunnolla aktivoitu, koko treeni on jotenkin oikeassa asennossa. Ja keskivartalosta se koko homma lähtee, juoksukin. Rinta, hartiat ja hauberit listalla. Tykkään tehä tupla- tai triplasarjoja ellei ihan maksimipainot. Näin homma etenee kokoajan, kroppa pysyy lämpimänä ja aika tulee käytettyä tehokkaasti. Ja ajattelen maalaisjärjellä, että juoksijalle on hyötyä mikäli on sitkeyttä lihaksissa. Voimaa unohtamatta. 6- 8 toistoa kun saa just puhtaasti (toki lämpät alle), niin hyvin toimii esim 4 sarjan setti kahella tai kolmella liikkeellä. Oon miettiny miten tärkeetä se on käydä kolmesti viikossa salilla kun treenaa maralle, miten kroppa ehtii palautua ja pitäiskö lenkkimäärää nostaa ja salia tiputtaa. Toistaseksi toiminu . Ja varmaan kevättä kohden voi kuvio muuttua. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy