Jump to content
Juoksufoorumi.fi

silkkiapina (Maraton alle 3.45, 1/2 alle 1.40)


Recommended Posts

Itse olen joskus ajatellut, että olisipa hienoa, jos osaisi laittaa yhtä herkullista ruokaa kuin kokit. Aika lailla sellaista perusruokaa se kuitenkin on, mitä itse osaan tehdä. Eikä meilläkään joka päivä ruokaa tehdä, kun yleensä samaa on tarjolla parina päivänä. Aika usein viikonloppuisin käydään yhtenä päivänä hakemassa ns. "roskaruokaa", kun lapsetkin siitä tykkäävät ja joskus on mukava, kun anoppilassa käydessä pääsee valmiiseen ruokapöytään.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Voi kuulkaa kyllä me kokitkin laitetaan ihan perusruokaa☺ . Ja usein se on ihan taloudellinen +aikaa säästävä juttu syödä samaa ruokaa monta päivää peräkkäin. Viime talvena nuorempi alkoi protestoimaan kun pakkasesta sulatettiin kuudetta päivää itsetehtyä possupata....?. Jos ei olis perhettä, söisin aina kanaa ja salaattia ja höyrytettyjä kasviksia. Varsinainen kokki☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hyvää äitienpäivää!☺

Eilen salille pk hölkkää 6km(5.50), salilla selkää, vatsoja ja hartioita, hitaampi hölkkäily takaisin 3km(@6.00). Koko päivä puuhastelua ja illalla hirmuinen läjä irtokarkkeja vaikka kroppa huutaa muutenkin jo hoosiannaa viikon herkuttelusta ja suolapähkinöistä. Mieli niitä herkkuja on tarvinnut, ei kroppa. Nyt se mielikin sais alkaa paraamaan ruotuun. 

Tänään herätys aamuaurinkoon, pojat itse väkertämiensä lahjojen ja korttien kanssa halien kera. Eihän aamu voi alkaa huonosti tällöin. Kun espanjalainen riisiruoka oli keittänyt kahvitkin alhaalla valmiiksi, ehkä paras sunnuntai ikinä. Tossu oli kevyt lenkilläkin, 10km@5.19. Oon pohtinu tota maran vauhtia, mulle on helpompi juosta reippaammin kuin hitaammin, joten ehkä lähen riskillä 5.30 tai vähän alle. Katotaan miltä kroppa tuntuu viikon päästä. 

Kuten moni on täällä sanonu, keveät viikot on päälle raskaita myös mulle. Ei oikein osaa nauttia siitä ettei tarvitse paahtaa täysillä kokoajan. Tänään kyllä nautin, biksuissa uimarannalla☺. Vanhempi poika pulikoi puolisen tuntia jääkylmässä vedessä, ihan innoissaan. Grilliruoka maistui ja join jopa yhden holittoman oluen. Uskon ja toivon että kun mieli rentoutuu, kroppakin on toivottavassa iskussa. 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

http://alsosprachjussi.blogspot.fi/2013/09/milta-tuntuu-juosta-maraton.html

Tässä vaiheessahan sitä juuri kannattaa lukea ihmisten kokemuksia maratonista....ainakin mulle tämä sai hymyn huulille.

Nuorempi heräsi aikamoisen tukkoisena ja nukkui yön meidän sängyssä...kopkop, että se on vain allergiaa eikä tartu...joka kohdasta kroppa tuntuu kolottavan nyt kun ei saisi, milloin hampaasta, milloin kurkusta. Ehkä tämä on alitajuisesti toivetta olla juoksematta....not! Näin jo untakin juoksusta, pääsin 14km:n kohdille ja sitten katkesi filmi...enneuni...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, silkkiapina kirjoitti:

Oon pohtinu tota maran vauhtia, mulle on helpompi juosta reippaammin kuin hitaammin, joten ehkä lähen riskillä 5.30 tai vähän alle.

Maran vauhti tuntuu alussa... ja jatkossakin tosi hitaalle. Kun minulle oli sanottu että puolessa välissä tuntuu "apua vieläkö yksi kierros" (siis täällä juostaan kahtena kiekkana), niin omalla maralla kun puolessa välissä ei tuntunut yhtään pahalta, nostin vauhtia noin 20 s/km (virhe, vauhti hidastui sitten jossain 35 km kohdilla.. no kaiken kaikkiaan taisi olla melko tasaisia kiekat). On se varmaa myös henk.koht. miltä se tuntuu mutta itsestäni tuntui että koko ajan saa toppuutella itteensä. Ja niin se varmaan olisi jo vielä niitä juoksisin..

 

Monihan on sanonut että jos tuntuu niin vauhdin  nosto vasta 35 km kohdallla, ei 21:den :)

 

Mutta tuo vauhti mitä oot suunitellu noiden harjoitusvauhtiesi perusteella kuulostaa hyvältä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Juu olen varautunut siihen, että vauhti tuntuu (ja kuuluukin tuntua) hitaalta. Mietin vaan kun loppua kohti en kuitenkaan varmaan pysty kirimään, niin jos alun juoksee "hyvää vauhtia", niin jalat pysyy parempina? Että onko sillä merkitystä onko alun juossut 5.35 vai 5.25, joka tapauksessa se 30 jälkeen on tuskaa...?Jos sinne kolmeenkymppiin pääsee suht voimissaan, loppu sitten "herran haltuu", vaikken uskovainen olekaan....

Kaksi kiekkaa on myös tuo maraton, en tiedä onko hyvä vai huono juttu. Jonkinmoinen suunnitelma kai on oltava juoksun suhteen, maltti on se suurin juttu, näin olen ymmärtänyt. Tässä vaiheessa olen tosi iloinen mikäli pääsen viivalle terveenä. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Viisaammat sanokoon vauhteihin,  mutta kommenttina oon lukenut sellaisia mara-stooreja ettei se tuntunutkaan niin pahalta. Olikohan @OlliL n sub 3 h. Ei se minusta mitään tuskaa ollu, kuuppa oli vaan sekaisin n.35 km alk. & eikä voinu pysähtyä. 

 

Ei siis mitään ihme seiniä ollut. Aattelin vaa 27km kohdalla että hitto en oo koskaan juossut pidempään,  ois varmaan pitänyt.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, silkkiapina kirjoitti:

Että onko sillä merkitystä onko alun juossut 5.35 vai 5.25, joka tapauksessa se 30 jälkeen on tuskaa...?

 

On sillä todella iso merkitys, jos juoksee aivan omilla rajoillaan. Ensimmäinen maraton on kuitenkin suuri tuntematon varsinkin tuon vauhtikestävyyden suhteen aikaisempaa paljon pidemmällä matkalla, joten sopiva aloitusvauhti on todellakin iso kysymysmerkki. Mieluummin liian hitaasti kuin liian vauhdikkaasti, jos haluat hyvän kokemuksen. Juoksun ei tarvitse olla tuskaista kolmenkympin jälkeen, vaikka silloinhan ne ongelmat yleensä ilmaantuvat. Ja suurin osa ongelmista johtuu liian kovasta alkuvauhdista.

 

Puolimatkaan asti pitää olla tunne, että haluaisi juosta koko ajan kovempaa ja vasta kolmenkympin jälkeen pitäisi tehdä mieli laskea kilometrejä maaliin. Ensimmäisellä maralla on järkevää juosta suhteellisen alhaisilla tehoilla/sykkeillä, jolloin esimerkiksi jutustelu juoksukumppaneiden kanssa pitäisi vielä onnistua hyvin. Minulla oli omalla debyyttimaralla juttuseuraa 38 km asti, jonka sitten jätin lähtiessäni pieneen loppukiriin. Nykyisin menee marat sen verran kovemmilla tehoilla/sykkeillä, että kovin pitkiä lauseita ei pysty enää tuottamaan.

 

Mutta se lähtövauhti? Olet juossut pitkiksiä n. 5.30/km-vauhdeilla ja n. 5.20/km-vauhtikin tuntuu vielä helpolta. Voisihan se mara mennä läpi jopa 5.15/km-keskarilla tai kovemmallakin, mutta ehkä fiksumpaa startata vaikka 5.25/km-vauhtia ja kiristää siitä kolmenkympin jälkeen, jos liian helpolta tuntuu. Miltäs nuo juoksut n. 5.00/km-vauhtia tuntuvat? Maravauhti saa vähän hengästyttää, mutta yhtään ei pidä puuskuttaa. Sykkeitä et ole mittaillut, joten niihin on turha ottaa tässä kantaa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kiitos Olli perusteellisesta vastauksesta, olen ihan hämilläni tästä, ja kiitollinen. Kun apua uskaltaa pyytää, sitä näemmä saa. Mä olen vähän huono siinä.

Vitosen vauhti on hyvänä päivänä ok, sanoisin, että kun lähtee juoksemaan eikä pahemmin mittaria katsele, niin vauhti pysyy hyvin 5.20-5.30 haarukassa. Juoksu tuntuu helpolle ja jalat. 5.40 vauhti riittää neljään tuntiin. Mutta jos lähden sitä, en pysty sitä loppuun asti pitämään, tuntuu hankalalta juosta sitä vauhtia, en oikeen osaa sitä muuten selittää. Siksi ajattelin, että tuo vauhti mikä tuntuu helpolle, voisi olla hyvä aloitus ja sitä mennä niin kauan että hidastuu. Parastahan olisi juosta koko matka 5.40 tasaisesti. Ja ellen pääse 4 tuntiin, maailma ei kaadu. Tavoite on ensisijaisesti päästä viivalle ja siitä maaliin.

Mulla nuo keuhkot on aina puuskuttamassa ihan sama juoksenko hitaasti vai lujaa. Tai siltä tuntuu. Ja mieskin huomauttelee asiasta.  Kone lähtee käyntiin vasta kympin kohalla yleensä. Johtuuko hb:stä vai enkö osaa hengittää kunnolla, en tiedä. Sykkeet otan ehkä seuraavaan projektiin mukaan, olisko niistä sitten enempi apua koko touhussa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eipä kestä. Hyvähän näitä kokemuksia on muillekin jakaa, vaikka itselläkin vasta vain yhdeksän maratonin verran.

 

Jos 5.20-5.30/km tuntuu helpolta, niin sitten se on varmasti ihan sopiva vauhti, jos olet sitä säännöllisesti jaloille opettanut ja olet muistanut pitkiksetkin juosta, jotta jalat ovat pidempäänkin matkaan tottuneet.

 

Ensimmäisellä kerralla ei kannata ihan maksimisuoritusta lähteä hakemaan, koska oman kropan toimimisesta pitkässä kisassa ei ole vielä aiempaa kokemusta.

 

Ja ilman syketietojakin onnistuu maratonjuoksu. Aluksi kyllä mittailin sykkeitä, mutta pari viimeistä maratonia on mennyt ilman sykemittausta pelkän tuntuman mukaan.

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Kata81 kirjoitti:

Minäkään en meinaa sykemittaria ottaa maralle, kun en muutenkaan sykkeitä seuraa. Vauhdin oon ajatellut pitää 5:20-5:40 välillä. Voi olla että loppua kohti hidastuu...

Katotaan kumpi on ensin maalissa....sulla tosin startti taisi olla vasta klo 10, joten ei ihan verrannollinen mun 8.30 lähtöön, pääasia että molemmat päästään sen viivan yli☺

Maanantaina maltoin salin jättää väliin, onneksi perhe keksi puuhaa. Illalla kahvakuulaa kuitenkin 45min hikinen setti koko kropalle, keskivartalossa tuntui seuraavana aamuna. 

Tänään miehen kanssa 6km@5.40, olipa kiva juosta yhessä taas☺. Jalat tuntuu kevyiltä, keuhkot oli jääny taas nukkumaan, mutta höpistiin silti. Vähän epämääräistä oloa, flunssaa, luulotautia vai paniikkiako lie. Kumpa mentäs jo!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy