Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Parhaat alushousut juoksuun?

Arvostele ketju:

KooTee
 Share

Recommended Posts

Mulle on kyllä kelvannu ihan kirpputoriltakin ostetut kalsaripakkaukset, käyttämättömät, puuvillaiset. Sellanen tusinapakkaus ei montaa eruoo maksanut. Parikin niitä. On sitten teknisiä jokunen, Lidllestähän niitä saa pilkkahintaan. Ja kun nyt tulee kylmä, jos tulee ollenkaan, niin miehille on hyvä olla esim. sellaset tekniset, jotka pitää tuulta. Mutta sekin asia lenkillä on lopulta kovin yksinkertainen, jos vaikka laittaa kahdet tavalliset.  Kisoissahan sitten on urheiluhousut, jolloin alkkarit voi kesällä jättää pois. Mutta se mikä on ollu aika oleellista hiertymien kannalta, niin vaseliini auttaa siihen. Värilläkään ei varmaan oo niin väliä. Jotkut kyllä syystä tai toisesta välttää valkoisia.

Ja toinen asia mikä vaikuttaa todella paljon teknisten alushousujen tarpeeseen on hikoilun määrä. Itse kun hikoilen todella runsaasti ja helposti, niin puuvillaiset kalsarit ovat kyllä aivan karseat juostessa. Kaikista pahin tilanne on se, jos juoksee reppu selässä. Silloin alaselkä ja housujen takaosat kastuvat todella pahasti, vaikka taivaalta ei tulisi pisaraakaan vettä.

Ei kalsarien värillä mitää väliä oo. Kunhan on mustat. Toi hikoilu vaikuttaa kyllä. Kun alavartalo pysyy kuivana, niin eipä sitten palelekaan, eikä hierrä. Jostainhan se hiki kuitenkin läpi tulee, ja mulla on aina selkä märkänä. Märkä selkä sitten talvella jäähdyttää vähän liiankin hyvin. Saa olla takkipaita kombon kanssa tarkkana. 

Mun jalat kestää pitkälle shortseissa, ja talvella halpisteknisiä pakkaskeilillä alle.  Noi Lidlin tekniset on pelanneet kyllä hyvin. Niitä olen hamstrannut, kun on ollut kaupan. Puuvillaiset pitkät tuppaa jostain syystä jäähdyttämään. Ilmeisesti lämmönjohtokyky on puuvillassa hyvä,

Puuvilla kastuu hikoillessa läpi ja alkaa haihduttaa, mikä taas jäähdyttää kangasta ja ihoa. Ei ikinä mitään puuvillaa urheillessa päälle. Tai kukin tyylillään, mutta kun noita parempiakin kosteutta siirtäviä materiaaleja on, niin omaa tyhmyyttä käyttää huonoa. Mulla on vino pino teknsisiä trikoosortseja. Kesäkeleillä käytän pelkästään noita, joissa on hiukan painatustakin. Kylmemmillä keleillä juoksuhousut vielä päälle, silloin kelpaa blankot alle.

Aivan ylivoimaiset aluhousut juoksuun ovat BlackHorsen elastaanista ja (vähäisestä määrästä) polypropeenia tehdyt kalsongit. Hinta on jossain kahden kympin kovemmalla puolella. Eivät hierrä ja sukukalleudet istuvat kivasti etupussukkaan. Lahkeen pituus on sopiva eli riittävän lyhyt, mutta että se silti on: Ei tule täten housunlopun saumakohtaa nivuseen. Näitä pöksyjä kun vielä pitää nurinpäin käännettyinä niin mitään ongelmia ei ole; mitä siis kaikissa muissa housuissa lähestulkoon on. Materiaali on joustavaa ja kuitenkin riittävän napakkaa, joten oikean koon kanssa ei ainakaan minulla ole niin nuukaa.

Jos jotain negatiivista on pakko hakea, niin kovissa lämmöissä pitävät lämmön turhan hyvin sisällä.

Lidlin ja varustelekan housuihin olin alkuun tyytyväinen, mutta kalukukkaron pienuus tai olemattomuus on niissä suuri ongelma. Lisäksi hoikalle vankkareitiselle kokoluokitus tekee mittasuhdeongelman, joka on ylitsekäymätön.

• 1 month later...

Tänään juoksin ekan pakkaspitkiksen. Kylmyyttä oli -5°, ja välillä tuulikin kunnolla. Sama vaiva taas haittasi menoa, eli mulla on jotenkin kylmälle herkät etureidet. Ja kun ne etureidet kylmenevät, niin juoksusta ei tahdo tulla mitään. Muuten en ole ollenkaan kylmälle herkkä, oikeastaan aivan päin vastoin.

Jalassa oli Craft WP Stretch -trikoot ja sisältä nukkapintaiset kalsarit. Sama vaiva on muillakin kalsareilla, merinoillakin. Nämä housut tulevat ilmeisesti niin tiukasti ihoa vasten, että siihen ei synny riittävää eristävää ja lämmittävää ilmatyynyä. Tuli mieleen ratkaisuksi ongelmaan Finnsvalan Stretch Mesh -kalsarit/bermudat. Onko kellään näiden käytöstä pakkaskokemuksia? En viitsisi ihan turhaan sinne mittavaan kokeiluvaatelaatikkoon enää lisää pettymyksiä hankkia:)

Verkkobermudat on olleet käytössä muutaman talven. Parina viime talvena ei ole ollut paljon käyttöä, kun ei ole ollut talveakaan. Hyvät ovat. Itse laitan kalsareiden alle. Kylmällä siis alkkarit, verkot, kalsarit, trikoot/hiihtohousut. Verkkohousuista jää ihoon metka kuvio. No, äkkiähän se siitä tasoittuu.

Trikoiksi ostin viime talvena juuri nuo Craftin PR WP Strech trikoot. Kokeilemistani trikoista parhaat talvikäyttöön. Ovat hyvät myös pyöräilyyn. Arvostan suuresti sitä, että tuulelta suojaavaa materiaalia löytyy myös kankun puolelta. Minulla tuppaavat kankut jäätymään. Eivät ole tönköt tai ahdistavat.

Hiihtohousuja käytän kylmemmillä ilmoilla, koska ne ovat väljemmät. Jää enemmän ilmaa kerrosten väliin ja tosi kylmällä voi laittaa vaikka fleecekalsarit vielä lisäksi. Hiihtohousut ovat myös hyvät talvipyöräilyyn.

Katsoin noiden Craftin trikoiden kuvia. Ei kai ne vaan ole poistaneet sitä tuulenpitävää kangasta kankusta?!

rinieme, kiitos kommenteista! Pitää laittaa verkkobermudat hankintaan.

Ei noissa Craft PR WP Stretch -trikoissa ole kuin etuosa polviin asti tuulenpitävää materiaalia. Sitten mulla on Craft Storm Tights, joissa tuulenpitävää on myös polven alapuolinen osuus ympäriinsä (toisin kuin kuvauksessa väitetään) sekä kaistale selän puolelle, mikä on miesten mallissa kapeampi. Täältä löytyvistä kuvista rakenne ehkä parhaiten selviää:

Storm tights

Minuakin vähän jurppii se, että nykyvaatteissa sitä tuulenpitävää on vain etuosa. Kun kunnolla ja kylmästi tuulee, niin läpihän se vinka takapuolelta tulee. Esim. takeissa olisi hyvä, että tuulenpitävää olisi muu osuus paitsi soikean muotoinen harvempi kohta selän keskiosassa

Linkin verkkokaupasta olen Craftin tuotteita tilannut. Palautuksetkin toimivat hyvin, ja palautusrahat ovat tilillä muutamassa päivässä toisin kuin monessa muussa nettikaupassa.

• 4 years later...

Ei ole tullut juuri 100% merinokalsareita kokeiltua, mutta ehkä pitäisi.  Niissä on varmasti parempi haihdutus ja ovat pehmeämmät kuin puuvilla, mutta hajonnee yhtä tehokkaasti mikrobien toimesta ympäristössä kuin puuvillakin eikä siten olisi 100% polttojäte kuten nämä kaikki heikkolaatuiset öljypohjaiset polymeerikalsarit (elastaani/polyamidi jne.). Mikä on sitten kestävyys, aika paljon noita näyttäisi urheilukäyttöön nykyisin löytyvän, vaikka vieä enemmän on niitä joihin on sekoitettu noita keinokuituja. Täytyy sanoa että sitä useammat housut toimivat mitä vähemmän läskiä reisissä kulloinkin on.

Lainaa

Täytyy sanoa että sitä useammat housut toimivat mitä vähemmän läskiä reisissä kulloinkin on.

Juuri näin. Omalla kohtaa tahtoi tulla hiertymää sisäreisiin juurikin läskin takia. Craft Greatness 6" tuli muutamat hommattua sen vuoksi, kun ei huvittanut vaseliinin kanssa läträtä. Ihan hyvin kestäneet meikäläisen vähäiset kilometrit (tähän mennessä muutama huntti per pöksyt).

Materiaali, istuvuus ja hengittävyys tärkeitä. 

Urheilukalsarit yleensä ok, mutta jos ostaa tavallisia miesten kalsareita niin miksi tuo keskikiila on aina liian pieni?

Pallit roikkuu joko toisesta puntista tai molemmista samaan aikaan? 

Ihan sama onko lyhyttä tai pitkää boxeria. 

Black Horse on siinä rajoilla, mutta kiristää taas reisistä liikaa. 

Onko tämä joku kapitalisti tehtaan tapa säästää kangasta keskikohdasta eli kiilasta? 

Edit. Naisille tuo ei ole ongelma, kun ei roiku mitään. 

Viimeksi tarttui heräteostoksena matkaan Nike Brief Boxer urheilukalsarit. Osoittautui hyväksi hankinnaksi, parhaat mitä olen käyttänyt (ei tosin ihmeemmin kokemusta muista kuin perusboksereista). Istuu hyvin (ei helkkää kulkuset), hengittää,  ei hierrä ei hankaa juostessa. Ja hintakin ihan siedettävä  2pack n. 25€

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy