Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykkeet maratonilla


epäurheilija
 Share

Recommended Posts

Olen tässä jonkun aikaa ihmetellyt omia sykkeitäni. Kisatilanteissa sykkeet tuppaavat itselläni nousemaan todella korkeiksi. Esimerkiksi kesällä eka maratoni meni 177 keskisykkeellä. Aika tuolloin oli 3.48 Tuo sama on ollut aika vakio myös puolikkaan keskisykkeenä niin 1.54, 1.46 kuin nyt 1.37. Paitsi nyt uusin joka oli 181 (1.33) keskisyke. Maksimiksi sykkeeksi olen määritellyt n. 192 tuo on siis usemman kerran ollut kovassa rasituksessa sykemittarin lukema mäkisessä maastossa tehdyssä kovassa juoksulenkissä. Coopperin testissä (3070m). ei ollut sykemittaria mukana ollenkaan. Siellä olisi varmaan saanut aika hyvän käsityksen maksimisykkeestä. No niin mutta tuo 177 taitaa sekin olla vielä ihan liian korkea lukema maratonille? Varmaankin olisi tarpeellistakäydä mittauttamassa nuo sykerajat jossain? Mahtaakohan turunalueella jossain päästä moiseen testiin?

Ensi vuodelle olen asettanut tavoitteen mara alle 3.30 ja nyt täytyy varmaan vähän perehtyä noihin sykkeisiinkin. Toki olen treenaillut tässä koko ajan silleen että pitkis on tullut juostua alle 136 sykkeillä ja muutenkin juoksen paljon alle 155 keskisykkeellä. Kerran viikossa on tullut irroiteltua vähän kovempaakin =). Nyt sitten kaipailisin vähän kokemuksia ja mielipiteitä ovatko sykkeet aivan liian korkeat? Ja mitä tulisi painottaa treenaamisessa?

Link to comment
Share on other sites

Aihe kiinnostaa itseäni myös, koska olen lähes samassa tilanteessa (ennätys ja maksimisyke samoilla nurkilla ja tavoite sama). Minulla vain ongelma on vähän eri.

Ikinä en ole sykkeistä tiennyt tuon taivaallista. Muutama kuukausi sitten menin kuitenkin pannan hankkimaan, ja yrittänyt täältä foorumilta vähän sykkeistä lukea.

Karvosen kaavalla (195 maks, 65 lepo) saan sykerajoikseni aerobiselle 156 ja anaerobiselle 182. Kun pitkät lenkit ilmeisesti pitäisi juosta reilusti aerobisen rajan alla, niin minulla se 150 melkein paukkuu siinä kun sidon kengännauhat ja avaan ulko-oven. Aniharvoin saan lenkin keskisykkeeksi alle 160, ja pitkätkin lenkit menee usein yli 170 keskisykkeellä. Onkohan nämä niitä kuuluisia roskakilometrejä, joista ei kunnon kohoamisen kannalta ole mitään hyötyä?

Lopputulemana en ole sykkeistä välittänyt mitään, kirjannut vain ne ylös, jos niitä jossain vertailussa joskus voisi käyttää.

Link to comment
Share on other sites

52 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Tuohan on vaan ihan hyvä jos pystyy kisassa juoksemaan kovilla sykkeillä loppuun asti. Harjoituksissa pitäs kuitenkin malttaa juosta riittävän hiljaa jotta saa harjoituksista sen hyödyn irti. Oleellista varsinkin jos haluaa kehittyä.

Viikkopäivyriin on helppo laittaa pari lenkkiä, jotka ovat selkeästi alle aerobien rajan. Näin hitaita lenkkejä tulee tehdyksi myös käytännössä. Alussahan se tuntuu siltä, että ei helvetti, mummotkin tuuppaa rollaattorilla ohi, mutta muutaman viikon kuluessa on tapahtunut muutos. Syke pysyy alhaalla, mutta vauhti on kasvanut. Näin sitten myös tehoreservi on parempi.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Juurikin noita hitaampia lenkkejä juoksen pitkä alle 140 sykkeellä ja pari 145-150 sykkeellä. Ja pari vähän kovempaa lenkkiä. Nuo kisasykkeet ovat miltei 10 lyöntiä "normaalia" treenisykkeitä korkeammat. Jotenkin olen vaan antanut itseni ymmärtää että olisi hyvä juosta kisoissa matalalla sykkeellä. Varsinaisia katkeamisia ei vielä ainakaan ole tapahtunut kisoissa. No käyn joka tapauksessa mittauttamassa nuo sykerajat tuolla p.nurmi keskuksessa, jos vaikka sais jotain lisapotkua ensikevään hampurin maraton projektiin treenaamiseen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy