Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Prefontane (Terveen paperit >50v <3h)


Recommended Posts

Tarkoitus olisi harjoittaa ruumiinkulttuuria niin että maraton kulkisi hieman jouhevammin kuin viime vuosina on kulkenut.

Viime vuonna meni HCM kylmiltään 3:25, joten pienellä treenillä voisi mennä sinne kolmosen tuntumaan.

Juoksemista ulkosalla haittaa hajonneet pohkeet, joten harjoittelu tulee tapahtumaan lähinnä työmatkapyöräilyllä, hiihdolla ja juoksumattotreenillä.

Tulen harjoittelemaan sykeohjatusti kuten tähänkin asti sekä ennenkaikkea fiiliksen mukaan luottaen omaan kokemukseen kunnon kehittämisestä ilman valmiita ohjelmia.

Katsotaan millaista tarinaa tästä tulee vai tuleeko mitään. Kuntohan jokatapauksessa tulee nousemaan sillä nyt ollaan pohjalla. Alan juuri toipumaan keuhkoputkentulehduksesta, joten maltilla aloitetaan.

Kunnon kehitystä tulen seuraamaan ennenkaikkea vakitreeneillä, mutta toivottavasti myös kisoilla, mm. Aktia-cuppia olisi tarkoitus juosta talven mittaan, alkukesästä ensimmäinen kuntopiikki voisi toteutua Forssaan tai Turkuun. Tästä lähtee...........

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2.11.15

Nyt se sitten alkoi !

Aloittelin maltillisesti juoksumatolla kävellen :)

Kirjaan "treenit" enempi ajan ja sykkeen kautta kun tuota perinteistä ulkona juoksua ei juurikaan pääse kertymään.

Juoksumatto : 12 % kallistus, 46 min keskisykkeellä 98

25 min 15:00 min/km kävellen + 15 min 10:00 min/km hölkäten ( syke 125 ) + 6 min 15:00 min/km kävellen

Katselin siinä samalla Nykin maratonia. En ihan päässyt maratonfiiliksiin vielä....mutta aikaahan on.....rajattomasti.

Lähtöpaino on kova, 65 kg ( 170 cm ), joten semmoiset viisi kiloa läskiä pitänee poistaa kuormasta ennen lähtöviivalle asettumista. Puuhaa siis piisaa :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Maksimikaltevuudella olen mennyt parikolme kertaa viikossa eli aina juoksumatolla juostessani. Siitä ei ole ollut mitään haittaa vaan päinvastoin. Pohkeet saa vähemmän rasitusta kun vauhti on hiljainen. Samalla sykkeellä vauhti on vain puolet siitä mitä ulkona.

Enempi juoksu voisi kyllä olla haitallista, mutta katsotaan.......

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5.11.2015

Tänään kattelin lätkää juoksumatolta käsin. Hyvä Suomi !

Juoksumatto : 12 % kallistus, 46 min keskisykkeellä 116 ( n. 70 % ), Kiihtyvä Kevyt

10 min 15:00 min/km kävellen + ( 10 min 10:00 min/km + 10 min 9:00 min/km + 5 min 8:00 min/km + 5 min 10:00 min/km ) hölkäten + 6 min 15:00 min/km kävellen

Sykkeet nousi kävelyn 85:stä ( 50 % ) parhaimmillaan hölkän 145:een ( 85 % ). Prosentit ovat Polarin antamia lukemia.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on kanssa ollut pari vuotta Tunturin T 50 juoksumatto ja olen ollut siihen ihan tyytyväinen.Matossa on mielestäni riittävästi pituutta ja leveyttä. Kovilla sateilla ja pakkasilla huomattavasti mukavampaa, kuin ulkona. Itse olen juossut lähinnä "tasamaan" juoksuja tai pienellä kallistuksella. Täytynee kokeilla, että minkä säväyksen se antaa jaloille, jos juoksee suuremmilla kaltevuuksilla. Ymmärsinkö oikein otsikostasi, että 50 v. lähestyy ja maraton olisi tarkoitus juosta alle 3 h.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, RistoT kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein otsikostasi, että 50 v. lähestyy ja maraton olisi tarkoitus juosta alle 3 h.

Kyllä vain. Ensi vuoden huhtikuussa tulee 50 vuotta elämää täyteen, toivottavasti, ja pääsee aikuisten ( vaimikäsenykyäänonkaan ) sarjaan. Alle viiskymppisethän on vielä poikasia :)

Juu, alle kolmen tunnin olisi tarkoitus pistellä maraton jos vain pohkeet kestää. On ollut niiden kanssa vähän erimielisyyksiä :(

Ei kolmonen mulle mikään pakkomiellejuttu ole, mutta kertoisihan se että jotain olisi taas tehty ja suht oikeinkin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Su 8.11.2015

Ulkona Pirkkola : 9,30 km 44:59 min  4:50 min/km keskisykkeellä 142 VL Kiihtyvä

Kolmen kilometrin välein n. 10 pykälää sykkeeseen lisää ;

3,2 km 16:00 min 5:00 min/km 130 ( 76% )

2,9 km 14:29 min 5:00 min/km 143 ( 84% ) Vähän mäkisempää maastoa !

3,2 km 14:30 min 4:32 min/km 155 ( 91% )

Kunto on niin huono että sykkeet saa korkealle kunhan vain laittaa lenkkarit jalkaan. Kuntoa on siis todella helppo lähteä nostamaan :)

Viime vuonna meni HCM 3:24 keskisykkeellä 137. Parhaimmillaan olen maran juossut 154 keskarilla ( silloin 2:47 ). Tämänhetken kunnossa hiilareita palaa jo 140 sykkeellä siihen malliin ettei ne millään riitä maratonin vaatimuksiin.

Nöyrä tavoitteeni olisi pystyä vetämään mara ensi vuonna noin 150 keskarilla. Ensisijaisesti harjoittelun tavoitteena olisi siis saada juoksu kulkemaan noin 4:00 min/km 150 sykkeellä lyhyillä reippailla lenkeillä. Tämän jälkeen yritetään pitää sitä kulkua vähän pidempään.

Link to comment
Share on other sites

Ma 9.11.2015

Juoksumatto : 12 % kallistus, 46 min keskisykkeellä 106

25 min 15:00 min/km kävellen + 15 min 10:00 min/km hölkäten + 6 min 15:00 min/km kävellen

Tämän perussetin keskisyke vain nousee joka kerta :(

Syynä on ylikunto...hehe...tai ehkäpä lämpötila kämpässä on nousussa....vaikea sanoa. Köhää on kyllä edelleen.

Jalat on nyt pirun kipeät. Ei niinkään pohkeet, vaan reidet. Sehän on toki luonnollista eilisen "mättötreenin" jälkeen. Mentiinhän hetkittäin jopa alle 5:00 min/km tykitystä :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy