Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sisäinen urheilija: Raastava rasvaprosentti


Recommended Posts

Tilapäisesti vähän innostuin selvittämään oman rasvaprosenttini, kun taannoin totesin olevani todennäköisesti niin sanottu laiha lihava.   

Rasvaprosenttiani mittailtiin viimeksi työpaikan kuntoprojektissa noin kaksi vuotta sitten. Silloin mittaustulos oli kahdella eri kerralla 30,5 % ja 30,1 %. Mittaus tehtiin koko kehon bioimpedanssia mittaavalla kehonkoostumusvaa'alla. Sen jälkeen olen harrastanut kestävyysliikuntaa aktiivisemmin kuin koskaan elämässäni ja hankkinut hiukan lihaksia, jotka tosin jalkaepisodin myötä tekivät tässä välillä katoamistempun. Nyt olen kuitenkin palannut normaaliin painoon ja kuntosalitreeniin, ja kuvittelen olevani taas ihan kohtalaisen hyvässä kunnossa, kun omaan itseeni vertaan. 

Muistan, että opiskeluaikana meidän piti jossain fysiologian työssä mitata rasvaprosentti työntömitalla. Ihopoimuja mittailtiin silloin useasta eri paikasta ja laskettiin rasvaprosentti kynällä ja paperilla. Jos muistan oikein, rasvaprosenttini oli silloin jotain 18-19 välillä, hiukan vähemmän kuin silloinen ikäni. Elämä näyttäisi siis tuoneen hiukan lisäarvoa kroppaani. Mielestäni voin tietysti rasvaprosentin muuttumisesta huolimatta edelleen yhtä hyvin kuin tuolloin vähän yli 23 vuotta sitten.  

Itse kuvittelin ensin, että olisi mielenkiintoista mitata rasvaprosentti ja saada se sitten hiukan pienenemään ja olla tyytyväinen. En ole kuitenkaan enää ihan varma asiasta. Rasvaprosentin mittaaminen taitaa olla hiukan uskon asia. Netistä löytyy monta eri tapaa mitata rasvaprosenttia. Useimpia niistä ei pidetä kovin luotettavina. Luotettavimpia olisivat joidenkin nettisivustojen mukaan hydrostaattinen punnitus eli vesipunnitus tai sitten DXA-mittaus, joihin on vaikea päästä käytännössä. Sitten on olemassa kehon sähkönjohtavuuteen perustuvia mittauksia, sekä laitteilla, jotka johtavat sähkövirran koko kropan läpi, että laitteilla, jotka mittaavat rasvaprosenttia vain ylävartalosta. Myös jotkin henkilövaa'at mittaavat rasvaprosenttia. Paitsi erilaisten ihopoimujen paksuudesta, rasvaprosenttia voidaan mitata myös mittaamalla mittanauhalla kaulan, vyötärön, ja naisilla lisäksi lantion ympärysmittaa. Useat kuntosalit tai mittausasemat tarjoavat mittauksia vaihtelevin hinnoin. 

Kokeilin itselläni muutamaa tapaa, aika nopeasti ja epäammattimaisesti tietysti, ja mistä ilmaiseksi sain. Täällä on yksi hiukan paremmin tehty juttu aiheesta. 

Puhtaasti tilastoihin perustuva rasvaprosenttilaskuri antoi tulokseksi 28,29 %.

Kaulanympäryksen, vyötärönympäryksen ja lantionympäryksen mittaamiseen mittanauhalla sekä pituuteen ja painoon perustuva laskuri antoi tulokseksi 32,67 %.  

Kun mittailin reiden, vatsan ja rinnan makkaroita työntömitalla ja syötin ne tähän laskuriin, sain tulokseksi 24,62 %.

Yläkropan bioimpedanssiin perustuva mittari antoi viikkoa aikaisemmin tulokseksi 30,2 %.

En ole varma, oliko mittauksista muuta hyötyä kuin se, että nettosin bioimpedanssimittaukseen liittyvästä vedonlyönnistä kahvit. Luulen, että rasvaprosentti saa minun puolestani jatkossa olla rauhassa mitä on. Olisi ahdistavaa seurata sitä jatkuvasti.   


rasvaprosentti.jpg



Lue lisää

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy