Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kukka75 (Täydellä höyryllä vuoteen 2017 ( maraton alle 5 h, puolimaraton alle 2 h, 10 km alle 54 min, 5km alle 25:30)


 Share

Recommended Posts

Yritetään nyt pitää jonkinlaista päivyriäkin, vaikkei tuota juoksutaustaa ole koossa kuin parisen kuukautta. Joskus nuorempana kyseistä lajia tuli kyllä harrastettua, mutta sitten veivät muut aktiviteetit mennessään: ensin keilaaminen, sitten ratsastus, koiraharrastus ja kuntosalilla käyminen. Välivuosinakin on pari kertaa sen verran juoksenneltua, että on saatu painoa tiputettua, mutta nuo kilot olen kyllä onnistunut hankkimaan takaisinkin. Viime syksynä oli jo tarkoitus yrittää lenkkeilyä, mutta se tyssäsi siihen, että olin puoli vuotta poskiontelotulehduskierteessä. Toivottavasti kesällä tehty FESS-leikkaus tuo helpotusta, joskin koko syksyn olen joutunut tekemään nenähuuhteluita, kun limaa nousee ylös ja tuo jäi päälle yhden kunnon flunssan jälkeen. Lääkärin mukaan tilanne alkanee helpottamaan vasta ensi vuonna, kun nenän värekarvasto paranee noista jatkuvista tulehduksista vaurioitunut.

Olen 40-vuotias nainen ja pituutta on hiema  reilut 177 cm ja painoa 88,6 kg. Painoa pitäisi saada pois, mutta samalla pitäisi yrittää syödä järkevästi, että jaksaisin juosta. Onhan tuota kyllä jo kolmisen kiloa lähtenytkin. Tällä hetkellä sallin itselleni yhden pahepäivän viikossa, joskaan silloinkaan ei vedetä herkkuja kaksin käsin. Jonkinlainen haaste on tällä hetkellä se, että olemme mieheni kanssa eri vuoroissa töissä vanhemman lapsen aloitettua koulunkäynnin. Molemmat lapset ovat aamuvuoron jälkeen iltaisin kotona, joten olen ottanut ohjelmaan yhden-kaksi lenkkiä töihin aamulla viiden jälkeen ja käynyt kerran juoksemassa töiden jälkeen seistyäni ensin seitsemän tuntia jalkojen päällä. Otan siis tuolloin tunnin vapaata harjoittelua varten. Kumpikaan treeniaika ei tunnu ajallisesti olevan paras mahdollinen, mutta toivottavasti tuohon aamulla hölkkäämisern tottuu. Matkaa ei tosin töihin mentäessä kerry kuin 3,5 km, mutta voihan sitä sitten pidentää, kunhan alkaa luonaamaan nuo aamupyrähdykset. Iltavuoroviikolla pääsenkin sitten treenaamaan viisi kertaa viikossa. 

Taustoista vielä sen verran, että aikaisemmin kuntosalilla tuli hötkyiltyä sellaiset yhdeksisen vuotta, mutta ennen juoksun aloittamista minulla oli tuostakin vuoden tauko ja liikunta oli lähinnä hyötysellaista tai satunnaisia kävelylenkkejä. Kuntosalitreenistä tuli jonkin verran toki taukoa kahden raskauden aikana loppuvaiheessa ja synnytyksen jälkeen. Ensimmäistä lastani odottaessani olin tosin salilla treenaamassa vielä      synnytystä edeltävänä päivänä ja painotkin pysyivät melko kovina tuohon asti, kun mitään vaivaa ei ollut. Mitään hirveitä tuloksia en salilla        saanut aikaiseksi, joten rintaa ei voi röyhistellä ( esim. penkki  70 kg ja maastaveto 100 kg ). Nytkin ajattelin yhden juoksuharjoituksen viikossa  korvata salilla ja jalkojen sekä selän treenaamisen en uskoisi olevan ongelma, kun näistä olen aina tykännyt, mutta ne vatsat.... Tiedän kyllä, että noihin vatsalihaksiin pitää satsata, koska ovat tärkeä osa pakettia. Joskus voisi ehkä käydä uimassakin.

Tällä hetkellä pisin lenkki on sunnuntaina juostu 15,2 km, joka mentiin hieman reilun 8 min/km tahdilla. Hetkellisesti tähän mennessä on vauhtien puolesta päästy parhaimmilllaan 4,22 min/km vauhtia,mutta tuollahan ei käytännössä ole juuri merkitystä.  Nopein kilometri on ollut luokkaa 6,20 min/km. Tuota en nyt ihan tarkkaan muista, kun tiedot löytyvät pöytäkoneelta. Varsinaista intervallia en ole tehnyt, mutta noita n. 6-7 km lenkkejä olen yrittänyt vetää nopeammin kuin noita pitempiä ja parille viimeiselle kilometrille kiihtyvällä tahdilla. Olisi kyllä tarkoitus ottaa vetojakin ohjelmaan ja myös mäkijuoksua sekä loikkia ja pakarajuoksua. Jossain vaiheessa voisi pyytää ehkä paikallista juoksukoulun pitäjää katsomaan tekniikkaa.                        

Vaikka venyttelenkin aina lenkin jälkeen ja välipäivinäkin, niin tuntuu,että reisi-ja pakaralihakset jumittuvat jonkin verran. Onko hyviä vinkkejä  noiden jumien poistamiseen. Onko esim. Foam roller tehokas? Onko jollakin suositella hyvää pronaatiotuettua kenkää?                                    

Virheitä tulee varmasti matkan varrella tehtyä, mutta tarkoitus olisi tehdä tätä hommaa niin, että fiilis pysyy hyvänä, eikä menisi liian ryppyotsaiseksi. Minulla on kyllä paha tapa innostua "uusista" jutuista välillä hieman liikaakin ja pitänee varoa sitä, ettei tulisi alkuun treenattua liikaa, koska siinä tapauksessa tulee todennäköisesti tehtyä hallaa itselleen. Tähän astinen lenkkeily, kyllä on tuonut lisävirtaa ja mieliala on kohentunut. Mikäs sen hienompaa kuin juoksennella aamulla auringon noustessa kuulaassa syyssäässä ilman kiirettä mihinkään. Kyllä siinä hermot lepää, kun katselee peltomaisemia.

Ajatuksissa siintää, että josko ensi keväänä olisi valmis kokeilemaan puolimaratonia. Aikatavoitteiden aika ei ole vielä, vaan katsotaan, miten homma lähtee rullaamaan ja keväämmällä voi sitten paremmin katsoa mihin kuntoon siihen mennessä pääsee. Kuuta ei lähdetä kurkottelemaan taivaalta näin aloittelijapohjalta.

Kirjoitusvirheitä saattaa löytyä, kun tämä tabletilla tekstin rustaileminen ei välttämättä ole minun juttuni, kun sormet niin herkästi väärään kirjaimeen.

 

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa joukkoon :) Meillä on hieman samansuuntaiset lähtökohdat ja tavoitteet (vähän nopeammin taidat kyllä juosta), joten mielenkiinnolla seuraan miten sulla harjoittelu etenee. Ja jos mullekin sanottiin, että vois mennä puolikas jo ens vuonna ja mun pisin yhteen putkeen juostu lenkki tähän mennessä on huimat 7 km, niin johan sä ihan varmasti sen puolikkaan menet :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista. Tiistaina tuli hölkkäiltyä töihin 3,75 km aikaan 27.18 min. Tarkempia tietoja en ole saanut koneelle, kun Garmin ei suostunut eilen oikein pelittämään. Aamupuurokin alkoi ilmoittelemaan olemassaolostaan kesken lenkin, joten loppumatkasta pelkäsin, että joudun syöksymään pusikkoon, mutta onneksi sentään selvisin työmaalle ilman ylimääräistä tyhjennysharjoitusta. Jotenkin nuo muutamat aamulenkit, jolloin olen lähtenyt juoksemaan töihin ovat tähän mennessä tuntuneet hieman vaikeilta, mutta luulen, että osaksi tämä on henkistä. Toivottavasti tuohon jossain vaiheessa tottuu, kun tällä hetkellä ei oikein tosiaan aamuvuoroviikoilla pääse lenkeille kuin ennen työpäivää tai ottamalla hieman vapaata töistä. Onko jotain ideoita siihen, että mitä aamulla uskaltaa syödä, jos on lähdössä puolen tunnin sisällä lenkille?

Kotona on seitsemän- ja kolmevuotiaat pojat ja tuntuu, ettei oikein koskaan saa nukkua tarpeeksi. Nuorimmainen on aamuvirkku ja herää iltavuoroviikoillakin sekä viikonloppuisin noin 5.30-7.00. Onneksi 3-vuotias poikani on jo alkanut nukkumaan yönsä, kun kaksi ensimmäistä vuotta menivät niin, ettei saanut nukuttua yhtään kokonaista yötä. Pojat ovat myös tänä syksynä myös olleet tähän asti suhteellisen terveitä, mikä ei ollut tilanne viime syksynä ja talvena. Jos jotain positiivista haluaa hakea, niin pääseepähän viikonloppuisinkin ajoissa lenkille.:) Kuitenkin mieluummin ajoitan tuon lenkin aamupäivään.

Tänään menin ensimmäistä kertaa vuoden tauon jälkeen salille ja jotenkin tuli kyllä hyvä fiilis. Tein kyykkyä tangolla, maastavetoa, suorin jaloin vetoa, jalkaprässiä, ala-ja ylätaljaa sekä pohkeita. Ilahduttavaa oli, että maastavedossa sentään vielä pystyy jokusia toistoja tekemään 60 kg:llä, vaikkei tuo sinänsä mikään paino olekaan. Itse tykkään maastavedosta kovasti ja eikös se kuitenkin vaikuta aika moneenkin lihasryhmään. Treenin jälkeen pitikin kiiruhtaa hakemaan nuorimmainen tarhasta.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enpä enää muistanutkaan, miten kipeiksi lihakset voi salitreenillä saada, ainakin näin tottumatta. Eipä paljon auttanut venyttely treenin jälkeen. Kyllä se taas siitä, kunhan tottuu.:) Huomenna onkin ohjelmassa uintia töiden jälkeen koko perheen voimin. Tarkoitus kyllä olisi, että sellaisen kilometrin pystyisi vetämään isossa altaassa, kun mies on lasten kanssa. Pitänee varmaan vuorotella lasten vahtimisessa, että molemmat pääsevät uimaan. Lauantaille jan sunnuntaille onkin sitten suunnitteilla juoksulenkki.

Nyt, kun yritän tässä hölkkäilemisen ohessa pudottaa painoani, niin pitää olla varovainen siinä, ettei menisi alisyömiseksi. Minulla, kun on joskus ollut taipumusta vahtia suuhun pistämisiäni vähän liiankin kanssa ja tällöin kyllä treenaustehot kärsivät. Nyt olen kyllä siivonnut nuo roskasapuskat ruokavaliosta pois, vaihtanut aamupalaleivän puuroon, vähentänyt jogurtin syömistä, lisännyt hedelmien yms. käyttöä sekä vaihtanut maustetun viilin maustamattomaan. Kyllä noillakin keinoilla pitäisi jonkin verran saada läskiä lähtemään. Pitänee tässäkin asiassa jonkin verran kuunnella kehoakin. Mikäli virtaa riittää, eivätkä akut lopu kesken, niin kaiketi silloin syöminen on ihan hyvällä tolalla.

Muokattu
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa minunkin puolesta, kuulostaa jännältä suhteelta penkki 70 kg, mave 100 kg. Ilmeisesti lyhyet kädet? Itse en saa kuin jotain 2*50 kg penkistä ja 120 kg nyt mavesta, enkka 137,5 kg (mut luoja nyt ei tollasiin pystyisi). Penkki saisi kyllä olla parempi :/. Oon kyllä huono punnertaja, leuanveto vähän parempi.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa minulla on pitkät kädet, mutten koskaan oikein oppinut kunnon nostotekniikkaa, vaan nostin aina selkä visusti suorana penkissä. Muistaakseni tuolla 70 kg:lla meni tuolloin kymmenen toistoa eli enemmänkin olisi ehkä saattanut nousta. Kerran viikossa oli tuota rintatreeniä ohjelmassa.

Kuntosalitreeni oli minulla kuitenkin aikoinaan yleensä sellaista, että tein sarjoja nousujohteisesti aloittamalla pienemmistä painoista ja kasvattamalla niitä sarja kerrallaan. Maastavedossa vedin aina suunnilleen sen, mitä tuli toistoja yhdessä sarjassa. Mitään ykkösiä en siis varsinaisesti yrittänytkään hakea. Huipputuloksistahan ei voi minun tapauksessani puhua, mutta kaipa nuo naiselle kuitenkin kohtalaisia tuloksia ovat.

Joskus treenasin paikallisen kuntosalin pitäjän tekemällä ohjelmallakin, kun kyllähän kehonrakennuskisoissa käynyt jotain noista asioista tietää. Muutaman kerran oli treenissä katsomassa ohjelman läpikäymistäkin ja tuolloin oli tiedossa oikein kunnon rääkkiä. Itsestään sai kummasti enemmän irti, kun oli joku vieressä "karjumassa". 

Link to comment
Share on other sites

12 minuuttia sitten, Kukka75 kirjoitti:

Itse asiassa minulla on pitkät kädet, mutten koskaan oikein oppinut kunnon nostotekniikkaa, vaan nostin aina selkä visusti suorana penkissä. Muistaakseni tuolla 70 kg:lla meni tuolloin kymmenen toistoa eli enemmänkin olisi ehkä saattanut nousta. Kerran viikossa oli tuota rintatreeniä ohjelmassa.

Kuntosalitreeni oli minulla kuitenkin aikoinaan yleensä sellaista, että tein sarjoja nousujohteisesti aloittamalla pienemmistä painoista ja kasvattamalla niitä sarja kerrallaan. Maastavedossa vedin aina suunnilleen sen, mitä tuli toistoja yhdessä sarjassa. Mitään ykkösiä en siis varsinaisesti yrittänytkään hakea. Huipputuloksistahan ei voi minun tapauksessani puhua, mutta kaipa nuo naiselle kuitenkin kohtalaisia tuloksia ovat.

 

Muistatko teitkö mavessakin suunnilleen 10 toistoa satasella? Vai oliko toistomäärä reilusti enemmän.. silloin selittäisi :)  Minusta 10 toistoa 70 kg naisella on erittäin hyvä. Saattaisi jopa 93 kg:n maksimi olla.

ed. jos vielä tekniikka kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Eilen tuli sitten uitua se 1000 metriä ja pääsivätpä lapsetkin nauttimaan vesileikkien riemusta. :)

Tänään ovat edelleenkin lihakset olleet kipeät tuosta salitreenistä, mutta pikkuhiljaa ollaan parempaan suuntaan tuossa suhteessa menossa. Venyteltykin on ahkerasti.

Tänään tulikin sitten juostua pururadalla 5 km läähätän ja läkähdyn tyylisesti. Sykkeet varmaan kävivät aika korkealla, mutta tarkempaa tietoa ei tuosta ole, kun sykemittari ei ollutkaan mennyt Garminissa päälle. Tuolla pururadalla on melkoisen vaihteleva maasto eli mäkiäkin riittää. Maisemat eivät kylläkään ole mitenkään huikaisevan kauniit. Ilma oli kyllä ihanan lämmin, vaikka vinha vihuri tuota hieman viilensikin.:)

Loppumatkasta yritin vetää oikein kunnolla vastamäkeen ja hieman tuli huono olokin tuon vedon jälkeen. Puuskutin kuin höyryveturi. Keskitahti oli 6,56 min/km. Siinä mielessä olin tyytyväinen, että yritin hakea sellaista rentoa askellusta ja siihen mielestäni aika hyvin pääsinkin. Palautteluksi sitten vielä kävelin ja välillä hölkkäilin sellaisen 1,3 km.

TeTi muistaakseni tuolla 100 kg:lla meni maastavedossa viisi toistoa eli ei ihan kymmeneen voimat riittäneet.:) Tuosta oli kyllä hyvä alkaa tiputtelemaankin pienempiin painoihin, kun eiväthän ne sitten enää pahalta tuntuneet. Jollain 60 kg:lla saatoin vetää tyyliin 20 toistoa ja siitä sitten hilattiin painoja ylöspäin. Eihän tuo treeni toki aina samanlaista ollut.

Ihan viimeisinä aikoina, kun kävin salilla, niin monessakaan liikkeessä en niinkään keskittynyt painojen lasvattamiseen, vaan siihen että suoritustekniikka ja tuntuma treenattavaan lihakseen säilyy hyvänä sekä aika monia liikkeitä tein pidon kanssa. Tuolla sai mukavaa vaihtelua ja erilaisia ärsykkeitä, kun ohjelmat vaihtelivat eli aina välillä pyysin salin pitäjältä uuden ohjelman.

Link to comment
Share on other sites

Tänään hölkkäilyä 13 km keskitahdilla 8,06 min/km. Keskisyke oli 158, vaikka en edes hengästynyt juostessani. Ensimmäisellä kilometrillä sykemittari näytti 90 sykkeeksi, mikä ei kyllä varmaankaan pidä paikkaansa. Etureidet tuntuivat vielä hieman tukkoisilta. Lämmintä oli kymmenen astetta, mutta välillä tuuli aika reilustikin.

Tänään illalla olen menossa vielä putkirullausryhmään kokeillakseni, miltä se tuntuu. Olen kuullut, että sattuu melkoisesti, jos lihakset ovat jumissa, mutta senhän näkee sitten. Toivottavasti ryhmää ei nyt sitten peruta, kun ollut kuulemma aika vähän osallistujia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuo putkirulla mene seuraavaksi hankintalistalle. Kyllähän tuo kipeää teki, mutta ei ehkä niin paha ollutkaan kuin odotin puheiden perusteella. Tosin tuo rullakin oli aika pehmeä. Mietin, että pitäisikö tuo venyttely-/putkirullausryhmässä käyminen ottaa vakituisesti ohjelmaan. Ei tuosta ainakaan mitään haittaa olisi.

Tänään kävin salilla hieman tekemässä treeniä olkapäille, käsille ja rinnalle. Eihän tuo ihan oikeaoppisesti mene, että noita kaikkia tehdään vähän samassa treenissä, mutta aika ei anna myöten kuin max kaksi kertaa viikossa salilla rimpuilemiseen. Tänään sentään yritin ottaa hieman rauhallisemmin, joten josko lihakset eivät tulisi ihan hirveän kipeiksi tällä kertaa. 

Meinasin ihan unohtaa, että vatsalihasliikkeitäkin tuli tehtyä. Nuo eivät ole koskaan kuuluneet lemppareihini, mutta pitänee silti ottaa säännöllisesti ohjelmaan, kun juostessa ne kuitenkin ovat tärkeässä roolissa ja miksei muutenkin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy