Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
lenkkimies

Avantouinti

Recommended Posts

Pari kertaa tuli viikonloppuna käytyä +6C vedessä, kovin kauan en kyllä ollut vaan muutaman sekunnin.

Saunasta avantoon päin kannattaisi hetki jäähdytellä, ei siinä kovin montaa minuuttia tarvitse olla niin lämpö ehtii vähän tasaantua. Toisin päin sillä ei ole mielestäni niin väliä. Jos avannossa käy nopeasti niin saunaan ei välttämättä tarvitse mennä ollenkaan (vain iho jäähtyy) mutta jos siellä pidempään pulikoi niin voi olla hyvä lämmitellä hieman tai voi jäädä joksikin aikaa viluinen olo. Jotkut harrastajat ovat minulle kertoneet että 20s pitäisi olla vedessä jotta saisi jotain mystisiä hyötyjä. Ihan mukavaa on silti ollut vaikken ole käynyt kuin muutaman sekunnin. Tosin en nyt välttämättä ole mitään valtavia autuaaksitekeviä hyötyjä tuosta avantouinnista koe saaneeni.

Pari kertaa tuli viikonloppuna käytyä +6C vedessä, kovin kauan en kyllä ollut vaan muutaman sekunnin.

Saunasta avantoon päin kannattaisi hetki jäähdytellä, ei siinä kovin montaa minuuttia tarvitse olla niin lämpö ehtii vähän tasaantua. Toisin päin sillä ei ole mielestäni niin väliä. Jos avannossa käy nopeasti niin saunaan ei välttämättä tarvitse mennä ollenkaan (vain iho jäähtyy) mutta jos siellä pidempään pulikoi niin voi olla hyvä lämmitellä hieman tai voi jäädä joksikin aikaa viluinen olo. Jotkut harrastajat ovat minulle kertoneet että 20s pitäisi olla vedessä jotta saisi jotain mystisiä hyötyjä. Ihan mukavaa on silti ollut vaikken ole käynyt kuin muutaman sekunnin. Tosin en nyt välttämättä ole mitään valtavia autuaaksitekeviä hyötyjä tuosta avantouinnista koe saaneeni.

Avantouinti on kyllä kivaa ja erityisen ihanaa se on heti lenkin jälkeen, rentouttaa ja palauttaa lihaksia mukavasti. Itse harrastan avantouintia sekä saunan kera että ilman, ja tykkään kyllä molemmista. Vaikutus näillä on ainakin minun tapauksessani päinvastainen, avantouinti ilman saunaa piristää, mutta saunan kanssa rentouttaa todella tehokkaasti. Ei tarvitse kauaa illalla unta odotella :)

Sauna-uintiyhdistelmässäkin saa muuten hyvät kylmävaikutukset, kun ei mene enää viimeisen uintikerran jälkeen löylyihin.

Avantouinti on kyllä kivaa ja erityisen ihanaa se on heti lenkin jälkeen, rentouttaa ja palauttaa lihaksia mukavasti. Itse harrastan avantouintia sekä saunan kera että ilman, ja tykkään kyllä molemmista. Vaikutus näillä on ainakin minun tapauksessani päinvastainen, avantouinti ilman saunaa piristää, mutta saunan kanssa rentouttaa todella tehokkaasti. Ei tarvitse kauaa illalla unta odotella :)

Sauna-uintiyhdistelmässäkin saa muuten hyvät kylmävaikutukset, kun ei mene enää viimeisen uintikerran jälkeen löylyihin.

Sun olis pitäny sitten ehdottomasti lähtee huomenna Mammuttimarssiin koska siellä olisit päässyt uimaan yhdellä rastilla ja jatkamaan sitten siitä suoraan matkaa. Vielä ehtii mukaan ja paikanpäälläkin saa ilmoittautua! 16 e juoksijakortilla ja karttaan koordinaatit tai gepsiin ja rastien hakuun vuorokaudeksi!

Meille kun toi on mahdoton ajatus niin jouduttiin näillä keleillä vaihtaa toi mammuttimatka mammuttivauvan lyhyempään iltalenkkiin (n. 50 km)!

Sun olis pitäny sitten ehdottomasti lähtee huomenna Mammuttimarssiin koska siellä olisit päässyt uimaan yhdellä rastilla ja jatkamaan sitten siitä suoraan matkaa. Vielä ehtii mukaan ja paikanpäälläkin saa ilmoittautua! 16 e juoksijakortilla ja karttaan koordinaatit tai gepsiin ja rastien hakuun vuorokaudeksi!

Meille kun toi on mahdoton ajatus niin jouduttiin näillä keleillä vaihtaa toi mammuttimatka mammuttivauvan lyhyempään iltalenkkiin (n. 50 km)!

Kyllähän mä muuten, mutkun huomenna pitäis kiertää tuota Pirkkahallin ympäristöä :) Matkaan Tampesteriin jo tänään...

Kyllähän mä muuten, mutkun huomenna pitäis kiertää tuota Pirkkahallin ympäristöä :) Matkaan Tampesteriin jo tänään...

Tylsäää...

Ensi vuonna sitten tuut mukaan ja myös Rogaining kisoihin, suunnistaja kun olet niin varmasti nautit tuon tyylisistä kisoista!

Ketjua ylös, kun tuli juuri testattua... eikä varmasti viimeistä kertaa. Oikein mukava kokemus, sauna ja avanto löytyy vajaan kilometrin päästä muutaman euron hintaan, miehille aina näin perjantaisin klo 16-18.

Täytyy kahlata tämäkin ketju läpi, mutta joskus näin televisiosta otteita Jukka Keskisalon harjoittelusta ja mies ainakin kävi avannossa ja saunassa hyvinkin ahkerasti. Itse ajattelin ottaa ohjelmaan, jos vaikka jotain hyötyä olisi. Tai vaikka ei olisikaan. Syksyllä jo tuli mulattua Aulangon kylpylän 4c kylmäaltaassa hyvin ahkerasti, mutta onhan tuo 1-asteinen (tänään kuulema) järvivesi ulkoilmamiljööneen ihan eri maailmasta.

Itse käyn talvella (silloin, kun on selkeästi pakkasta) 2-4 kertaa viikossa avannossa. Syksyllä ja keväällä, kun on ilma lämpöisempää niin 5-6 kertaa viikossa. Itse olen huomannut, että jos pakkaskeleillä käyn lähes joka päivä avannossa ja treenaan paljon niin avannossa käynti ei ole enää palauttavaa, vaan pikemminkin lisärasitus kropalle. Omassa avantopaikassani ei ole saunaa enkä sitä ole kaivannutkaan. Kyllähän tuosta avantouinnista kai jotain hyötyä treenaajillekin on. Ainakin tuntuu, että kuona-aineet lähtee kivasti jaloissa liikkeelle, kun saa vähän kylmää.

saunakin saadaan epämukavaksi ;) kunnon löylyt jA avantoon, on se hienoa. Jos se palauttaa niin hyvä

Juu, näin on. Tätäkin kokeilin joskus monta vuotta sitten, kun ajatukset oli paljon liikkeitä hitaampia. Seurauksena oli viiltävä korvakipu, joka vaivasi koko seuraavan yön todella rajusti, mutta onneksi helpotti hiukan jo seuraavana päivänä. Tämä kokeilu tapahtui siten, että saunan reiluhkoista löylyistä juoksin laiturin päähän, josta hyppäsin veteen.. Ei näin. Kyllä siinä sitten menikin muutamia vuosia ennenkuin seuraavaksi lajiin edes yritin tutustua.

Nohä? Avantokausihan on avattu tänäkin vuonna jo ajat sitten.

Pari kertaa on nyt takana tältä "talvelta". Ei taida vesi enää tästä kauheesti kylmetä.

Täytyy varmaan hakea jonkinlaiset sukat, kun meinaa nilkat ottaa nokkiinsa tosta kylmästä.

Minkäslaisia kikkoja tähän on muilla käytössä?

Avantouinti on hieno laji kannattaa aloittaa nyt ja käydä säännöllisesti avannossa niin sitten kevättalvella olet karaistunut karpaasi. Itse olen jo pari kertaa uinut tosin eihän se vielä vastaa avantouintia mutta tästä se taas alkaa :untroubled:

Muokattu