Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
lenkkimies

Avantouinti

Recommended Posts

Aamurutiineihin kuuluu nyt uuella paikkakunnalla juoksu Kotijärvelle, uimaan ja juosten takas. Niin kauan siellä käyn siellä kun on jäät vielä ohuet. Kun paksut jäät tulee, pitää löytää toinen ratkasu. Kylmään veteen on päästävä! Harmi kun avantouintipaikka on niin kaukana mun kodista, ettei siellä kehtois rampata niin usein kun olis tarve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avantoon mua ei saa kuin kantamalla ja siihen tarvitan raavaita miehiä ja paljon. Viime kesänä kastelin itteni kerran järvessä, vaikka meren rannalla asunkin ja varpaat valkosina tulin parin minuutin jälkeen takasin. Siis ei vapaaehtoisesti uimaan. :ei noin

Tosta hukkumispelosta voisi sen verran sanoa, et ei mulla semmosta pelkoa oo, mut kun olen ollut uinninvalvojana reilut 10 vuotta, niin aina alan vahtia toisia uimareita. En varmaan koskaan pääse siitä irti, vaikka olen ollut muissa hommissa jo 15 vuotta. :itku Koskaan ei veden äärellä osaa olla rentona eikä varsinkaan talvella jäällä liikuttaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taidan sitten olla varsin kieroutunut tapaus: menen kyllä avantoon, kun vaan kohdalle sattuu, mutta kesällä en Suomen vesissä juurikaan suostu pulikoimaan - siellähän paleltuu hengiltä! Sellaisista dippausavannoista mut on taas hätistelty firman reissuilla aina pois, kun toiset alkoivat palelemaan vieressä vuoroaan odotellessa... :smiley Pahemmin se henki salpautuu kesällä esim. saunan jälkeen järveen mennessä, ja kieltämättä fiilis on aika upea tuon avantokeikan jälkeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avanto jyrkkä ei, järvi melko vahva ei, meri ei, jollei lämpötila vedessä ole vähintään plus 25 astetta! Nih!

Täällä kanssa yksi pahimmanlaatuinen vilukissa! Viime kesänä kävin pakosta kerran pulahtamassa järvessä, kun kaverin polttareiden pääjärkkärinä en kehdannut olla menemättä... Mutta edellisestä kerrasta taitaakin olla pari vuotta. Mun vilukissamaisuuteni on mummolle yleinen päivittelyaihe "Mitä eikö Ellu ole tänäkään vuonna käynyt järvessä? On se kyllä kummallinen..."

Kokemuksena varmaan hieno ja auttaisi varmaan tähän usein esiintyvään paleluun, mutta vaatteita on niin paljon helpompi laittaa päälle lisää, kun mennä järveen...

Suihkutkin otan melkein järjestään niin kuumalla vedellä, että iho on punainen sen jälkeen... Sopivan lämmintä mulle, varsinkin kun on ollut kylmässä pihalla ja kertaalleen jäädytety reidet alkaa oleen taas kunnon jääkalikoita!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilaisuuden tullen tulee käytyä avannossa mökkireissujen yhteydessä, ehkäpä kerran talvessa noin keskimäärin. Fiilis pulahduksen jälkeen on kyllä kokemisen arvoinen.

Jos haluaa vielä kylmempää kyytiä niin ainakin mun mielestä lumihangessa pyöriskeleminen on vaikeampi juttu. Se lumi kun jää vielä ihon pinnalle joksikin aikaa eli kylmä ei hellitä heti ylös noustessa niin kuin avannossa. :lumiukko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuudes talviuintikausi taitaa olla menossa.

Flunssat ovat selkeästi vähentyneet, mutta mitään muita vaikutuksia en ole huomannut. Palelen ihan yhtä herkästi kuin ennenkin.

Mukava harrastus kun siihen liittää edeltävää liikuntaa ja saunomista. Ilman saunaa minulle ei sovi, tulee vain paha olo, tosin en sauno enää viimeisen pulahduksen jälkeen.

Varmaankin palauttaa, mutta on myöskin kohtalainen rasitus elimistölle. Mukavinta loppusyksyn räntäkeleillä, jolloin muut ulkoiluhommat tuntuvat ankeilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikonloppuna olisi tarkoitus mennä ekan kerran kokeilemaan!! Saapi nähdä kestääkö kantti...tai pumppu. En ole kyllä koskaan yrittänytkään joten olen toiveikkailla mielin.

Onko jotain hyviä neuvoja jollain tiedossa? Sukat vissiin pitäis olla mukana? Ja saunan jälkeen hetki jäähdytellä, että ei mene suoraan...?

:pois

hui nyt alko hirvittää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sukat kelpaa aluksi, mutta sen jälkeen kun jäät lajiin "koukkuun" niin kaupoista saatavat avantotossut ovat erittäin suositeltavat hankkia. Monet avantouimarit pitävät pipoa tai lakkia päässä uintisession aikana, minä myös pidän.

Viime aikoina monet ovat kiinnostuneet lajista ja kyselevät minultakin neuvoja. Sanon että yksi - kaksi käyntiä avannossa ei vielä kerro onko laji sinulle soveltuva, vaan sanon aina että käy kymmenen kertaa avannossa niin että välipäiviä ei jää tai niitä olisi mahdollisimman vähän, tuon jälkeen tietää miten elimistö avantouintiin suhtautuu.

Muista myös että päätä ei ole suositeltavaa laittaa upoksiin avannossa.

Vielä varoitus, avantouintiin nimittäin voi jäädä helposti koukkuun :)

Jos haluat lukea hyvän kirjan avantouinnista jossa on tieteellinen aspekti mukana niin se kirja on Hyinen hurmio avantouimarin käsikirja, tekijät

Heikura Pasi, Huttunen Pirkko, Kinnunen Taina. On hyvä kirja lötynee kirjastosta.

Eikä sitten muuta kuin rohkeasti kokeilemaan :kädet avantouimarit ovat lunkia sakkia. Kerro sitten miten sujui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerran olen junnuna kokeillut...Hrrrrr..ei hitto lasten allaskin Pirkkolassa

on riittävän kylmä mulle saatikka avantoon pulahdus..

Uskon tuon virkistävän vaikutuksen mutta ei siltikään ole mun lajini..

Mieluummin benjihyppykin iliman köyttä..jutuistani huolimatta en tuota ole kokeillut :viheltely

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ei kyllä avantoon saa. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.

Ruskeaa rasvakudosta vaan kasvatetaan ja pahimmassa tapauksessa saa keuhkokuumeen. Varsinkin kovassa treeniputkessa olevan ei kyllä kannata mennä tautia avannosta hakemaan. Kun treenatessa vastustuskyky jokatapauksessa alenee ( jopa nollaan ) kannattaa vaan helliä kroppaa lämmöllä tai vaikka kuumalla kuten saunassa.

Samaan kategoriaan menee huippujenkin hörhöily kylmähoitojen kanssa. Hypätään jäiseen saaviin ja kuvitellaan että vaivat lähtee. Eihän se näin ole. Kylmä heikentää elimistön toimintaa. Myös palautuminen sekä vammojen paraneminen hidastuvat. Ainut hyöty moisesta jäähdytyksestä on että estetään turvotus ja nesteen keräytyminen kudoksiin, jolloin pystytään toimimaan ( esmes pelaamaan ) kipeänä. Samalla kuitenkin hidastetaan paranemista ja lopputulos voi olla paljon karumpi.

Tässä taisi tulla paatosta vähän liikaakin, mutta ei kylmän positiivisia vaikutuksia kannata juurikaan korostaa. Ne ovatkin nähtävästi ainoastaan henkisiä, jotka nekin perustuvat pimeän keskiajan asenteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy