Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
lenkkimies

Avantouinti

Recommended Posts

Haluaisin harrastaa, mutta tähän asti surkeampaakin surkeammat työajat ovat estäneet kaikkien sellaisten lajien harrastamisen, mikä on sidottu tiettyyn aikaan ja paikkaan. Nyt onneksi näkyy valoa tunnelin päässä eli työvuorot muuttuvat vuoden vaihteessa ja mullakin on vihdoinkin aikaa hankkia se kuuluisa elämä.

Mukava laji tuo avantouinti. Lämpimämpää siellä avannossa on kuin lumihangessa. :viheltely

Avantoon minua ei saa hukkumispelon takia. Nyt jo näen useasti painajaisia, että tipun avantoon ja liun jään alla ja katselen jään läpi kun muut luistelee siellä yläpuolella.

Mutta korvikkeena näin talvella on tuo saunan jälkeen lumihangessa kelliminen. Aivan kuin naapurit ei tämän juoksemisen takia jo muutenkin pitäisi minua omituisena...

Oon kans oikea vilukissojen vilukissa, eli nukun vuoden ympäri sukat jalassa ja takkatuli on mahtava juttu jne... Avannossa pulahtamisen jälkeen on kyllä tosi upeet fiilikset mut pitkään en millään pysty olemaan vaikka kuinka yritän rentoutua ja hengitellä rauhassa.

Eniten se varmaan on päästä kiinni ettei anna periks vaikka kuinka alkaa vehkeet jäätymään. En siis luovuta, vaan tänä talvena aion karasta itteäni ja yrittää jossain mummoseurassa uida jonkun matkan, ni ei voi olla jänistämättä kun muuten mummot juoruaa pitkin kyliä että millanen mammari toi naapuri on. Tossa rantasaunoilla on 20-25m pitkä avanto auki läpi talven laiturilta laiturille mitattuna eli senhän vois ottaa tavotteeks. Tai ottaa tavotteeks puolivälin kun reunoilta ei kerran pääse ylös ni sitte on jo pakko mennä koko matka samalla. Välähtipä hyvä idea. Siis jäiden tullessa heti testaamaan!

Maran juoksemista ja avannossa käyntiä voisi verrata toisiinsa siinä mielessä, että kummankin jälkeen fiilikset on erittäin hyvät. Avannosta sen fiiliksen saa vaan vähän nopeammin.

Kehoitan kaikkia kokeilemaan. Maran rasitusten rinnalla avannossa käyminen ei ole mikään juttu. Mutta se jälkitunne on kuin hyvän aktin jälkeen. Veri kiertää ja lämmin olo valtaa mielen ja kropan. Sopii erikoisen hyvin teille vilukissoille.

Itse en ole viime vuosina ehtinyt avantoon kun tuo aika ei oikein ole sopinut. Mutta jospa joskus vielä.

Avantoon minua ei saa hukkumispelon takia. Nyt jo näen useasti painajaisia, että tipun avantoon ja liun jään alla ja katselen jään läpi kun muut luistelee siellä yläpuolella.

Sama pelko täällä! Tuo pelko on mulle tainnu tulla siitä, että joskus katsoin sen yhden kauhuleffan, jossa se Damien-niminen riivattu pikkupoika manasi ihmisiä ja sai yhden luistelijan tippumaan avantoon. Mukava oli kattoo kun tyyppi liukui jään alla ja porukka yritti saada jäätä päältä rikki... Hrrr, kauhunväristykset menee vieläkin.

Myös mun kaikki viimeaikaiset painajaiset on liittynyt veteen, joten avantoon ei mua saa, eikä oikein edes kesällä uimaan (kaiken lisäksi liian kylmää). Hukkumista en pelkää, vaan sitä kun siellä alla on pimeetä ja pohjaa ei näy. Inhottavaa ajatella, että entä jos joku tarttuukin jalkaan... Ei tarvii kun miettiä jotain pohjatonta valtamerihautaa niin alkaa pyörryttää. Rajoittaa jonkin verran myös telkkarin katsomista, kun joku sukellusohjelma alkaa heti tuntua vatsanpohjassa.

Olen innokas avantouimari, keväällä pitää käydä melkein joka päivä. Jalkasäryt jatkuvasta liikkumisesta katoavat ja nukkuminenkin on syvempää ja kaiken lisäksi se on hauskaa kun siihen voi yhdistää saunan. Meidän seuran avantouimareista on tullut lähes ystäviä toisillemme, saunan lauteilla jutellaan kaikenlaisista asioista ja monet ovat innokkaita liikkujia, jopa maratoonareita. Mikä sen mukavampaa kun kunnon lenkin jälkeen avantoon ja saunaan, ei masennus pääse iskemään näin synkkänä vuodenaikana.

:heilutus Tosi upea harrastus, tai sanoisinko elämäntapa, ja itsekin käyn välillä melkein joka päivä. Sopii tosi hyvin juoksuun. Joskus pitkien ja rankkojen juoksutreenien jälkeen tuntuu että palautuminen nopeutuu hetkessä.

Itse kuulun siihen koulukuntaan, joka pitää avannosta nimenomaan ilman saunomista. Sauna kun poistaa sen hyvänolon jälkitilan, jonka avannosta saa. Eli keho alkaa toimia saunana ja kihelmöimään miellyttävästä lämmöstä itsekseen ilman saunaakin.

Olen tuon Timon mielipiteen kannalla, tuntuu melkein kun olisin itse tuon kirjoittanut.

Minulla on avannolle matkaa 4km. yleensä menen sinne autolla. Viime kevään liukkailla

keleillä juoksin muutamia kertoja avannolle uimaan ja sitten uituani juoksin vielä takaisin himaan, nastalenkkarit jalassa ja avantouintivehkeet juoksurepussa. Tulee muuten extra hyvä fiilis kun juoksee 4km. ja menee avantoon uimaan...! Kokeileppa

:voitto

Käyn talven aikana avannossa 50-110 kertaa