Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Recommended Posts

Aloitetaanpa taas uusi päivyri. 

Vanhan päivyrin löytää täältä mikäli tahtoo tutkailla juttuja. --> Vanha Vogonin Päivyri

Vuoden 2015 elämäni ensimmäiset tri-kisat meni mainiosti.  Näistä jäi niin mahdottoman hyvä mieli etten malta lopettaa. Lisäksi sain vanhimman poikani innostumaan tästä lajista joka on luonnollisesti tuntunut hienolta. Hänen osaltaan on jo päätös tehty. Vantaalla olisi siis hänen ensimmäiset avovesikisat. 

Viime päivyrissä pohdin pyörää. Tämän seurauksena hommasinkin kesän aikana maantiepyörän. Maantiepyörä on ihan hieno peli, mutta oon jo huomannut miettiväni uutta pyörää. Hullua hommaa tämä.

Uinti alkoi kesää kohden sujumaan paremmin ja paremmin. Nyt oon pitänyt taukoa uinnista ajanpuutteen takia. Lisäksi uimahalli jossa aiemmin kävin on enää yhtenä aamuna viikossa auki. Tämä on aika ratkaiseva tekijä oman uimisen suhteen. Pakkohan se on kuitenkin jossain vaiheessa taas aloittaa jos meinaa uida.

Pyöräily on ilmeisesti kompastuskiveni. Joroisissa meni kisa hieman pieleen tankkauksen suhteen sekä kisaa ennen, että kisoissa(geelit tippuivat matkalle). Tämän sekä pyöräilykunnon kohottamiseksi olenkin hommannut kotiin trainerin jotta voi polkea talven aikana vähän enemmän. Ehkäpä se auttaisi.

Juoksu on aina sujunut suhteellisen kivuttomasti. Loppu kesää varjosti kuitenkin vasemman pohkeen/selän ongelmat jotka esti juoksemisen. Nyt vuoden loppua kohden mentäessä sekä pohje, että selkäkin jo huomattavasti parempi.  Tänä vuonna on jo muutamia juoksukoulu tunteja takana josta onkin saanut uusia vinkkejä treenaamiseen ja juoksuun yleensä. 

Syksy 2015 yleisestikkin menee vähän enemmän lihaskuntoa parantaessa. Olen ajatellut tekeväni niitä asioita joita koen tarpeelliseksi tehdä. 

  • Ensi vuodeksi suunnitelmissa taas
  • 2. Vantaan perusmatka(Uinti 1500m, pyörä 40km juoksu 10km)  
  • 2. Joroisten Puolimatka(Uinti1900, Pyörä 90km, Juoksu 21.1km)
  • 1. Maraton Sen tarkemmin en vielä osaa sanoa, että missä mutta takuulla jossain. Tukholmaa kuitenkin on jo pohdittu.
  • 1. Puolimara Tästäkään ei sen tarkempia suunnitelmia. 
  • 1. Polkujuoksua Jossain sitten kun keksin missä.
  • 1. Swimrun Johonkin oon jo(vahingossa) lupautunut menemään seurakaverin kanssa.

 

EDIT:  18.8.2017

  • Vuonna 2016 tuli tehtyä ne Joroisten kisat ja muutamat muutkin kisat. Yleisesti kaikki meni paremmin vähemmällä treenillä. Se oli pienoinen yllätys. 
  • Vuosi 2017 oli lepovuosi. Loppysyksy menee lihastreenien ja aerobisen kanssa vuorotellen. 
  • Vuoden 2017 Plantaarifaskiitti pilasi syyskuun kisat(Solvalla Endurance swimrun, Nuuksio Classic)

2018

  • Vuoden 2018  päätavoitteeksi muodostuu Tallinn IM140.6 Tallinn [4.8.2018]
  • Vuoden 2018 eka maraton HCM:ssa  [19.5.2018] 
  • Kesäksi 2018 muutama TRI-kisa

2019

  • 1 Tri puolikas + 1 perusmatka sekä sprintti. 
  • 2018 oli taas nk.lepovuosi monien vaivojen takia. 
  • Muutama juoksukisa matkat ym täysin avoinna. 
  • HCM 2019 19.5.2019
  • Bodom Night Trail 10km  3.5.2019
  • Like 6
Link to post
Share on other sites
  • Replies 776
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

HCM 2018 42.2 4:10:xx   Viikko meni muutaman pienen hölkän testailussa ja pientä epäilystä oli omasta kunnossa. Mietin et jos nyt läpi pääsen tällä pohjalla niin olen ihan tyytyväinen. No lä

Sysimusta satku 4.11 2017 100km:ia  - PB16:53@6.2km/h   Tämä on pitkä raportti, ihan vaan varoituksena.   "Kisa" aamuna pakkailin kamani ja tein viimeiset tsekkaukset. Leipää otin

Pe 14.4 Juoksu 6km@130 Pojan kanssa käytiin juoksemassa ja tekemässä dippejä sekä leuanvetoja. Tämä oli valmistautumista molempien lauantaiseen juoksukisaan. La 15.4 Juoksu - Averian lenkki 10km

Posted Images

Ti 20.10 Uinti 2300m  1:12-Juuri kun eilen mietin että otan uinnin sitten joskus taas ohjelmaan. Eilen tuli kuitenkin sellainen fiilis et täytyyhän sitä nyt ainakin kerran viikossa koettaa käydä. Oli aika tönkköä uintia kuten arvasinkin. 2-3kuukauden paussi on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä. Kestävyyttä kuitenkin löytyy ja pystyy uimaan näköjään yhäkin yhtämittaisesti pitkään. Ainoa et tekniikka tuntuu hajoavan ajoittain. Ehkä se paranee tässä ajan mittaa taas. Positiivisena asiana oli se, että vaparin käännökset onnistui yllättävän hyvin. En ole niitä oikein koskaan kunnolla testaillut ja nyt ne meni niin, että ne ehkä edes etäisestä muistutti oikeaoppista käännöstä. Muutaman kerran suunta vaan oli hieman alavireinen, eli meni kohti altaan pohjaa.  Yleensä nuo käännökset olen tehnyt ihan vaan rinulin käännöksinä. Nyt sain taas uutta intoa opetella tämän volttikäännöksen kunnolla, kun se nyt jotenkin edes onnistui. Eikä vauhti ihan mahdottomasti hidastunut.  200m uintia lämmittelyä rinulin muodossa. Tämän jälkeen eka 400m vaparia ja loput  1000m lepposta räpiköintiä. yhden käden vaparia molemmin puolin 200+200. Vasen puoli on selkeesti parempi joka on se parempi puoli jolla yleensä uin. Loppuun 200m vaparia käännöksiin keskittyen + 100m rinulia normaalisti. Oi iloa kun ne onnistui nyt niin "hyvin". 

Taitaa olla niin, ettei tuo polari ota aina näitä 25m altaan välejä vaan välillä tulee 50m joka näkyy sitten laitteesssa 25metrinä vaikka pitäisi olla erillsiinä 25+25. Sen verran erikoisia aikoja tuolla omissa tiedoissa osassa 25metrin vedoissa. Keskitahti oli n.2:15 100m jonka uskon paranevan kunhan saan taas hommat rullaamaan normaaliin tahtiin.

Muokattu
Typo
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Mun pitäisi pysyä poissa täältä. Hemmetti, nyt jo löydän itseni välillä selailemassa märkkäri-ilmoituksia kirppispalstoilla.

Ei siinä mitään väärää ole jos innostuu vähän toisenlaisesta treenailusta/lajista. :) Tuut sit alkukesästä vetäsemään Vantaalle ensimmäisen kisan. Uskoisin, että hyvin se menee. 

Mullakin eka märkkäri käytettynä joka on yhä niin hyvässä kunnossa etten uutta taida hommata. Maantiepyöräkin käytettynä joka saattaa kelvata vielä ensi kesänäkin. Onneksi kenkiä ei tarvitse niin paljoa pohtia, eikä ne hankintana ole niin kallis kuin pyörä/märkkäri. Sit kun ne on kerran hommannut niin onpahan sitten kaikki valmiina. Eikä tuo maantiepyöräkään mikään ehdoton ole. Mä vedin vantaalla perusmatkan Hybridillä ja se meni todella hyvin.

Ainoa ongelma on se, että tämä vie aikaa ja kaikki on lähes pakko sijoittaa aamuun. Enkä tiedä onko se sitten huono asia. Päivä ainakin lähtee ihan eritavalla liikenteeseen kuin normaalisti.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Kiitti Vogon! Mua ei tässä (hups. piti kirjoittaa tuossa) touhussa epäilytä mikään muu kuin ajankäyttö.

Just katsoin Garmin Connectista että tältä vuodelta treenejä on yhteensä n. 4,5 h/vko. Ja jos ottaa pois venyttelyt, golfit ja muut hömpät, niin jää vain 4 h/vko. Ja välillä tässä kaikessa muussa pyörityksessä se 4 h:kin on työn takana. Ja nyt onkin pakko tehdä ip tosissaan niitä töitä, mistä mulle maksetaan.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ke  21.10 Juoksu 8.9km 151/176@6:52 - Pohdin pitkään lähdenkö illalla juoksemaan. Tulin lopulta kuitenkin siihen tulokseen, et nyt on mentävä. Sen verran pitkä paussi juoksusta on. Sen kyllä huomasi jo sykkeistä Ei ollu yhtään sellainen fiilis että huvittais juosta, tai oikein jaksaiskaan. Yritin kuitenkin. Ei kulkenut sitten yhtään. Sykkeet huiteli korkealla ja koirakin otti päähän. Oli siis huono juoksu(ilta) tällä kertaa. En tiedä vaikuttiko myöhäinen ajankohta vireustasoon jotenkin.

To 22.10 Aamusali 1h - Jälleen kerran annoin itselleni vuoron rääkätä heti aamusta G6-ohjelmalla. Kyykyt taas läpi, samaten penkki. Pystypunnerukset istuen on mun uusi suosikkijuttu. Noh.. ei tästä nyt mainittavaa jäänyt. Hyvä fiilis kun kävi ja homma toimii.

To 22.10 Juoksukoulu 1:10 -Ilta kuudelta oli vuorossa juoksukoulua urheilukentällä. Tällä kertaa tehtiin 1min x 20 intervalli vetoja joissa 30sekunnin palautus. Olipa aikamoista rääkkiä vaikka niin sen arvasinkin olevan. Tässäkin huomasin sykkeiden olevan siellä ihan yläpäässä.  Mahtaa kuitenkin kuulut asiaan. Alkuun 15min lämmittelyä radalla kepeesit hölkäten. Sen jälkeen oli luvassa juoksua jonka oli tarkoitus olla kiihtyvää. Eli ekat vedot olisi maratonvauhtia tai jopa hitaampaa. Huomasin kyllä meneväni hieman kovempaa koko ajan kuin oli tarkoitus. Sen verran kilpahenkinen näytän kuitenkin olevan ettei osaa omaa tahtia ihan mennä. 8-10.vedon jälkeen tajusin ettei kyllä taida äijästä yhtään enempää enää lähteä. Menin sitten sellaista tasaista "kovaa"vauhtia lopun paitsi muutamat viimeiset vedot, joissa alkoi jo maitohapot tuntua aika ikäviltä.  Laitetaanpa alas vielä tarkemmat specsit. Matkaa kertyi 6.04km/30:49 ja keskivauhti oli 5:06min/km. Palauttavat 30sekunnin jaksot käveltiin. Sykkeet ei kyllä palautuneet juuri lainkaan tuon kävelyn aikana..

sykekäyrä.JPG

Pe 23.10 Sali 1h - Aamusta heräsin ja ponkasin salille. G6 ohjelma läpi hieman muutellen. Koin etten aamusta tarvitse jalkoja tuon edellispäivän rääkin jäljiltä. Tein vastapainona Mavet korokkeelta, sekä penkin vinopenkkinä. Eipä meinannut tuohon maastavetoonkaan olla voimia, sen verran rankka päivä tais tuo edellinen päivä olla. Penkki ja muut kyllä meni ihan mukavasti. 

Iltapäivällä kotiin mentäessä luvassa palauttavaa lehtien haravointia. :)

La 24.10 Lepoa -

Muokattu
  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Su 25.10 Juoksu 15.5km 1:50 140/152@7:01 - Sunnuntaina pohdin käydäkkö salilla, vaiko juoksemassa. Päädyin juoksuun. Koetin vetää koko matkan hitaasti ja taisinpa tällä kertaa onnistua. Välillä meinasi ruveta keulimaan, mut onneksi olin säätänyt sykemittarin niin et hälytykset pärähti soimaan. Keli oli aika synkkä ja vettäkin sateli välillä, mut fiilis oli kuitenkin koko ajan hyvä. Koiraakaan ei kovin paljoa tarvinnut odotella näissä vauhdeissa. Matkan varrella koetin pohtia juoksuaskelta ja sain ehkä jonkun ahaa elämyksen pakaralihaksen käyttön suhteen. Tosin en tiedä onko siinä koskaan ollutkaan mitään ongelmaa, mut nyt keskityin tälläiseenkin asiaan. Samaten alamäkijuoksussa koetin tikata tiheään. Se vaatinee vielä harjoittelua.  

Laitanpa tähän teidän sekä itseni iloksi muutaman kuvan lenkkikaverista sekä kuvia matkan varrelta. Kuvan laatu ajoittain hieman huono yli-innokkaan koiran takia. Eli aina kun koetti pysähtyä niin hänen mielestään olisi pitänyt jatkaa matkaa tai käydä ojassa/puskassa tms.

 

Lenkkikaveri ja pitkäsuora.JPG

Majako.JPG

Metsäpolku.JPG

Vaahteranlehtipolku.JPG

Muokattu
  • Like 7
Link to post
Share on other sites

Ti 27.10 Uinti 1550m - Tiistai aamun aikainen herätys tuntui nyt helpolta. Uinti sujui tällä kertaa paljon paremmin kuin viimeksi. Käännöksissä oli kyllä pientä säätämistä, mut sainpa kuitenkin tehtyä. Alku verrat 200m rintaa ja tämän jälkeen 200m:n lyhkäsiä vetoja. Koin viimeksi tekniikan (tai voimien hiipuvan) hajoavan pidemmässä vedossa joten tämä oli hyvä vaihtoehto. Tahtikin oli jo huomattavasti parempi, tai ainakin yleisfiilis tästä oli sellainen. Käännökset ei nyt ihan aina osuneet nappiin, mut en antanut sen häiritä. Keskitahti vaparissa oli 2:04min/100m joka tuntui ihan lepposalta vielä. Ensi kerralle olen ajatellut tekeväni Intervalli tyylisesti. Saas nähdä mitä siitä tulee..  Eli 100m rauhallista läpsyttelyä ja loput 50-100m kiihtyvästi loppua kohden.  Hyvä aamu taas. :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • Sheba
      Inoveight-cup eka kisa takana, pikku eksyminen kävi. Seuraavaksi 18.8, suunnitelma taistoon huivi otsalle, suola, käy load rataprofiili, jos äänet papattamaan.. Katotaan kulkeeko. Tavoite 2 parhaan joukkoon.
    • paulo.lopes@juoksutek.fi
      Hei,
       
      Olen Paulo ja olen Juoksutekin perustaja.
      Juoksutek toimii Oulussa ja tarjoaa laadukasta juoksutekniikan, kehonhallinnan sekä lihasten vahvistamisen juoksuvalmennusta juniorijoukkueille ja yksilöille.
       

       
       
      Kilpatasolla urheilin lähes 10 vuotta saavuttaen mitaleja kilpailuissa Pohjois-Portugalissa ja Suomessa. Barentsin alueen mestaruuskisoissa olin mukana tuomassa Suomen korkeimmalle korokkeelle 400 m:n viestijoukkueessa.
      Viimeisenä kilpajuoksuvuotenaan v.2012 minua valmensi Marko Ritola, yksi Suomen parhaista aitajuoksijoista. Lisäksi harjoittelin Pohjois-Suomen parhaiden 800m:n, pitkien matkojen juoksijoiden sekä Pohjolan Juoksijoiden kanssa. Mukana järjestämässä ja juoksemassa oli estejuoksija Janne Ukonmaanaho, jolta opin paljon hyviä harjoituksia juoksutreenejäni varten.
       

       
      Minun nettisivulta on mahdollista tarkistaa Juoksutekin suositukset: https://juoksutek.fi/.
      Juoksuvalmennuksesta voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/mita-teemme/.
      Jos haluat tutustua minuun paremmin voit lukea tästä: https://juoksutek.fi/valmentaja/paulo-lopes/
       
      Jos asut Oulussa ja tiedät jonkun joukkueen tai yksilön, joka tarvitsee apua juoksuunsa, voit ohjata heitä ottamaan yhteyttä minuun.

      Terveisin,
      Paulo Lopes
      paulo.lopes@juoksutek.fi
       
    • Sheba
      Tänä, kymppi joka oli kymppi 38.21 yksin. Näytti Suunto matkaksi 9.4 km. Syke 231+ ka 182. Mitenhan toi Suunto sekoilee. Oli heti alussa noussut yli 190. Johtuuko kun oli vyö pitemmän aikaa kuumassa kelissä päällä. Mittari on pari kertaa pesty vyö otin nepparin pois. Verryttelya kilometri. Aika kevyttä rentoa menoa. Tää on Suunto traverse alpha.nayttaa hyvin korkeuden kylläkin.
    • SteveEller
      Pitkällisen juoksufoorumin seuraamisen myötä uskaltauduin lopulta itsekin lyödä tavoitteet julkisiksi ja matkaa niiden tavoittelusta voi seurata tästä ketjusta.
       
      Olen 29-vuotias, joten juoksuvuosia pitäisi olla vielä huimasti jäljellä. Juoksutapahtumissa minua innostavatkin eniten kokeneet elämäntapajuoksijat, joista näkee jo kauas, että juoksu on heille tärkeä osa elämää ja he nauttivat siitä suuresti. 
       
      Urheilutaustaa minulta löytyy jääkiekon parista. Sitä tulee harrastettua vieläkin alasarjatasolla. Jääkiekkoharrastuksesta juoksuun eniten vaikuttanut asia olivat paksut reidet, joihin on pitänyt hieroa vuosien saatossa huimia määriä valkovaseliinia. Viime vuosina ne ovat kuitenkin viimein kaventuneet sen verran, että peruslenkit sujuvat jo ilman hiertymiä. Lenkkeily ja hiihto ovat kulkeneet mukana pienestä pitäen ja nykyinen juoksuinto onkin luonnollista seurausta myös yksin treenaamisesta nauttimisesta.
       
      Ensimmäisen maratonin juoksin vuonna 2013 hieman alle neljän tunnin. Tuolloin kunnioitin matkaa hieman liikaa ja vasta maalissa tajusin, että olisin pystynyt aika paljon vauhdikkaampaan suoritukseen. Tuolloin maalin pääseminen oli tietenkin pääasia. Tuon jälkeen maratoneja on tullut 4 lisää ja jokaisella kerralla ennätys on parantunut selvästi jokaisella kerralla. Viime vuonna maraton kulki Vantaalla aikaan 3:10:45 ja silloin havahduin rahkeissani olevan varaa kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tavoitteeksi olen asettanut kolmen tunnin maratonalituksen vuonna 2021. Samalla haluan parantaa kaikkien muidenkin matkojen aikoja ja siinähän ne paranevat maraonharjoittelun ohella kuin itsestään.  Tarkoituksena oli tänä kesänä nostaa juoksumäärät 80-90km viikossa ja kokeilla muutaman kerran 100km viikkoa ja testailla miltä kahden juoksukerran päivät tuntuvat. Koronakeväänä tein paljon etätöitä ja se paransikin juoksumahdollisuuksia jo maalis-toukokuun aikana. Kilometrimäärät ovat nousseet tuolle 80-90km tasolle ilman ongelmia ja lisääntyneen harjoittelun huomaa kyllä juoksemisen keveytenä ja vauhtien kasvuna. Sinällään olen varmasti tavoiteaikatauluani edellä, mutta juoksemisessa kiirehtiminen tuottaa harvoin parhaita tuloksia. Tarkoituksenani ei ole juosta hytä piikkijuoksua, jolla alitan kolmen tunnin rajan, vaan nostaa ominaisuuteni sille tasolle kuin ne muun elämän ohessa ovat mahdollisia. Toivottavasti pääsisin pian testaamaan nykykuntoani juoksutapahtumiin.
       
      Ennätykset kesältä 2019: 
       
      5km: 19:30 (18.5)
      10km: 39:40 (17.8)
      Puolikas: 1:28:35 (3.8)
      Maraton: 3:10:45 (12.10)
       
      Kesän tavoitteena on parantaa jokaista matkaa lähemmäs niitä aikoija, joita vaaditaan kolmen tunnin alitukseen.
       
      Tervetuloa mukaan matkalle!
    • Sheba
      Lenkkeja viime viikolta. Kaksi iltalenkkia sykkeella keskiarvot 154 ja 155, suunnon mukaan maksisykkeessa virhetta kun 231 naytti seka paiva lenkki max 236 ja keskiarvo tuossa reenissa 149. Ja 156 toisen paivalenkin syke keskiarvo. Pituuksia ti 10 km aika 54 min. Keskiviikkona toinen iltalenkki 7 km 35 min. Pe 2 h 24 min lenkki maastossa ja metsassa. La lepo. Su 1 h 56 min lenkki maastoa ja tieta, jossa syke aika korkea, virhe max sykkeissa. Matka tassa oli 20.4 km. Ajanjakso 27.5 - 31.5. ma 1.6 lepoa ja kohta viritellaan 6.6 kisaa varten. Siina harj. Paivakirjan alkua.
       



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy