Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vogon (Kohti uutta kautta)


Vogon
 Share

Recommended Posts

Aloitetaanpa taas uusi päivyri. 

Vanhan päivyrin löytää täältä mikäli tahtoo tutkailla juttuja. --> Vanha Vogonin Päivyri

Vuoden 2015 elämäni ensimmäiset tri-kisat meni mainiosti.  Näistä jäi niin mahdottoman hyvä mieli etten malta lopettaa. Lisäksi sain vanhimman poikani innostumaan tästä lajista joka on luonnollisesti tuntunut hienolta. Hänen osaltaan on jo päätös tehty. Vantaalla olisi siis hänen ensimmäiset avovesikisat. 

Viime päivyrissä pohdin pyörää. Tämän seurauksena hommasinkin kesän aikana maantiepyörän. Maantiepyörä on ihan hieno peli, mutta oon jo huomannut miettiväni uutta pyörää. Hullua hommaa tämä.

Uinti alkoi kesää kohden sujumaan paremmin ja paremmin. Nyt oon pitänyt taukoa uinnista ajanpuutteen takia. Lisäksi uimahalli jossa aiemmin kävin on enää yhtenä aamuna viikossa auki. Tämä on aika ratkaiseva tekijä oman uimisen suhteen. Pakkohan se on kuitenkin jossain vaiheessa taas aloittaa jos meinaa uida.

Pyöräily on ilmeisesti kompastuskiveni. Joroisissa meni kisa hieman pieleen tankkauksen suhteen sekä kisaa ennen, että kisoissa(geelit tippuivat matkalle). Tämän sekä pyöräilykunnon kohottamiseksi olenkin hommannut kotiin trainerin jotta voi polkea talven aikana vähän enemmän. Ehkäpä se auttaisi.

Juoksu on aina sujunut suhteellisen kivuttomasti. Loppu kesää varjosti kuitenkin vasemman pohkeen/selän ongelmat jotka esti juoksemisen. Nyt vuoden loppua kohden mentäessä sekä pohje, että selkäkin jo huomattavasti parempi.  Tänä vuonna on jo muutamia juoksukoulu tunteja takana josta onkin saanut uusia vinkkejä treenaamiseen ja juoksuun yleensä. 

Syksy 2015 yleisestikkin menee vähän enemmän lihaskuntoa parantaessa. Olen ajatellut tekeväni niitä asioita joita koen tarpeelliseksi tehdä. 

  • Ensi vuodeksi suunnitelmissa taas
  • 2. Vantaan perusmatka(Uinti 1500m, pyörä 40km juoksu 10km)  
  • 2. Joroisten Puolimatka(Uinti1900, Pyörä 90km, Juoksu 21.1km)
  • 1. Maraton Sen tarkemmin en vielä osaa sanoa, että missä mutta takuulla jossain. Tukholmaa kuitenkin on jo pohdittu.
  • 1. Puolimara Tästäkään ei sen tarkempia suunnitelmia. 
  • 1. Polkujuoksua Jossain sitten kun keksin missä.
  • 1. Swimrun Johonkin oon jo(vahingossa) lupautunut menemään seurakaverin kanssa.

 

EDIT:  18.8.2017

  • Vuonna 2016 tuli tehtyä ne Joroisten kisat ja muutamat muutkin kisat. Yleisesti kaikki meni paremmin vähemmällä treenillä. Se oli pienoinen yllätys. 
  • Vuosi 2017 oli lepovuosi. Loppysyksy menee lihastreenien ja aerobisen kanssa vuorotellen. 
  • Vuoden 2017 Plantaarifaskiitti pilasi syyskuun kisat(Solvalla Endurance swimrun, Nuuksio Classic)

2018

  • Vuoden 2018  päätavoitteeksi muodostuu Tallinn IM140.6 Tallinn [4.8.2018]
  • Vuoden 2018 eka maraton HCM:ssa  [19.5.2018] 
  • Kesäksi 2018 muutama TRI-kisa

2019

  • 1 Tri puolikas + 1 perusmatka sekä sprintti. 
  • 2018 oli taas nk.lepovuosi monien vaivojen takia. 
  • Muutama juoksukisa matkat ym täysin avoinna. 
  • HCM 2019 19.5.2019
  • Bodom Night Trail 10km  3.5.2019
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Ti 20.10 Uinti 2300m  1:12-Juuri kun eilen mietin että otan uinnin sitten joskus taas ohjelmaan. Eilen tuli kuitenkin sellainen fiilis et täytyyhän sitä nyt ainakin kerran viikossa koettaa käydä. Oli aika tönkköä uintia kuten arvasinkin. 2-3kuukauden paussi on ilmeisesti tehnyt tehtävänsä. Kestävyyttä kuitenkin löytyy ja pystyy uimaan näköjään yhäkin yhtämittaisesti pitkään. Ainoa et tekniikka tuntuu hajoavan ajoittain. Ehkä se paranee tässä ajan mittaa taas. Positiivisena asiana oli se, että vaparin käännökset onnistui yllättävän hyvin. En ole niitä oikein koskaan kunnolla testaillut ja nyt ne meni niin, että ne ehkä edes etäisestä muistutti oikeaoppista käännöstä. Muutaman kerran suunta vaan oli hieman alavireinen, eli meni kohti altaan pohjaa.  Yleensä nuo käännökset olen tehnyt ihan vaan rinulin käännöksinä. Nyt sain taas uutta intoa opetella tämän volttikäännöksen kunnolla, kun se nyt jotenkin edes onnistui. Eikä vauhti ihan mahdottomasti hidastunut.  200m uintia lämmittelyä rinulin muodossa. Tämän jälkeen eka 400m vaparia ja loput  1000m lepposta räpiköintiä. yhden käden vaparia molemmin puolin 200+200. Vasen puoli on selkeesti parempi joka on se parempi puoli jolla yleensä uin. Loppuun 200m vaparia käännöksiin keskittyen + 100m rinulia normaalisti. Oi iloa kun ne onnistui nyt niin "hyvin". 

Taitaa olla niin, ettei tuo polari ota aina näitä 25m altaan välejä vaan välillä tulee 50m joka näkyy sitten laitteesssa 25metrinä vaikka pitäisi olla erillsiinä 25+25. Sen verran erikoisia aikoja tuolla omissa tiedoissa osassa 25metrin vedoissa. Keskitahti oli n.2:15 100m jonka uskon paranevan kunhan saan taas hommat rullaamaan normaaliin tahtiin.

Muokattu
Typo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mun pitäisi pysyä poissa täältä. Hemmetti, nyt jo löydän itseni välillä selailemassa märkkäri-ilmoituksia kirppispalstoilla.

Ei siinä mitään väärää ole jos innostuu vähän toisenlaisesta treenailusta/lajista. :) Tuut sit alkukesästä vetäsemään Vantaalle ensimmäisen kisan. Uskoisin, että hyvin se menee. 

Mullakin eka märkkäri käytettynä joka on yhä niin hyvässä kunnossa etten uutta taida hommata. Maantiepyöräkin käytettynä joka saattaa kelvata vielä ensi kesänäkin. Onneksi kenkiä ei tarvitse niin paljoa pohtia, eikä ne hankintana ole niin kallis kuin pyörä/märkkäri. Sit kun ne on kerran hommannut niin onpahan sitten kaikki valmiina. Eikä tuo maantiepyöräkään mikään ehdoton ole. Mä vedin vantaalla perusmatkan Hybridillä ja se meni todella hyvin.

Ainoa ongelma on se, että tämä vie aikaa ja kaikki on lähes pakko sijoittaa aamuun. Enkä tiedä onko se sitten huono asia. Päivä ainakin lähtee ihan eritavalla liikenteeseen kuin normaalisti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kiitti Vogon! Mua ei tässä (hups. piti kirjoittaa tuossa) touhussa epäilytä mikään muu kuin ajankäyttö.

Just katsoin Garmin Connectista että tältä vuodelta treenejä on yhteensä n. 4,5 h/vko. Ja jos ottaa pois venyttelyt, golfit ja muut hömpät, niin jää vain 4 h/vko. Ja välillä tässä kaikessa muussa pyörityksessä se 4 h:kin on työn takana. Ja nyt onkin pakko tehdä ip tosissaan niitä töitä, mistä mulle maksetaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ke  21.10 Juoksu 8.9km 151/176@6:52 - Pohdin pitkään lähdenkö illalla juoksemaan. Tulin lopulta kuitenkin siihen tulokseen, et nyt on mentävä. Sen verran pitkä paussi juoksusta on. Sen kyllä huomasi jo sykkeistä Ei ollu yhtään sellainen fiilis että huvittais juosta, tai oikein jaksaiskaan. Yritin kuitenkin. Ei kulkenut sitten yhtään. Sykkeet huiteli korkealla ja koirakin otti päähän. Oli siis huono juoksu(ilta) tällä kertaa. En tiedä vaikuttiko myöhäinen ajankohta vireustasoon jotenkin.

To 22.10 Aamusali 1h - Jälleen kerran annoin itselleni vuoron rääkätä heti aamusta G6-ohjelmalla. Kyykyt taas läpi, samaten penkki. Pystypunnerukset istuen on mun uusi suosikkijuttu. Noh.. ei tästä nyt mainittavaa jäänyt. Hyvä fiilis kun kävi ja homma toimii.

To 22.10 Juoksukoulu 1:10 -Ilta kuudelta oli vuorossa juoksukoulua urheilukentällä. Tällä kertaa tehtiin 1min x 20 intervalli vetoja joissa 30sekunnin palautus. Olipa aikamoista rääkkiä vaikka niin sen arvasinkin olevan. Tässäkin huomasin sykkeiden olevan siellä ihan yläpäässä.  Mahtaa kuitenkin kuulut asiaan. Alkuun 15min lämmittelyä radalla kepeesit hölkäten. Sen jälkeen oli luvassa juoksua jonka oli tarkoitus olla kiihtyvää. Eli ekat vedot olisi maratonvauhtia tai jopa hitaampaa. Huomasin kyllä meneväni hieman kovempaa koko ajan kuin oli tarkoitus. Sen verran kilpahenkinen näytän kuitenkin olevan ettei osaa omaa tahtia ihan mennä. 8-10.vedon jälkeen tajusin ettei kyllä taida äijästä yhtään enempää enää lähteä. Menin sitten sellaista tasaista "kovaa"vauhtia lopun paitsi muutamat viimeiset vedot, joissa alkoi jo maitohapot tuntua aika ikäviltä.  Laitetaanpa alas vielä tarkemmat specsit. Matkaa kertyi 6.04km/30:49 ja keskivauhti oli 5:06min/km. Palauttavat 30sekunnin jaksot käveltiin. Sykkeet ei kyllä palautuneet juuri lainkaan tuon kävelyn aikana..

sykekäyrä.JPG

Pe 23.10 Sali 1h - Aamusta heräsin ja ponkasin salille. G6 ohjelma läpi hieman muutellen. Koin etten aamusta tarvitse jalkoja tuon edellispäivän rääkin jäljiltä. Tein vastapainona Mavet korokkeelta, sekä penkin vinopenkkinä. Eipä meinannut tuohon maastavetoonkaan olla voimia, sen verran rankka päivä tais tuo edellinen päivä olla. Penkki ja muut kyllä meni ihan mukavasti. 

Iltapäivällä kotiin mentäessä luvassa palauttavaa lehtien haravointia. :)

La 24.10 Lepoa -

Muokattu
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Su 25.10 Juoksu 15.5km 1:50 140/152@7:01 - Sunnuntaina pohdin käydäkkö salilla, vaiko juoksemassa. Päädyin juoksuun. Koetin vetää koko matkan hitaasti ja taisinpa tällä kertaa onnistua. Välillä meinasi ruveta keulimaan, mut onneksi olin säätänyt sykemittarin niin et hälytykset pärähti soimaan. Keli oli aika synkkä ja vettäkin sateli välillä, mut fiilis oli kuitenkin koko ajan hyvä. Koiraakaan ei kovin paljoa tarvinnut odotella näissä vauhdeissa. Matkan varrella koetin pohtia juoksuaskelta ja sain ehkä jonkun ahaa elämyksen pakaralihaksen käyttön suhteen. Tosin en tiedä onko siinä koskaan ollutkaan mitään ongelmaa, mut nyt keskityin tälläiseenkin asiaan. Samaten alamäkijuoksussa koetin tikata tiheään. Se vaatinee vielä harjoittelua.  

Laitanpa tähän teidän sekä itseni iloksi muutaman kuvan lenkkikaverista sekä kuvia matkan varrelta. Kuvan laatu ajoittain hieman huono yli-innokkaan koiran takia. Eli aina kun koetti pysähtyä niin hänen mielestään olisi pitänyt jatkaa matkaa tai käydä ojassa/puskassa tms.

 

Lenkkikaveri ja pitkäsuora.JPG

Majako.JPG

Metsäpolku.JPG

Vaahteranlehtipolku.JPG

Muokattu
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ti 27.10 Uinti 1550m - Tiistai aamun aikainen herätys tuntui nyt helpolta. Uinti sujui tällä kertaa paljon paremmin kuin viimeksi. Käännöksissä oli kyllä pientä säätämistä, mut sainpa kuitenkin tehtyä. Alku verrat 200m rintaa ja tämän jälkeen 200m:n lyhkäsiä vetoja. Koin viimeksi tekniikan (tai voimien hiipuvan) hajoavan pidemmässä vedossa joten tämä oli hyvä vaihtoehto. Tahtikin oli jo huomattavasti parempi, tai ainakin yleisfiilis tästä oli sellainen. Käännökset ei nyt ihan aina osuneet nappiin, mut en antanut sen häiritä. Keskitahti vaparissa oli 2:04min/100m joka tuntui ihan lepposalta vielä. Ensi kerralle olen ajatellut tekeväni Intervalli tyylisesti. Saas nähdä mitä siitä tulee..  Eli 100m rauhallista läpsyttelyä ja loput 50-100m kiihtyvästi loppua kohden.  Hyvä aamu taas. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy