Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Flunssa ja maraton sunnuntaina !


juice71

Recommended Posts

Sunnuntaina Amsterdamin maraton, mutta nyt iski flunssa. Kurkkukipu alkoi tiistaina, eilen enemmän, tänään ei enää ole pahentunut, mutta nyt nenä vuotaa myös. Lämpöä ei ole. Osaatteko sanoa:

- miten paljon kuumentanut flunssa vaikuttaa suorituskykyyn maralla?

- pitääkö jättää väliin vai voiko kuitenkin juosta?

 

elättelen toivoa, että olo paranisi pikkuhiljaa sunnuntaihin mennessä, mutta vaikuttaako silti paljon?

Link to comment
Share on other sites

Just nuhaisena Vantaalla.Alkoi alkuviikosta,mutta kun kuumetta ei ollut ja tätä varten olin harjoitellut,niin viivalle.Kyllähän tuo vähän vaikutti alkumatkasta räkäisyytenä ja tukkoisuutena,mutta mun tasolla sillä nyt paljon merkitystä ollut.

Sanoisin,että kyllä tuo varmaankin vaikuttaa suoritukseesi ja on omassa harkinnassasi"kannattaako"juosta terveyden kannalta,varsinkin jos tähtäimessä aikatavoite.

Link to comment
Share on other sites

Itse heräsin viime sunnuntaina maratonaamuun pienessä kurkkukivussa ja olo oli lievästi tukkoinen ja päänsärkyinen. Lämpöä ei ollut eikä olo ollut mitenkään kurja, joskaan ei sataprosenttisen tervekään. Lääkäri antoi starttiluvan sillä edellytyksellä, että lähden omaan tasoon nähden maltillisesti liikkeelle kroppaa kuunnellen. Heti sivuun jos tuntuu pahalta tai olo lähtee heikkenemään. Kisa meni kuitenkin läpi hyvällä fiiliksellä ajassa 4.10, kun olin ennakkoon arvioinut olevani hyvänä päivänä ehkä 3.45-kunnossa. Syke kyllä käyttäytyi normaalisti, ei siinä tainnut olla muuta kuin kisajännityslisää. Siitä huolimatta en olisi missään tapauksessa lähtenyt tinttaamaan tuota ennakkoon suunnittelemaani vauhtia. 

Tähän vielä lisäys, että kotimaassa olisin todennäköisesti jäänyt kotiin. Nyt oli kyseessä Chicagon maraton, joten päätin ottaa tyhmänrohkean riskin. Eihän tuo ulkomaalla juostu kisakaan mikään hyvä selitys ole. Ei se paljoa lohduta jos sitten kuitenkin iskee jotain vakavampaa jälkitautia. Lääkärin arvioita toki olisin kunnioittanut, mutta nyt tosiaan tuli lähtölupa tietyin edellytyksin. 

Sulla on toivottavasti hieman parempi tilanne kun maratoniin on vielä pari päivää, joten potentiaalisesti voit olla sunnuntaina jo ihan terve. Mutta jos on edelleen pientä tautia tai flunssan jälkimaininkia, niin ainakin oma kokemus on se, että aikatavoitteen suhteen kannattaa olla armollinen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nenän vuoto ei sinänsä haittaa, mutta tuon kurkkukivun kanssa olisin tarkkana. Eikös sitä ole olemassa sellainen sääntö, että jos flunssa oireilee kurkussa tai sen alapuolella, niin treenit olisi syytä jättää väliin. Päätä itse onko lappujuoksu sellainen asia, jonka takia kannattaa yhtään riskeerata.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy