Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonille ensi vuonna?

Vieras
 Share

Recommended Posts

Hieman kutkuttaisi osallistua puolimaratonille ensi keväänä/kesänä, mutta onko se mahdollista?

Olin noin vuoden tekemättä paljon mitään liikuntaa satunnaisia kävelylenkkejä ja ns. hyötyliikuntaa lukuunottamatta. Sitä ennen kävin n. yhdeksän vuotta kuntosalilla.

Kesälomalla kävelin jonkin verran ja nyt olen hieman reilun kuukauden käynyt hölkkäämässä neljä-viisi kertaa viikossa. Pisin lenkki on 11,2 km. Tahti ei vielä päätä huimaa eli on noin 7-7.50 min/km.

Yksi tavoite on pudottaa painoa 10 kg, kun nyt olen lukemissa 177 cm ja 91 kg.

Kyllä voit aivan hyvin mennä mukaan,kun kerran nyt jo juokset n.11km lenkin.Tämä voi olla se sinun pitkis 2-3krt/kk,jota kasvatat vähän kerrassaan tuonne kevääseen n.16km asti.Tuon pitempiä et välttämättä tarvitse puolikkaan harjoitteluun ja tämä pitkis mennään rauhallisesti.Kun sulla tuo 4-5 lenkkiä/vko,niin yksi voisi olla vähän vauhdikkaampi(saa puuskuttaa).Pari muuta vielä,vaikka eripituisia rauhallisempia.Voit myös pyöräillä/sauvakävellä välillä osan lenkeistä.Sanon kuitenkin vielä sen,että rauhallisesti lisäilet tuota matkaa/määrää,niin uskon,että keväällä menet tuon puolikkaan kepeästi,kun sulla tuota pohjaakin jo on.Painonpudotuskin auttaa.tähän en ota kantaa,kun ei kokemusta.Tsemppiä harjoitteluun.

Kyllä voit ihan hyvin ensi keväänä jo puolikaalle startata. Niin kuin tuossa aikaisemmassa vastauksessa jo sanottiinkin "lisäilet pikkuhiljaa pitkiksien pituutta". Jos sinulla on joku aika tavoite niin katsot vaan kuinka nopeita kilometrejä täytyy juosta, otat sitten viikkoon vaikka yhden tavoitevauhtisen treenin mukaan. Painohan lähtee putoamaan, kun syöt järkevästi ja treenaat säännöllisesti. Itse juoksin ekan puolikkaani puoli vuotta juoksuhartastuksen aloittamisesta. Painoa tuossa kohtaa oli vähän vajaa 90 kg. 

Kiitos vastauksista eli laitetaan nokka kohti puolimaratonia ensi keväänä/kesällä. Noita aikatavoitteitta olen ajatellut miettiä sitten vasta keväämmällä, kun näkee miten kunto lähtee kehittymään ja painoa saa alas. Sitä en kuitenkaan epäile, etten pääsisi tavoitteeseeni tuon painon suhteen.

Joka toinen viikko pääsen tosiaan vetämään viisi treeniä ja näissä on pari lyhyempää lenkkiä. Välillä teen niin, että pari viimeistä kilometriä juoksen kovempaa. Joka toinen viikko taas tulee neljä treeniä ja pitempi lenkki jää viikonloppuun. Viikolla, kun juoksen aamukuudeksi töihin 3,5 kilometriä kerran viikossa ja kerran otan tunnim vapaata ja juoksen sen, mitä ehdin tuossa ajassa. Muuten, kun en tuolloin viikolla pääsisi lenkille lainkaan.

• Like 2

Voisin pitää joka neljännellä aamuvuoroviikolla kevyemmän viikon, kun iltavuoroviikoilla treeni tuntuu kulkevan paremmin johtuen ehkä siitä, että saan tuolloin nukuttua hieman pitemmät yöunet. Muutenkin tuo, kun olen suoraan töistä lähtenyt hölkkäämään on tuntunut hieman raskaalta, mikä johtuu ehkä osittain siitä, että olen siihen mennessä saattanut seistä jalkojen päällä seitsemän tuntia ja tehdä kohtuuraskasta työtäkin.

Vaikka olenkin venytellyt joka lenkin jälkeen vähän, niin sitä puolta saisi varmasti lisätä ja vielä lepopäivillekin. Tuntuu, että juokseminen vaatii enemmän lihashuoltoa kuin mitä tein kuntosalilla käydessäni.

Minulle tehtiin kesällä FESS-leikkaus toistuvien poskiontelutulehdusten takia ja syksyn ja talven aikana lääkärin mukaan voi vaivaa kuitenkin tulla. Nyt olenkin pari kuukautta kärsinyt liman valumisesta kurkkuun ja nenäkannuhuuhteluilla helpottanut tilannetta. Toivottavasti pysyy jotenkuten tuo tilanne hallinnassa, kun viime syksynä ja talvena treenaamisesta ei olisi tullut mitään, kun olin jatkuvasti kipeänä.

Toisaalta pitänee myös yrittää pitää maltti kädessä, kun joskus on tapana innostua hieman liikaa, ettei pääsisi tulemaan sellaista tilannetta, että ajan itseni ihan piippuun. Joskus nuorempana kyllä tuli harrastettua juoksemista ja sen verran ainakin oppi, että ottaa hieman rauhallisemmin.

Kuinka paljon käytätte esim. pakarajuoksua, ylämäkiloikkia, ylämäkivetoja yms. osana treenaamista? Onko niistä paljonkin hyötyä? Minkälaiset liikkeet kuntosalilla tukevat juoksuharjoittelua? Vatsalihasten olisi varmaan ainakin hyvä olla jonkinlaisessa kunnossa.

Nuo mainitsemasi ovat kaikki hyviä, kunhan niitä tekee hyvin lämmitelleenä ja riittävän maltilla. Salilla olen tehnyt selkää ja vatsaa laitteilla juurikin jotta keskikroppa pysyisi paketissa, mutta lempiliike on takakyykky vapailla painoilla: se on minusta juoksijan kuningasliike. Kokeneemmat osaavat neuvoa paremmin, ja onpa aiheesta ollut useita hyödyllisiä ketjujakin.

Mietin, että jos jonkin verran alkaisi käymään taas salilla, niin millaiset liikkeet tukisivat tuota puolimaraton tähtäimessä ajatusta? Silloin, kun kävin punttiksella niin treenasin lihasten kasvatus tavoitteena ja tuo juoksua tukeva treeni varmaan poikkeaa tästä? Vatsalihaksia pitäisi ainakin vahvistaa, vaikka noitahan pystyy harjoittamaan kotonakin. Kävisivätkö liikkeiksi esim. kyykyt, maastaveto, selkää vahvistavat liikkeet yms? Olisiko tyyli esim. pienillä painoilla pitkiä sarjoja vai miten tuo toteutus olisi järkevintä?

Kyykyt taitaa olla niitä juoksijan kuningasliikkeitä ja kaikki keskivartaloa tukevat liikkeet,jotka auttaa asennon koossa pysymistä.Itse tulee tehtyä noita yllämainitsemiasi liikkeitä ryhmäliikunta tunnilla pikkupunteilla ja olen todennut niiden olevan hyvin juoksua tukevia,mutta varsinaista salitreeniä tekevät osaavat vastata tähän paremmin...

• 11 months later...