Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vedot


Ilpo
 Share

Recommended Posts

Kun ohjelmassa on esim. 4 kertaa tonnin vetoja 2min palautuksella nousevalla sykkellä. Kuinka tarkasti mittaatte 1000m ja entä sykkeet. Mä olen tähän asti vetänyt aika tunteella mutta jäin miettimään että kuinka tarkkana pitää olla harjoitusohjelman suhteen.

Jos ohjelmassa lukee 4*1000m 2min palautuksella nousevalla sykkeellä niin vedetäänkö 1000m eikä esim 800m tai 1100m. Samaten jos sykkeet pitäis pysyä esim. 150 niin voiko olla 147 tai 154.

Muuttuuko harjoitus olennaisesti jos matkat vetää hiusrajasta vai täytyykö mennä urheilukentäälle vetämään vedot.

Täytyykö olla kone että pystyy vetämään 1000m 150 sykkeellä vai olenko liian epätarkka.

Link to comment
Share on other sites

Tuolla matkalla ei taida isompaa merkitystä olla. Vedot voi juosta myös vaikka ajan pohjalta, esim 4-5 min vetoina.

Kun vauhti on suht sama niin sykkeisiin tuo nousujohteisuus tulee melko itsestään. Sykkeet vaikuttavat siihen, mitä ominaisuutta treeni kehittää. Jos sykkeet heiluu yli anaerobisen kynnyksen niin jalkoihin alkaa kertyä maitohappoa ja treenillä parannetaan maksimikestävyyttä (mk). Jos sykkeet pysyy ko. kynnyksen alla niin pysytään vauhtikestävyysaluella (vk), jolloin kroppa pystyy vielä hajottamaan syntyvää maitohappoa.

Tuolta juoksijalehden sivuiltakin voi katella vaikka noita vk ja mk vinkkejä.

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=205

Link to comment
Share on other sites

Eipä tuolla matkalla tosiaan niin valiä ole. Kunhan suunnilleen saman verran käyttää aikaa samoihin vetoihin. Eli esim. 4min vetoja kun vetelee, niin sehän on passeli. Keho tietää minkä verran aikaa käytät vetojen suorittamiseen, matkaa se ei tiedä. Tasamittaisissa vedoissa on lähinnä se etu, että niiden avulla voi seurata vauhtejaan tarkemmin.

Sykkeet taas tulevat kynnyksien mukaan. Eli kun liikut alle anaerobisen kynnyksen, teet vauhtikestävyyttä. Yli menevät sykeet teke treenistä maksikestävyyttä kehittävää. Pieni heitto sykkeissä ei yksittäisten vetojen osalta ole pahasta. Kunhan keskisyke ei koko treenin osalta heitä liikaa suunnitellusta.

Link to comment
Share on other sites

Jep, selkis. Joskus tuntuu että pitäis harjoitella just niin kuin ohjelmassa lukee tai sit ei tee oikein. Noista kynnyksistä ei ole mitään tietoa mutta eiköhän ne selviä kun menen ens kuun puolella elämäni ekaan kuntotestiin. Helposti tulee vedettyä liian kovaa vetoja, jotenkin tuntuu ettei tuu tehtyä tarpeeksi jos niitä ei vedä "täysillä". Mutta malttia niihinkin.

Link to comment
Share on other sites

Maralle jos treenaat, niin hyvä nyrkkisääntö on rennosti kovaa. Eli ei hirveetä hengästymistä ja hapoille ei saa mennä. Viimeisellä voi rypistää jos haluaa. Lyhyemmille matkoille tähdättäessä tilanne muuttuu ja vauhdit luonnollisestikin kasvaa. Testi antaa tosiaan rajat ja sitte pystyy paremmin kontrolloimaan vauhteja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy