Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Urheilujuoman käyttö harjoitellessa

Kerpo
 Share

Recommended Posts

Olen kuullut monesti sanottavan, että harjoitellessa kannattaisi käyttää samaa urheilujuomaa kuin maratonilla. Tämä toki auttaa siihen, ettei maha mene niin varmasti sekaisin sitten kisassa, mutta onko urheilujuoman juomisesta muuta hyötyä verrattuna pelkän veden litkimiseen?

Pitkien harjoitusten pointtihan nimenomaan on mm. totuttaa elimistöä käyttämään rasvaa energianlähteenä. Olisiko tässä mielessä siis parempi juoda pitkillä lenkeillä pelkkää vettä, jolloin rasvankäyttö tehostuisi kun hiilihydraatteja ei ole tarjolla juomasta? Entäs minkä pituisille lenkeille otatte juomaa mukaan? Mulla tulee yleensä juostua alle 2h lenkit ilman juomapulloa ja 2h:sta ylöspäin sitten jonkin verran vettä mukana.

Minä käytän pääasiassa vettä lenkeillä juuri threadin aloittajan mainitsemista syistä. Urheilujuomia kokeilen sitten lähempänä juoksutapahtumia, jotta ei tulisi maralla yllätyksiä. Monesti se kokeilu on jäänyt hieman viime tippaan eli litkin juoksutapahtumassa tarjottavaa urheilujuomaa tankkauksen yhteydessä.

on minulla suurin syy veden juomiseen.

Oma hammasluuni on niin pehmeää, että jatkuvasti, viikottain muutamankin tunnin kestävät juoksulenkit happamia juomia nauttiessa aiheuttaisi kohtuutonta ylimääräistä rasitusta hampaistolleni. Jos ei olisi huolta reikiintymisestä tai kiilteen kulumisesta, surutta joisin hyvänmakuisia, makeita tai hapokkaita juomia. Mutta, nyt siis tyydyn veteen.

Maratonilla juon järjestäjien tarjoamaa urheilujuomaa ja sitä kokeilen etukäteen, jos mahdollista. Huonon hammaslaadun vastapainoksi minulle on suotu "rautamaha", jonne uppoaa kaikenlaiset sekoitukset ilman ongelmia, tai ei siis ainakaan tähän mennessä ole ollut ongelmia.

Käytinpä aiemmin pitkillä lähes aina jotain dexalin mössöä, mut on sekin vaihtunut pelkäksi vedeksi, jolla pärjää ihan hyvin. Mielipiteitä tästäkin on esitetty suuntaan jos toiseenkin, mut kaipa se oma kroppa määrittelee tarvitaanko muuta kuin vettä. Eli kokeilun kautta sen oppii, onko se mössön sekoittaminen ennen lenkkiä tarpeellista vai ei.

Kun mara lähestyy nii silloin hieman ennen alan totuttaa mahaa mössöihin, jottei tule yllätyksiä, vaikka mun maha on kyllä sellanen et se kestää ihan mitä vaan. Ennemmin tarttisinkin semmosen mömmön, joka estäis jalkoja menemästä hyytelöksi juoksun lopussa :smiley:

Mulla tulee yleensä juostua alle 2h lenkit ilman juomapulloa ja 2h:sta ylöspäin sitten jonkin verran vettä mukana.

Näin myös minulla. Todella harvoin harjoituksissa on juomana jotain muuta kuin vettä. Pitkillä hiihtolenkeillä joskus lämmintä mehua + geelejä tai rusinoita tai banaani tms. Urheilujuomaa lähinnä vain kokeilumielessä parilla lenkillä ennen maratonia tai pitkää hiihtoa.

Itse olen juossut sekä ilman, että nesteitä juoden ja on todettava nesteytyksen parantavan ainakin henk. koht. suoritusta. 2003 maratoniin valmistauduin täysin ilman nesteytystä, jolloin treeni-44km alkoi pistämään jo päätä hivenen pyörälle.

Rasvan polttamiseen maralla liittyen; viimeisten valmistautumispäivien hiilarisessiothan perustuvat nimenomaan kropan glukoosivarastojen täydentämisiin -eikö tällöin vastaava toiminta harjoittelussa edistä treeniä?

Yhtä kaikki, kukin tavallaan.

...On kuultu, että kuten noilla pitkillä hiihtolenkeilläkin tulee toimittua, niin puolitoista - pari tuntia aloittamisen jälkeen on rasvan poltto jo hyvin

käynnistynyt: Voihan siinä sitten (harjoitellessa) ottaa just Banskua ja vaikka

ratustaa pari paussikeksiä verensokerin ylläpitämiseksi. Miksei pitkillä lenkeilläkin?

Nuo juomat sisältävät helposti tosi nopeita hiilareita, ja isompi määrä kerralla

saa verensokerin heilahtamaan (ei toki tuollaisina "uimahallinkahvionhartsportteina") Ovathan joskus toki tuiki tarpeeseen.

Tuolla "talvijuomaketjussa" Sisu-susi sanoi jotain mehukatista sen takia, että tarjolla olisi useammaan mittaisia sokereita. Vissiin juuri tästä syystä.

Rasvojen poltto pitkällä hitaalla alkaa kyllä jo paljon ennen kuin hh-varastot loppuvat. Jos henkilö on hyvin harjoitellut pk-aluetta, niin rasvojen poltto alkaa jo heti alusta lähtien tehokkaasti. Rasva/HH suhde riippuu sitten lähinnä siitä mitä vauhtia edetään. Tämähän on jo täälläkin tullut aikaisemmin esille. Toinen juttu, jonka haluasin sanoa, on tämän insuliinireaktion maineen puhdistaminen. Eli jo aikoinaan 20 vuotta sitten peloteltiin, että jos syö lenkillä esim. suklaata, niin tulee raju insuliinireaktio, ja matkanteko hyytyy siihen. Varmaan sokeritautisella näin käykin, mutta terveellä ihmisellä sokeripitoisen ( lyhytketjuisenkaan ) juoman tai ruoan syöminen ei niin järin vaarallista ole. Sokeria kuluu ja sitä tarvitaan lisää pitkällä lenkillä. Hieman voi esim. 10 min päästä suklaan syömisestä ramasta, mutta sitten se menee kyllä nopeasti ohi, ja saa nopeasti kaipaamaansa energiaa käyttöön. Mehukatteja olen pitänyt hyvinä juomina pitkillä lenkeillä. Esim. appelsiinituoremehu on minusta liian hapanta, ja voi aiheuttaa helpommin vatsahappojen suuhun tuloa. Kyllä sekin hitaassa vauhdissa, tai pienen tauon kanssa ihan OK sopii.

Rasvojen poltto pitkällä hitaalla alkaa kyllä jo paljon ennen kuin hh-varastot loppuvat. Jos henkilö on hyvin harjoitellut pk-aluetta, niin rasvojen poltto alkaa jo heti alusta lähtien tehokkaasti. Rasva/HH suhde riippuu sitten lähinnä siitä mitä vauhtia edetään. Tämähän on jo täälläkin tullut aikaisemmin esille. Toinen juttu, jonka haluasin sanoa, on tämän insuliinireaktion maineen puhdistaminen. Eli jo aikoinaan 20 vuotta sitten peloteltiin, että jos syö lenkillä esim. suklaata, niin tulee raju insuliinireaktio, ja matkanteko hyytyy siihen. Varmaan sokeritautisella näin käykin, mutta terveellä ihmisellä sokeripitoisen ( lyhytketjuisenkaan ) juoman tai ruoan syöminen ei niin järin vaarallista ole. Sokeria kuluu ja sitä tarvitaan lisää pitkällä lenkillä. Hieman voi esim. 10 min päästä suklaan syömisestä ramasta, mutta sitten se menee kyllä nopeasti ohi, ja saa nopeasti kaipaamaansa energiaa käyttöön. Mehukatteja olen pitänyt hyvinä juomina pitkillä lenkeillä. Esim. appelsiinituoremehu on minusta liian hapanta, ja voi aiheuttaa helpommin vatsahappojen suuhun tuloa. Kyllä sekin hitaassa vauhdissa, tai pienen tauon kanssa ihan OK sopii.

Tästähän kehittyy sellainen ajatus, että voisi olla fiksua huolehtia tuosta "yleisolostaan" alusta asti sekoittamalla juomaansa hieman vaikka maltoa?

Voiko olla niin, että verensokerin vaihtelun myötä olo heilahtaa, kun on muninut liian kauan ensimmäisen energia-annoksen ottamisen kanssa?

Kun lähtee tankanneena kokopäivän reissuun, on aina lähtiessä vähän sellainen "outo olo" (siis ei humala eikä krapula) joka tapauksessa: Taitaa

johtua pikemminkin yleettömästä olonsa vahtimisesta kuin mistään muusta -a.k.a.- hiilarin nauttimisesta jo alkumetreillä...

Pitkän lenkin ajankohta ja sitä edeltävä ravinnon nauttiminen liittynevät myös tähän samaan problematiikkaan.

Olen viimeaikoina löytänyt itsestäni sunnuntaiaamupitkäilijän ja nyt kokemusta on karttunut jonkun verran erilaisista kombinaatioista/mikä sopii ja mikä ei (minulle) aamulenkeillä:

-heti heräämisen jälkeen klo 06.00 3 viipaletta ruisleipää naamaan + 1/2l vettä ja 06.15 alkaen 2,5h juoksua 0,6l vettä mukana -> ihan OK, paitsi syketaso +5 (etenkin n.1,5h:n juoksun jälkeen) ja vauhti täytyy pitää loppuun saakka rauhallisena

-sama kuin yllä, mutta vaaleaa leipää, banaania ja mehua ennen lähtöä -> syke paremmin kontrollissa loppuvaiheessakin, tämä on mukavimman tuntuinen vaihtoehto

-sama kuin edellisessä, mutta juuri ennen lähtöä 0,5l urheilujuomaa ja juoksun aikana 0,6l urheilujuomaa -> lopussa vauhti kiihtyy kuin itsestään, eli tämä evästys sopii vain kiihtyvävauhtisiin pitkiin

Jos kuitenkin saisin valita pitkän lenkin ajankohdan ja evästyksen vapaasti, lenkin ajankohta sijoittuisi iltapäivään n. 1-1,5h parin grillipihvin syömisen jälkeen (pitää nälän tunteen poissa lenkin loppuun saakka, eikä aiheuta mitään ongelmia hitaissa vauhdeissa).

• 1 month later...

Mielestäni on tärkeää kokeilla urheilujuomia pitkien lenkkien yhteydessä. Samalla tulee kokeiltua sitä että sopiiko yleensä ollenkaan urheilujuomat. Varsinkin jos kuuluu niihin ihmisiin että hikoilee helposti urheilujuomien testaus on tärkeää. Minun kokemukseni on että hölkkien järjestäjät käyttävät aika usein laimeita seoksia tarjotessaan juottoasemilla juotavaa. Se on tietysti heille hyväksi joille urheilujomat tuovat helposti ongelmia.