Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pexrun

Pexrun (Muuveja ja mielenrauhaa)

Recommended Posts

Pexrun oletko kalevalaista jäsenkorjausta aatellu kokeilla? Mulla kävi nuoruuden moporetkellä joku naksaus niskassa ja pää jäi katsomaan oikealle. Liikkalasta löytyi isäntä Lauri Turkia, joka painalteli lapaluiden alta niin jo alkoi niskassa natista ja pää oikeni. Hän on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, mutta löytyisikö vastaavaa tietäjää vielä jostakin?

• Thanks 1

2 tuntia sitten, koskejo kirjoitti:

Pexrun oletko kalevalaista jäsenkorjausta aatellu kokeilla? Mulla kävi nuoruuden moporetkellä joku naksaus niskassa ja pää jäi katsomaan oikealle. Liikkalasta löytyi isäntä Lauri Turkia, joka painalteli lapaluiden alta niin jo alkoi niskassa natista ja pää oikeni. Hän on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, mutta löytyisikö vastaavaa tietäjää vielä jostakin?

Täältäpäinkin löytyy, vaikka ei ole aiemmin itsellä tarvetta ollut. Mutta omista hieronta-asiakkaistani melko moni on ihan hyviä apuja saanut kalevalaisenkin opin mukaan. Pidän tämänkin vinkin mielessä, kiitos  @koskejo🙋‍♂️

5,11km@5´14

Lumipinnalla hiukan eilistä reippaampi aamutsupsuttele. Pientä toivomista sutimiseneston kanssa Hokan Tracereiden kanssa mutta tuolla vauhdilla ja määrällä ei nyt ongelmaksi sentään muuttunut. Selkä ei ainakaan huonompi kuin eilen mistä posit ja vitonen tuli ilman isompaa kipuilua. Siihen olikin hyvä lopettaa.

Naapuri tuli hölkkäjalkaa otsalamppu keikkuen vastaan kun tein lähtöä. Huikkasin huomenet lajitoverille. Mukava bongata silloin tällöin joku toinenkin aamuhörhö. Anoonyymien aamulenkkeilijöiden seurassa on tilaa 🙂

Nyt suihkunraikkaana murot, kinkkusämpylät ja kahvit nauttineena hetki sluibailua vanhan tiiliuunin valkean äärellä. Kympiksi hierojalle joka jatkokouluttaa selkäpedosta kehrääväisen ja kiltin kotimirrin. Sitten lounas ja päiksyt ennen omaa kuuden tunnin iltahukia hierontapöydän äärellä. Näin Pexin päivä soljuu iltaan Suomen Joutsenossa 🙂

• Like 8

41 minuuttia sitten, Pexrun kirjoitti:

Sitten lounas ja päiksyt ennen omaa kuuden tunnin iltahukia hierontapöydän äärellä. Näin Pexin päivä soljuu iltaan Suomen Joutsenossa 🙂

Rivien välistä olen ollut lukevinani, että et nuku niin paljon öisin, mutta napsit vähän unta kuulaan päivällä. Se on myös hyvä tapa aamulenkkeillä, jos siihen on mahdollisuus. Minullakin olisi aika usein, mutta kun siihen päikkäröintiin ei ole rutiinia, se tuntuu vähän hankalalta. Yhtenäinen yöuni toimii paremmin, mikä tarkoittaa sitten sitä, että nukkumaan pitää mennä jo pikkukakkosen jälkeen 😄

2 minuuttia sitten, puujalka kirjoitti:

Rivien välistä olen ollut lukevinani, että et nuku niin paljon öisin, mutta napsit vähän unta kuulaan päivällä. Se on myös hyvä tapa aamulenkkeillä, jos siihen on mahdollisuus. Minullakin olisi aika usein, mutta kun siihen päikkäröintiin ei ole rutiinia, se tuntuu vähän hankalalta. Yhtenäinen yöuni toimii paremmin, mikä tarkoittaa sitten sitä, että nukkumaan pitää mennä jo pikkukakkosen jälkeen 😄

Yöunieni määrä on luokattoman vähäinen ja laadussakaan ei aina ole kehumista. Jokapäiväiset väh. tunnin päikkärit aamu- ja iltavuorojen välissä korjaa vähän tilannetta mutta oikeasti tämä uniasia voi olla yksi syy että nyt on koko hölkkäharrastuskin hiukan kosahtanut kiville. Olen oikea malliesimerkki ns. iltakukkujasta mutta myös aamusellaisesta. Oma tuntemukseni on että 6h yössä antaa melko hyvän virkeyden jo mutta kun en pääse oikein siihenkään. Harvoin nukahdan ennen puoltayötä mutta koetan alkaa opettelemaan tuota vähintään kympiltä maate menoa. Klo 21 on vähän liian aikaisin kun silloin yleensä vasta lopettelen työt. Viikatemieshän tällä menolla viuhtoo kyllä kintereillä jo aivan peesissä. Pitää koittaa sitä karkotella kauemmas😴

• Like 1

11 minuuttia sitten, Pexrun kirjoitti:

Yöunieni määrä on luokattoman vähäinen ja laadussakaan ei aina ole kehumista. Jokapäiväiset väh. tunnin päikkärit aamu- ja iltavuorojen välissä korjaa vähän tilannetta mutta oikeasti tämä uniasia voi olla yksi syy että nyt on koko hölkkäharrastuskin hiukan kosahtanut kiville. Olen oikea malliesimerkki ns. iltakukkujasta mutta myös aamusellaisesta. Oma tuntemukseni on että 6h yössä antaa melko hyvän virkeyden jo mutta kun en pääse oikein siihenkään. Harvoin nukahdan ennen puoltayötä mutta koetan alkaa opettelemaan tuota vähintään kympiltä maate menoa. Klo 21 on vähän liian aikaisin kun silloin yleensä vasta lopettelen työt. Viikatemieshän tällä menolla viuhtoo kyllä kintereillä jo aivan peesissä. Pitää koittaa sitä karkotella kauemmas😴

Hankala yhtälö. Hierojalla ne asiakkaat eivät kuitenkaan ole jonoksi asti klo 8-16 välillä. Eikö sitten olisi mahdollisuutta panostaa vielä enemmän päikkäreihin? Ei kahdessa tai vaikka useammassakin pätkässä nukkumisessa ole mitään vikaa. Taitaa tämä säännöllinen, yhteinäinen 8h yöuni olla vain nykyaikaisen teollisuusyhteiskunnan hapatusta.

Itse harrastin joskus parikin vuotta sellaista, että nukuin öisin vain n. 4-5 tuntia, ja sitten pari tuntia vielä aamupäivästä. Toimi ihan ok, tosin silloin en urheillut. Sellainen kokemus on, että tämä lenkkeily lisää tuntuvasti levon tarvetta, jopa tällä tasolla.

• Like 1

Kun noita juoksumääriä katsoo ja ajattelee että ne on varhaisia aamulenkkejä niin voisi luulla että ukko sammuu illalla kuin saunalamppu. Mutta ei se kaikilla näköjään niinkään mene. Itselläni uni on mennyt aika katkonaiseksi nyt kun olen laihduttanut. Lihoessa nukkui yleensä turhankin hyvin, mutta nyt on paljon vaikeampi saada unta. Toki iltalenkit vähän vaikuttavat mutta eivät nuo kevyet hölkät ole ennen sillä tavalla estäneet nukahtamista jos energiatase on balanssissa. Eikä esim. nuo sykevaihtelun stressimarkkerit tunnu oikein korreloivan tuon kanssa vaan tilanne on sama vaikka on selvästi rentoutuneempi ja ollut pari päivää juoksematta. Kun vaan kalorit on tarpeeksi miinuksella. Vaikka tavallaan on tottunut siihen pieneen nälkään niin ettei oikeastaan ole pahempaa näläntunnetta joka siinä haittaisi. Tuntuu että ihminen on suunniteltu niin että se valvoo ja keräilee ruokaa kunnes rakennusaineista ei ole pulaa  ja vasta sitten se olisi valmis nukahtamaan.

• Like 2

2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Hankala yhtälö. Hierojalla ne asiakkaat eivät kuitenkaan ole jonoksi asti klo 8-16 välillä. Eikö sitten olisi mahdollisuutta panostaa vielä enemmän päikkäreihin? Ei kahdessa tai vaikka useammassakin pätkässä nukkumisessa ole mitään vikaa. Taitaa tämä säännöllinen, yhteinäinen 8h yöuni olla vain nykyaikaisen teollisuusyhteiskunnan hapatusta.

Itse harrastin joskus parikin vuotta sellaista, että nukuin öisin vain n. 4-5 tuntia, ja sitten pari tuntia vielä aamupäivästä. Toimi ihan ok, tosin silloin en urheillut. Sellainen kokemus on, että tämä lenkkeily lisää tuntuvasti levon tarvetta, jopa tällä tasolla.

Omalla kohdallani kiitollinen tilanne sikäli että vajaan kahdeksan vuoden aikana olen saanut aika monen kyläläisen ja vähän kauempaakin "koukutettua" hieronnassa käyntiin😊. Tällä hetkelläkin ekat vapaat ajat menevät tammikuun loppupuolelle (osin joululomasta johtuen) joten hyvinkin voisi saada tuollaisen klo 8-16 välisenkin putken toimivaksi jolloinka illat jäisi vapaaksi.

Oman jaksamisen kannalta olen huomannut parhaaksi rytmiksi hierontatyötä ap. n. 8-12 ja ip/ilta n. klo 15/16-20/21. Eli välissä kunnon 3-4h tauko jossa ruokailu, ajanvarausten hoitoa ja väh. tunnin päikkärit. Keskiviikon aamupäivät pidän työstä vapaata ja aloittelen yleensä n. klo 15. Se katkaisee mukavasti viikkoa ja jos on joku kovempi juoksutreeni mielessä se on hyvä vetäistä silloin. Ei tarvitse välttämättä ihan kukonlaulun aikaan lähteä.

No tässä tuli vähän avattua tätä omaa työ/harrastusrytmiä. Haasteita varmasti sillä rintamalla riittää itsekullakin niin monenmuotoisia vuoroja ihmiset joutuvat tekemään. Siihen vielä kenellä ns. ruuhkavuodet reteimmillään niin ei kateeksi käy. Täällä se osasto alkaa onneksi pikkuhiljaa helpottaa😅 

Mites jäsen @Pottonen joka myös aherrat lihashuoltoalalla. Onko siulla päivärytmit ja rutiinit muokkautuneet millaisiksi? Kuinka monta hierontaa jaksat päivän aikana? Itselläni esim. 45min aikoja maksimi on 10kpl/päivä. Silloinkin ehkä viimeisten kahden kanssa jo joutuu hiukan esittämään pirteämpää mitä on 😉

• Like 5

53 minuuttia sitten, perttu kirjoitti:

Itselläni uni on mennyt aika katkonaiseksi nyt kun olen laihduttanut. 

Stressiähän se laihis tuottaa. Jos siihen yhdistetään vielä työstressit ja treenailu, on täysin selvää, että unet pätkii. 

Myös ikä vaikuttaa. Nuorempana en paljon stressannut, ja joskus tuli tiputettua painoa aika aggressiivisesti ja päälle vielä kaikenlaista treenailua. Eipä se uneen silloin vaikuttanut. Nyt tuntuu siltä, että kaiken pitää olla täydellisesti, muuten ei muka voi nukkua. Parhaat unet tulee kun lihottaa itseään eikä tee mitään, eikä muutenkaan elämässä tapahdu paljon mitään. Eikä edes telkkarista tule mitään liian jännää.

• Like 1
  • Thanks 1

Pexi, minähän en jaksa enää riehua. Ajanvarauskirjassa lukee usein VOK eli Varattu Omaan Käyttöön. Okei, noita sitten pyyhitään pois, kun asiakkaat saavat ylipuhuttua. Otat sinne yhden, toisen, kolmannen jne., lipsuu lipsuu.

Tänään olin keikkahommissa ja huomenna menen samaan firmaan. Tämän päivän saldo 10 x (30 ja 60 minuuttisia), huomenna 11 x. Tietää vanha taas yrittäneensä. Huomiselle on tarjolla isokokoinen entinen aussifutis-mieskin, englannin kielikylpyä samalla. Olen tuossa firmassa käynyt vuodesta 1997 ja nykyinen toimari ilmoitti vuosi sitten etten voi lopettaa koskaan. Harmitteli, etteivät huomioineet 20-vuotista uraani siellä. Kun täytin 50-vuotta, kesken firmakeikan tuli kyllä lähetystö tuomaan lahjoja. Kuitenkin se lopetuspäivä lähestyy. Tälle viikolle ei sitten sattunut erään toisen firman keikkapäivä, onneksi! Perjantaina piti olla täysin vapaata, mutta entinen kansallisen tason pistooliampuja laitteli viestiä. Otin sitten hänet sinne, kun se on myös hänelle sosiaalinen juttu. 71-v ja pikkuisen on ruvennut muistikin tökkimään, mutta kun on ollut asiakkaana vuodesta 1999, niin oli pieni pakko...

Silloin kun tein enemmän hommia, niin myös minulla oli "aamu- ja iltavuoro". Ja jos tein lauantaina töitä, keskiviikko saattoi olla vapaa. Silloin en ollut erityisen hyvä nukkumaan päikkäreitä, nykyään olen. Jälkeenpäin olen joutunut miettimään, että oliko se kevyt treeniviikko oikeasti kevyt, kun silloin saattoikin ahnehtia enemmän töitä. Joten se kokonaisrasitus saattoi olla kaikkea muuta kuin "kevyt".

• Like 2
  • Thanks 2