Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Retkiluistelukausi 2006

Wide
 Share

Recommended Posts

Tänään sunnuntaina pääsi sitten täällä Jyväskylässä aloittamaan tämänvuotisen retkiluistelukauden Tuomiojärven jäällä. Joka paikassa n.8cm teräsjäätä, jopa aivan selkien keskellä. Lunta ei lainkaan, ainoastaan parin millin kerros kuuraa jään päällä. Suurimmaksi osaksi jään pinta aivan sileää. Puolisentoista tuntia tuli taukoineen luisteltua ja matkaa kertyi pari kertaa järvi kiertämällä noin 16km.

Oli kyllä niin mahtavaa viilettää tuolla menemään, että vielä parin tunnin jälkeenkin naama on hymyssä suin menosta :hali_hehe:

Minua kiinnostaisi kokeilla.

Onko Tampereella luistelu paikkoja retkiluisteluun? Luistimiakaan ei ole, joten olen ajatellut hankkia "salmonin siteeseen kiinnitettävät luistimenterät". Onko järkevä ostos vai ei?

Miten käytännössä noviisin kanattaa aloittaa, että ei tule uinti/hautajaisreissua?

Kangasalla Saarikylissä on ollut jo vuosia about 2.5 km rata. Viikonloppuisin sieltä voi myös vuokrata retkiluistimia, muistaakseni Freeheels niitä vuokraa. Tuolta voi myös kysellä opastusta tai jos firmassa on sopiva porukka niin järkkäävät päivän ruokailuineen. Ei retkiluistinten kanssa niin vaikeaa se meno ole, jos on luistellut/rullaluistellut. Vähän outoa alkuun, mutta nopeasti pääsee jyvälle.

Viime vuonna oli myös Näsijärvellä rata, lähti sieltä Kekkosentien ex-huoltoasemalta. Siellä on nyt joku vesihuvikeskus tms firma, joka myös piti luistelurataa yllä. En ole varma, mutta taisivat myös vuokrata luistimia.

Ei mullakaan ole luistimia, vaikka olen niistä jo pari talvea haaveillut. Saa nähdä millainen tämä talvi on. Jos taas saavat Nässylle radan, niin voitaisiin mennä porukalla kiertelemään joku kaunis päivä.

Viime vuonna oli myös Näsijärvellä rata, lähti sieltä Kekkosentien ex-huoltoasemalta. Siellä on nyt joku vesihuvikeskus tms firma, joka myös piti luistelurataa yllä. En ole varma, mutta taisivat myös vuokrata luistimia.

Tuolla Näsijärven radalla vuokrattiin myös retkiluistimia mutta itse viiletin tavallisilla jk-luistimilla. Tänäkin talvena tekisi mieli hankkia oikeat retkiluistimet, saas nähdä miten käy.

Viime talvena vietin aika paljon aikaa tuolla Tampereen kotiradan tapahtuma areenalla eli Pyynikin urheilukentällä, siellä on 350 metriä pitkä luistelurata. Ihan mukavaa se luistelu on sielläkin.

Luistimiakaan ei ole, joten olen ajatellut hankkia "salmonin siteeseen kiinnitettävät luistimenterät". Onko järkevä ostos vai ei?

On järkevä ostos, monot pitää olla mielellään kilpatason skatemonot, silloin tarpeeksi jämäkät, jotta voit luistella kanta irti, eli pelkkä Salomon-side riittää.

Miten käytännössä noviisin kanattaa aloittaa, että ei tule uinti/hautajaisreissua?

Tutustumalla turvallisuusohjeisiin http://www.skrinnari.fi/.

Ehdoton perusvarustus ainakin syys- ja kevätjäillä AINA ovat naskalit ja jääsauva(t) jään kantavuuden arviointiin vähintään ja pitemmillä reissuilla sitten tuolla Skrinnarin - sivustolla kuvatut varusteet + kaveri + riittävä määrä itsesuojeluvaistoa (=varovaisuutta) mukaan. Keskitalvella auratuilla radoilla voi tinkiä varustuksesta oman harkinnan mukaan mutta EI KOSKAAN jäille ilman naskaleita (= hyvin halpa henkivakuutus).

Retkiluistelu on mukavasti (luistelu)hiihtoa täydentävä laji ainakin täällä Etelä-Suomessa jossa lunta voi olla vähän niukasti ja jäätä taas runsaasti. Viimevuonnakin tulikin luisteltua satoja kilometrejä vaikka luistelukausi olikin melko lyhytaikainen. Tämänkin talven luistelukausi on jo avattu viikonloppuna- tosin dumppasi sitten sen verran lunta että hiihtämäänkin pääsi vihdoinkin ja luistelut taitaa olla taas vähäksi aikaa lumen ja leudon sään takia luisteltu.

Miten tilanne tuolla Tuusulanjärven suunnalla?

Järvellä on ymmärtääkseni jonkinlainen retkiluistelubaana vai onko? Mistä mahdolliselle radalle pääsee lähtemään? Pääkaupunkiseudulta voi ilmeisesti vuokrata retkiluistimia, mutta mistä?

Olishan tuotakin kiva kokeilla...

Tuusula kertonee radasta.

Luistimia vuokrataan ainakin Oittaalla. Ja ilmeisesti myös muissa Suomen Ladun toimipisteissä, ainakin Töölössä.

Tämä jengi saattaa myös vuokrata tai tietää.

• 2 weeks later...

Tuusulanjärvellä on n. 16km luistelurata, mutta vasta kun jää kestää traktorin. Radalle pääsee esim. Tuusulan kirkolta ja Järvenpäästä.

Jonkin tiedon mukaan taisi eteläinen lenkki olla 7 km, yhdysreitti 2.5km ja Järvenpäänpuolinen 5.5km, yhteensä 17.5km. No, jahka saan GPS-podin, niin tuokiin selviää :smiley:

Tässä malttamattomina odotellaankin jo kauden alkua, viime talvena tuli tahkottua jonnin verran. Ainakin silloin tuo eteläinen lenkki oli parempikuntoinen lähes aina, sekä myös leveämpi. Perimätiedon mukaan menee käytännössä aina vuodenvaihteen yli, ennen kuin jää on yli 20 cm paksua ja auraavat radan.

Nythän on siellä järjestetään 10.3.07 100/50/15km kilpailut (taisivat olla peräti SM-skabat), mutta mukaan kuulemma pääsee vaikkei lisenssiä olekaan, tosin ei sitten itse kilpailuun.

Myös kuulemma Ridasjärvellä Hyvinkään kupeessa luistellaan, tarvinnee vierailla, josko siellä pääsisi tositoimiin hieman aiemmin.

Mitä monoihin tulee, niin esim. Salomonin luistelumonot on riittävän tukevia, eli niissä on se muovituki nilkkaa jäykistämässä sivusuunnassa. Se, onko side Pilot vai ei, ei oman kokeilun mukaan ole lähellekään niin merkitsevää kuin tuo monon tuki.

Luistimet kannattaa hommata hyvät heti miten, en nyt äkkiseltään muista puljun nimeä, mutta Jämsässä on joku Jääkiito tms. -niminen firma, jossa hinta/laatusuhde on enemmän kuin kohdallaan, löytynee kuuklettamalla.

Kangasalla Saarikylissä on ollut jo vuosia about 2.5 km rata. Viikonloppuisin sieltä voi myös vuokrata retkiluistimia, muistaakseni Freeheels niitä vuokraa. Tuolta voi myös kysellä opastusta tai jos firmassa on sopiva porukka niin järkkäävät päivän ruokailuineen. Ei retkiluistinten kanssa niin vaikeaa se meno ole, jos on luistellut/rullaluistellut. Vähän outoa alkuun, mutta nopeasti pääsee jyvälle.

Ei mullakaan ole luistimia, vaikka olen niistä jo pari talvea haaveillut. Saa nähdä millainen tämä talvi on. Jos taas saavat Nässylle radan, niin voitaisiin mennä porukalla kiertelemään joku kaunis päivä.

Hm, en ollut tuosta Saarikylien luistinradasta kuullutkaan. Onkohan tuonne mitään mahdollisuutta autottoman päästä? (en nyt kuitenkaan ajatellut pyöräillä sinne asti, kun talvella on 30 km. jo vähän liikaa) Jos esim. menee bussilla Kaivantoon niin kuinka pitkä matka siitä vielä on? Haaveilen tosiaan siitä että Nässylle tulisi rata tänäkin vuonna. Vuokrasitvat kyllä siellä luistimia, itse vuokrasin viime vuonna luistimet tuolta http://www.hikingtravelhit.fi/valinevuokraus.htm . Sai koko päiväksi, kun tuolta radanviereltä vuokrattuna olisi vuokra-aika periaatteessa ollut tunti.

Ajattelin tänä vuonna ajattelin hommata ihan omat, jos rata tulee.

Jos jollakin olisi kommentteja millaiset luistimet olisi kannattavat ostaa, niin olisin varsin kiitollinen. Itse olen miettinyt Pilot-siteitä (kannattaako?) ja en ihan ohutta terää, luistimet voisivat myös kohtuullisen pitkät. Itse siis haluan luistimet, joilla ei tarvitse päästä tosi lujaa, mutta on hyvä luistella pitkään ja pelkäämättä koko ajan että luistin tippuu johonkin railoon tms.

Tulis jo se rata!

Tuusulanjärvellä on n. 16km luistelurata, mutta vasta kun jää kestää traktorin. Radalle pääsee esim. Tuusulan kirkolta ja Järvenpäästä.

Muistaakseni viime vuonna meni pitkälle vuoden vaihteen yli ennen kuin jää oli niin paksua, että rata tehtiin.

Järvenpään puolelta parhaat lähtöpaikat lienevät (reitti lähellä rantaa ja autopaikat) uimarannan kohta ja Vanhankylän niemen retkeilymaja. Majalla oli ainakin vielä viime vuonna kahvila, mutta en ole varma, onko sitä enää tänä vuonna.

Viikko sitten järven vieressä lenkkeillessäni huomasin, että muutama pilkkijä oli uskaltautunut jäälle. Itselläni ei moista rohkeutta olisi!