Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Polkupyörään suuntavilkut


KooTee
 Share

Recommended Posts

Mulla oli jo pienenä pyörässä suuntavilkut. Olen siis menetellyt silloin lainvastaisesti.

Enpä näe, että vilkut ovat erityisen tarpeelliset, kun kerran kädellä voi hyvin näyttää kääntymisen. Toki pimeällä asia on toinen ja onhan se turvallisempaa pitää molemmat kädet ohjaustangossa kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Juu, sinänsä hyvä idea. Kyllähän pyörän ohjaus, varsinkin kääntyessä, pitäisi aina hoitaa kahdella kädellä. Olen nähnyt melko tragikoomisia turvalleenajoja kun ei kädet riitä kaikkeen.

Toisaalta joillakin on jo ajovalot vilkulla. Mitäköhän sillä pyritään sanomaan ? Onko ne hätävilkut ? Mikähän on hätänä ? Vai kerrotaanko sillä että täällä pätkii ? No, ei ne kai laittomat ole, vaan ei kovin järkevääkään.

Kerran kaverilla oli punainen vilkkuvalo ajovalona. Olis tunkenut sen per.....siis kissansilmän paikalle.

Eipä varmaan kannattaisi yllyttää lisähärpäkkeiden käyttöön. Kohta liikenteessä näkee joulukuusia jo syyskuussa. Niistähän ei sitten ota selvää mihin suuntaan ne on menossa.

Link to comment
Share on other sites

Ennenhän noi valot oli ikäviä, kun oli se rengasdynamo, joka vei tehon pyöräilystä ja valoteho riippui vauhdista. taskulamput taas söivät paristoja, kuin lehmä heinää. Nykyään kun on vähävirtaisia ja tehokkaita ledejä, sekä napadynamoita ja lamputkin suhteellisen halpoja, niin ei pitäisi olla kallista etu- ja takavalon laitto vanhempiinkin pyöriin. Suuntavilkut on hyvä lisä ja mopoissa taitaa olla jo pakolliset? 

90-luvulla ei veilä mopoillessa ollut suuntavilkkuja ja tulloin tulikin kolaroitua auton kanssa. Autoilijan viaksi se tosin meni kun isät sen sopivat keskenään. Olin kääntymässä vasemmalle ja ryhmityin reilusti vasempaan reunaan, itseasiassa kaatumisjälkien mukaan olin toisella kaistalla. Auto oli lähtenyt ohittamaan ja törmäsin sen oikeaan kylkeen. Kuskina tyttö, jonka kortti ei ollut kovin vanha ja tyttö  ei ollut käsittänyt, että mopossa ei ole vilkkuja vaan kääntyminen näytetään ryhmittymällä ja kädellä. Homma tosiaan sovittiin ja tytön isä kun omisti urheilu- ja mopoliikkeen, niin korjasi moponi.

Valaistusta on hyvä olla, mutta kuten Prefontaine sanoi, niin sallivuus toisaalta menee liiallisuuksiin, kun lainsäätäjät eivät ymmärrä nykytekniikkaa. Esimerkiksi nykyään saa jo otsalamppuja, jotka ovat autojen lamppuja tehokkaampia ja sitten on jos jonkun väristä vilkkuvaloa ja heijastimia täytyy olla joka nurkassa.

Link to comment
Share on other sites

Nuo etu ja takavalojen vilkkutoiminnat taitaa olla kyllä lainvastaiset ja niiden pitäisi näyttää vain yhtäjaksoista valoa.Joo,joku järkikin noiden käytössä,ettei fillari tosiaan näytä joulukuuselta.On myös totta,että nuo nykyiset etulamput,mitä,on jotain tuhansia lumeneita nuo tehokkaimmat,niin muutaman kerran,kun tullut vastaan en itse hetkeen nähnyt mitään,kun häikäistynyt.Tarviiko fillarissa olla näin tehokkaat?Eiköhän sen valon tarkoitus osittain ole myös,että muut näkevät sinut...vähempikin ehkä riittäisi...

Link to comment
Share on other sites

No mitä se haittaa jos lamppu on tehokkaampi kuin auton valot? Kaikissa noissa pystyy valotehoa säätämään ja itse ainakin tiellä ajaessa pidän valotehon pienenä etten häikäise vastaantulijoita ja akkuakin säästyy. Maastossa sitten tarvii enempi tehoa. Mutta vilkuista, en mä ehkä polkupyörääni sellaisia asentaisi mutta jossain kinnerissä ovat varmasti paikallaan.

Link to comment
Share on other sites

Jep.Maastossa tuon tehon käytön ymmärtää hyvin,kun pimeessä metsässä menee fillaroiden,joten onkohan noissa tapauksissa unohtunut vain tuo valon säätö,kun eihän tuolla normi fillariteillä,joissa useimmiten myös jonkinlaiset valot tuollaisia tehoja tarvita.

 

Saa nähdä,minkälaisia vilkkuvirityksiä sitä tullaan näkemään,nyt kun illat pimenee.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Voi olla unohtunut tai sitten ei vaan ymmärrä että se häikäisee. Pienelläkin teholla se valo kannattaa suunnata hiukan sivuun ja lähelle niin ei häikäise. Tosiaan vilkkuvalot on laittomia, jännä että niitä näkyy yllättävän paljon. En muutenkaan ymmärrä mitä järkeä on pitää sitä etuvaloa vilkulla, väliin näet ja väliin et!

En usko että nuo vilkut yleistyy fillareissa, ellei sitten valmistajat ala asentaa niitä valmiiksi. Eiköhän joku sellaisenkin markkinaraon mummopyöriin keksi :D

Muokattu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sinänsä aina joku ryhmä/henkilö haluaa olla parempi, kuin muut ja poiketa säännöstä tai keksiä omia sääntöjään. Useammankin kerran oman alueen tiellä pyöräilijät ovat laittaneet kylttejä, että heillä on joku tempoajo tai muuta kisailua ja sitten kapealla ja mutkaisella tiellä poljetaan rinnakain. Kun sitten autolla ajan nopeusrajoitusten mukaan tai ohittaessa en mene vasen penkka pöllyten, puidaan nyrkkiä. Tai ovat sitä mieltä, etteivät nopeusrajoitukset koske heitä, eli 30/40 alueella kuulemma useampikin pyöräilijä kesässä on saanut sakot ylinopeudesta.

On noita ongelmia tosin ollut autoilijoidenkin kesken. Asun taajaman ulkopuolella hiekkatien varressa ja parina vuonna on järjestetty alueella rallikisat. Rallit ovat olleet sokkoralleja, jolloin alueen kartat on jaettu vasta lähtöpaikalla. Onneksi on sitten kuullut, että alueella on ralli, ettei ole sivutieltä tyrkännyt ralliautojen eteen. Sinänsä huono puoli noissa on ollut, että järjestäjä on ilmoittanut poliisille, että asia on hoidettu ja sitten kun on kysellyt järjestäjältä, että onko ralli sillä alueella, on saanut kuulla vain vittuilua, että turha udella reittiä, käykää ostamassa se lippu ja kartta.

Yksi yleinen ongelma autoilijoiden kanssa on nämä liittymästä moottoritielle tulevat (venäläiset) ja niille tien antaminen. Kyllähän se siirtyminen sinne vasemmalle kaistalle onnistuu, jos on tilaa ja keli on hyvä, mutta välillä talvisin kun vain se oikea on aurattu, niin väkisin ollaan tulossa kylkeen ja pakotetaan jarruttamaan tai väistämään sinne auraamattomalle kaistalle. Ja kun tämä törttöily on laajentunut myös suomalaisiin, eli tullaan rampilta eteen tai annetaan tilaa, eikä katsota onko vasemmalla kaistalla tilaa.

Tuskin ne vilkut mitenkään tilannetta muuttaa, vaikka pakolliseksi tulisivat. Mummot saisivat vain sakkoja, kun eivät ole tienneet niiden pakollisuutta ja ne, joilla ne on eivät käytä niitä, kuten eivät kaikki autoilijatkaan. En aian itsekään käytä vilkkua (varsinkaan pääkaupunkiseudulla), koska olen huomannut, että röyhkeästi tunkemalla väliin muut kyllä väistävät, kun alla on liisattu Audi tai Bemari ja itsellä ruosteinen volkkari. Jos koittaa kohteliaasti pyytää vilkulla lupaa, niin taatusti ei pääse vaihtamaan kaistaa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

. En aian itsekään käytä vilkkua (varsinkaan pääkaupunkiseudulla), koska olen huomannut, että röyhkeästi tunkemalla väliin muut kyllä väistävät, kun alla on liisattu Audi tai Bemari ja itsellä ruosteinen volkkari. Jos koittaa kohteliaasti pyytää vilkulla lupaa, niin taatusti ei pääse vaihtamaan kaistaa.

En kyllä suosittele kenellekään tuollaista asennetta. Fiksu katsoo sopivan paikan vaihtaa kaistaa ja vilkuttaa ennen kuin lähtee tunkemaan kenenkään eteen. Vilkuttomilta suljen kyllä oven niin oppivat kertomaan aikomuksistaan ennakkoon. Se on liikenteessä varsin tärkeää.

Vähän eksytään aiheesta, mutta kun vauhtiin pääsee.....

Sitten on näitä jotka vilkuttavat jo keskellä rampia,... hehe.... ikäänkuin kertoakseen että ajan tässä ramppia eteenpäin ja sitten joskus tulen jonkun eteen sinne ajokaistalle. Eiköhän kaikki tiedä mitä hän tulee tekemään. Vilkun käyttö tällätavalla on turhaa eikä lisää informaatiota. Vilkku päälle vasta kun tiedät mihin väliin olet menemässä.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy