Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joukor

Sienestäminen ja metsän herkut

Recommended Posts

Monta monituista vuotta sienestäneenä voin alleviivata sen, että paljon tavaraa jää metsään. Ei tarvi montaa sataa metriä mennä tieltä sivuun, niin usein on ihan koskematon maisema. Ja ihan sama, onko lähellä kylää tai ei. Kumma juttu muuten. 

Ja joo, tää topic piti mennä Yleiseen keskusteluun, mutta jotenkin onnistuin säätämään sen tänne. No, tarpeeks kun vetää sopivia sieniä, niin pääsee muuten kunnon tricolor leffaan.  ?

• Like 2

Itse en kuivaisi pelkällä tavallisen uunin lämmöllä. Tekisin sen niin, että panisin ne sienet sinne uunin ritilöille, mutta laittaisin lämpöpuhaltimen puhaltamaan uunin avoimen kannen päältä sienien suuntaan. Tai ehkä voisi käyttää uunin lämmitystä ja kierrättää ilmaa jollain pöytäpuhaltimella... Yksi naisystäväni kuivaa lakanan päälle ladottuja suppiksia kylppärin lattialämmityksellä:) Hyvin kuulemma onnistuu!

Joo, kyllä joitain sieniä voi käyttää huumaustarkoituksiinkin, ja on niiden käytöstä annettu Suomessa tuomioitakin. Aikoinaan Siperian shamaanit käyttivät sessioissaan erästä toista sientä päästäkseen kokemaan niitä jumalaisia näkyjään:D

• Like 2

Ihan niinkuin muistinkin, aika varovaisen makuinen on tämä valmuska.

Jos niitä nyt löytyy, niin tässä aika hyvä resepti.

Stroganoff på blåmusseron

6-7 dl blåmusseron

1 gul lök eller 2 schalottenlökar

1 msk smör

1 normalstor slangurka i stora tärningar

1 saltgurka i tärningar 1 inlagd rödbeta i tärningar

4-5 färska tomater eller 0,5 burk konserverade 2 dl vispgrädde 2-3 msk sherry

Putsa svampen och skär den i 3 cm stora bitar.
Låt dem fräsa i smöret tillsammans med den skalade och finhackade löken.
Blanda ner gurksorterna, rödbetan och de flådda, urkärnade tomaterna. 
Låt allt puttra ihop utan lock, det ska bli en ganska tjock röra.
Späd med grädden och fortsätt puttra ihop till en ganska fast stuvning.
Smaka av med sherryn.
Det kan även behövas lite salt och peppar.

Kannattaa tosiaan käyttää aika reilusti pippuria, ja soijakin voi tehdä aika hyvää.

• Like 1

Itsekin olen noihin törmännyt, tuo hohtavan sininen väri on ollut sen verran hurja, että olen kuvitellut sen sopivan muihin tarkoituksiin kuin syömiseen. :D

Edelleen on suppikset kylmässä muovipusseissa odottamassa jatkojalostusta. Taidan tänään vaan laittaa ne pakastuskuntoon, kun uunissa ei ole kiertoilmaa, ei löydy ilmapuhallinta ja vähän hankala olla kytiksellä kämpässä 16 h. Kuivattuna toki parempia, mutta pakastettunakin ovat hyvin toimineet esimerkiksi piirakan täytteenä. :)

• Like 1

Pikainen kurkkaus metaään.

Herkkusieniä, pari akansientä ja jotain vahakasta. Ei ole jyväs, ei halla eikä musta. Taitaa olla tuoksuvahakas. Eli ei kummoinen. Ilmankos niirä oli ihan helvetisti.

image.jpeg

En tuota olekaan ennen tunnistanut ja ollut niin "ärtsyn" värinen,että olen jättänyt rauhaan...mulla tuo tuntemus aika vähäistä ja olen pysytellyt noissa perussienissä.

Se onkin aika ärtsyn näköinen, voi mennä sekaisin ehkä haisuseitikin kanssa, mutta on ne kyllä ihan erilaiset, kun niitä vertaa. 

Mutta makunsa puolesta sellainen perus, vähän kuin siinä Valion mainoksessa se mimmi tuumas edamista. Tietää mitä saa. 

• Like 1

Pikavisiitti. Ainoa mikä löyrtyi, oli n. 1,8 m korkea muurahaispesä. Oli muuten hieno luomus ja vielä muurahaisetkin jaksoi tehdä ulkohommia. Piha kuntoon talveksi.

Pakkanen ja kuukauden kuivuus olli vienyt kaikki syötävät sienet. Mikähän siinä on, kun ne syötäväksi kelpaamattomat vaan jaksavat kasvaa, eivätkä ole moksiskaan kuivuudesta tai kylmästä. 

Muokattu