Jump to content
Juoksufoorumi.fi

joukor

Sienestäminen ja metsän herkut

Recommended Posts

Kauppareissulla tänään, puistossa nurmikolla pari litraa oikein mukavia ja siistejä herkkusieniä.  Tuli hyvä kastike ! 

Taisit saada samalla reilun annoksen raskasmetelleja, herkkusienet tunnetusti imevät niitä tehokkaasti sisuksiinsa:) Itse jätän puistosienet keräämättä tästä syystä.

• Like 1

Keräävät varmasri raskasmetalleja, samoin kaikki laskeumat näkyvät sienissä.

Se on kuitenkin aika yllättävää, että maaperä voi vaikuttaa, ei pelkästään kaupunkiympäristö. Ja jos noita kerkkusieniä ei ämpäritolkulla vedä, niin ei syytä huoleen mielestäni.  Tossa juttua aiheesta :

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kaupunkisienia_pannuun

Mutta kannattaa varmaan olla tosiaan poimimatta tien vierestä, jos vilkkaasti liikennöity tie. Keskemmältä puistoaluetta ja talojen suojassa tuskin on vaarallisempaa, kuin metsästä poimiminenkaan. 

Joo, mutta noihin puistonurmikoihin käytetään usein viljelykäyttöön kelpaamatonta maa-ainesta, jossa voi olla kaikenlaisia jäämiä. Jokainen kuitenkin voi tehdä oman riskiarvionsa.

Minulla paras herkkusieniapaja oli lähiseudun maatisjussin metsään kärräämät ylijäämäheinärullat, jotka oli kuorittu muoveista. Olivat pari vuotta ihan täynnä herkkusieniä:)

• Like 2

Mahtavaa, mikä ketju! Itse en ole tänä vuonna vielä sienimetsään oikein kunnolla päässyt, säälittävät pari kanttarellia olen saanut kerättyä. Viime syksynä laajensin vähän sienirepertuaariani, ja suppisten, mustien torvisienien, tattien ja kanttarellien lisäksi tuli kerättyä myös lampaankääpiä ja orakkaita. Haperot ja rouskutkin kyllä tunnistan, mutta en ole niiden erityisen suuri fani. Noissa orakkaissa ihastuin niiden jännään hieman omaan suuhun appelsiinia muistuttavaan makuun.

Ukonsienten ja herkkusienten suhteen en luota ihan täysin omaan sienitunnistamiseen, koska pelkään sekoittavani ne valkokärpässieneen tai johonkin muuhun vähemmän turvalliseen tapaukseen.

Parhaat sieniapajat ovat vanhempieni luona Salon suunnalla, myös täältä Turusta olen jonkun verran erityisesti noita orakkaita onnistunut löytämään. Mustia torvisieniä ja lampaankääpiä olen keränyt taas mummini vanhan asuinpaikan luota. Haikeana muistelen viime syksynä mummini kanssa tehtyä reilun 2 tunnin sienestysretkeä mäkisessä maastossa. Ketterästi köpötteli sauvansa kanssa perässäni. Talvella vei aivoinfarkti kävelykyvyn. :(

Viikonloppuna kyllä suuntaan sienimetsään, joko täällä Turun suunnalla tai vanhempieni luona. :)

• Like 2

Joo, on hyvä olla varovainen. Lajimäärityksissä ei koskaan voi olla ylivarma. Erehtymisen vaara on. Varsinkin herkkusieni vs. Valkoinen kärpässieni, voi tosiaan mennä sekaisin. Vaikka ne ovatkin oikeasti aika eri näköiset. Eikä noiden poimimista kannata tehdä, ellei ole sata varma asiasta. 

Ukonsieni taas voi hämätä suomuisuudellaan, mutta kun sitä vertaa kerran livenä ruskokärpässieneen, niin ero on selvä. Mutta kuvassahan se ero ei tule niin selvästi näkyviin. Noiden pilkkujen ja pohjan väriero on ratkaiseva. Vasemmalla kärpässieni.

Ai perskele, eihän ne kuvat kopioituneet :((. 

No täältä löytyy : 

https://www.google.fi/search?q=ruskokärpässieni&client=safari&hl=fi-fi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAWoVChMIhr7-vbmbyAIVTIksCh0dTwki&biw=1024&bih=672#imgrc=brECKY5VYueBKM%3A

ja tuolla ukonsieni

http://www.luontoportti.com/suomi/fi/sienet/ukonsieni

Muokattu
linkki
  • Like 1

Vähän sama juttu noiden mustarouskujen osalta,ennen niitä tuli kerättyä,mutta kun olivat suurimpia "metallinkerääjiä" tutkimusten valossa,niin olen nykyään jättänyt ne metsään.

Toli oli tosiaan joskus 80 luvulla tapetilla toi mustarousku. Oli kuulemma löydetty karsinogeenistä myrkkyä, nekatpriinia tjsp.  No, nyr se on taas päässyt pannasta ja sitä kuulemma voi syödä.  Kunhan keittää reilusti. Mustarouskuhan on ihan parhaita sieniä, se kun on lähes aina puhdas poimia ja ei mee kovin pieneksi valmistryksessa ja se maku ! 

• Like 1

Tämän päivän saalis männynherkkutatteja, kolme viiden litran ämpärillistä. Sienet on vähän krutussa kun piti survoa kannet kiinni. Enemmänkin olisi löytynyt, mutta astiat loppuivat. En viitsinyt tehdä sitä entisen torimyyjän temppua, kehui että kerättiin isännän kalsaritkin täyteen sieniä. Kaupanteko kuulemma loppui siihen...

30092015226.jpg

• Like 4

:kapa: Kutakuinkin ilmeeni, kun näin nuo tatit. Upeaa upeampi saalis!

Mitä herkkua aiot noista kokata? Ihastuin itse viime syksynä italailaiseen tapaan valmistaa tatit. Eli tati ohuiksi siivuiksi, pannulle voita ja oliiviöljyä, ripaus kuivattua valkosipulia ja mustapippria, sienet pannulle, nopea paisto ja loppusilaus tirauksella sitruunamehua ja sileälehtistä persiljaa. Upean hienostunut maku, sopii hyvin esim. pastan kanssa tai ihan vaan leivän päälle.

• Like 1