Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mammuttimarssi 2015

nyba
 Share

Recommended Posts

Mammuttimarssi 2015 on jäänyt ilman ansaitsemaansa mediajulkisuutta.

Lähtö on 23.10.2015 illansuussa jossakin eteläisessä Suomessa ja kisan teemana suomalais-ugrilaiset ultrajuoksijan iltarastit partiokilpailuna, matkat 50 km - 200 km. Ratamestarina näyttää olevan Pohjolan Aino, joka on käynyt empatiakurssilla Lumikin äitipuolen luona. Facebook-sivujen mukaan ilmoittautuminen alkaa kuun alussa, ei muuta kuin mukaan vaan. Tapahtuman kotisivut http://perakylanponnistus.com/kilpailut/mammuttimarssi.PHP

Muokattu

• 2 weeks later...

Kiitos mediajulkisuutemme vaalimisesta!

Mammuttimarssi, tuo lokakuinen legenda, todellakin järjestetään nyt kymmenettä kertaa 23.-24.10.2015.

Juoksijoille on tarjolla tänä vuonna sarjat (noin) 45 km (maraton), 100 km (marssi), 130 km (runtu) ja tuska (200 km). Aikaa suoritukseen on 24 tuntia, paitsi Tuskalla saa kärsiä 30 tuntia halutessaan. Lähdöt ovat porrastettu ajalle klo 21-21.30. Joukkeen koko on 1<n. Huoltoa ei ole, mutta moinen puute on korjattu pakolisella uintirastilla (uintimatka alle 10m). Siellä kilpailijaa odottaa sekä pintajäätyneet pelastusliivit, että virnistelevät toimitsijat kuivapuvuissaan pelastusvalmiina. (Uintirastin voi korvata sakkolenkillä, mutta sen suuruus selviää vasta paikanpäällä.)

Radoilla kuljetaan maantietä, metsäautoteitä, pikkupolkuja ja mahdollisesti talousmetsää. Hyvä otsalamppu ja edes jonkinlainen suunnistustaito ovat tarpeen. Viimeksi mainitun voi toki korvata hyvällä beesaustaidolla ja riittävällä juoksukunnolla.

Rastit julkaistaan tasokoordinaatteina 12.10.2015. Viimeistään samassa yhteydessä julkaistaan myös kilpailukutsu ja ilmoittautumislomakkeen linkki. Kisamaksu 50€ sisältää ainakin vuorokauden mittaisen hekuman, lämpimän ruoan ja kahvin, saunan sekä pakollisen gps-seurantalaitteen (1kpl/joukkue). 

Tervetuloa!

Ratamestari Karhusolan Tiukunen

ps. Seuraavsta linkistä löytyy alustavaa tapahtumakuvausta pyöräilijöille:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54300-legendaarinen-Mammuttimarssi-23-24-10-2015-Tarjolla-py%F6r%E4sarjoja!&p=2438343#post2438343

Tuo on vain reitin yleissuunnitteluun, aineisto ei ole riittävän tarkka/ajantasainen suunnistukseen.

Tuoreemmat tiedot ja alueella olevat tärkeät ulkoilureitit voi tulostella kartoiksi täältä:

http://infogis.infokartta.fi/infogis-hame/

Mulle kelpaa pikakartan laatu. Sillä oon ennenkin menny. Tallennusmuoto on heikentänyt resoluutiota.

Muokattu

Mulle kelpaa pikakartan laatu. Sillä oon ennenkin menny. Tallennusmuoto on heikentänyt resoluutiota.

Pyöräytän illalla karttaohjelmasta vähän tarkemman tulosteen. Onko muuten uintirastin palvelut olleet vain vettä ja viehätysvoimaa eli esim pyyhe tms kannattaa kantaa mukana?

Muokattu
sipistelty kielenkäyttöä

Kiitos! Se olisi sangen ystävällistä.

Mun kokemus perustuu yhteen kisaan. Osallistuin 2012 maratonmatkalle. Silloin oli ihan tajuttoman kylmä, juomarakon letku oli koko ajan jäässä.

En sanoisi että uinti oli vittuilua, kova kannustus oli ainakin. Rastilla oli iso teltta ja lämmintä mehua tarjolla. Uinnin jälkeen oli niin kylmä ja teltassa hirveä ruuka niin halusin vaan nopeasti jatkaa matkaa. Meni sunnilleen 5 km ennen kuin tunto palasi sormiin ja varpaisiin. Mulla oli pitkään sen jälkeen sormi kipeä koska olin yrittänyt riisua hanskaa hampailla enkä tajunnut että etusormi oli hampaiden välissä kans.

Taidan kuitenkin uida uudestaan!

Muokattu

Kenokefalos Mammuttimaratonilla

Osallistuimme Mikon kanssa Mammuttiin Kenokefaloksen kahden hengen joukkueena. Mikko suunnisti ja minä olin polkuveturina.

Lähtö oli 21:30 Turpoon kestikievarista. Tuota aikaisemmin oli jo lähetetty matkaan pyöräilijöitä ja pidempien matkojen juoksijoita. Meidän lähdössä taisi olla sekä maratonin että marssin (100km) kulkijat. Lähtijöitä oli vajaa satakunta. Maralle oli ilmoittautunut 26 joukkuettä. Reitti oli 10 rastia Liesjärven kansallispuiston maisemissa ja juoksumatkaa kertyi 45 km.

Kuljimme reittiä pääosin polkuja pitkin ja neljällä rastilla oikaisimme rohkeasti suon ja korven läpi. Kakkos- ja kutosrasteilla teimme reilut pummit. Karttana oli peruskartta ja rastien nopeassa löytämisessä oli tuurillakin sijansa kun heijastin näkyi toiseen suuntaan sadan metrin päähän ja toisen polun suuntaan jäi kokonaan piiloon. Toisaalta jos pummaa kokonaisen järven niemen niin syyttäköön itseään. Nopein vaihtoehto olisi varmasti ollut juosta kaikki mahdolliset siirtymät sileää tietä ja viittapolkuja pitkin mutta olimme sopineet että retki mennään seikkauluhengellä suorinta tietä metsien ja polkujen kautta. Loistava idea kun jo ekalla rastivälillä lipsahdimme kuivalta kannakselta Isosuon puolelle.

Keli oli täydellinen: lähdössä +10 ja kuivaa, yön pikkutunneilla taivas kirkastui ja hieman viileni. Päälle laitoin syyskelin trikoohousut ja pitkä- ja lyhythihaisen juoksupaidan päällekkäin. Pääkin tarkeni kun otsalamppu lämmitti 7 tuntia putkeen. Kaksi 0,7l vesipulloa ja lampun akut kulkivat juoksuliivissä, vaihtovaatteet ja retkipyyhe ultrakevyessä repussa.  

Alueen merkityt polut olivat monin paikoin aika heikkoja uria näin Nuuksion valtaväyliin tottuneelle. Kuluneimmat reiti olivat juuri- ja kivimylläkkää, josta piti sitkeästi hölkätä läpi. Pitkospuita oli aika paljon ja ne olivat todella liukkaita.

Rasti 6 Savilahdella oli uimarasti, tulimme paikalle valmiiksi lämpimissä tunnelmissa kun pummasimme suunnalla lähestymisen ja vedimme viereiseen niemeen kilsan pitkäksi. Riisuimme juoksukamat pressun päälle rantaan ja uimme 10 metriä koiraa +6 asteisessa vedessä. Rastilla oli reipas yllytyshullumeininki, melkein kaikki uivat sakkolenkin sijaan. Onneksi oli vaihtokuteita, kuiva juoksupaita päälle ja reippaast seuraavalle rastille että saatiin kohmeiset sormet ja varpaat lämpimiksi. 

Reitillä ei ollut huoltoa, matkalla 7-rastille otimme vettä Harjun saunan kaivolta, paikan olimme selvittäneet etukäteen. Muuten eväänä oli muutama geeli ja minulla yksi pätkis, todellinen herkuttelijan retki siis.

Otsalampun valo loi liikkuvan nuotiopiirin, jossa kerrotaan vain hyviä (hmm) juttuja. Viimeisillä rastiväleillä jutut tosin lyhenivät, mutta hyvissä voimissa tulimme juosten maaliin kirkkaan tähtitaivaan alla. Tulimme kymppirastille samaan aikaan toisen parin kanssa ja valitsimme eri reitit. Sänkipelto pisti puuskuttamaan kun kirimme menestyksellisesti maaliin. 

Palkintona oli sauna ja mammutinhäntäkeitto, aikaa meni 7 tuntia 15 minuuttia. Hieno kokemus ja loistava tapahtuma, siitä kiitokset järjestäjille ja muille osanottajille.

Järjestelyt olivat hyvin sujuvat ja reitti upea. Tänä vuonna ei gps-laitteita saanut käyttää, toivottavasti tieto sähkön keksimisestä tavoittaa PePon suunnistusfalangistit ja ensi vuoden varusteluettelo voidaan palauttaa 2000-luvulle.

p.s., Tulokset tulivat, virallinen aika on 7 tuntia 11 minuuttia, viides sija kun 22 joukkuetta tuli maaliin. Hyvä me.

Muokattu
lisätty tulokset
  • Like 4