Jump to content
Juoksufoorumi.fi

rimminen (Maraton alle 3:30 - ja juostaan se puolikas alle 1:35)


 Share

Recommended Posts

Tervetuloa foorumin pariin. Itse kirjoittelin ensimmäistä kertaa tänne viikko sitten, joten ura täällä juoksufoorumilla ei ole todellakaan pitkä. Kuullostaa nuo sinun alku hankaluudet samalle, kuin varmaankin lähes kaikilla meillä on ollut. Eli alussa on kovasti intoa, mutta paikat eivät vielä ole tottuneet juoksusta aiheutuvaan iskutukseen ja rasitukseen( nimim. kokemusta on ). Vanhaa sanontaa käyttäen ; hitaasti hyvä tulee!!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa minunkin osaltani!

Viestistäsi huomaan, että treenaamisesi lähtökohdat ovat jo hyvällä tolalla. Tärkeintä varmaankin on lenkkeilyn säännöllisyys ja rasitustason säätely niin että pysyy ehyenä. Lepo ja kevyet treeniviikot ovat myös tarpeen! Lihastreeniin kannattaa lisätä kyykkääminen, se on juoksijan kuningasliike. Sitä voi tehdä kotonakin. Juoksutekniikkaan kannattaa myös kiinnittää huomiota, koska parempi askellus auttaa vammojen välttelyä ja tietenkin vie eteenpäin kovempaa. Itselleni juoksukadenssin nostaminen 180 tasolle (VK-vauhdeissa) oli merkittävä hyppy parempaan suuntaan.

Tsemppiä treeneihin!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille!

@MarttiM
Kyykky on ollut mielessä! Millaisia suosittelisit kotioloihin? Tuo oma askelnopeus pitää myös laskea.

Iltajumppana: punnerrus-vatsa-selät.

Naksuva akilesjänne (paikansin tämän vasta) on tänään naksunut myös kävellessä, ihan kivuton tosin. Juoksun aikana se on ollut riesana ihan alusta asti, portaissa sitä ennenkin. Mitään kipua tosin ei ole onneksi ollut. Pitää lisätä akilesjänne myös venytyksiin. Mulla on muutenkin kaikki vaivat tossa vasemmassa jalassa. Oikea ei ole reagoinut missään vaiheessa mitenkään. Onkohan se normaalia että nää painottuu vaa toiselle jalalle? Asiaa pitää ehdottomasti kyllä tutkia.

 

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa minunkin puolesta! Oman kokemuksen perusteella "yhden jalan vaivat" ovat varsin tavallisia ja johtuvat lihasepätasapainosta jalkojen välillä (ja myös lihasepätasapainosta lihasryhmien välillä).

Itselläni esim. pakaralihasten heikkous on aiheuttanut vaivoja. Ja vaivat tuntuvat etenkin vasemmalla puolella, sillä sen puolen lihakset toimivat heikommin kuin oikean.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

- 35min kevyttä (4.97km, 07:02min/km, 133bmp)

Sykkeissä trendi alaspäin! Dire Straits ja räppi pauhas, aurinko paisto ja olis voinut jatkaa vielä puolet päälle. Sellainen mukava "kyllä tää tästä taas"-lenkki. Kompressiosukat toista kertaa jalassa ja ne tuntuu aika hyvältä ostokselta.

Tarkoitus on nyt juosta tälläisiä lyhyitä kevyitä ja totuttaa jalkoja. Jos jotain vinkkejä tähän minitelakalta palaamiseen on, niin otan niitä vastaan enemmän kuin mielellään. :) Lähinnä juuri tästä rytmityksestä. Pari kuukautta tuossa tosiaan oli ilman säännöllistä juoksua.

 

 

 

Muokattu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tässä muutama vinkki, jotka ovat minulla toimineet kohtuullisesti. Itsellä ollut myös matkanvarrella monenlaisia vaivoja, niin kuin varmaan jokaisella. Jaloille olisi hyvä jos löytäisi sopivat juoksukengät, joissa on kohtuullisen hyvä vaimennus. Juokseminen hiekkateillä asfaltin sijaan vähentää rasitusta. Mieluummin lyhyempiä lenkkejä useammin, kuin pidempiä harvemmin. Lisäksi pääasiassa PK köpettelyä. Ja tietenkin lihashuolto venyttelyineen mikä tahtoo usein unohtua

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jep,jos tossut ei ole jaloille hyvät,niin ei ne semmoiseksi muutu jatkossakaan.Melkeinpä tossukauppaan meno,ettei tule jalkojen kanssa ongelmia ja se sitten risoo,kun heti kättelyssä telakalle...

Edittinä vielä:Pyydä myyjää katsomaan jalkasi(jos mahdollista),ettei ole pronaatiota/supinoiva askel ja sen mukaan sitten ne tossut.

Muokattu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy