Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ruissalojuoksut vanhalla hyvällä paikalla!

Recommended Posts

Ruissalojuoksujen tapahtuma-alueena on taas vanha kunnon Saaronniemen alue. Monessa yhteydessä onkin toivottu, että palattaisiin hotellialueelta sinne, siellä on tilaa hengittää ja maalisuorakin on mukava. Järjestäjät näyttävät kuulleen juoksijoita. Oikein hyvä!
Henkilöautolla Turkuun lähelle Ruissalon siltaa ja siitä sitten ilmaisella bussilla Saaroniemeen.
Meikäläinenkin "hölkkäniilo" yrittää taas kerran selviytyä parissa tunnissa. Juoksemiseen sopivaa säätäkin on luvattu.
http://ruissalojuoksut.fi/

Itse mukana toista kertaa täällä. Ei mun mielestä se kylpylän pihakaan mikään ahdas ollut, mutta toisaalta kun kylpylä ei mitään lisäarvoa tapahtumaan tuonut niin luonnollisempi paikkahan tuo leirintäalue. Ja varmaan tosiaan loppusuora on juostavampi vaikka siitä ei siis kokemusta olekkaan.

Viime vuonna tuli lähdettyä matkaan vähän liian reipaasti ja mulle sellainen ahdistus jo ennen puolimatkaa. Vähin tavoite onkin nyt ehjä juoksu ja oma reittiennätys. Kovempi tavoite onkin olla ennen kello 16.00 maalissa.

Treeneissä on kyllä testijuoksut mennyt hyvin ja viikko sitten 14,5 km Nunnavuoren ja sitä ympäröivissä suht mäkisissä maastoissa tuli keskivauhdiksi 4,37 min/km Garminin mukaan. Siihen saa vissiin 3-4 s/km lisätä, jotta ollaan todellisissa ajoissa.

Nyt on kyllä melkoinen myrskytuuli, mutta kaipa tuo tuosta tyyntyy jonkin verran.

Oli kyllä erinomaisesti järjestetty tapahtuma!
Kaikki toimi ainakin minun mielestäni justiinsa kuten pitääkin.
Pelkkiä kehumisia annan reitille, ajanotolle, tapahtuma-alueelle, kuulutuksille ja niiden kuuluvuudelle, pysäköinnille ja bussikuljetuksille, vessoille ja peseytymiselle, ruokapussien (erinomainen sisältö) ja kahvin jakelulle, palkintojen jakamiselle. Hyvän säänkin olivat järjestäjät järjestäneet.

Järjestelyissä ei ole kyllä moitteen sijaa. Reitti ei niitä nopeimpia ole vaan lähes koko mennään kumpuilevasti joko ylös tai alas ja vastatuulikin puhalteli miehekkäästi siellä luonnonpuiston tienoilla. Sää oli tuulta lukuunottamatta erinomainen. Sade osui aamuun ja iltaan ja tuulikin oli tosin perjantaita huomattavasti miedompi.

Oma juoksu kuitenkin oli erittäin onnistunut. Paavo Nurmella tehty ennätys parani lähes 3 minuuttia ja vähimmäis tavoitteena ollut "reittiennätys" yli 7 minuuttia. Nettoaika 1.36.26 alittaa kaikki odotukset. Kai tässä on sitten seuraavaksi lähdettävä jahtaamaan 1.35 rajaa. Kaarinassa olisi kuukauden päästä tätä nopeampi rata...siellä ollaan ainakin lähtöviivalla.

Juoksu oli suht tasainen. Loppuakohti kuitenkin kiihtyvä ja enemmän selkiä loppumatkasta poimittua kuin oli ohittajia.

• Like 2

Järjestäjätkin näyttävät olevan tyytyväisiä Saaronniemeen paluuseen.

"Turun Urheiluliiton perinteisiin Ruissalojuoksuihin osallistui tänä vuonna 1634 juoksijaa. Projektipäällikkö Kari Ahonen sanoi olevansa tyytyväinen lukemaan ja siihen, että tapahtuma-alue palasi kylpylän kupeesta takaisin Saaronniemen leirintäalueelle."
Turun Sanomat 20.9.2015, s. 27

Mulla ei enkkaa tullut, mutta mukava tapahtuma oli eilen ja tyytyväinen olin omaan juoksuuni. Kympin matkalla oli juomapisteellä jotain pientä hämminkiä, mutta noin muuten ei järjestelyissä valittamista. Yksityiskohtana se, että jaetussa ruokakassissa ei hirveästi mitään syömäkelpoista ollut gluteenittomalla ruokavaliolla olevalle...

Kaarinaan olen itsekin tulossa, ja jos siellä vaikka saisi tämän kauden parhaan juoksuajan, kun on tasaisempi reittikin,

Hyvät järjestelyt oli, todella hienosti bussit kulkivat yms. Parempi ettei ihmisten anneta autoilla perille asti, niinkuin joskus muinoin.

Kumpikaan reiteistä ei ollut kevyin mahdollinen, mutta PB syntyi silti. Alun ylämäki vaan jumiutti jalat täysin. Ensi vuonna voisi kuitenkin harkita taas puolikkaallekin lähtöä! Ajanotossa ilmeisesti jotain häikkää siinä mielessä, että kesti aikakauan, ennen kuin aikani ilmestyi sivulle.

Järjestelyissä ei ole kyllä moitteen sijaa. Reitti ei niitä nopeimpia ole vaan lähes koko mennään kumpuilevasti joko ylös tai alas ja vastatuulikin puhalteli miehekkäästi siellä luonnonpuiston tienoilla. Sää oli tuulta lukuunottamatta erinomainen. Sade osui aamuun ja iltaan ja tuulikin oli tosin perjantaita huomattavasti miedompi.

Oma juoksu kuitenkin oli erittäin onnistunut. Paavo Nurmella tehty ennätys parani lähes 3 minuuttia ja vähimmäis tavoitteena ollut "reittiennätys" yli 7 minuuttia. Nettoaika 1.36.26 alittaa kaikki odotukset. Kai tässä on sitten seuraavaksi lähdettävä jahtaamaan 1.35 rajaa. Kaarinassa olisi kuukauden päästä tätä nopeampi rata...siellä ollaan ainakin lähtöviivalla.

Juoksu oli suht tasainen. Loppuakohti kuitenkin kiihtyvä ja enemmän selkiä loppumatkasta poimittua kuin oli ohittajia.

Meikäläinen lähtee kaarinaan tavoittelemaan tuota 1.35 aikaa. Ruissalossa tuli niin helposti tuo uusi puolikkaan ennätys, että jos vaan kaarinassa keli osuu kohdilleen niin saattaisi olla tuon 1.35 alitus hyvinkin mahdollinen. Itse pidin tuosta saaronniemen reitistä enempi kuin viimevuotisesta kylpylän reitistä.