Jump to content
Juoksufoorumi.fi

2015 syksyn puolimaratonien vertailu

Recommended Posts

Hei, 

Kävin tänä kesänä ensimmäisellä puolimaratonillani. Pääsin maaliin ja olin aikaani tyytyväinen. Minulle jäi tapahtumasta aika paljon kuitenkin hampaankoloon, kun eksyin merkityltä reitiltä. Minusta reitti oli tässä yksittäisessä kohdassa luvattoman huonosti merkitty ja päädyin tekemään kohtuullisen pitkän kiertolenkin varsinaisen puolimaratonin lisäksi. Olisin ollut aikaani tyytyväinen, mutta ilman ylimääräistä lenkkiä olisi se ollut selvästi parempi. 

Ajattelin nyt päästä tästä edellisestä negatiivisesta kokemuksesta eroon juoksemalla toisen puolimaratonin tässä syksyllä. Katselin syksyn aikana Länsi-Suomessa järjestettäviä puolimaratoneja ja haluaisin kävijöiltä risuja ja ruusuja näistä ehdokkaista. 

Eli onko näissä tapahtumissa hyvin tai huonosti asiat
Hyvin / huonosti merkitty reitti
Helppo / haastava reitti (mäkisyys kai lähinnä, asfalttia tai joustavampaa alustaa)
Liikaa / sopivasti / liian vähän juoksijoita
Kallis / halpa

12.9 tampere - tampere puolimaraton
12.9 turku - turku city maraton
12.9 huittinen - maisematiemaraton

19.9 turku - ruissalojuoksut
19-20 espoo - espoo rantamaraton
20.9 pori - noormarkun puolimaraton

26.9 salo - salo maraton

3.10 hanko - itämeri maraton

Muokattu

Mulla ei ole näistä mistään kokemusta, joten sinänsä en pysty auttamaan ja mun horinat kannattaa ehkä jättää omaan arvoonsa. Ja hinnatkin varmasti löytyvät helposti ko. tapahtumien nettisivuilta, joten ne kannattaa tsekata itse. Helpoiten tietoa löytyy, kun googlettaa ko. tapahtuman nimen + juoksufoorumi. Tällöin löytää vanhoista tapahtumista juoksufoorumin ketjuja, joista voi lukea kisaraportteja.

Noista isoimpia tapahtumia taitavat olla Turun Ruissalojuoksut, Espoo, Tampere ja Hanko. Ainakin näissä varmasti ovat perusasiat, kuten reitin merkkaus kunnossa. Järjestelyjen puolestakin varmasti hyviä kisoja. Turku City Maraton taidetaan järjestää ekaa kertaa. Saman organisaation järjestämä kevään City Run sai ainakin tällä palstalla järjestelyistä ja radan merkkauksesta vähän kritiikkiäkin.

Sen mitä itsekin olen näiden isompien tapahtumien kisaraportteihin tutustunut niin näistä Ruissalossa ja Espoossa ei ole nopeita reittejä. Tamperekaan ei ole nopeimmasta päästä, kiitos mutta ei mikään hidaskaan. Itämeri-maraton lienee näistä neljästä nopein. Saanut myös paljon kehuja järjestelyistä. Muista tapahtumista en osaa sanoa mitään.

Ei ole mainituista kisoista kokemusta ja kannattaa edellä olevaa ohjetta käyttää (google : kisa + juoksufoorumi).

Jos liian pitkälle syksyyn ei mene, niin Kaarinan Syysmaraton la 24.10.2015 on yksi hyvä vaihtoehto. Reitti melko nopea, hyvät järjestelyt, sopivasti juoksijoita puolikkaalla ja edullinenkin. Juoksin tuolla 2011 puolikkaan ja kiva tapahtuma oli. Kenties riskinä voi mainita sään, sillä kerran on tainnut olla tai sataa räntää/lunta reitillä kisan aikana, mutta enimmäkseen ilmeisesti ollut viime vuosina ihan hyvä sää tuolla juosta.

Jos liian pitkälle syksyyn ei mene, niin Kaarinan Syysmaraton la 24.10.2015 on yksi hyvä vaihtoehto. Reitti melko nopea, hyvät järjestelyt, sopivasti juoksijoita puolikkaalla ja edullinenkin. Juoksin tuolla 2011 puolikkaan ja kiva tapahtuma oli. Kenties riskinä voi mainita sään, sillä kerran on tainnut olla tai sataa räntää/lunta reitillä kisan aikana, mutta enimmäkseen ilmeisesti ollut viime vuosina ihan hyvä sää tuolla juosta.

Kyllä, varmasti hyvä kisa ja saanut paljon positiivista palautetta järjestelyistä. Kun järjestäjänä on Finnish Marathon Runners niin vaikea kuvitella, että järjestelyissä mentäisiin metsään.

Viikkoa ennen Kaarinaa eli 17.10 on puolestaan Kankaanpäässä puolikas ja kokonainen. Niin ikään kehuttu tapahtuma ja varmasti nopea reitti. Ja puolestaan viikkoa ennen Kankaanpäätä on 10.10 Vantaalla mahdollisuus juosta puolikas. Siellä on tullut juostua useasti ja voin vilpittömästi suositella niin reittiä kuin koko tapahtumaa.