Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhtikestävyys reeni / aika .


Reenaaja
 Share

Recommended Posts

Vauhti kestävyys on tärkeä ominaisuus jopa """ hitaalla""" maratonilla !? Jonka maailman parhaat miehet ja naiset vetävät aika hoipakkaa ! Itse teen ehkä 3-4  kovempaa reeniä kahdessa viikossa ! jos reenaan 2+1 !! Mutta pyrin kuitenkin varomaan "yli"kuntoa !? Tosin liian löysälläkään ohjelmalla ei kehity !?   ja sitä REENI INTOA syksyyn ....

Link to comment
Share on other sites

On tosi tärkeä, mutta pitää muistaa että vauhtikestävyyttä ei rakenneta ilman peruskestävyyttä ja huipuillakin sitä 80 % mukana (tietty kauden ajankohdasta riippuen). Välillä pitää sitten vetää kovempaa. Itsekin kokeilen jossain vaiheessa kovempaa reenausta ja kovempaa rytmitystä :)

Kyllä se 2 k/7 m sulla kohta menee, lie jo menis vetoavulla?

ed. tosin monella huipulla ainakin hiihdossa näyttäisi olevan tosi vähän vauhtikestävyyttä, mutta PK:ta ja MK:ta. (mutta harrastajalle toimii VK). En tiedä miten juoksujen laita, mutta olin tosi yllättynyt kun kuulin että huiput vetää maratonia yli ana kynnyksen, huikeeta... mutta kylläpä se taitaa olla niin että niitäkin vauhteja kehitetään VK-alueillakin juoksemalla?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Siitä puhuttiin naisten mm-maratonin aikana ja tuossa on esittelyvideo: http://yle.fi/urheilu/yli_22_000_askelta_ja_3000_kcal_-_tata_on_maraton/8245801 sykkeestä alk. 1.30.

ed. tollanen juttu vielä aiheesta http://livehealthy.chron.com/average-athletes-heart-rate-during-marathon-8502.html

tosin mistäpä noitakaan tietää onko kynnykset määritetty ja nekin varmaan muuttuu, mutta kovilla kierroksilla ne joka tapauksessa vetää.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni kynnyksistä tuossa jutussa ei mainita mitään vaan että 95% maksimista voi olla keskisykkeet huipuilla. Ittelläni yläkynnys lähes 92% (arvio) ja sopivalla treenillä tuota saa ylemmäs. En siis epäile etteikö huippu-urheilijan yläkynnys voisi olla vielä ylempänä (lue yli 95%). Ja mitä taas tulee siihen kuinka vauhdikkaasti tai millä sykkeillä maran voi juosta, niin..... no sopinee ilmaisu ei mopolla moottoritielle jne..... lisäksi se kuinka kauan voi juosta anaerobisesti (> anaerk) ei ole absoluuttista (30-45 min -> yli tunti?).

edit : ja vähintään nämä luvut ovat täysin uskottavia :

"World-class Hearts

World-class runners have a very high lactate threshold – anywhere from 90 to 95 percent of their MHR – so their average heart rate in the marathon could be more than 180 bpm. This is why they can run 26.2 miles at a pace of 5 minutes a mile – a speed even very good runners can’t sustain for even one mile."

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

 

ed. tosin monella huipulla ainakin hiihdossa näyttäisi olevan tosi vähän vauhtikestävyyttä, mutta PK:ta ja MK:ta. (mutta harrastajalle toimii VK). 

Tätäkin ihmettelen. Kyllä vauhtikestävyys ja vauhtikestävyysharjoitukset ovat kaiken a ja o. Niillä sitä anaerobista kynnystä nostetaan ylemmäs. Kilpailuissakin menevät paljon siinä kynnyksellä. Jos heti alussa menee punaiselle, niin se on sitten siinä. 

Link to comment
Share on other sites

^Viittaisko TeTi hiihtäjien polaariseen harjoitteluun, jossa tosiaan pk:ta paljon ja oheen mk:ta. Vk:ta toki tarvitaan sitten kilpailuissa myös, joten se hankitaan sitten kisakauteen valmistavalla treenijaksolla. Polaarista siis pk -kaudella? 15 km vapaa ja naisilla 10 km? hiihdettäneen happorajalla tosiaan ja jopa yli melko pian, kun happojen kanssa hiihtäjien kropat opetettu pärjäämään kovalla treenillä ja lisäksi nuo on aika lyhkäsiä ajallisesti.

Link to comment
Share on other sites

Toki (hiihtäjien) harjoittelussa tehdään tehoharjoitteita ympäri vuoden, mutta prosenttuaalisesti määrät väävät pieniksi kun katsotaan kokonaispottia (600-800 h/vuosi).

Jos tekee yhden 20 minuutin vk harjoituksen verrettylyjen kanssa, niin siinäkään ei ole kuin noin 30 % tehohairoittelua vaikka se on ns. yksi tehoharjoitus.

M

Link to comment
Share on other sites

No joo tuo koski vaan lähinnä aikuishuippuhiihtäjiä.  Anttila & Roposen kirjassa 'kaikki hiihdosta', että VK-harjoittelua tarvitaan kilpailuvauhtisten ominaisuuksien kehittämiseen junioreille ja tavoitteellisille kuntoilijoille. Kilpaurheilijat lisäävät MK-harjoittelua VK-harjoittelun kustannuksella (PK ei muutu). Esim. Marjut Roligilla VK-harjoittelun osuus aikuisena oli < 2 % (ääriesimerkki?).

Hiihtolehdessä (3/2015) referoidaan norjalaistutkimusta, jossa vertaillaan eri lajien huippujen ´ominaisuuksia. Tässä oli ollut mukana 17 hiihtäjää maailmancupin palkintopallisijojen ja kansallisen menestyksen perusteella. Tutkimus on tehty kilpailukauden jälkeen ja harjoitusmäärät on 6 kk tutkimusta edeltävältä ajalta. PK 76,6 % kokonaisharjoittelusta; VK 6 %; MK 9,2 % nopeus 1,8 % ja voima 7,1 %. 282 h harjoittelua. Kaipa tuossa nyt pelkät harjoitukset ovat, ettei kilpailuja, mutta sanopahan vaan että yllätävän paljon tuota MK:ta ottaen huomioon jos myös kisataan.

 

Link to comment
Share on other sites

No joo tuo koski vaan lähinnä aikuishuippuhiihtäjiä.  Anttila & Roposen kirjassa 'kaikki hiihdosta', että VK-harjoittelua tarvitaan kilpailuvauhtisten ominaisuuksien kehittämiseen junioreille ja tavoitteellisille kuntoilijoille. Kilpaurheilijat lisäävät MK-harjoittelua VK-harjoittelun kustannuksella (PK ei muutu). Esim. Marjut Roligilla VK-harjoittelun osuus aikuisena oli < 2 % (ääriesimerkki?).

Hiihtolehdessä (3/2015) referoidaan norjalaistutkimusta, jossa vertaillaan eri lajien huippujen ´ominaisuuksia. Tässä oli ollut mukana 17 hiihtäjää maailmancupin palkintopallisijojen ja kansallisen menestyksen perusteella. Tutkimus on tehty kilpailukauden jälkeen ja harjoitusmäärät on 6 kk tutkimusta edeltävältä ajalta. PK 76,6 % kokonaisharjoittelusta; VK 6 %; MK 9,2 % nopeus 1,8 % ja voima 7,1 %. 282 h harjoittelua. Kaipa tuossa nyt pelkät harjoitukset ovat, ettei kilpailuja, mutta sanopahan vaan että yllätävän paljon tuota MK:ta ottaen huomioon jos myös kisataan.

 

Pitää muistaa että olympiamatkojen hiihto on luonteeltaan hyvin intervallimaista. Ylämäet luukutetaan "täysillä" ja alamäessä ja jopa tasaisilla lähinnä levätään. Siksi huippuhiihtäjillä MK-treenin määrä on korostunut. Vastaavasti sitten myös erittäin kevyen PK1-treenin.

Juoksussa MK-treenin osuus on olennaisesti pienempi ja tilalle tulee sitten ajallisesti pidemmät VK1 ja VK2-treenit. Itse kyllä teen hiihtopuolellakin aika pitkiä VK-treenejä kun tavoitteena lähinnä pitkät massahiihdot.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

No joo tuo koski vaan lähinnä aikuishuippuhiihtäjiä.  Anttila & Roposen kirjassa 'kaikki hiihdosta', että VK-harjoittelua tarvitaan kilpailuvauhtisten ominaisuuksien kehittämiseen junioreille ja tavoitteellisille kuntoilijoille. Kilpaurheilijat lisäävät MK-harjoittelua VK-harjoittelun kustannuksella (PK ei muutu). Esim. Marjut Roligilla VK-harjoittelun osuus aikuisena oli < 2 % (ääriesimerkki?).

Hiihtolehdessä (3/2015) referoidaan norjalaistutkimusta, jossa vertaillaan eri lajien huippujen ´ominaisuuksia. Tässä oli ollut mukana 17 hiihtäjää maailmancupin palkintopallisijojen ja kansallisen menestyksen perusteella. Tutkimus on tehty kilpailukauden jälkeen ja harjoitusmäärät on 6 kk tutkimusta edeltävältä ajalta. PK 76,6 % kokonaisharjoittelusta; VK 6 %; MK 9,2 % nopeus 1,8 % ja voima 7,1 %. 282 h harjoittelua. Kaipa tuossa nyt pelkät harjoitukset ovat, ettei kilpailuja, mutta sanopahan vaan että yllätävän paljon tuota MK:ta ottaen huomioon jos myös kisataan.

 

Maailmancuphiihtäjä tarvitsee kykyä kovaan kiriin ja rytminvaihdokseen, koska he taistelevat sijoituksista. Kuntoilija taas tavoittelee mahdollisimman hyvää aikaa Vasaloppetissa tai Finlandiahiihdossa, eikä kamppaile toista hiihtäjää vastaan loppukirissä. Siksi lienee kuntoilijalle huomattavasti fiksumpaa kehittää lähinnä vauhtikestävyyttä?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy