Jump to content
Juoksufoorumi.fi

SEB Tallinn Marathon 13.9.2015

Recommended Posts

Aloitetaanpa tällekin ketju, koska 400 suomalaisen osallistujan joukossa on väkisinkin foorumilaisia.

Itse osallistun tuonne ensimmäisatä kertaa, ja olen kuullut tapahtumasta pelkkää hyvää. Puolimaran kanssa tuo näyttää jo melko isolta tapahtumalta ja on kasvanut joka vuosi. Nyt maratonin juoksijoita näyttäisi olevan n. 2000 kattavilla huolto/jänispalveluilla -eli hyvältä näyttää.

Minua kiinnostaisi lähinnä kanssajuoksijoiden kokemukset jänisten toimivuudesta ja reitistä. Reitti näyttäisi olevan tasainen ja eessuntaassun kohti Piritaa. Tuuli ja sade lienevät suurimmat ärsytystekijät reitillä. Koska n. 3000 puolikkaan juoksijaa lähtevät kolme tuntia myöhemmin liikeelle, ei ryysistä pääse syntymään.

Itse menen lauantaina iltapäivällä paikan päälle ja sunnuntaina hotellin/kylpylän kautta pois. Lähtö- ja maali sijaitsevat mukavasti vanhan kaupungin kupeessa, joten kaikki hotellit ovat mukavan lyhyen matkan päässä.

Omat odotukseni tapahtumaa kohtaa ovat kerrankin korkealla: Sääksi olen tilannut aurinkoista, tyyntä  keliä + 14 astetta ja maaliin hyvää vehnäolutta. sitä ennen teen parhaani ja katson mihin se ei riitä

http://www.tallinnmarathon.ee/?id=1

https://www.facebook.com/pages/SEB-Tallinn-Marathon/118577594835679

Kas, onpas tosiaan myöhäistetty viime vuodesta sekä puolikkaan että myös kympin lähtöjä. Oikein hyvä, koska oli siellä toisen kierroksen loppupuolella aika ahdasta, kun siellä kuitenkin on niinkin kapeita pyörätie- ja polkuosuuksia. Reitti on tietysti herkkä tuulille, sille oluelle sentään on teltta jos huonompi ilma sattuu.

Oli niin kiva tapahtuma viime vuonna hyvässä , tuulettomassa säässä, että lähden tänä vuonna uudestaan.

Tuuli ja sade lienevät suurimmat ärsytystekijät reitillä.

Olen ollut siellä sekä 2013 että 2014. Kummallakaan kerralla ei tietoa sateesta. Jos tuulta oli, se oli erittäin kevyttä. 2013 lämpötila oli 20+, viime vuonna taisi olla n. 18.

Tänä vuonna suuntaan muualle.

Hieno tapahtuma! Nyt jo viides vuosi peräkkäin kun osallistun maratonille. Mukavasti näyttäisi osallistujamäärät kasvavan eikä ihme, sillä tapahtuma on hienosti järjestetty ja hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivertainen. Reitti tosiaan kulkee rannassa joten voisi olla tuulelle altis, mutta yhtenäkään vuonna tuuli ei ole ollut häiritsevä. Parina viime vuotena olisi voinut ehkä olla jopa hieman viileämpi keli. Aamulla maratonin startatessa on monesti ollut optimilämpötila mutta jo klo 11 aikoihin aurinko on jo lämmittänyt melko voimakkaasti. 

Erityismaininta maratonin jälkeisistä palveluista. Suosittelen käymään ainoastaan maratoonareille varatussa teltassa. Teltassa oli ainakin viime vuonna tarjolla 2-3 erilaista lämmintä ruokaa, leipää, limpparia ja hanaolutta. Kannattaa jo etukäteen tarkistaa kartasta ja kisakeskuksessa maratonteltan sijainti, niin ei vahingossakaan pääse kulkemaan ohi matkalla varustesäilytykseen.

• Like 1

hyvä kuulla positiiviset kokemuksenne!

Vaikka tyynessä syyssäässä olisi kiva lyllertää kohti Sakua, kylmyys tai märkyys ei minua henk.koht haittaa.

Kovempi vastatuuli saattaa horjuttaa heikkoa mieltäni ja ruumistani 30+ km jälkeen, kun horisontti ei pysy paikoillaan ja Toompean mäen tornit eivät lähesty millään...

Mukava nähdä tuollaisella Xystraksen otannalla, että tapahtuman kavu ei ole vaikuttanut negatiivisesti toimivuuteen/ tarjoiluihin reitillä+ reitin jälkeen.

En saa jostain syystä ladattua reittikarttaa koneelleni. Turistina olisin ehkä menossa fanittamaan juoksijoita. Kertokaas ehdinkö hyvin reitille jos lähden ensimmäisellä Tallinkin lautalla (ETA 09:30)? Maratonin  starttihan on jo klo 09:00, mutta pääseekö satamasta helposti reitille? Ja onko useampi bongauspaikka helposti saavutettavissa?

Reitti kulkee aivan sataman vierestä. Lähimpänä satamaa ollaan 18,5km ja toisella kierroksella 39,5km  kohdalla, joten ehdit todennäköisesti näkemään kärkijuoksijatkin ensimmäisellä kierroksella. Tältä paikalta pääsee myös nopeasti siirtymään 21,5km kohdalle tai maalialueelle.

• Like 1

Tuli näköjään elämäni ensimmäinen DNS törkeän kuumeflunssan muodossa.

Ihmeen vähän harmittaa siihen nähden, että olen saanut ensimmäistä kertaa juoksu-urani aikana treenata miltei koko ohjelman läpi ilman vammoja  tai sairauksia ja kisa + keli näyttäisivät suorastaan loistavilta.

-->, annetaan hyvään(tai vaikka vähän huonompaankin) kotiin osallistumisoikeus, jos joku esim. kannustaja sattumalta kiinnostuu. Nimen ja matkan voi vaihtaa la klo 17 asti kisakansliassa.

Tallinnassa tuli omaa PB:a parannettua kuutisen minuuttia, mutta viimeisen 7km aikana tapahtunut reisien totaalinen kramppitiltti aiheutti sen, ettei tuo nyt niin onnistuneelta kisalta jälkikäteen ajateltuna oman suorituksen kannalta vaikuta.

Järjestelyt oli ok. Kahden kierroksen reitit ei koskaan omia suosikkeja ole ollut. Varsinkaan jos kierroksella juostaan käytännössä samat maisemat kahteen suuntaan.

• Like 1