Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Honolulussa juosseita?

Recommended Posts

Onko palstalaisissa Honolulun maratonilla käyneitä? Periaattessa tiedän minkälainen tapahtuma se on, mutta mietin vain aikaeroon tottumista, tankkausongelmia (pitkästä matkasta johtuen ) . Pitäiskö varautua omilla eväillä, juomilla yms. Itse en ole sinne menossa, mutta yks tuttu on lähdössä .

Eli kertokaapa kokemuksia, jos niitä on.

Olen menossa juoksemaan Honolulun marathonin 10.12.2006. Itse en ole siellä aiemmin käynyt, mutta yks' mun tuttavani on. Hänen mukaansa olosuhteet eivät siellä ole aivan niin hirveät kuin voisi kuvitella (Honolulu = amerikkalainen miljoonakaupunki tropiikissa).

Erään sinne matkoja järjestävän suomalaisen matkatoimiston tekstinikkarilla on sana hallussaan, vai mitä sanotte tästä: "Aamulla klo 05.00 vallitsee vielä täysi pimeys, kun valtaisa ilotulitus saattelee yli 20 000 juoksijaa matkaan kohti itää ja Diamond Headin tulivuorta. Matkan edetessä aurinko alkaa hiljakseen nousta merestä - valtaisa tulipallo nousee kuin tyhjästä Tyynenmeren takaa. Se on hetki, jolloin aika mielessä pysähtyy eikä jätä ketään kylmäksi. Maaliintulo on yksi upeista hetkistä, niin kuin se on aina maratonilla. Havaijilla sen tekee ehkä tavanomaista juhlavammaksi se, kun voi kävellä suoraan maalista juoksuasussa ja vaikka tossuissakin Tyyneenmereen. Lähes kolmekymmenasteinen merivesi tekee juoksun jälkeen ihmeitä!"

HCM:ssä viime elokuussa oli niin kuuma, että jos siitä selvisi suht' hengissä, selviää kyllä Hawaijistakin!

Itse kävin Honolulussa vuosi sitten elokuussa. Matkaan meni vuorokausi kaikkine vaihtoineen ja odotuksineen. Melko ryde oli kun saavuin perille. Aikaeroon tottuminen otti lisäksi useampia päiviä. Jos juoksu on aikaisin aamulla, sopisi se hyvin rytmiin, sillä itse ainakin heräilin ensimmäisten päivien aikana joskus klo 02-04 aikoihin. Eli, jos vain suinkin voi, kannattaa varata ainakin 3-4 päivää että elimistö toipuu matkasta ja aikaerosta jonkinlaiseen kuntoon.

Olin kesällä 2 viikkoa Mauin saarella ja jos se maraton alkaa kello 5 aamulla, niin ei sen pitäisi mikään järjettömän paha keli olla. Voipi jopa olla vilu lähtöviivalla :)

Maui oli siitä ihmeellinen paikka, että jo illalla 8 aikoihin meno alkoi hiipua ja oli olo että voi mennä jä nukkumaan. Sekin on hyvä asia maratonia ajatellen.

Tsemiä ja toivottavasti paranet.