Jump to content
Juoksufoorumi.fi

antibioottikuuri 2 viikkoa ennen ekaa maratonia

alottelija82
 Share

Recommended Posts

Olen ilmottautunut Jyväskylään ja hotellikin on varattu ja siihen tähdäten treenattu pitkään ja hartaasti... Pari viikkoa sitten jo meinasi pukata flunssaa, mutta ei onneksi tullutkaan ja sain viimeisen pitkän (30km:6.15/km) vedettyä täydessä kunnossa tasan 3 viikkoa ennen maraa. Se meni oikein hyvin, vaikka hellettä oli yli 25 astetta, mutta ehkä laukaisi tämän taudin. Maanantaina kävin vielä 5 km juoksentelemassa ihan hyvillä fiiliksillä ja tiistaina pukkasi vauhdilla flunssan päälle: kurkkukipua, nuhaa ja sitten korva kipeäksi, mutta ei kuumetta kuten ei ole ollut moneen vuoteen. Tänään pääsin heti lääkäriin ja tuomio oli poskiontelon tulehdus, kuten pelkäsin. Sain onneksi heti antibiootit, kun kerroin, että olisi eka maratoni kahden viikon päästä ja kaikkea mahdollista kotihoitoa olen jo käyttänyt. Uskon, että saan kuurilla taudin selätettyä, kun se on niin alussa ja kunhan maltan olla juoksematta, kunnes olen terve.

Haaveissa olisi vielä kuntoutua juoksemaan maraton unohtaen vain 4,5 tunnin aikatavoitteeni. Nyt en voi myöskään toteuttaa kolmen viimeisen viikon ohjelmaa, kun keventely oli aloitettava vähän liian rajusti ja aikasin. Toiveissa olisi, että ensi viikolla pääsisin hölköttelemään tai edes kävelemään hyvin kevyttä (n.) kymppiä, jos olo on hyvä ja sitten vain muutaman kilsan kohtalaisia vetolenkkejä pari ennen maraa. Miltä kuulostaa? Kuinka paljon haittaa tästä sairastelusta lienee olevan? Uskallanko edes lähteä?

Kuurista reilu puolet takana. Nenä ei juuri enää vuoda eikä ole muita oireita, kuin että limaa valuu onteloista kurkulle ja siksi kai kurkku on vähän karhea. Onkohan tämä liman poistuminen kurkun kautta parantumisen merkki? Nyt on viikko täysin liikunnatonta aikaa takana ja kyllä syö naista! Ajattelin vain, että nyt olis parempi parannella rauhassa, että pääsisin vielä Jyväskylään. Jokohan tänään uskaltaisin työpäivän jälkeen vähän hölkkäillä&kävellä?

Liman valuminen nieluun on yksi indikaattori poskiontelotulehduksesta ( ja/tai turvonneista limakalvoista) --> hanki nenähuuhtelukannu  ja käytä päivittäin.

Itse vetäisin ensimmäisen tosissaan juostun marani antibioottikuurin ollessa puolessa välissä (sama syy kuin sinulla), ja se vaikutti selvästi viimeisen tunnin aikana.

Sinulla on vielä yli viikko aikaa toipua, ja toisaalta pilata kisa juoksemalla liian aikaisin. Lisäksi ensikertalaisena tuntenet tukkoisuutta kropassa jo pelkästään liikkumattomuuden vuoksi. Lepää nyt tarpeeksi, kunnes olo pakottaa liikeelle

• Like 1

Kiitos Zola Buddin vasen kenkä;-)! Pakko yrittää odottaa ja lepäillä! Sarvikuono onkin ollut käytössä aamuin illoin, välillä päivälläkin. Sitä ennen aina haudon poskia kuumaa hunajavettä juodessani. Eilen kävin kävelemässä 7,5km ja yhden lyhyen pätkän hölkkäsin. Hyvältä tuntui, mutta en uskaltanut vielä juosta. Aamulla olo oli lähes terve, mutta edelleen ääni on painoksissa ja nyt taas työpäivän päätteeksi nenä on tukossa ja limaa valuu nieluun. Lääkekuuria on enää 2 päivää jäljellä, eli saa nähdä ehtiiköhän purra, kun ei kai siis ole vielä tulehdus lähtenyt. Tänään käyn taas vähän kävelemässä, kun se ei kai haittaa (lieneekö siitä vaan hyötyäkään). Toivottavasti viikonloppuna pääsis vähän juoksemaan, kevyehkö kymppi olisi ohjelmassa. Jos on vielä oireita, ajattelin käydä tarkistuttamassa (ehkä perjantaina), vieläkö poskiontelontulehdus on päällä. Itse en uskaltaisi lähteä juoksemaan, jos on vielä tulehdus, koska mulla on maratonissa tekemistä terveenäkin. Tuo juoksemattomuuden aiheuttama tukkoisuuskin hirvittää, mutta millään en haluaisi jättää maratonia juoksematta, kun olen niin sitä odottanut, jos vain sitten olen terve.

Eilen kävin 3km juoksemassa kevyesti ja ihan hyvältä tuntui. Sykkeetkin olivat normaalit ja vain pari kertaa tarvi niistää. (Mulla on kai vähän myös kroonista nuhaa, sillä päivittäin joudun niistellä. Olisiko allergiaa, kun sitäkin on yhteen jos toiseenkin asiaan.) Muuta vaivaa ei eilen ollutkaan kuin korva välillä vähän kipeä, toivottavasti poskiontelontulehdus ei ole siirtynyt toiselle puolelle, kun korvakipuna sen viimeksikin tunnistin. Toisaalta muita oireita ei ole, kuin hieman limaa nielulla. (Tätäkin mietin, että onkohan mulla sitä vähän aina.) Tämän päivän taas lepään, mutta huomenna yritän päästä juoksemaan sen kympin, jos olen ok, sillä en tosiaan haluaisi lähteä maralle kolmen viikon juoksutauon jälkeen. Yleensä en halua syödä mitään lääkkeitä turhaan, mutta nyt ajattelin jatkaa eilen loppunutta antibioottikuuria vielä buranalla (tulehduslääkkeeksi), että jos korvavaiva jotain olisikin, niin se kai voisi auttaa. Onkohan mitään järkeä? Huuhteluakin tietenkin hautomisineen ja hunajavesineen yritän jatkaa ja edelleen kaikkeni yrittää, että Jyväskylään pääsisin. Tämä on jo mulle aivan pakkomielle! Siksi sitä teille tänne rustaan, kun tuntuu että täältä löytyi ymmärrystä ja erityisesti tietämystä:-D

Perjantaina olo oli kovin terve (edelleen vain hieman limaa jossakin, mutta yskiä ei tarvi ja röhiä/niistää harvakseltaan eli mulle ihan perusolotila). Illalla jo suunniteltiin mihin kohtaan mies tulee Finlandia maralla täydentämään energia- ja urheilujuomavarastoani. Tarkoitus oli/(on) ottaa omat mukaan, kun en tykkää pysähdellä kesken matkan, enkä ole ehtinyt dexalia testata, kun luulin liian pitkään, että siellä on maxim, kuten edellisenä vuonna. Ajattelin, että aamulla käyn hyvin rennon max kympin olotilan mukaan. No aamullapa olikin taas kurkku karheana ja viluinen olo ja mittarikin nousi piiiitkästä aikaa 37.01 eli hieman lämmön puolelle. Mulla ei ole ollut lämpöä/kuumetta naismuistiin. Vaihdoin lenkin Finrexiniin ja pitkiin päiväuniin. Hunajavettä on mennyt ainakin litra:). Nyt olo parempi, mutta alkaa toivo hiipua Jyväskylään pääsemisestä. Että voi harmittaa!

Muokattu

Täällä kans yksi ekalle maralle viikonloppuna lähtijä, jota pöpöt on vaivannu. 2 vk sitten lyhyt mutta ärhäkkä räkätauti, joka parani muutamassa päivässä. Nyt pari päivää kurkku taas kamalan kipeä, yskittää ja ääni maassa, mutta muuten terve olo -> kannattaako perumista harkita?

Ja mitenkä voit aloittelija82, jääkö juoksu väliin? 

Olin käynyt vain 7-11km. lenkkejä n.3-4 krt./vko. kunnes keväällä serkun innoittamana aloin hulluttelemaan ajatuksella juosta maratoni. Kesäkuussa elämän eka puolikas. Heinäkuussa Hämeenlinnassa mara, ja kolme viikkoa siitä, HCM. Hämeenlinnan ja Helsingin välillä ehdin sairastamaan nuhakuumetta viikon. Kolme kuumeetonta päivää ennen Helsinkiä ja eikun menoksi. Muuten olis mennyt hyvin, mutta nesteet ei imeytynyt ja palelin puolestavälistä maaliin ja jalka oli raskas. Kävinpä vielä lääkärintarkastuksessakin pariviikkoa Helsingin jälkeen. Ei ollut keuhkoputken- eikä sydänlihaksen tulehdusta, eikä muutakaan. Tosin palautuminen meinaa olla nyt kovin hidasta! Oli puhe lähteä Jyväskylään puolikkaalle, mutta onneksi ei olla sinne ilmottauduttu. Vai lähtisköhän sittenkin? Vielähän ehtis jälki-ilmoittautumaan ;) 

Tsemppiä juoksuun!

Kiitos kysymästä vieras! Kyllä on ollut jo on edelleen melkoista pähkäilemistä, että onko järjetöntä osallistua

Tässä taas viimeisintä taustaa... Eilen "otin riskin" ja kävin juoksemassa 7 km ja hyvältä tuntui olo juostessa ja juoksun jälkeen ja sykkeet suht normaalit. Tänään oli aika päivystävälle sairaanhoitajalle poskiontelokontrolliin. Laite näytti, että tulehdus on kuurista ym. hoidoista huolimatta vain pahentunut. Sain heti ajan punkteeraukseen. Lääkäri tuumasi ensin, ettei suosittele juoksua, kun tulehdus on jatkunut pitkään, (mitä odotinkin tuomioksi). Punkteerauksessa märkää ei tullutkaan, joten tulehdusta ei ollutkaan. Edelleen jatkunut korvakipu johtunee kurkusta ja kurkku sitten ties mistä (ilmastoinnista töissä, allergiasta, tai vain pitkittyneistä flunssan oireista). Lopuksi lääkäri totesi, ettei näekään estettä juoksemiselle, koska tulehdusta ei ole välttämättä ollutkaan ja ainakaan kuumetta ei ole ollut. Hän laittoi vielä verikokeisiin, joissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Lääkäri kirjoitti toivomuksestani varalta todistuksen maratonin siirtämiseen, jos oireet pahenevat, sillä perusteella, että jonkin sorttista flunssaa on kuitenkin ollut pari viikkoa. Aloitin tänään tankkauksen eli vielä toivon, että pääsen juoksemaan. Muita oireita ei nyt ole kuin ajoittaista kurkku- ja korvakipua ja limaa kurkulla sekä ääni on minullakin ollut painoksissa jo kaksi viikkoa.

Itse siis edelleen harkitsen vähän perumistakin, mutta enemmän nyt taas osallistumista:-D Juoksu ei tule varmasti helppoa olemaan, kun on ollut taukoa lenkeissä ja olo ei ole vielä täysin normaali, mutta siitäpä olisi sitten jatkossa hyvä parantaa. Pääsitkö sinä vieras tuossa flunssan ja uusien oireiden välissä lenkille, vai onko koko aika mennyt levätessä?

Onhan tässä vielä muutama päivä aikaa parantua (ja mulla kevyesti verrytellä)... Sinun vieras ehkä kannattaa vain levätä, jos nyt uutta flunssaa meinaa pukata. Minulla nimittäin viikonlopun lepo päiväunineen ja lääkityksineen vei sen uuden flunssayrityksen pois. Tsemppiä!

Pääsin tuossa viime viikolla kolme lyhyttä 5-10 km lenkkiä vetämään, joista viimeisin sunnuntaina. Kurkkuoireet alkoivat maanantaina, ja tänään keskiviikkona nenä alkoi vuotamaan. Lähdinkö sitten liian aikaiseen liikkeelle, sitä voi vaan arvuutella. Toivon todella ettei tämä enää tästä ainakaan pahemmaksi muuttuisi, apteekista kävin hakemassa nenäsuihketta, ja siellä arvio oli melko positiivinen, että voi juosta, jos kuumetta ei ole. Eikä tässä nyt kovin kipeä olo olekaan, inhottaa vain tämä punainen ja vuotava nenä, ja harmittaa edes ajatella että maraton jäisi juoksematta.

Tämä ei varmasti ole edes mikään syy hakea saikkaria, vaikka parastahan olisi varmaan parin päivän täyslepo. Levätä tässä täytyy silti nämä viimeiset päivät, vaikka mieli tekisi käydä vähän ottamassa tuntumaa asfalttiin ennen itse koitosta.  Toivottavasti te muutkin flunssailijat ehditte toipua ennen viikonloppua! :)

Kiitos Mikko 79! Mulla meni viimeksi kirjoituksesi ohi kokonaan, kun aloitin kirjoittamaan aiemmin ja sitten tuli pitkä keskeytys ennen kuin pääsin jatkamaan. Olipas kiva kuulla hyvin "nousujohteisesta juoksu-urastasi" ja maratonista lyhyen tervehtymisajan jälkeen! Itse en ehkä pystyisi vetämään kahta maratonia noin lähekkäin, varsinkaan jos välillä pitäisi sairastaa. Saa nähdä kuin pystyn sen yhdenkään juoksemaan;-) Vähän hirvittää se, jos oikein varhaisessa vaiheessa juoksua alkaa olla tuskaista, kun ei nyt ole päässyt lähes kolmeen viikkoon juoksemaan kunnolla ja kurkku meniaa vaivata edelleen Eilen lähin myöhään illalla pikku hölkälle, kun tuntui, että on viimeinen mahdollisuus. Sykkeet olivat harmillisen korkealla, vaikka himmailin hitaasti, mutta ehkä hyvin kiireinen stressaava päivä ja liian myöhäinen aika vaikutti sykkeisiin. Kaikesta huolimatta samallainen polte on osallistua "kisoihin" kuin näköjään sinullakin:-) Ei muuta kuin mukaan vaan Jyväskylään!

Vieras: Sinullahan on sitten hyvät lenkit toiseksi viimeiselle viikolle takana ja eipä viimeisellä kai tarttekaan juuri kuin levätä. Itsekin olen koko ajan töissä kulkenut, kun ei ole sitä kuumetta noussut ja todennut, että puhetyö liian hyvin ilmastoidussa tilassa on ehkä syy, joka pitää tämän kurkun kipuilun yllä. Eilen oli tosi terve olo koko päivän huolimatta edellisillan juoksusta, mutta nyt taas on kurkkukipeä ja viluinen olo, kun tuli eilen puhuttua iltaan asti ja yöunetkin jäivät huonoiksi. Ootko sinä muuten käyttänyt sitä sarvikuonoa eli nenäkannua? Sitä minulle on suositeltu joka paikasta ja olenkin yrittänyt käyttää aamuin illoin. Eipä muuta kuin paranemisia, malttia lepäilyyn ja tsemppiä maratonille pääsyyn!

:022:

Ei kai se auta kuin luovuttaa. Taas vaihteeksi on koko päivän ollut sellainen olo, että kuume nousee lihas- ja pääkipuineen... Päivän sinnittelin töissä finrexinin voimin. Nyt on lämpöä 37,2, mikä on mulla harvinaista ja olo ihan voimaton. Suututtaa! Pitäisi vihtiä perua hotellivaraus. :017: Töihin taidan huomennakin joutua, kun on sellaista ohjelmaa.

No voi harmi ettei juoksusta tullutkaan mitään:( minä osallistuin, vaikka oli vielä edellisenä iltana olo että tuleekohan tästä mitään...aamulla ei peruminen enää tuntunut kuitenkaan vaihtoehdolta, juoksu oli leppoisaa ja loppuaika reilu 4h jopa parempi kuin mitä osasin odottaa, eli olen todella tyytyväinen ekaan maratoniini, ja ei tosiaan jää ainoaksi! Kyllä sitä oman kehon tuntemukiin voi ja kannattaa luottaa, niin sairastamisen kuin tervehtymisenkin suhteen :) nyt vain uutta matoa koukkuun aloittelija82, kyllä sinäkin osallistumaan ja maaliin vielä pääset! :)