Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mikä mättää


roadrunner
 Share

Recommended Posts

Taustaa:

Päätin hyvin sujuneen kauden 1.10 (Pirkka) tämän jälkeen viikko totaalista lepoa, en tehnyt yhtään mitään (muniin puhaltelua(vko 40))

Seuraavalla viikolla neljä harjoitusta hyvin maltillisesti yht 24km.(vko 41)

Viikko 42 meni näin

Tässä olis tarkoitus näitä määriä hilata ylemmäs, mutta ei juuri innosta kun "vauhti" on jonnekkin kadonna ?

Ennen taukoa TV Kevyt meni 68% sykkeellä jotain 6.35 kieppeille, nyt saa mennä 70% sykkeellä ja vauhti on liki 7min luokkaa.

Onko niin että en ole levännyt tarpeeksi, olenko levännyt liikaa vai nostanut määrät liian nopeasti ? Vai mikä hemmetti ?

Voihan se tietysti olla että turhaan panikoin, en tiedä, mutta vituttaa potenssiin kymmenen

Link to comment
Share on other sites

Vitutus on hyvä voimavara, mutta ehkä sitä nyt ei ihan vielä kannata ottaa käyttöön...

Ehkä jopa muutama kevyt viikko ihan vaan nälän ja motivaation nostamiseksikin tekisi terää... Tässä vaiheessa kautta ainut kunnon virhe mitä voi tehdä on unohtaa levätä vanhat jumit pois ja panikoida. Ei se kunto mihinkään ole hävinnyt. Tee vaikka jotain korvikeurheilua täyslevon sijasta, niin pohjakunto on ylläpidolla vaikka jalat lepääkin.

Unohda juostessa vauhdit ja vedä sykeohjatusti ja kellolla vähän aikaa. Nyt kun olet määriä nostamassa, ne vauhdit eivät todellakaan ole se tärkein asia, vaan että tulee ulkoiltua entistä enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Mulla kanssa Joutsenon jälkeen 4 kevyttä viikkoa ja PK- sykkeet jossakin aivan pilvissä kevääseen nähden.

Viimeviikolla mm. 10km noin 7min/km sykkeellä 135.

Eli ei muuta kuin PK:oota junnaamaan niin kyllä se taas sieltä tippuu alle 6min/km. (tavoitteena ens kesäksi 5.30min/km PK-vauhdiksi...)

Link to comment
Share on other sites

Tutun kuuloista. Mun mielestä ei syytä paniikkiin. Itselläni tulee silloin tällöin samanlainen fiilis, mutta yleensä siitä pääsee juoksemalla yli. Lähes aina jonkin maratonin tai muun jälkeen tulee tukkonen olo ja sykkeet on koholla. Se on kyllä ainakin itselläni enemmän henkistä väsymystä kuin fyysistä.

Link to comment
Share on other sites

Tutun kuuloista. Mun mielestä ei syytä paniikkiin. Itselläni tulee silloin tällöin samanlainen fiilis, mutta yleensä siitä pääsee juoksemalla yli. Lähes aina jonkin maratonin tai muun jälkeen tulee tukkonen olo ja sykkeet on koholla. Se on kyllä ainakin itselläni enemmän henkistä väsymystä kuin fyysistä.

Juuh. Syitä voi olla:

-palautumattomuus maratonista tms.

-lepo on vienyt parhaan terän pois, ja sykkeet palautuu normaaliksi vasta vähän ajan kuluttua treenin uudelleen aloittamisesta

-painonnousu hidastaa, saattaa tapahtua lepäillessä (kuten mulle on nyt tapahtunut kun kuuteen viikkoon on tullut juostua kovin, kovin vähän); pienikin nousu näkyy oikeastaan heti

-ynnä muuta

Ei mitään syytä paniikkiin niin kauan kuin juoksu itsessään ei tunnu erityisen vaikealta. Sykemittari on vain apuväline, ei pidä antaa sen näyttämien lukemien aiheuttaa turhaa stressiä.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla mitä vaan, mutta tulisi mielee ihan vuodenaikojen vaihtelusta johtuvakin vaihtelu. Silloin kun itse tuli aikoinaan juostua enemmän ja tarkkailtua vauhteja ja tuloksia, huomasin joka syksy näihin aikoihin, miten vauhti ja keveyden tunne lenkeillä katosi muutamassa viikossa.

Elokuun lenkkivauhdit olivat ihan jotain muuta kuin marraskuun vauhdit. Osan selitti lisääntynyt vaatetus, mutta jotain muutakin siinä oli. Syksyn pimeitten tullen treeni helposti puuroutuu junnaavaksi, muutenkin on haluttomampi ja syysflunssan jälkeen saa tas aloittaa homman aika alhaalta.

Tällä en tarkoita, etteikö syyskelit olisi hyviä pitkiin hitaisiin, mutta mulla ainakin selvä pudotus tulee aina näihin aikoihin. Yksilöllistä kai tämäkin.

Link to comment
Share on other sites

Leposyke on mulla normaali, uni maistuu aina kun mahdollista...

Jos sitten raaskis ottaa vähänaikaa iisisti.

Ehkä olisi hyvä ottaa viikon verran rauhallisesti, mutta liikkeessä olisin kyllä koko ajan, sen verran olet jo lepuutellut.

Itse tekisin vanhan hyväksi havaitun tempun, eli juoksisin joka päivä noin puolet normaalia vähemmän, eikä kovaa ollenkaan. Sellaisia seiskan kevyitä lenkkejä vaan.

En jäisi sohvan pohjalle asiaa spekuleeraamaan, jos paikat tuntuu olevan kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy