Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Helsinki City Marathonin tulevaisuus Suomen suurimpana maratonina

Arvostele ketju:

Seppo
 Share

Helsinki City Marathon  

26 ääntä

1. 1. Oliko HCM:in uudistus onnistunut?

• Kyllä
      7
    • Ei
      19

Recommended Posts

Olen juossut Helsingissä kuudesti, mut nyt tuli sellanen fiilis, että tämä oli viimeinen kerta. En tykkää reitistä. Mielestäni uusi oli huonompi kuin vanha. Järjestelyt sinänsä ok, lähtö ja maali toimi ja samoin juomapisteet reitin varrella. Ajankohdan ja sijainnin (loppukesä, Helsingissä) takia olen tuolla monesti juossut, mutta jatkossa ehkä jossain muualla.

Kiitos Sepolle mielenkiintoisen aiheen nostamisesta keskusteluun!

Valitsin äänestyksessä EI-puolueen. On sinänsä myönteistä, että tapahtumaa uudistetaan. Uusi reitti oli monessa mielessä aikaisempaa parempi. Sinne juuri ja juuri mahtui tämä määrä juoksijoita. Kovin paljon enempää ei sitten olisi mahtunutkaan. HCM:n osallistujamäärä kuitenkin laskee vuosi vuodelta. Edes uudistus ei auttanut kääntämään kurssia. Siksi sitä ei voi pitää onnistuneena.

Juokseminen on trendikästä ja siten todella suosittua. En usko, että polkujuoksun ja triathlonin suosiolla voidaan selittää HCM:n heikkoa menestystä ja kehitystrendiä. Olen varma, että juoksijat valtaisivat Helsingin kadut, jos HCM:n tuote olisi timmissä kunnossa. Kestävyyslajithan ovat nyt kovassa kurssissa. Kyllä hyvin järjestettyyn tapahtumaan tulijoita riittää!

Edellä aikaisemmissa viesteissä on tuotu ansiokkaasti esiin monia asioita, jotka HCM:llä pitäisi laittaa kuntoon. En lähde niitä tässä kertaamaan. Monet em. asiat ovat olleet esillä myös aikaisempina vuosina. Eli puutteet on hyvin juoksupiirien tiedossa, mutta niitä ei laiteta kuntoon. Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että tapahtuma kuihtuu käsiin. Kyllä hälytyskellojen pitäisi soida kisaorganisaatiossa. Olisi pitänyt soida jo vuosia sitten. Kertooko tämä sitten asenteista, en tiedä. Onhan sekin mahdollista, että asennetta ja intoa löytyy, mutta taidot eivät yksinkertaisesti riitä tämän parempaan.

Vieraskirjoittaja mainitsi kaupungin roolin. Tätä olen itsekin miettinyt. On mielenkiintoista nähdä, milloin Helsingin kaupunki herää tilanteeseen ja alkaa vaatia HCM:n kisaorganisaatiolta parempaa esitystä. Kaupunki voi käytännössä estää HCM:n järjestämisen tai antaa maratontapahtuman (toisella nimellä toki) järjestämisen toiselle kisaorganisaatiolle, jos osallistujamäärää ei saada kääntymään nousuun. Jossain vaiheessa kaupungillakin huomataan, että monissa vastaavan kokoisissa kaupungeissa vierailee viikonlopun aikana yli 5000 ulkomaista juoksijaa. En itse keksi, miksei Helsingin tulisi pyrkiä samaan. En myöskään ymmärrä, miksei Helsinki voisi olla vetovoimainen kaupunki myös maratonkaupunkina, jos tapahtuma järjestetään hyvin.

Ajankohdalla on merkitystä. Kisa pitäisi ehdottomasti siirtää hiljaisempaan aikaan. Sunnuntaiaamu on paras ajankohta liikennejärjestelyjen kannalta. HCM tulisi myös siirtää superviikonlopuksi muodostuneelta elokuun puolivälin viikonlopulta, jolloin neuvotteluvara liikennejärjestelyjen suhteen on varmasti pienempi. Kaupungin kanssa tulisi etsiä viikonloppu, joka pyhitetään maratontapahtumalle kaikkine kilkkeineen. Sille viikonlopulle ei sitten lupia annettaisi muille suurille mm. liikennejärjestelyjä vaativille tapahtumille.

Esimerkkinä hyvästä juoksutapahtumasta on mainittu Midnight Run. Kyseessä on ruotsalainen brändi. Helsingissä kisan järjestää käsipalloseura Dicken, joka kerääkin tällä tapahtumalla tuntuvan osan tuloistaan. Ruotsissa tapahtuman oikeudet omistaa ja tapahtuman järjestää niin ikään käsipalloseura. Vastikään Helsinki Midnight Runin järjestelyoikeudet kilpailutettiin. Dicken sai tapahtuman järjestelyoikeudet viideksi vuodeksi. Minulla ei ole tietoa, mitkä muut organisaatiot olivat mahdollisesti kisaamassa järjestelyoikeuksista. Midnight Runista voi ottaa monessa mielessä mallia ja oppia.

Jukolan vetovoimaa ihmeteltiin aiemmissa viesteissä. Uskallan väittää 23 kertaa Jukolan viestissä juosseena, että merkittävin syy Jukolan viestin menestymiseen löytyy metsästä: suunnistustuote on kunnossa. Maasto on yleensä haastava, samoin suunnistusradat. Harrastajat pääsevät kisaamaan samoilla radoilla huippujen kanssa. Kisakeskuksen palveluilla on pienempi merkitys, toki nekin varmasti vaikuttavat suosioon. Mm. Ruotsissa käytetään termiä Jukola-luokan tapahtuma. Tällä tarkoitetaan hyvin järjestettyä suunnistustapahtumaa. Jukolassa kaikki toimii (esim. Tiomilassa kaikki ei pelaa läheskään yhtä hyvin). HCM:llä on liikaa toivomisen varaa maratontapahtuman kannalta kriittisissä toiminnoissa (reitin merkkaus, opasteet, ohjaajat reitin varrella, reitillä liikaa tungosta, raitiovaunut vedetään välistä kesken juoksun jne...).

Edellä kaivattiin HCM:n ja Köpiksen maratonien vertailua. Juoksin ensimmäisen maratonini Kööpenhaminassa vuonna 1993. Silloin siellä oli muistaakseni alle 4.000 juoksijaa. Toista kertaa en ole siellä vielä juossut, mutta olen ymmärtänyt, että Köpiksessä osallistujamäärän kehitys on ollut aivan toista luokkaa kuin Helsingissä. Siellä on joissakin asioissa onnistuttu tekemään oikein. HCM-kisaorganisaation kannattaisi varmasti benchmarkata Köpistä.

HCM on meille helsinkiläisille tärkeä kisa - kaikista puutteista huolimatta. Olisi kiva, jos tuote saataisiin kuntoon. Ulkomaisia maratonturisteja on Helsinkiin tullut vuosittain alle tuhat. Jos juoksijoita onnistuttaisiin houkuttelemaan ulkomailta tuntuvasti enemmän, tapahtuman taloudellisetkin vaikutukset olisivat huomattavasti suuremmat. Tässä ajassa - ja uutta Nokiaa odotellessa ;) - kaikki lisäpurot ovat tarpeellisia.

Olen juossut HCM:n kymmenen kertaa. Välillä voisin hyvinkin hypätä tiskin toiselle puolelle eli osallistua järjestelytalkoisiin. Ennen kuin tähän ryhdyn, kunnon "pöhinä" (anteeksi tämän muotisanan käyttö!) pitää saada aikaiseksi. Jos HCM:n kisaorganisaatio osoittaa kehittymisen ja uudistumisen merkkejä tai jos jokin kilpaileva uskottava kisaorganisaatio lähtee Helsinkiin pykäämään pystyyn uutta maratonin mittaista massatapahtumaa, olen hengessä mukana ja valmis käärimään hihat.

Summa summarum: "jotain tarttis tehrä!"

HCM:n ajankohta on myös ongelmallinen. Itselleni ei ainakaan tulisi kuulonkaan paahtaa tavoitteellista ja nousujohteista maratonharjoittelu kesä-heinäkuussa. Sellainen tunne on jäänyt, että aika monella muullakin on sellainen rytmitys, että keväällä ja syksyllä juostaan maraton ja kesällä sitten enemmänkin sluibaillaan. Tästä syystä en ihan heti näe itseäni HCM:n viivalla, vaikka nämä muut asiat hoidettaisiinkin kuntoon.

Näin turkulaisena täysin samat ajatukset. Kotimaratonin ajankohta vielä kun on varsin oivallinen. Kisan jälkeen viikko aikaa toipua Ruisrockiin jonka jälkeen lomille. Elokuussa aletaan sitten taas ihmettelemään syksyn kisoja.

Mulle elokuu passaa hyvin. Kun tietää, että usein on luvassa varsin "hellivää" keliä, niin ajatukseen kyllä sopeutuu. Kesä on parasta aikaa myös turismin kannalta. Keväisin ja syksyisin on isoja kisoja, nopeita ilmojenkin puolesta, ja muutenkin reittien suhteen, joten mikään ei estä juoksemasta muuallakin.

Mukavaa että HCM:stä kirjoittalvat myös ne, jotka ovat sen juosseet. Helsingin kaupungin turistituolot taas ei allekirjoittanutta liikuta ollenkaan. En ole hesalainen, asun muualla. Meitä muualta tulleita taas on näkynyt runsain mitoin HCM:llä. Tiedä sitten onko vaan hesalaisten ongelma tämä nyt. Itse en koe sen enempää ajankohdassa kuin viikonpäivässä, saatikka kellonajassakaan muutoksentarvetta. Myöskään oheistapahtumia en juurikaan kaipaile. Mulle juoksu on siinä, että se on nimenomaan se juoksu, stadion, ja mielestäni kuitenkin ihan arvostettu mara (katsokaa nyt hyvät ihmiset, miten sinne on muualta päin Suomea aina tultu).

Minulle siis riittää ihan hyvin nykysenkaltainen juoksijamääräkin, tosin ei pahitteeksi jos hivenen tulisi lisää. Laskusuhdanne ei siis tunnu kivalta, en myöskään pidä negatiivisesta mollaamisesta, jota esiintyy. Jopa sellaisilta, jotka eivät ole edes juosseet HCM:ää, Tosin en itse tietenkään ole mitään organisaatiota järjestämässä. Mutta, mielestäni ei ole kivaa, jos SUL:n  organisaatiota jatkuvasti tässä mollataan, olipa sitten kyse HCR tai HCM. Ei mulla ainakaan ole ollut mitään erityisen suurta moitittavaa.  Kuten sanottu en kaipaile Helsingille rahaa, se ei ole motiivini.

Nyt tehty uudistus mielestäni on ihan ok. Kuten jo olen sanonutkin, että maisemat muuttuivat ihan toiseksi. Nyt juostaan jo keskustaa. Mutta paikoin, etenkin alkuun tuntui ahtaalta, se pullonkaulakohta, jossa piti järjestäjän olla kädet leveällä, toisen huutaa koko ajan että reitti kapenee. (ettei kukaan pötkäissyt päin rautatankoja ja sementtiä).

Näillä näkymin ihan ok.

Mutta jos halutaan juoksijoita about 10 tuhatta ja enemmän, on reitti kyllä sitten muutettava. Tuo saaristonkin osuus on aivan liian kapeata, ja aika mäkistäkin. Ei hyvä. Jos tulijoita ajateltaisiin nyt mitä tällä foorumilla on kirjoitettu, 20 tuhattakin, reittiä on muutettava isommille väylille. Tuskin tällaista maraa tullaan Helsingissä näkemään.

Itse en kaipaa lainkaan hirveätä show.-meininkiä. Koen, että se tunnelma, mikä tulee, josta olen kirjoittanutkin jo (jota ei edes ole tajuttu :D) riittää minulle. Jos juoksuni on sujunut hyvin, se on tuonut hyvän fiiliksen. Aina tietenkin usein on jäänyt hampaankoloon, mutta se ei ole johtunut olosuhteista esim. reitistä, vaan usein vaan esim. liian kovasta alkuvauhdista. Jne.

Joten summa summarum, mun puolesta kiitos järjestäjille. Itse en kaipaa Helsinkiin mitään massaturismijuoksua. Tällainen kotoinen, hyvä fiilis, ja mielestäni hyvät järjestelyt, kuten tähänkin asti, riittävät.

Nopeampi reitti ja järjestelyt Jukola -tasoon. Tähän tietysti tarvitaan osaavat järjestäjät sekä Helsingin kaupunki täysillä mukaan.

Sinällään nyt tehdyillä muutoksilla pyrittiin ihan oikeaan suuntaan, mutta toteutus jäi vajavaiseksi. Onnistuneilla järjestelyillä kasvu jatkossa olisi jo nyt ollut mahdollinen. Valitettavasti kaikki ei mennyt nappiin ja nuo pienet tai suuret virheet muistetaan pitkään.

Nopeampi reitti ja järjestelyt Jukola -tasoon. Tähän tietysti tarvitaan osaavat järjestäjät sekä Helsingin kaupunki täysillä mukaan.

Sinällään nyt tehdyillä muutoksilla pyrittiin ihan oikeaan suuntaan, mutta toteutus jäi vajavaiseksi. Onnistuneilla järjestelyillä kasvu jatkossa olisi jo nyt ollut mahdollinen. Valitettavasti kaikki ei mennyt nappiin ja nuo pienet tai suuret virheet muistetaan pitkään.

Juurikin näin!

On syytä muistaa, että 95 % tapahtuman yksityiskohdista on kunnossa. Harmillisesti monet tunnistetuista puutteista tai virheistä osuvat maratonjuoksun kannalta kriittisimpiin kohtiin.

Kasvu on mahdollista, kun puutteita ja virheitä ryhdytään järjestelmällisesti korjaamaan. Osallistujamäärät eivät vuodessa tai kahdessakaan tuplaannu, mutta käännös parempaan ja orastava kasvutrendi on luotavissa hyvinkin nopeasti, kun toimeen tartutaan.

En usko, että vanhoja mokia jaksetaan pitkään muistella, jos virheistä opitaan ja asiat laitetaan kuntoon.

Ja Kimetto ja Kipsang olisivat heti viivalla? Enpäs tuota keksinyt.

Ei kannata vetää hommaa heti lekkeriksi. Siirtämällä tilaisuus paremmalle ajankohdalle, lisäämällä palkintorahoja kärkijuoksijoille jne. voidaan kyllä saada ensin suomalaisen maraton tapahtuman mittapuussa huippuja paikalle ja tapahtuman kehittyessä myös aidosti kovia nimiä paikalle. Jos se on onnistunut muualla, voi se onnistua Suomessakin. Ja hyvänä esimerkkinä voidaan katsoa kehitystyötä Turussa Paavo Nurmi Gamesissa. Sielläkin on homma kehittynyt hienosti ja viimeksi nähtiin jo mm. moukarissa Euroopan huippuja paikalla.

Ei kannata vetää hommaa heti lekkeriksi. Siirtämällä tilaisuus paremmalle ajankohdalle, lisäämällä palkintorahoja kärkijuoksijoille jne. voidaan kyllä saada ensin suomalaisen maraton tapahtuman mittapuussa huippuja paikalle ja tapahtuman kehittyessä myös aidosti kovia nimiä paikalle. Jos se on onnistunut muualla, voi se onnistua Suomessakin. Ja hyvänä esimerkkinä voidaan katsoa kehitystyötä Turussa Paavo Nurmi Gamesissa. Sielläkin on homma kehittynyt hienosti ja viimeksi nähtiin jo mm. moukarissa Euroopan huippuja paikalla.

En minä mitään lekkeriksi vedä. Sinä puhuit huippunimistä. 2.20 maratooranit eivät kiinnosta ketään. Se on nähty myös HCM: llä. Oman kylän pojat ja tytöt kiinnostavat enemmän kuin em. mainitut. Eli kuten kirjoitin, niin Räikkönen ja Selänne kiinnostavat. Pitää siis olla ehdottomia huippunimiä, että kiinnostus herää.

Ja mihin siirrät? Esim. Tukholma kuristaa keväällä ja Berliini syksyllä. HCM:n paikka on just tossa ja tuolla alkamisajalla. Muu on haihattelua.

Onko tässä nyt muna-kana -asetelma oikein pläräilty? Saadaanko isojen nimien avulla yleisöä enemmän kadun varteen ja osallistujia lisää?

Minä olen ajatellut, että osallistujia tulee sitä kautta, että reitti on kaunis ja järjestelyt pelaavat. Ei se Tukholmankaan reitti mikään nopea ole. Katsojia saadaan, kun on paljon osallistujia. 

Kovia nimiä voidaan saada, jos palkintopotit ovat isoja ja reitti on nopea. Mutta jos tuonne HCM:ään tulee pari kovaa nimeä, saako se porukkaa reitin varrelle? Tuskin. Harva niitä huippumaratoonareita nimeltä tietää ja ne juoksevat kuitenkin yhdessä vilauksessa ohi. 

Ajankohdan haastavuus on totta. Paha tuota on lähteä nykypaikaltaan siirtämään. 

En minä mitään lekkeriksi vedä. Sinä puhuit huippunimistä. 2.20 maratooranit eivät kiinnosta ketään. Se on nähty myös HCM: llä. Oman kylän pojat ja tytöt kiinnostavat enemmän kuin em. mainitut. Eli kuten kirjoitin, niin Räikkönen ja Selänne kiinnostavat. Pitää siis olla ehdottomia huippunimiä, että kiinnostus herää.

Ja mihin siirrät? Esim. Tukholma kuristaa keväällä ja Berliini syksyllä. HCM:n paikka on just tossa ja tuolla alkamisajalla. Muu on haihattelua.

Kuten kirjoitin, voisi aloittaa ensin siitä, että siellä olisi alkuun edes suomalaisen maraton tapahtuman mittapuulla huippuja. Tämä tarkoittaa mm. kotimaiset huiput.

Ja HCM:n voi hyvin siirtää vaikka toukokuulle. Tällöin ei ole esim. Suomessa juurikaan tarjontaa, mikä lienee osasyy Tukholman suosiolle suomalaisten keskuudessa. Tai sitten haetaan hyvä ajankohta syksyltä, joilloin on mahdollista saada enemmän kuntoilijoita mukaan. Maailma on täynnä maratontapahtumia ja niille kyllä riittää osallistujia. Haihattelua on se, että HCM:n ajankohta olisi oltava juuri elokuun puolivälissä. Esim. Janne Holmen on kritisoinut ajankohtaa aikanaan Juoksija-lehdessä juuri huippujen osalta. HCM:n ajankohta elokuussa tekee niin ratajuoksukauden kuin arvokisamaratoninkin yhdistämmisen HCM:n kanssa mahdottomaksi.

Muokattu

HCR on toukokuussa ja HHM on kesäkuussa. Ne vetävät väkeä. Suomessa on juoksubuumi, mutta varsinainen maratonbuumi näyttää hieman hiipuvan. Maraton onkin mielestäni liian kova otatus monelle. 

Mielestäni HCM-tapahtumaa on turha koettaa viedä kilpailupuoli edellä. HCM ja vaikkapa Tukholman maraton ovat kuntoilutapahtumia. Suurimmat satsaukset pitääkin käyttää tämän suuren enemmistön tarpeiden tyydyttämiseen.

Nuo puolikkaan tapahtumat ovatkin hyviä porttiteoriamielessä. Sitten vain kovempaa endorfiiniä peliin. 

Propagandaan vain pitäisi satsata. Minä luin jostain kirjasta 90-luvun alussa, että jos jaksaa juosta 20 km, jaksaa juosta myös maran. Ja uskoin sen. Ja uskon siihen yhä. Pitäisi vain saada lisää uskovaisia. 

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy