Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
teemuhaap

Etureidessä vammaa, mitäs nyt sitten?

Recommended Posts

Elikkä elikkä lähdin kyselemään eturiesivammoista ja mitäs nyt sitten? Onko muilla ollut vastaavia vaivoja ja miten näistä on menty yli vai onko menty.  

Taustana sen verran, että reenailen nyt ensimmäiselle maratonille Vantaalle 10.10. ja olen mennyt Holmenin maratonohjelmalla skaalattuna 3:30 vauhtiin reenejä ja reeneissä olen tähän asti pääsääntöisesti pystynyt alittamaan nuo tavoiteajat välillä reilustikin ja lenkit tehnyt kokoajan siten, että toinen puolikas on useimmiten selkeästikin ensimmäistä kovempi. Lisäksi väleihin olen upottanut kuntosuunnistuksia ja itseasiassa järjestäin noita 5 km linnuntietä suunnistuksia Jukolan jälkeen. Suunnistaessa menee noin 50-70 min välillä noilla pätkillä vähän päivästä ja radasta riippuen. Suunnistamisella olen huomannut olevan erittäin hyvän palauttavan vaikutuksen sileän kilkutuksen ohessa monipuolisuutensa takia ja monista jumeista ja harmeista on päästy tuon myötä, vaikka lajina suunnistus ei tosiaan itsessään mitään varsinaista palauttelua olekaan, vaan aikajulmaa repimistä kovilla sykkeillä ja melkoista intervallia. Keskisykkeet on suunnistuksen mennessä hyvin itselläni noin 10 pykälää korkeammalla kuin juostessa noin vitosen tai pikkaisen päälle vauhtia sileellä. Viime vuonna juoksin reilut 700 km. Tänä vuonna kärsin muussa urheilussa tulleesta pahasta käsivammasta ja olin 13 viikkoa urheilukiellossa, kun vasemmassa kädessä helmikuussa salibandyäksidentissä luut hieman vaihteli paikkoja kyynerpään ympärillä ja huhtikuussa tuota vielä leikattiin. Sain luvan alkaa juoksureenin toukokuun puolivälissä ja sen jälkeen 3 kk olen kerännyt noin 500 juoksukilometriä. Eli ns. "kylmiltään" olen joutunut vetämään 500 km kolmeen kuukauteen nyt ja odotettavaahan tässä jonkunlaiset rasitusvammat ovatkin. Ei siinä. 

No siihen etureiteen. Noin kuukausi sitten 30 km lenkin jälkeisenä aamuna meinasi mennä jalka alta, kun nousin aamulla sängystä. Pääasiassa tuntemuspaikka on etureidessä aivan keskellä. Jos sitä nyt kuvailisi niin tuntuu lähinnä kuin jalassa etureiden kohdalla olisi jokin pitkittäin halki. Kipu tuntuu jalassa, kun sille varaa painoa. Käsin painellessa puristaessa en pysty paikallistamaan mitään kohtaa missä kipu olisi. Joskus kipu tuntuu edelleen etureidessä lähempänä polvea, mutta useammin ehkä lähempänä nivusta. Tuntuu siis ikäänkuin kuin kipu välillä liikkuisi, mutta pääasiallinen tuntemus on tuo aivan keskellä reittä ikäänkuin se olis halki pitkittäin. 

Tuossa reidessä on semmoinen tausta, että mahdollisesti reväytin sen joskus 4-5 vuotta sitten kaljapesiksessä. Se on ollut sen jälkeen semmoinen, että esimerkiksi auton ovea kiinnilaittaessa jalalla kauppakassit käsissä siinä on tuntunut pieni venäys tässä vuosien varrella. Salibandya pelaan maalivahtina ja siinäkin on varmasti tullut erilaisia venäyksiä ja tuntemuksia tässä matkan varrella. Joskus se on ollut vähän kipeä, mutta ei ole millään tavalla estänyt mitään liikuntaa aiemmin noiden jälkeenkään tai esimerkiksi tuntunut juostessa.  Nyt en siis ole sitä eksaktisti huomannut reväyttäneeni/venäyttäneeni missään vaan kivun huomasin 30 km lenkin jälkeisenä aamuna ja sen jälkeen joka aamu jne. Vasen reisilihas on jännitettynä mielestäni hieman erimallinen kuin oikea. Oikeaa etureittä kun jännittää niin tuo näyttää siltä kuin kuvissakin. Vasemmassa on tavallaan pieni kuoppa keskellä. 

Olen juossut nyt joka toinen päivä pääsääntöisesti ja alkuun tuo ei ollut ongelma. Välipäivänä jalka vaivasi kokoajan enemmän tai vähemmän ja juoksupäivän aamuna hieman vähemmän ja se normaalisti päivän mittaan liikkuessa lakkasi vaivaamasta lähes kokonaan tai kipu väheni. Alkuun tuon jälkeen juostessa se ei tuntunut ollenkaan. Vain kävellessä painoa jalan päälle laittaessa. Pikkuhiljaa on reenit jatkunut ja kipu on mennyt pahemmaksi. Jossain vaiheessa se alkoi tuntumaan myös juostessa, mutta puutui parin kilometrin jälkeen. Viimeisellä juoksulenkillä se tuntui kokoajan joka askelella. Eilen suunnistaessa se tuntui vain sileillä osuuksilla juostessa. Lisäksi välipäivien kivut ovat menneet siihen, että särky on niin kovaa, että olen joinain päivinä lähinnä kiukkuinen kokoajan.

 

Venyttäessä olen siirtynyt nyt noin puoleen tuntiin joka päivä. Venyttelen netistä löytämälläni ohjeella (http://www.maratonkoulu.fi/uploads/pdf/Juoksijan venyttely.pdf). Tuohon olen lisännyt pari muuta hyväksi havaitsemaa liikettä. Särkylääkkeitä olen nyt joutunut syömään päivittäin ja siinä on yksi huolenaihe. En haluaisi vetää 3 nappia päivässä lokakuun puoliväliin asti. 

Kysymys siis onkin, että mitä nyt. On ihan hemmetin turhauttavaa kun tavoite siintää tuolla 8 viikon päässä ja tässä olisi vielä 6 viikkoa aikaa kehittää kuntoa ennen lopun virittely vaihdetta. Mites tästä eteenpäin? Jonkun viikon tauon voisin yrittää pitkinhampain pitää, jos siitä olisi apua ja sen jälkeen voisi sen 5 viikkoa vielä vääntää. Jokuhan tuolla jalassa on nyt paskana ja lokakuun puolivälin jälkeen sille voisi tehdä jotain muuta kuin juosta eli yrittää vahvistaa yms. mutta mitä nyt voisi/kannattaisi tehdä. Halu on olla mahdollisimman hyvässä kunnossa 10.10. ja mieluummin juosta tuo silloin ilman kipua joka askelella.

Mene lääkäriin ei pelkästään ole järin kummoinen vastaus. En ole nyt työterveyden piirissä ja en usko saavani terveyskeskukseksta minkäänlaista apua. Yksityiselle ei reiden yläpuolinen lihas kyllä tässä tilanteessa millään repeäisi ja silloinkin haluaisi sitten päätyä sellaiselle lääkärille josta olisi jotain apua oikeasti. Espoossa asustelen. Venyttele neuvokaan ei oikein vie eteenpäin, kun nyt venyttelen sen 30 min joka päivä. Tietty siihen jotain vinkkejä mielellään saa antaa. 

Lähinnä haen siis sellaista, josko jollain on ollut samanlainen vamma aiemmin ja miten siitä päästy yli tai muuten kokemusta aiheesta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla kaukaa haettua mutta ainoa mitä itselläni tulee mieleen on lonkan vaivat ja erityisesti bursiitti, johon itse aikoinaan sain avun kortisonipiikistä. Syitä voi toki olla paljon muitakin. Itsediagnoosina toimii kipeän jalan askelkyykky: jos ajatuskin tuntuu epämiellyttävältä niin se voi olla syy. Samoin painaessa kahdella sormella lonkan nivelen kohdalta sivulta lujaa kudokseen, kipu tuntuu lonkassa pisteenä. Kaukaa haettua tosiaan mutta kannattaa varmaan sulkea pois testaamalla. Lisäselvityksenä: Nämä siis tosiaan säteilevät nimenomaan etureiteen eikä venyttely auta. Siksi toin tämän mahdollisuuden esille.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos istut korkealle pöydälle ja annat jalan heilua vapaasti, niin sattuuko reiteen? Se voi olla merkki reisiluun rasitusmurtumasta. Muutenkin oireet voivat viitata siihen, vaikka ei se mikään yleisin paikka ole murtumalle. Jos on murtumaa tai sen esiastetta, niin on sanomattakin selvää ettei mikään venyttely tai lihashuolto siihen vaikuta... Magneettikuva lienee ainoa keino selvittää, mikä vaivaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitas olla kaksi vaihtoehtoa eli lepo ja jos ei auta niin se lääkäri. Venyttelyä en ehkä tekisi koska kuulostaa siltä että se voi lähinnä pahentaa tilannetta mikäli on joku lihasvamma. Jos ei tule kivuttomaksi niin maratonille ei ole mitään järkeä edes suunnitella starttaavansa jalalla jota on hoitanut arkielämässä/harjoittelussa kuukausikaupalla särkylääkkeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kiitoksia kaikille vastauksista. Lueskelin niitä ja olen tässä viikon kotitohtoroinut ongelmaa ja samalla pakkolepuuttanut jalkaa. Jalka on pirusti parempi jo. Olen melkoisen vakuuttunut, että pääongelma on jonkinlainen revähdys/venähdys jalassa ja sen mahdollisesti jättämä arpi nelipäisen reisilihaksen suoraan lihakseen silloin aikanaan ja nyt aikamoisella kuormapiikillä siitä johtuvat ongelmat. Nyt kun olen sitä aikamoisilla kilometreillä ja suunnistuksella hakannut kipeänä on mahdollisesti tuossa sivussa tullut muitakin ongelmia samoille seuduilla. 

Lepuuttamalla viikon kaikki muut tuntemukset hävisi ja yhdistän tuon jäljelle jääneen sellaiseksi venäyksen tunteeksi etureidessä. Itseasiassa eilen pakkolepuutuksesta kettuuntuneena kävin kärryttelemässä tuon meidän pienen kanssa pikkulenkin ja jalka tuntui pirun hyvältä, kunnes onnistuin siis kävellessä jyrkässä alamäessä, jotenkin pannuttamaan sarjakuvahenkisesti irtokivien takia niin selkeä venähdys tuli juurikin samaan kohtaan. Jälkikäteen katsoin tuupanneeni noita kärryjäkin näköjään sen reilu 12 km.

Lähden tänään kokeilemaan miltä jalalla juokseminen vaikuttaa pienillä säädöillä. Olen aiemmin runtannut vikat 2-3 kilometriä kotiin lenkeiltä melkoisen kovaakin välillä ja mukana on ollut yksi pidempi alamäkipätkä. Nyt jätän tuon kaiken lenkeiltä pois ja tein periaatteen, ettem juokse yhtäkään kilometriä alle 4.45 vauhtia vaikka mieli tekisi. Muutan reittiä myös mahdollisimman nolallaskuiseksi. siinä on tietty se harmi, ettei pääse ylämäkiäkään runttaamaan. Suunnistus jää nyt myös valitettavasti Vantaaseen asti pannaan. Tosi pitkän lenkin lopun väsymisen aiheuttaman riskin kanssa tulen harkitsemaan tarkemmin kuinka pitkiä lenkkejä sitä vetää. Ottaako noiden ohjelmassa jäljellä olevien kolmekymppisten sijaan vaan puolikkaat pitkiksinä. 

Katsotaan miten ukon käy lenkillä tänään ja mennään siitä eteenpäin. Vantaalle asti jos tuon kanssa selviää ja kunnialla läpi niin koko ensi talvi on aikaa kinttua sitten vahvistaa/kuntouttaa, jotta se kestäisi vauhdikkaamman juoksun ensi vuonna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko sitten 13 kilometrin lenkin jälkeen tuntemukset palasivat jalkaan. Otin uuden täyden pakkolevon loppuviikon ajan ja nyt tilanne vaikuttaa hyvältä. Särkylääkkeitä ei ole tarvinnut nyt viikkoon. Eilen kävin juoksemassa 12 kilometriä alle 5 min/km vauhdilla, tasaisella vauhdilla läpi. Aikapaljon jalan varomisen ja luoton siihen selkeästi ollessa huono huomaan varovani jalkaa ja juoksu menee hieman vaivaantuneen tuntuiseksi.

Oli miten oli eilen oli ihan mahtava juosta. Reidessä oli tuntemuksia silloin tällöin, mutta ensimmäinen lenkki todella pitkään aikaan ilman kipua! Ja tänä aamuna ei sen kummempia kipuja myöskään. Tutkin myös kinesioteippausta ja saatiin teipattua jalka kinesioteipille. Tuo revähtäneen/etureiden teippaus on tosi simppeli operaatio, on siitä saatava hyöty sitten puhtaasti henkinen eli ei niin on tuntunut paremmalta.

Nyt mennään Vantaaseen asti seuraavalla reseptillä:

-ei suunnistusta

-ei alle 4.45 vauhtia

-alamäet himmaillen varovasti

-lenkin jälkeen nopea venyttely tärkeimpiin paikkoihin (reiden kanssa hyvin varovainen, ettei venytä liikaa) ja heti venyttelyn ja suihkun päälle jääpussia reiteen

-reisi teipattu kinesioteippauksella

-muussa elämässä pirun varovasti jalan kanssa eli ei mielellään pannutteluja tai minkään asioiden potkimista

En vielä tuulettele, kun kuorma olisi tarkoitus pitää kovana nyt nämä 4 viikkoa ennen 2 vikan viikon palauttelua. Syyskuulle on tulossa noin 240 km jos kaikki toteutuu, tosin saatan kyllä lyhentää pitkien lenkkien pituutta tuntemusten mukaan.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy