Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jalkakipu

Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

• Vieras
Guest Rekisteröimätön

Olen 54 v normaalipainoinen peruskuntoinen naisihminen, joka keväällä päätti ruveta hölkkäämään. Aiempina vuosina olen vähäisesti hölkännyt, enemmän sauvakävellyt ja käynyt kuntosalilla säännöllisesti epätahtiin. Hyötykävelyä myös kertyy, koska en aja autoa ja näin olen "jalkamiehenä" kauppareissulla yms shoppailuilla.

Kaikki meni aluksi hyvin ja tuntui että eipä suurempia vaikeuksia. Ostin nyt syksyllä sykemittarin ja totesin, että juoksen yläsykkeellä ja rupesin korvaamaan ainakin yhden juoksulenkin sauvakävelyllä. Harjoituskertoja on ollut viikossa 1-3 ja kestoa 0,45...1,5 tuntia.

Otaksuin, että polveni kipeytyvät - sellaista on ollut takavuosina, mutta ei - kävikin aivan toisin - oikean jalan jalkapöydän päällyt turposi ja jalkaan ei meinannut mahtua mikään kenkä. Kävin työterveyslääkärillä, joka marssitti röntgeniin, mutta mitään marssimurtumaa ei ole jalassani. Sain siis ohjeeksi vain lepoa, jalan ylöspäin roikottamista, ibuprofein-särkylääkkeitä.

Jalkaa ei särje, mutta ison varpaan ja vaivaisen luun kohdalla on arkuutta ja askelluksen aloittaminen tuntuu kipeältä. Jonkin ajan kuluttua kipu lievenee, mutta tekee mieli astua ulkosyrjän suuntaan, koska päkiä isovarpaan kohdalla välittää pientä kipua.

Turvotus lievänä jatkuu ja viikonloppuna nyt kävelin kahtena päivänä peräkkäin tunnin verran sauvojen kanssa. Sama juttu - pieni turvotua ja jalan kuumottelua.

Lääkäri suositteli tukipohjia, koska jalan holvini on madaltunut. Menin EA-erikoistuotemyymälään, mutta mitään suositusta ei siellä osattu antaa. Olen joskus käyttänyt tyynyä holvin ja päkiän välissä. Nyt ostin urheilukenkiin puolituet - jotka käytännössä juoksulenkkareihin eivät kyllä istu - jalat tuntuvat oudoilta ja miksi muuten tuettuun, iskuvaimennettuun juoksukenkään pannaan vielä muototuki ????

Kertokaa oletteko tällaista jalkakipua tunteneet ja pitäisikö minun vain odottaa (voi miten tylsää) vaiko mennä jo ortopedille, joka on erikoistunut urheiluvammoihin ? En ole mikään juoksuhirmu enkä monivuotinen treenaja - mitä neuvoisitte ???

Kuulostaa vähän samantapaiselta vammalta mistä itsekin kärsin kesällä. Jalkapöytä kipeä, turvonnut jne. Mitään lopullista diagnoosia en vaivaan saanut, mutta luultavasti se oli jännetulehdus tms. Tuota murtuman mahdollisuutta ei varmaan voi täysin poissulkea, voi viedä 1-3 viikkoa ennen kuin kuvissa jotain näkyy. Itse sain hoitona sain Arcoxia-tulehduskipulääkettä, kortisonipiikin, voltaren emulgeliä sekä kylmähoitoa useita kertoja päivässä. Ja tietenkin lepoa, jota kesti kaikkiaan neljä viikkoa. Syksyllä alkoi toinen jalkapöytä oirehtia, työapaikkalääkärini suositteli käymään askelklinikalla alaraajatutkimuksessa. Siellä sitten selvisikin että toisessa jalassa holvi on madaltunut ja voimakkaampi pronaatio kuin toisessa -> oman jalan mukaan tehtyjä tukipohjallisia piti suositeltavina, ja niitä nyt sitten tässä odottelenkin.

Tuosta vielä että, jos sinulla on lenkkareissa pronaatiotuki, ei niissä kannatakaan käyttää lisätukia, vaan hommata neutraalit lenkkarit ja laittaa tarvittavat tuet niihin. Näin ohjeistettiin askelklinikalla.. Suosittelisin sinullekin käymään askelklinikalla tai muulla jalkoihin erikoistuneella fysioterapeutilla.

Hei täti54 ja tervetuloa mukaan. Olen itse myös jo vuosiltani ikänaisissa ja samanlaista vaivaa on ollut.

Minulla on vaivasenluut leikattu toisesta jalasta ja toisessa ovat vielä tallella. Minulle fysioterapeutti teki pohjalliset ja katsoi samalla jalat että millainen lenkkari pitää olla. Näillä olen pärjännyt ja juossut aika paljonkin.

Ei kun pohjallisia hankkimaan niin pystyt kuntoilemaan ja pitämään itsestäsi huolta.:thumbsup:

Olisiko sinulle myyty aivan vääränlaiset kengät, siis juuri sinun jalkoihisi sopimattomat?

Itse joskus ostin erittäin vahvasti tuetut kengät, eikä niitä voinut käyttää ollenkaan! Tai sitten voisi kyllä olla kyse vaivaisenluu -vaivasta. Itselläni kipeytyy juuri tuosta kohdasta, mutta ei kyllä turpoa tai mitään sellaista, punoittaa vaan.

Harmillista, jos sinun hölkkäinnostuksesi nyt tuohon loppuu. Älä anna kumminkaan periksi, voin lohduksesi sanoa, että itse juoksin esim. kaksi kesää polvet vahvasti tuettuna - polvitukien kanssa. Enkä uskonut lääkäreitä, kun sanoivat, että onko sitä nyt niin pakko juosta?!

Nyt jo 18 kesä juosten takana....

PS. käytän tukipohjallisia ja ne pitää kyllä teettää siis alan fysioterapeutilla tai sellaisella, ei niitä voi valmiina ostaa.

• 2 weeks later...

Varmaan ensin kannattaa käydä urheilulääkärillä. Ennen uusien kenkien ostoa kannattaa käydä askelklinikalla, ettei tule uusia virheinvestointeja kalliitten lenkkareitten kanssa. Itse luotin alkuksi urheiluliikkeen myyjien asiantuntemukseen, sitten kun kaapissa oli useammat sopimattomat lenkkarit, totesin, että kannattaa testata jossain puolueettomassa paikassa tuo askellus.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy