Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neljä viikkoa ekaan maratoniin ja flunssaa pukkaa

alottelija82
 Share

Recommended Posts

Voi apua... Olen nyt ollut lähes viikon juoksematta (kävellyt reilun tunnin/päivä), koska maanantaina poistettiin luomi kainalosta ja siinä on tikit. Oli tarkoitus alun perin juosta 30 km:n kokeilulenkki (testaisin tankkausta juoksemalla samaan kellonaikaan klo 12.00) huomenna, mutta siirrän sen viikolla, jotta haava ehtii varmasti parantua, kun joka paikassa tuntuvat olevan lääkärin kanssa samaa mieltä, ettei kannata juosta, jotta haava ei tulehdu/aukea. On ollut harmillinen viikko, koska ei pääse juoksemaan, mutta se on lohduttanut, että olen viikon edelle harjoitteluohjelmassani. Ohjelman mukaan se viimeinen pitkis (pisin matkani=) kuuluikin juosta 3 viikkoa ennen maratonia, mutta olisin halunnut varalta juosta sen neljä viikkoa etukäteen, jotta ei jää juoksematta, jos tulee jotain, ja jotta ehdin varmasti palautua kunnolla. Nyt sitten ekan työviikon päätteeksi tuntuu, että flunssaa pukkaa (nenä vuotaa ja kurkku on karhea). Vitamiineja yritän napsia ja finrexiniä juoda heti, ettei pääsisi flunssa päälle.Olisi niin harmi, jos nyt tulen sairaaksi, kun haluaisin hoitaa viimeistelyt kunnolla. Toki loppua kohden kunnolla hölläillen. Mutta nyt olis pitänyt olla ne raskaimmat viikot:-( Suunnittelemani testijuoksu helpottaisi mieltä kovasti, kun puolimaratoneista puolella (2/4) tankkaus on mennyt vikaan ja maha (kisan jälkeen) sekaisin.  Taas olisi hyvät vinkit ja kokemukset kivoja kuulla. Tuolta yhdestä ketjusta luinkin flunssasta 5 viikkoa ennen kisaa, mutta aika lyhyeen loppui se ketju ja sai vain lisää ahdistusta aikaan...

Muokattu

Vielä jatkan... Jopa tässä ajattelin, että pitäisköhän huomenna kuitenkin kokeilla vetästä se 30 km, jos aamulla ja juostessa hyvältä tuntuu, kun olo on ainakin nyt finrexinin jälkeen hyvä. Vielä ei ole ollut kuin semmonen tuntuma kurkussa ja nenä välillä vuotaa, että taitaa tulla flunssa päälle, joten ei varmaan haittais nyt käydä. Tikit on ollut viisi päivää ja pitäis poistaa maanantaina. Pelottaa, että jos tässä menee toinenkin viikko tai pidempäänkin juoksematta, jos pukkaa kunnolla flunssan päälle, niin mitä tauko tekee näin lähellä maratonia juoksukunnolle (?). Toisaalta keväällä sain poskiontelon tulehduksen, kun lähdin 10 kilsan vauhtikestävyyslenkille puolikuntoisena... Sen jälkeen en olekaan sairastanut päivääkään ja koko kesän saanut juosta täysin ohjelman mukaan (ja pikkusen enemmänkin;-). On tää kauheeta, tää tarve päästä lenkille, että menis maratonilla kaikki niin nappiin kuin voi mennä ja onpa sitä ehtiny muutenkin koukuttua tähän juoksemiseen! Ei haluais jättää suunniteltua testilenkkiä väliin, vaikka on jo kaksikin syytä miksi kai kannattais. Ja sen lapsenvahdinkin ehdin perua...

Muokattu

Eiköhän tuo maratonkunto ole jo tehty. Tee viimeinen pitkis lyhennettynä kun olet terve. Mulla oli pisin pitkis 23km ennen ensimmäistä maraa. Kymmenen päivää ennen h-hetkeä juoksin pitkänä 21km, siitä sitten kevennellen reilusti.

Turha panikoida, vaihda vaikka kisaa jos flunssa menee pitkäksi.

• Like 1

Kiitos Nomad, on kai viisainta odottaa! Mä olen juossut pisimmillään 26 kilsaa ja se tuntu tosi hyvältä, vaikka meni pakosta tavoitevauhtia kovempaa, kun tuli kiire viemään tyttöä peliin:-) Siitä jo tuli hyvä mieli ja varmuutta, mutta noita tankkauksia olisin vain halunnut testailla. On niin vaikea päästää irti hyvistä suunnitelmista ja toivoisin niin, että saisin maratonin juosta Jyväskylässä, kun olen ilmoittautunut ja varannut hotellinkin:1st:

Empä sitten täysin malttanut odottaa... Aamulla oli herätessä vain pikkuisen kurkku karhea ja kohta ei sitäkään, joten kävin pikkulenkin (8km kiihtyvävauhtisesti). Hyvä on olo ja erityisesti mieli, kun pääsi edes pikkusen hikoilemaan:-) Haavakin tuntuu aivan hyvältä, kun laitoin siihen taitoksen urheiluteipillä päälle ja pesin heti.