Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jesalonen (Oma ennätys kympillä)

Recommended Posts

Maahisen ja Oulaliinan suopealla kannustuksella siis oma päikkäri pystyyn... Taustoja toin vähän esiin jo tuolla Aloittelijan kysymykset -viestissä, mutta kerrataan vähän: strategiset mitat siis 47/184/88-87, jälkimmäinen vähän vaihtelee sen mukaan millä tuulella vaaka sattuu olemaan. Kun vuodenvaihteen paikkeilla tulin siihen tulokseen että jotain pitäisi tehdä tämän elon ja olon korjaamiseksi, vaaka näytti 95 - 97 joten jotain edistystä on tapahtunut. Kolmisen kk tiukalla dieetillä ja kalorien laskemisella sai painon alle 90 kg ja sen jälkeen en ole kaloreita laskenut, yrittänyt vaan liikkua enemmän ja syödä fiksusti.

Mpyäraaliskuussa Kuusamonmökillä ankaran saunomisen jälkeen vaimon veljen (jolla on samanlaisia tuntemuksia) kanssa keksittiin itsellemme tavoite, 10 km juoksu syksyllä Ruissalossa. Ei se silloin pahalta tuntunut kun aikaa oli aika tarkkaan puoli vuotta. Kevättalvella tuli ikävä poskiontelotulehduskierre, joten treenaaminen jäi aika satunnaiseksi kunnes 30.5. sain loppuun tähänasti viimeisen antibioottikuurin ja pääsin tositoimiin. Sen jälkeen olen tehnyt 3 lenkkiä viikossa vähän eri systeemeillä, kuitenkin pääasiassa juoksua ja kävelyä vuorotellen - aluksi 30 min ja nykyisin n 45 min kerrallaan.

Sen verran vielä historiaa, että ikinä en ole liikuntaa aktiivisesti harrastanut, muutaman vuoden pelasin joskus aktiivisesti sulkapalloa mutta siitä on jo aikaa, samoin golfiin innostuin pariksi vuodeksi jos se liikunnaksi lasketaan. Arkihyötyliikkujana olen varmaan ollut keskimääräistä aktiivisempi, pyöräillen ja etenkin kävellen. Siinäkin tahti alkoi uhkaavasti hiipua, mutta vuosi sitten saatiin perheeseen silloin vuoden ikäinen lapinkoirauros ja sen kanssa on sitten tullut käveltyä, tunti - puolitoista joka ikinen päivä. Juoksua olen oikeastaan aina inhonnut, johtuu kouluaikojen Coopereista ja eniten varmaan siitä, että sen kerran kun olen juossut olen mennyt täysillä sen puoli minuuttia mitä happea riittää ja sitten uuvahtanut täysin. Niin kai muutkin tekevät.

Nyt Ruisriikkiin on enää kuusi viikkoa tai niillä main, eikä se varsinaisesti ahdista - tiedän että voin sen vaikka kävellä läpi jos juosta ei jaksa. Koska olen paitsi utelias myös tyhmänsorttinen, kävin katsomassa viime vuoden tulokset ja totesin että tein mitä tahansa, tulen olemaan siellä viiden viimeisen joukossa jos ajat ovat samaa tasoa - 1:20 ennustaisin nyt itselleni. Ei sillä että sillä ajalla suurta merkitystä olisi. Mietin tuota otsikkoa pitkään ja hartaasti - mikä se tavoite voisi olla - kun oli tavallaan kahdesta vaihtoehdosta valita. Joko saavutettavissa oleva, realistinen ja toteuttamiskelpoinen tai sitten sellainen vähän utopistisempi jossa riittää tavoiteltavaa pidemmäksi aikaa. Valitsin helpomman tien - oma ennätykseni syntyy 19.9. Ruissalossa koska se on eka kerta kympillä, mutta voisihan sitä yrittää sitten vaikka lokakuussa Vantaalla parantaa...

Se toinen otsikko olisi ollut maraton miten tahansa 2017 - olisi sopivasti 50-vuotistaiteilijajuhla samana vuonna, mutta on se maraton pirun pitkä matka juosta 2 minuuttia kerrallaan...

Koska tämän piti olla harjoituspäiväkirja, raportoidaan nyt sekin että tämän päivän harjoitus tuon itse itselleni keksimän ohjelman mukaan koostui 2 min juoksua ja 2 min kävelyä intervalleista, tavoitteena pitää juoksupätkillä sellaista vauhtia että sitä voi juoksuksi sanoa. Noita 2 + 2 min pätkiä olisi tarkoitus lisätä yksi viikossa. Tänään noita pätkiä tuli 12, eli yhteensä 24 minuuttia, 3.32 km ja AVG 132. Keskivauhti 7:15/km. TomTomin grafiikka näytti että juoksupätkät sujuivat 10-11 km/h tahdilla, kävelyosuudet taas 6-6,5 km/h. Syke nousi korkeimmillaan 157, palautuminen noista juoksupätkistä hidastui selvästi loppua kohden. TomTomissa on joku hassu Recovery -toiminto jota en täsmällisesti ymmärrä, mutta lenkin jälkeen se kertoi että "No recovery"...

Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä viikonlopun aikana vähän pidempi lenkki, noin 50-60 min ja kasvattaa sitä myös 10 min viikossa. Tämän päivän fiilis oli ihan OK, lähtiessä olisi hyvinkin vetelä olo mutta kyllä se siitä ryhdistäytyi. Tuntemattomat maastot ja huono reittivalinta johtivat siihen, että toinen juoksu oli kokonaan ylämäkeä, siinä meinasi noutaja tulla. Perusvenyttelyt ja suihku, vähän ruisleipää ja silmä kirkkaana pakkaamaan kamoja, tänään pitäisi vielä ajella Saimaalta kotia että vaimo ehtii huomenna ajoissa työhaastatteluun.

Ai joo, ehtoolla tulisi Teemalta dokumentti juoksijoiden kuolemista maratonilla. En tiedä uskaltaako katsoa, kuolemanpelko vielä lamauttaa koko harrastuksen vaikka en nyt ihan ehkä just nyt vielä sitä maratonia ajattelekaan. Voihan sitä kuolla satasellekin. Tai sohvalle.

Katson kuitenkin.

• Like 7

Tervetuloa juoksuhommiin! Tuo kävelyn ja juoksun yhdistelmä on oikein hyvä tapa aloittaa treenaaminen. Minusta heti alussa kannattaa opetella vaikka väkisinkin oikea askellusnopeus eli kadenssi, jonka kuuluisi olla luokkaa 180 askelta minuutissa. Kipittämällä jalat pysyvät helpommin kunnossa, kun taas loikkimalla saat taatusti jalkasi telakalle. Kadenssisi saat helpoiten selville, kun lasket vasemman jalan askeleet minuutin ajalta ja kerrot tuloksen kahdella.

Ilmoittaudun päikkyysi kannustajaksi. :) Hyviä vinkkejä jo saitkin, mä jätän neuvomiset muille, kun en itsekään saa tulosta aikaiseksi. ;) :D Mutta samaan tyhmyrikerhoon kuulutaan, koska myös mä olen käynyt googlailemassa vanhoja kisatuloksia, ja potenut jo valmiiksi lievää alemmuudentunnetta siitä häntäpään sijoituksesta. Viime vuonna mun kantava voimani oli se, että ensi vuonna olen jo nopeampi. Näinhän ei käynyt, mutta yksinkertaisena tyyppinä uskottelen itselleni yhä, että ensi vuonna mä OLEN nopeampi... :D

Muokattu

Tervetuloa vielä uudemman kerran minunkin puolestani.Mukava,että olet löytänyt uuden harrastuksen tuon ryhtiliikkeen johdosta.Et ole suinkaan ainoa,jonka osa meistä muistakin on oivaltanut tehdä.Hienoa,kun sinäkin avasit oman päivyrin ja on hyvä,kun on joku tavoite,niin se pitää motivaatiota yllä noina mahdollisina huonoinakin hetkinä.

enempää löpisemättä tsemppiä vaan harjoitteluun.

Tervetuloa. Täytyy ilmoittautua seuraajaksi, kun speksit osui aika lähelle (48/188/~90). Näillä näkymin näyttäis olevan tulossa kymppikin samalle viikonlopulle, mutta (toivottavasti) pikkasen nopeammin. Keväällä pitkän juoksutauon jälkeen mullakin oli kymppi just tuota 1:20 luokkaa. Päiväkirjaa en ole täällä pitänyt, paitsi painosta tuolla Läskikerhon puolella. (Pitäiskin päivittää sitäkin tässä taas joskus.) Kuivahko juoksupäiväkirja löytyy OnTrailista.

Härregyyd kuinka paljon on käynyt vieraita enkä edes ollut kotona, sillä aikaa kun siirsin itseni ja muut meillä asuvat EteläKarjalasta Espooseen.... lämmin kiitos kaikille puumerkkinsä panneille! Lisää paineitahan se tuo kun ajattelee että joku tätä seuraa, mutta enempi mukavaa silti :)

@MarttiM: kiitti vinkistä, tuohan kuulostaisi hyvältä treeniltä ja varmaan sellaista tulee kokeiltua - ellei tälle kympille niin seuraavalle.... Kun tarkkaan ajattelen, niin olikohan se maanantai kun tein vähän tuonkaltaisen harjoitteen, 8 min juoksua (joka mulla vastaa kilometriä, korkeintaan vähän yli) ja 2 min juoksua, muistaakseni 3x. Huonosti nukuttu yö, autossa istuttu päivä ja ennestään tuntematon maasto (joka osoittautui kovin ylämäkivoittoiseksi) saivat aikaan tunteen että too much too soon...

@Lionel: kiitti myös tuosta vinkistä - hei, jos laskis ääneen, saisi samalla testattua että pystyykö vielä puhumaan.... Tuossa TomTomissa jonka syvempi sielunelämä on minulle vielä sangen tuntematon näkyy graafeissa myös kengänkuva ja sen yhteydessä "stride" (tuossahan on jonkinlainen sisäänrakennettu kiihtyvyysanturi tms. jonka mittaustuloksen tarkkuus on vähän kyseenalainen matolla juostessa) - edellisellä lenkillä joka oli koko matkan juoksua se näytti 183, toivotaan että olisi lähellä todellisuutta...

@maahinen: kiitos, pitääkin muistaa nautiskella tästä kisaneitsyenä olosta jolloin voi tosiaan vapaasti elätellä illuusiota että kehitystä tulee tapahtumaan. Olen kyllä sikäli ovela, että löydän varmaan jonkun elementin jossa hiukan kehitystä voi kuvitella tapahtuneen, vaikka kympin eka kilsa jos loppuaika onkin (juuri sen takia) huonompi...

@KooTee: ennätin eilen lukea sun päivyristä vasta ekan sivun mutta näytti lähtötilanne sikäli samankaltaiselta että aivan näinä päivinä luen se läpi alusta loppuun. Jätän sitten kyllä kommenttini, tahdot tai et :)

@rvl: sulla näyttää olevan spekseistä huolimatta taustaa vähän pidemmälle... mikä ihme on Läskikerho?

@oulaliina: kun kerran nimesi turhaan lausuin niin sanonpa senkin että aiheutit tänään tuolla Maahisen ketjussa lähes paskahalvauksen :D nimittäin luulin tuntevani Ruissaloa (ainakin olen siellä käynyt muutenkin kuin Ruisrockissa, ts myös valvetilassa) mutta en osannut odottaa että sieltä reitiltä mäkiä löytyisi. Eipä hätää , lisään tavoiteaikaan heti 10 min...

Vielä kerran kiitos kaikille, nyt tars panna kansi kiinni ja mennä maate, mutta vitostietä vaeltavien vastaantulevien venäläisrekkojen etuvalot vielä vilkkuvat silmissä... onneksi on huomenna lepopäivä, ihan kaikesta :)

Muokattu
Tein korjauset @ merkkiin liittyen jotta siitä lähtee ilmoitukset. Ton @ perään kun lisää käyttäjätunnuksen niin pitää tovi vartoa jotta foorumi tarjoaa käyttäjätunnusta. Silloin se toimii kuten pitää, eli vastaanottaja saa ilmoituksen että nimi mainittu.
  • Like 2

@oulaliina: kun kerran nimesi turhaan lausuin niin sanonpa senkin että aiheutit tänään tuolla Maahisen ketjussa lähes paskahalvauksen :D nimittäin luulin tuntevani Ruissaloa (ainakin olen siellä käynyt muutenkin kuin Ruisrockissa, ts myös valvetilassa) mutta en osannut odottaa että sieltä reitiltä mäkiä löytyisi. Eipä hätää , lisään tavoiteaikaan heti 10 min...

Joo, sellaista pikkusta nyppylää toisensa jälkeen ja pari pientä nousua. Ei kannata kuitenkaan pelätä, suurimman osan nousun jälkeen on aina alamäki tasottamassa. Tekee vaan hauskaa käyrää myös sykkeisiin. :D Juostiin viime vuoden reitti kaverin kanssa tuossa pari viikkoa sitten. Tämän vuoden reitti on sama vissiin noiden nyppylöiden osalta, mutta joku pieni muutos siihen on ilmeisesti tullut.

En sitten päässyt reitin varrelle maratoonareita ihailemaan, pakotettiin anoppilaan. Niin on käynyt joskus ennenkin. Kostoksi karkasin päiväksi Turkuun, seuraamaan TTW sprinttimatkaa. Mukavansorttinen tapahtuma, kiva katsojalle ja varmaan kisaajallekin. Muutenkin tervehdyttävä kokemus, tuollaisesta en heti ala haaveilla...

Illaksi oli tietysti keksitty sen verran velvollisuuksia että suunnittelemaani pitkään lenkkiin ei ollut mahdollisuutta. Järkeilin että lyhytkin lenkki on parempi kuin ei lenkkiä ollenkaan, ja kun Martti mainitsi ne kilometrin vedot (jotka alkuviikolla tuntui kovin hankalilta) lähdin tekemään 8 min hölkkäpätkiä ja väliin nyt 3 min kävelyä. Sain noita kasaan 4x8 min ja väliin siis (3x) 3 min kävelyä, yhteensä 41 min. Matkaa kertyi 4.93 km, keskisyke 133. Varmaan maltilisen sykkeen takia oikeastaan ekaa kertaa tuntui siltä että olisihan tätä mennyt pidempäänkin. 

Ekan kerran tuntui myös vasemmassa akillesjänteessä pientä arkuutta, syynä on varmaan se että kävelin koko työpäivän eli 9-17 Turussa noilla uusilla Komodosporteilla. Tottumusta vaativat kaikki asiat.

Huomenna pitäisi saada sekä auto että itseni aamulaivaan, loman viimeiset vinkaukset eli pari päivää Ahvenanmaalla. Saa nähdä tuleeko lenkkeiltyä. Ainakin voisi ottaa selfien juoksukamppeissa merenrannalla...

• Like 1

No ei tullut lenkkeiltyä Ahvenanmaalla, eipä tosin tullut otettua sitä selfietäkään. Sehän ei ole ollenkaan huono asia.

Eikä se välttämättä ollut huono asia sekään, ettei tullut hölkättyä, tänään oli sitten sen verran nälkä että ajoi väkisin lenkille, vaikka töihinpaluun ja lomanloppumisen aiheuttama lamaannus taisteli vastaan. Puolentoista tunnin koiralenkki alle, ja matkaan. Panin kyllä mittarin päälle mutta en katsellut sitä matkalla, menin vaan fiiliksen mukaan ja yritin pitää ryhdin kasassa. On alkanut kismittää kun aina voimien huvetessa löydän itseni tuijottamasta kengänkärkiin samalla kun perse tipahtaa, lopputuloksena sellainen gorillamainen juoksuasento että jos tiputtaisi kädet suoraksi, varmaan olisi rystyset verillä.

Olen mitannut tuohon meidän nurkille tasan 5 km reitin jossa on alkuun pari km soratietä ja sitten asfalttia, muutama pieni mäennyppyläkin. Tulin jolkotelleeksi koko matkan, ja vaikka tukka ei tuulessa hulmunnut (tai siis ei olisi hulmunnut vaikka tukkaa oliskin) niin eipä se pääasia ollutkaan. Ikinä en ole elämässäni noin pitkää matkaa yhtämittaisesti juossut. TomTomin mukaan aikaa meni 39:25 (7:52/km) ja keskisyke 148 - jälkimmäinen ei pidä paikkaansa koska ekassa ylämäessä mittari näytti sykkeeksi 183 eikä siitä laskenut, olo ei kuitenkaan ollut ihan sellainen että olisi 105 % maksimista pelissä. Jouduin ottamaan sen hetkeksi pois, sitten näytti enää 133 joka varmaan oli lähempänä totuutta.

Töissä pitää tietysti hoitaa enimmäkseen omia asioita, joten sain vihdoin maksettua Ruisriikin maksun - olen siis sitoutunut´:) Samalla istunnolla löysin Turusta pari viikkoa aikaisemmin juostavan FightBack -tapahtuman, ja ilmoittauduin siihenkin. Pekka Hyysalo on sen verran kova jätkä että sitä pitää kannattaa.

Naapurin isäntä on näköjään kaatanut heinää tuosta viereiseltä pellolta - huomenna voisi kokeilla koirajuoksua. Vähän lomalla treenattiin, mutta sillä on iästä ja luonteesta johtuen vain kaksi vaihdetta - on ja off. Tarkemmin ajatellen tuossa tavassa on jotain tuttua...

• Like 2

Taustaa on juu, mutta väliin mahtuu laiskotteluvuosia. Läskikerho löytyy täältä. Tuntuu melkein omalta päiväkirjalta, kun ei muut juuri kirjoita sinne enää.:wink_(2): Painoa lähtenyt nyt 15 kiloa vuoden alusta.

Ai joo, toihan on just mua varten :) Just eilen ajattelin että jos sais painoa vielä 5 kg pois (ja pääsisi painoindeksillä mitattuna normaalipainoisten kirjoihin) nousisi käpälä varmaan vähän kepeämmin... Pitäisi varmaan aloittaa taas kalorien laskeminen, käytin siinä Kcals -nimistä appsia joka oli paitsi toimiva, myös huikean hauska - googlen kääntämänä urheilulajit ja ruokalajit ovat hyvin eksoottisia.

Tänään ei tullut lenkkiä - loman jäljiltä vuorokausirytmi on ihan sekaisin, menin sänkyyn puoliltäöin enkä saanut unta, mutta heräsin jo viiden jälkeen. Työpäivän aikana sain runsaasti esimakua tulevasta syksyn kokousrumbasta - kotiinpäästyä menin pikku päikkäreille ja heräsin 2 1/2 tuntia myöhemmin... Mutta tuli sentään reilu puoli tuntia Pilatesta, ja kun luin uutta Juoksijalehteä ja katselin ultrajuoksudokkaria, oli melkein kuin olisi lenkillä ollut :)

• Like 2