Jump to content
Juoksufoorumi.fi


j98

Turhan korkeat sykkeet lenkeillä

Recommended Posts

Taas on aika kääntyä asioista enemmän tietävien puoleen, kun en itse oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä.

Keväällä kärsimäni polviongelmat ovat nyt ohitse ja juoksemisen taas aloitettuani olen huomannut jälleen asian, joka mietityttää minua kovasti. Kyseessä on siis liian korkea syke kohtuullisen hidasvauhtisilla lenkeillä. Lenkit ovat vielä kohtuullisen lyhyitä, noin 6 - 12 km, koska olen vasta "sisäänajovaiheessa" muutaman kuukauden juoksemattomuuden takia. Tyypillinen lenkkivauhti on viimeaikoina ollut noin 6 - 6.30 min/km, mutta syke nousee nopeasti lenkin alussa 170 tuntumaan ja jää pyörimään välille 165-180, joka taitaa olla tuonvauhtisella lenkillä liikaa. Syke on samaa luokkaa, ehkä vähän alhaisempi, myös tuota hitaammilla lenkeillä. Kovavauhtisia lenkkejä en ole vielä juoksupoluille palaamisen jälkeen juossut yhtään, joten niiden sykkeistä en osaa vielä sanoa mitään. Toki syke nousee myös jyrkkien mäkien takia väkisinkin vähän korkeammalle (parhaillaan juoksentelen Uudessa-Seelannissa, joten tasaisia lenkkireittejä on kohtuullisen vaikea löytää :icon_razz:), mutta eivät mäet voi olla suurin syyllinen tähän, koska samaan vaivaan olen törmännyt myös koti-Suomessa.

Taustatietona voin vielä kertoa, että ikää on 17 ja maksimisyke liikuskelee 200 pinnassa, tarkkaa lukua en tiedä. Koko elämäni olen ollut todella urheilullinen (pelasin jalkapalloa 9 vuotta, mutta polviongelmien takia vaihdoin juoksuun 2 vuotta sitten) ja peruskunto on hyvä, eikä korkean sykkeen siis pitäisi johtua siitäkään, että väkisin runttaisin menemään täysillä. Vaikka syke on korkea, tuntuu juokseminen silti hyvälle ja jaksamisen kanssa ei ole mitään ongelmia. Korkeita sykkeitä olen kuitenkin ihmetellyt jo viime syksystä lähtien, kun ostin kunnollisen urheilukellon ja sykevyön. Ei pitäisi olla sykevyössä vikaa, samanlaiset sykkeet saan mitattua myös sormella kaulasta.

Toivon mukaan joku osaisi antaa jonkinnäköistä vinkkiä, mitä pitäisi tehdä, ja millä tasolla sykkeiden kuuluisi olla. Kiitokset jo etukäteen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten kerroit, että olo on hyvä ja jaksamisen kanssa ei ole ongelmia, niin en stressaisi sykkeistä. Ei muut voi kertoa millä tasolla sykkeitteisi kuuluisi olla, se on kovin yksilöllistä, jos tarkkaa tietoa kuitenkin haluat, niin mars kuntotestiin.

Edit. toki sykekaavoja löytyy netistä etsimällä, mutta sitten pitäisi olla vähän tarkempaa tietoa maksimisykkeestä, kuin antamasi veikkaus.

Muokattu
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just noin. Jos ajatellaan yleisluontoisesti niin suurinosa lenkeistä voisi olla peruskestävyyden kehittämistä, jolloin keskisykkeet tulisi olla alle aerk (aerobinen kynnys). Se mikä tuo kynnys lukemana tarkoittaa on täysin yksilöllistä, mutta esim. mulla se lienee noin 76% maksimisykkeestä. Vauhtikestävyyttä taas kehitetään ala- ja yläkynnysten välissä. Yläkynnys, joka siis anaerobinen kynnys myös yksilöllinen ja mulla se asettuu noin 91% maksimisykkeestä.

Sykelukemat (alakynnys, yläkynnys, maksimi) ovat täysin yksilöllisiä ja myös se missä kynnykset prosentuaalisesti ovat maksimisykkeeseen nähden. Nyrkkisääntö, että treenaa suurinosa lenkeistä alle 80% sykkein voisi osua aika lähelle oikeaa, jos siis haet peruskestävyyttä ja tavoitteita juoksun suhteen on. 1-2 lenkkiä viikossa voisi sitten olla vauhtikestävyysalueen treeniä mieluummin niin että lähellä yläkynnystä ei juostaisi kuin kerran viikossa? Riippuu tosin kunnosta ja taustasta. Omat fiilikset edellä on hyvä edetä.

Maksimisykkeesi voi hyvinkin olla enemmänkin. Itse olen kohta 36v ja maksimini on noin 206 paikkeilla. Mutta vastaavasti tunnen samanikäluokan juoksijoita, joilla maksimit alle 170. Kovin yksilöllisiä siis ovat sykkeet ja huom. tämän nyt moni tietää neuvomattakin, mutta maksimisyke ei kerro fyysisestä kunnosta tai suorituskyvystä mitään.

edit : vielä se että pk-lenkillä ylämäet jne. voivat nostaa sykkeitä hetkellisesti ylös eikä mielestäni tuolloin tarvitse alkaa kävelemään (tästä on eri näkemyksiä) tms. jos jaksaa hyvin, keskisykkeitä kannattaa kuitenkin hieman seurata ettei kokonaisrasitusta kerry liikaa

edit : aikanaan testasin maksimisykettä juoksemalla urheilukentällä ensin 8 kierrosta (3200m) oletettua 10k:n vauhtia ja noin 5 min tauon jälkeen juoksin 12x60m maksimivedot 140m hölkkäpalautuksella progressiivisesti (viimeiset 4 kenties alle 9s), viimeisen vedon jälkeen sykemittarin lukema 206..... 201 on ollut kisassa loppukirissä parhaimmillaan sykkeet

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli @j98 kannattaa ottaa tuo maksimisyke selville niin se kertoo paljon noista nykyisistä vauhdeista. Juokse vaikka coopperi tai vastaava niin sillähän se selviää. Tämä ohje olettaen ettei ole mitään terveydellistä syytä jonka takia maksimirasitusta ei ole suositeltavaa testata. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen saanut maksimisykkeet "helpoiten" tauluun mäkivedoilla ja niitähän ilmeisesti pystyt tekemään. Alkuun hyvä lämmittely ja useampi veto ylämäkeen jota vielä pystyy juoksemaan nousevalla teholla eli ensimmäisessä ei vielä tintata täysillä. Tuntuma pitäisi olla sitä luokkaa että meinaa taju lähteä ja oksettaa. Tasaisella en ole muulloin päässyt maksimiin kuin 400m all-out vedossa hyvän lämmittelyn jälkeen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tossa tuli sulle hyviä neuvoja !? ite sain maksimin aikoinaan selville 60 x 200m / 20 x200m " 5 palautus sarjojen väli . 21km 50 m täyttä / 50m hölkää... tai mäki vetoja joku 10x x matka !? siel ne selvii . alus kun KUNTO on aika aloittelin juoksu kunto sykkeet on KORKEALLA  !!! sit kun reenannu joku 3-5 vuotta , voi alkaa lisää määrää /tehoja ....  esim . 1 vuosi 500km 2. vuosi 1000km 3. vuosi . 2000km ... ja niin etiä päin ?  jos pää /kroppa kestää 5-8 vuoden päästä voi vedällä 5000-8000/ 9000 km vuosi määriä / ja noilla määrillä voi jo olla tehojakin !!! hommaa valmentaja + seurakaan ei tee huonoo sulle !! en osaa muuta sano tällä vähäisellä kokemuksella ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin kymmenen vuotta sitten työpaikalla tehdyn UKK -kävelytestin raportin. Kävelyvauhti kahden kilometrin matkalla oli ollut 8 km/h ja loppusyke silloin 171. Nyt samassa vauhdissa kävellessä syke on noin 120, kun olen treenannut säännöllisesri reilun vuoden. Pyöräilin silloin kyllä työmatkaa, joka oli sinä vuonna tosin lyhyt, pari kilometriä suuntaansa. Kuntoindeksiksi oli tuolloin tullut keskimääräinen 108 ja max hapenkulutusarvio 44 ml/kg/min, painoin silloin kolmisen kiloa enemmän. Pari vuotta myöhemmin polkupyöräergometrissä happimaskilla oli ollut max hapenkulutus 39 ml/kg/min eli edelleen päälle 50 -vuotiaalle keskitasoa. Uskoisin nykyään päälle 60 -vuotiaana kunnon olevan reilusti paremman (n. 50 ml/kg/min).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sitä päivittäis tilanteen tänne taas. Tänään siis sain vihdoin aikaiseksi koittaa saada maksimisykkeen tauluun, juoksin testikympin jonka lopussa juoksin niin kovaa kuin jaloista lähti kohtuulliseen n. 400m ylämäkeen. 191 oli korkein lukema juuri ennen loppua, tosin nyt jälkeenpäin ajateltuna olis voinu vielä jonkin verran kauemmin puristaa, koska pystyin vielä kävelemään kun lopetin juoksemisen, enkä vain rojahtanut maahan kuten aina esim. cooperin jälkeen. Muutaman viikon päästä kokeilen vielä cooperin juosta, koska uskon että maksimi on tosiaan muutaman lyönnin korkeampi kuin tuo 191. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy